Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 14,090 26 apr 2024 17:35
  • -0,010 (-0,07%) Dagrange 14,090 - 14,240
  • 402.837 Gem. (3M) 531,4K

GEEN scheuren in beton YME platform

184 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 juli 2012 22:21
    Ik denk dat dit wel een apart draadje waard is vanwege het belang voor SBM en de "vrije" val (??) waarin dit aandeel is terecht gekomen.
    Hopleijk kan dit bericht het tij keren.

    Naar mijn idee is dit pesterij door Talisman. De werkverhoudingen liggen al niet zo lekker gezien eerdere berichtgevingen.

    Hieronder 2 links met opvallende quote's:

    www.offshoreenergytoday.com/lack-of-d...

    QUOTE:“The reason why we chose to evacuate the installation was that we failed to receive a piece of documentation regarding the jack-up, and for security reasons we chose to evacuate,” the company’s spokesman Andreas Middlethon informed Reuters.END QUOTE

    uk.reuters.com/article/2012/07/12/tal...

    QUOTE:
    We didn't pull them off because there was imminent danger, but it was just one of these things where as a precaution we thought we needed written documentation on some of these structural issues and we hadn't received it," spokesman David Mann said.
    END QUOTE.

    Dus GEEN gevaarlijke situatie en over scheuren in het beton wordt al helemaal niet meer gesproken in deze 2 persberichten.

    QUOTE:
    He said he does not believe the current situation will lead to a contractual or legal fight.
    END QUOTE

  2. [verwijderd] 13 juli 2012 08:04
    SCHIEDAM (AFN) - Het door SBM Offshore geleverde boorplatform in het Noorsde Yme-veld dat afgelopen week moest worden ontruimd, is nog altijd een veilige plek om te werken. Dat stelde SBM vrijdag na een overleg met uitbater Talisman en de Noorse toezichthouder.

    ,,SBM ziet geen reden om zijn mening te veranderen dat het platform een veilige werkplek is voor alle projectteams en dat altijd is geweest'', aldus SBM. Het bedrijf wees er verder op dat Talisman verantwoordelijk is voor de mobilisatie van het personeel van het platform en dat het Canadese bedrijf nog niet heeft besloten werknemers terug te brengen.

    Het platform werd eerder deze week uit voorzorg ontruimd omdat er scheuren waren ontstaan in het beton dat in de pijlers zit. Toezichthouder Det Norske Veritas komt naar aanleiding van het overleg op korte termijn met een rapport over de veiligheid van het platform.

    Afgelopen dagen ging het aandeel SBM sterk onderuit door de problemen met het platform.
  3. forum rang 4 Diegy 13 juli 2012 08:07
    quote:

    rai144 schreef op 13 juli 2012 00:23:

    Als dit waar is, worden er hier vuile spelletjes gespeeld.

    Ben zelf techneut, werkzaam in de offshore olie industrie, vond het al een uiterst merkwaardig verhaal.
    Zeker een vies spelletje gespeeld. Mag toch aannemen dat de koers vandaag een mooi herstel laat zien. Er is in 2 dagen tijd 1,30 van de koers afgegaan.
  4. forum rang 4 Diegy 13 juli 2012 08:36
    quote:

    leon12345 schreef op 13 juli 2012 08:14:

    ik zou dat rapport maar afwachten.

    Natuurlijk roept SBM dat er niks aan de hand is...
    Je baalt er zeker van dat je gister niet bent ingestapt? Tijd geleden was dit ook met Shell, toen ging de koers ook hard naar beneden en toen Shell met een verklaring kwam dat alles oke was schoot de koers weer omhoog. Verwacht vandaag toch zeker een mooi herstel van de daling van 1,30 in 2 dagen tijd.
  5. [verwijderd] 13 juli 2012 10:47
    quote:

    Anova schreef op 13 juli 2012 08:46:

    Over het geconstateerde probleem zegt een woordvoerder van SBM: "Het betonstorten dat gebeurt om de poten vast te zetten, is in één geval niet conform ontwerp gegaan. dat weten we en dat hebben we ook gemeld bij de Noorse veiligheidsinstantie DNV".
    Hij voegt eraan toe dat er ‘een potentieel probleem’ met ­breuken is, maar kan niet bevestigen dat er inderdaad al scheuren zijn. ‘
    Bovendien werd deze week bekend dat het Noorse ministerie van olie wil dat de eigenaar van het project, het Canadese Talisman Energy, een nieuw plan voor een licentie indient. Het bestaande plan zou door de vele wijzigingen en tijdsoverschrijding niet meer voldoen.
    Onlangs heeft Talisman een installatieplatform dat bij de ‘Yme’, lag en dat ook als ­accommodatie dienst deed laten verwijderen.
    Chabas: zegt het besluit tot ontruiming te respecteren ‘Maar we onderzoeken nu andere wegen om weer aan boord te komen en het project af te ronden.’
    Je hoeft in mijn ogen ook geen raketgeleerde te zijn om te zien dat het opbouwen van het juridische dossier tegen elkaar hier de voorrang heeft gekregen boven het samenwerken om dit project af te maken.
  6. Rai444,44 13 juli 2012 12:47
    Hoe lang kan 1 project het hele bedrijf en beurskoers gijzelen. Als er echt wat aan de hand geweest zou zijn met de veiligheid van dat platform, zouden die 140 man die nu geevacueerd zijn er in de first place niet eens opgekomen zijn. Politieke spelletjes, kunnen beter proberen constructief samen te werken om first oil binnen bereik te krijgen. Talisman heeft hier meer te verliezen, je kunt bij een contractor niet eindeloos production deferment claimen.

    Als focus op SBM weer meer op de FPSO en her order boek komt te liggen, staan we zo weer boven de € 12,50 lijkt me. Ik zit al aan boord voor gemiddeld 10.30.
  7. forum rang 4 roloff 13 juli 2012 12:57
    quote:

    rai144 schreef op 13 juli 2012 12:47:

    Hoe lang kan 1 project het hele bedrijf en beurskoers gijzelen.
    ....
    Als focus op SBM weer meer op de FPSO en her order boek komt te liggen, staan we zo weer boven de € 12,50 lijkt me. Ik zit al aan boord voor gemiddeld 10.30.
    Paar opmerkingen rail.

    1. Voor nu geen slecht gemiddelde je 10.30, maar de tijd zal het leren.
    2. Eén (mega) project kan heel goed de koers gijzelen, wat betekent het continu extra capaciteit wegtrekken door overschrijdigen in het Yme-project voor het kunnen halen van de deadlines op andere projecten?
    3. Zijn door mogelijke capaciteitsproblemen eventuele schadeclaims (door te laten oplevering) vanuit andere projecten te verwachten?
    4. Wanneer is SBM dan weer voor 100% gefocussed op FPSO's ...

  8. [verwijderd] 13 juli 2012 13:52
    T.a.v. de titel van deze discussie:

    'GEEN scheuren in beton YME platform'

    Da's toch echt een brug te ver, er is immers geen twijfel of er scheurtjes in het beton van het YME platform zitten. Die scheurtjes zullen waarschijnlijk gewoon gerepareerd moeten worden.

    Er is vooral een meningsverschil tussen SBM en Talisman over de consequenties van die scheurtjes t.a.v. de veiligheid van het personeel.

    Ik vermoed dat het mogelijk wachten wordt op het veiligheidsrapport van de Noorse overheid - dat volgens de berichtgeving inmiddels in de planning zit.

    Iemand enig idee wanneer dat rapport mag worden verwacht?
184 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links