Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Eerste speldenprik

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Bas Heijink

Technisch analist Bas Heijink schrijft iedere dag een update over de AEX. Senior Technisch Analist Bas Heijink houdt zich binnen de ING Investment Office van ING Bank bezig met Technische Analyse. Heijink let vooral op de kansen die hij ziet in de markt om op korte termijn een goed absoluut rendement te behalen. H...

Meer over Bas Heijink

Recente artikelen van Bas Heijink

  1. jun '17 TA Arcelor Mittal: Buy the dip 12
  2. jun '17 TA: Bedankt! 411
  3. jun '17 TA: Van lang naar kort 425

Reacties

322 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 17 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 mei 2016 10:44
    quote:

    Disci schreef op 11 mei 2016 10:39:

    [...]

    Geen problemen bij de Giro. Al heel lang niet meer eigenlijk.

    Nu nog kunnen door handelen na 18.30 en denk dat Binck dan helemaal kan opdoeken.

    Ik heb daarom ook een haat/liefde verhouding met Binck Turbo's. Het is voor mij een voorwaarde om tot 22.00 uur te kunnen handelen. Overweeg overigens sterk om ook een rekening te openen bij IG om te kunnen handelen met CFD's ipv Binck Turbo's. Deze laatste gebruik ik vooral als hedge tov geschreven posities.
  2. [verwijderd] 11 mei 2016 10:45
    quote:

    beer56 schreef op 11 mei 2016 10:41:

    [...]eens ,maar er worden nu langdurige schulden aangegaan en velen nemen een lening die relatief kort vast staat 10 jaar kan een boel ellende uit komen
    Dat is ook gewoon idioterie. Als je nu een hypotheek neemt, zet 'm voor minstens 20 jaar vast, en los af. Over 10 jaar kan het resultaat dramatisch zijn als de bond bubble gebarsten is en de obligatierente vrolijk op 5% staat, en je moet herfinancieren.

    Mocht de rente overigens flink stijgen, betekent het hoogstwaarschijnlijk ook dat de woningen minder waard zijn geworden vanwege het leverage-effect op de koopprijzen.
  3. BenR 11 mei 2016 10:46
    @ Aarten.
    Prima uitleg maar niet geschikt voor iedereen.
    Kijk naar Japan. Daar heeft de centrale bank nu 90+ % van alle aandelen in bezit.
    En dat heeft niet geholpen / helpt niet (zelfs Jaap van Duijn is om)..
    de oorzaken zijn niet weggenomen (vergrijzing