Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,770 6 mei 2024 17:37
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 33,680 - 33,890
  • 3.441.392 Gem. (3M) 7,2M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 4796 4797 4798 4799 4800 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Geer 25 maart 2021 15:39
    Shell hunts for hydrogen opportunities in Australia in net zero push

    MELBOURNE (Reuters) - Royal Dutch Shell is scouring Australia for opportunities to develop its hydrogen business, so far focused on projects in Europe, in its drive to achieve net zero carbon emissions by 2050.

    www.reuters.com/article/us-shell-aust...
  2. Fyxity 25 maart 2021 15:41
    Lagere olieprijzen zijn slechts tijdelijk (vooral laatste alinea interessant)

    De olieprijzen daalden afgelopen week fors, met ruim 11 procent. Maar de daling werd gisteren tot staan gebracht. Gisteren stegen de prijzen weer met zo’n 5,5 procent. Reden voor de ommekeer was waarschijnlijk de blokkade in het Suezkanaal door het containerschip EverGiven van de Taiwanese rederij Evergreen. Het megaschip is vastgelopen in het kanaal, ligt overdwars en er kan geen muis meer door. Het Suezkanaal is één van de drukste en belangrijkste vaarroutes ter wereld, vooral voor de olie-industrie die zo’n 10 procent van de wereldwijde ‘zee’-olie door het kanaal vervoert. Volgens researchbureau Vortexa zouden er momenteel minimaal 10 olietankers met daarin zo’n 13 miljoen vaten ruwe olie in de file achter de blokkade liggen te wachten tot ze weer verder kunnen. Inmiddels is de geijkte redder in nood, Smit Salvage van Boskalis (AS:BOSN), ingeroepen om de blokkade ongedaan te maken.

    Een andere verklaring voor de gestegen olieprijzen gisteren, vandaag dalen ze alweer met ruim 1 procent, zouden de meevallende inkoopmanagersindices kunnen zijn. Vooral de economie van de eurozone bleek het beter te doen dan verwacht. Hier draaide de economie in maart van een krimp naar groei volgens de cijfers van Markit Economics. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de eurozone steeg van 48,8 in februari naar 52,2 in maart. Dit is de hoogste stand in 8 maanden tijd en vooral de Duitse industrie droeg hieraan bij. De Europese industrie liet een groeiversnelling zien en de dienstensector kromp minder dan verwacht. Ondanks de nieuwe lockdownmaatregelen in de eurozone bleven Europese fabrikanten profiteren van het mondiale herstel. Volgens Markit Economics bleef ook de Amerikaanse economie groeien, zij het iets minder dan vorige maand. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de Verenigde Staten daalde van 59.5 in februari naar 59,1 in maart.
    Het waren juist deze nieuwe lockdownmaatregelen die de flink opgelopen olieprijs van de afgelopen maanden deed stokken. Als gevolg van de opgestarte vaccinatieprogramma’s wereldwijd, leek het opengaan van de mondiale economie slechts een kwestie van tijd. Met dit in het vooruitzicht, liepen de olieprijzen op. Maar dankzij het ‘gedoe’ met het vaccin van AstraZeneca (NASDAQ:AZN), de tegenvallende snelheid van het vaccineren en de groeiende aantallen nieuwe besmettingen, nam de somberheid over een herstart van de economie weer toe. Met als gevolg dat handelaren en speculanten winst namen op hun olieposities. Overigens droeg de sterker wordende dollar hier ook aan bij. De spotprijs van Brent-olie kwam voor het eerst sinds januari weer lager uit dan de prijs van olie welke de komende maanden geleverd moet worden. We noemen dit contango. Een hogere olieprijs in de toekomst zorgt ervoor dat handelaren olie gaan opslaan teneinde het in de toekomst te kunnen verkopen tegen een hogere opbrengst. We zagen dit eergisteren terug in de rapportage van de wekelijkse olievoorraden. Het American Petroleum Institute meldde een toename van 2,9 miljoen vaten ruwe olie terwijl analisten volgens Reuters een afname van 300.000 vaten verwachtten.

    Maar ook zonder de blokkade van het Suezkanaal zou de daling van de olieprijzen slechts tijdelijk zijn geweest. Hiervoor zijn twee redenen aan te wijzen. Ten eerste zal volgens het rapport van het gerenommeerde Internationale Energie Agentschap (IEA), met daarin de outlook voor dit jaar en verder, al in 2022 de vraag naar olie weer op het niveau van vóór de coronacrisis uitkomen. Dit betreft een dagelijkse vraag van zo’n 100 miljoen vaten olie. Vervolgens zal dit, aldus het IEA, verder oplopen naar een vraag van 104 miljoen vaten per dag in 2026. Ten tweede blijkt dat de toestroom van Amerikaanse schalieolie minder hoog is dan werd verwacht. De oliesector in het zuiden van de Verenigde Staten is nog steeds herstellende van de vorstschade van enkele weken geleden. Bovendien is er door de lage olieprijs van de afgelopen jaren maar weinig aan onderhoud gedaan aan die olie-installaties. Analisten van Barclays (NYSE:BCS), JPMorgan (NYSE:JPM) en Goldman Sachs (NYSE:GS) blijven daarom achter hun eerder uitgebrachte prognoses staan. Barclays verwacht een prijs voor Brent-olie van 66 dollar per vat in 2021 en 71 dollar per vat in 2022. JPMorgan voorziet een prijs van 74 dollar in 2022 en de analisten van Goldman Sachs zien zelfs al een prijs van 80 dollar per vat ‘ergens in de komende maanden’. Zij noemen de teruggevallen olieprijzen dan ook een ‘buying opportunity’. Wist u overigens dat Royal Dutch Shell (AS:RDSa) al break-even draait bij ongeveer 50 dollar per vat? En dat elke 10 dollar meer per vat ongeveer 6 miljard dollar toevoegt aan de operationele kasstroom van Shell?

    Bron: Fintessa
    nl.investing.com/analysis/lagere-olie...
  3. forum rang 10 bp5ah 25 maart 2021 15:41
    quote:

    Greyhounds schreef op 25 maart 2021 15:38:

    Had nog even de hoop op een klein sprintje up, maar het lijkt wel down!
    Dat wordt nog dieper

    Daylow.

    www.investing.com/commodities/brent-oil

    Mag lijen waar RDS staat als brent onder de 60 gaat vandaag of morgen .....................

    Onder de 62 voor het eerst vandaag. 61.80
  4. forum rang 10 bp5ah 25 maart 2021 15:52
    quote:

    Jordan Belfort schreef op 25 maart 2021 15:47:

    nl.investing.com/analysis/lagere-olie...
    Alles is tijdelijk, zelfs het leven ;) ....

    Brent dayrange 61.37 - 64.23 latest 61.44

    Overnight gaat belangrijk worden $59 of $63 ??

    Bij $59 begint de koers van Shell morgen met eerste twee cijfers een 1 en een 5.
  5. forum rang 10 bp5ah 25 maart 2021 15:54
    quote:

    Debo schreef op 25 maart 2021 15:49:

    3.5% er af....
    Het begint een beetje een k@taandeel te worden......
    Is gewoon verworden tot een speculatief aandeel, matig dividend en een underperformer.

    Gisteren steeg de olieprijs op blokkade suez, benieuwd wat ze vandaag weer verzinnen, want dat is het, allemaal speculate.

    Order erin op 16.352
  6. forum rang 7 Just lucky 25 maart 2021 15:54
    quote:

    Fyxity schreef op 25 maart 2021 15:41:

    Lagere olieprijzen zijn slechts tijdelijk (vooral laatste alinea interessant)

    De olieprijzen daalden afgelopen week fors, met ruim 11 procent. Maar de daling werd gisteren tot staan gebracht. Gisteren stegen de prijzen weer met zo’n 5,5 procent. Reden voor de ommekeer was waarschijnlijk de blokkade in het Suezkanaal door het containerschip EverGiven van de Taiwanese rederij Evergreen. Het megaschip is vastgelopen in het kanaal, ligt overdwars en er kan geen muis meer door. Het Suezkanaal is één van de drukste en belangrijkste vaarroutes ter wereld, vooral voor de olie-industrie die zo’n 10 procent van de wereldwijde ‘zee’-olie door het kanaal vervoert. Volgens researchbureau Vortexa zouden er momenteel minimaal 10 olietankers met daarin zo’n 13 miljoen vaten ruwe olie in de file achter de blokkade liggen te wachten tot ze weer verder kunnen. Inmiddels is de geijkte redder in nood, Smit Salvage van Boskalis (AS:BOSN), ingeroepen om de blokkade ongedaan te maken.

    Een andere verklaring voor de gestegen olieprijzen gisteren, vandaag dalen ze alweer met ruim 1 procent, zouden de meevallende inkoopmanagersindices kunnen zijn. Vooral de economie van de eurozone bleek het beter te doen dan verwacht. Hier draaide de economie in maart van een krimp naar groei volgens de cijfers van Markit Economics. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de eurozone steeg van 48,8 in februari naar 52,2 in maart. Dit is de hoogste stand in 8 maanden tijd en vooral de Duitse industrie droeg hieraan bij. De Europese industrie liet een groeiversnelling zien en de dienstensector kromp minder dan verwacht. Ondanks de nieuwe lockdownmaatregelen in de eurozone bleven Europese fabrikanten profiteren van het mondiale herstel. Volgens Markit Economics bleef ook de Amerikaanse economie groeien, zij het iets minder dan vorige maand. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de Verenigde Staten daalde van 59.5 in februari naar 59,1 in maart.
    Het waren juist deze nieuwe lockdownmaatregelen die de flink opgelopen olieprijs van de afgelopen maanden deed stokken. Als gevolg van de opgestarte vaccinatieprogramma’s wereldwijd, leek het opengaan van de mondiale economie slechts een kwestie van tijd. Met dit in het vooruitzicht, liepen de olieprijzen op. Maar dankzij het ‘gedoe’ met het vaccin van AstraZeneca (NASDAQ:AZN), de tegenvallende snelheid van het vaccineren en de groeiende aantallen nieuwe besmettingen, nam de somberheid over een herstart van de economie weer toe. Met als gevolg dat handelaren en speculanten winst namen op hun olieposities. Overigens droeg de sterker wordende dollar hier ook aan bij. De spotprijs van Brent-olie kwam voor het eerst sinds januari weer lager uit dan de prijs van olie welke de komende maanden geleverd moet worden. We noemen dit contango. Een hogere olieprijs in de toekomst zorgt ervoor dat handelaren olie gaan opslaan teneinde het in de toekomst te kunnen verkopen tegen een hogere opbrengst. We zagen dit eergisteren terug in de rapportage van de wekelijkse olievoorraden. Het American Petroleum Institute meldde een toename van 2,9 miljoen vaten ruwe olie terwijl analisten volgens Reuters een afname van 300.000 vaten verwachtten.

    Maar ook zonder de blokkade van het Suezkanaal zou de daling van de olieprijzen slechts tijdelijk zijn geweest. Hiervoor zijn twee redenen aan te wijzen. Ten eerste zal volgens het rapport van het gerenommeerde Internationale Energie Agentschap (IEA), met daarin de outlook voor dit jaar en verder, al in 2022 de vraag naar olie weer op het niveau van vóór de coronacrisis uitkomen. Dit betreft een dagelijkse vraag van zo’n 100 miljoen vaten olie. Vervolgens zal dit, aldus het IEA, verder oplopen naar een vraag van 104 miljoen vaten per dag in 2026. Ten tweede blijkt dat de toestroom van Amerikaanse schalieolie minder hoog is dan werd verwacht. De oliesector in het zuiden van de Verenigde Staten is nog steeds herstellende van de vorstschade van enkele weken geleden. Bovendien is er door de lage olieprijs van de afgelopen jaren maar weinig aan onderhoud gedaan aan die olie-installaties. Analisten van Barclays (NYSE:BCS), JPMorgan (NYSE:JPM) en Goldman Sachs (NYSE:GS) blijven daarom achter hun eerder uitgebrachte prognoses staan. Barclays verwacht een prijs voor Brent-olie van 66 dollar per vat in 2021 en 71 dollar per vat in 2022. JPMorgan voorziet een prijs van 74 dollar in 2022 en de analisten van Goldman Sachs zien zelfs al een prijs van 80 dollar per vat ‘ergens in de komende maanden’. Zij noemen de teruggevallen olieprijzen dan ook een ‘buying opportunity’. Wist u overigens dat Royal Dutch Shell (AS:RDSa) al break-even draait bij ongeveer 50 dollar per vat? En dat elke 10 dollar meer per vat ongeveer 6 miljard dollar toevoegt aan de operationele kasstroom van Shell?

    Bron: Fintessa
    nl.investing.com/analysis/lagere-olie...
    Ze draaien toch break-even bij 35$/vat?
  7. steef78 25 maart 2021 15:55
    quote:

    Fyxity schreef op 25 maart 2021 15:41:

    Lagere olieprijzen zijn slechts tijdelijk (vooral laatste alinea interessant)

    De olieprijzen daalden afgelopen week fors, met ruim 11 procent. Maar de daling werd gisteren tot staan gebracht. Gisteren stegen de prijzen weer met zo’n 5,5 procent. Reden voor de ommekeer was waarschijnlijk de blokkade in het Suezkanaal door het containerschip EverGiven van de Taiwanese rederij Evergreen. Het megaschip is vastgelopen in het kanaal, ligt overdwars en er kan geen muis meer door. Het Suezkanaal is één van de drukste en belangrijkste vaarroutes ter wereld, vooral voor de olie-industrie die zo’n 10 procent van de wereldwijde ‘zee’-olie door het kanaal vervoert. Volgens researchbureau Vortexa zouden er momenteel minimaal 10 olietankers met daarin zo’n 13 miljoen vaten ruwe olie in de file achter de blokkade liggen te wachten tot ze weer verder kunnen. Inmiddels is de geijkte redder in nood, Smit Salvage van Boskalis (AS:BOSN), ingeroepen om de blokkade ongedaan te maken.

    Een andere verklaring voor de gestegen olieprijzen gisteren, vandaag dalen ze alweer met ruim 1 procent, zouden de meevallende inkoopmanagersindices kunnen zijn. Vooral de economie van de eurozone bleek het beter te doen dan verwacht. Hier draaide de economie in maart van een krimp naar groei volgens de cijfers van Markit Economics. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de eurozone steeg van 48,8 in februari naar 52,2 in maart. Dit is de hoogste stand in 8 maanden tijd en vooral de Duitse industrie droeg hieraan bij. De Europese industrie liet een groeiversnelling zien en de dienstensector kromp minder dan verwacht. Ondanks de nieuwe lockdownmaatregelen in de eurozone bleven Europese fabrikanten profiteren van het mondiale herstel. Volgens Markit Economics bleef ook de Amerikaanse economie groeien, zij het iets minder dan vorige maand. De samengestelde inkoopmanagersindex voor de Verenigde Staten daalde van 59.5 in februari naar 59,1 in maart.
    Het waren juist deze nieuwe lockdownmaatregelen die de flink opgelopen olieprijs van de afgelopen maanden deed stokken. Als gevolg van de opgestarte vaccinatieprogramma’s wereldwijd, leek het opengaan van de mondiale economie slechts een kwestie van tijd. Met dit in het vooruitzicht, liepen de olieprijzen op. Maar dankzij het ‘gedoe’ met het vaccin van AstraZeneca (NASDAQ:AZN), de tegenvallende snelheid van het vaccineren en de groeiende aantallen nieuwe besmettingen, nam de somberheid over een herstart van de economie weer toe. Met als gevolg dat handelaren en speculanten winst namen op hun olieposities. Overigens droeg de sterker wordende dollar hier ook aan bij. De spotprijs van Brent-olie kwam voor het eerst sinds januari weer lager uit dan de prijs van olie welke de komende maanden geleverd moet worden. We noemen dit contango. Een hogere olieprijs in de toekomst zorgt ervoor dat handelaren olie gaan opslaan teneinde het in de toekomst te kunnen verkopen tegen een hogere opbrengst. We zagen dit eergisteren terug in de rapportage van de wekelijkse olievoorraden. Het American Petroleum Institute meldde een toename van 2,9 miljoen vaten ruwe olie terwijl analisten volgens Reuters een afname van 300.000 vaten verwachtten.

    Maar ook zonder de blokkade van het Suezkanaal zou de daling van de olieprijzen slechts tijdelijk zijn geweest. Hiervoor zijn twee redenen aan te wijzen. Ten eerste zal volgens het rapport van het gerenommeerde Internationale Energie Agentschap (IEA), met daarin de outlook voor dit jaar en verder, al in 2022 de vraag naar olie weer op het niveau van vóór de coronacrisis uitkomen. Dit betreft een dagelijkse vraag van zo’n 100 miljoen vaten olie. Vervolgens zal dit, aldus het IEA, verder oplopen naar een vraag van 104 miljoen vaten per dag in 2026. Ten tweede blijkt dat de toestroom van Amerikaanse schalieolie minder hoog is dan werd verwacht. De oliesector in het zuiden van de Verenigde Staten is nog steeds herstellende van de vorstschade van enkele weken geleden. Bovendien is er door de lage olieprijs van de afgelopen jaren maar weinig aan onderhoud gedaan aan die olie-installaties. Analisten van Barclays (NYSE:BCS), JPMorgan (NYSE:JPM) en Goldman Sachs (NYSE:GS) blijven daarom achter hun eerder uitgebrachte prognoses staan. Barclays verwacht een prijs voor Brent-olie van 66 dollar per vat in 2021 en 71 dollar per vat in 2022. JPMorgan voorziet een prijs van 74 dollar in 2022 en de analisten van Goldman Sachs zien zelfs al een prijs van 80 dollar per vat ‘ergens in de komende maanden’. Zij noemen de teruggevallen olieprijzen dan ook een ‘buying opportunity’. Wist u overigens dat Royal Dutch Shell (AS:RDSa) al break-even draait bij ongeveer 50 dollar per vat? En dat elke 10 dollar meer per vat ongeveer 6 miljard dollar toevoegt aan de operationele kasstroom van Shell?

    Bron: Fintessa
    nl.investing.com/analysis/lagere-olie...
    die 50 dollar per vat break even is toch wel iets hoger dan ik dacht te begrijpen van iemand hier op het forum die schreef dat het 30 dollar per vat was.

    Ben te vroeg ingestapt, nadat ik mij had voorgenomen pas rond 15/16 ergens in te stappen. Als ergens anders mijn porto een beetje aantrekt dan koop ik wel wat bij om mijn gemiddelde te verlagen. Denk dat de prijsdaling wel tijdelijk is en goed te overzien qua tijdsperiode, en anders maar gewoon dividend ontvangen.
  8. [verwijderd] 25 maart 2021 16:04
    Achja, stil zitten en geschoren worden. Wie kent het niet..
    Lekker blijven relativeren mensen, hoe pijnlijk soms ook. Als het sentiment weer omslaat kan hij ook zomaar weer twee euro omhoog, dat hebben we ondertussen vaak genoeg gezien. In de rit naar beneden gewoon weer gestaffeld bijkopen, en je lacht je op de langere termijn nog harder stuk.

    En diegenen die niet zo lang de tijd hebben... Wellicht is het dan indd beter om weg te blijven van de beurs.
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 4796 4797 4798 4799 4800 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Hoe houdbaar is het hoge dividend van Shell als de olieprijs gaat dalen?

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links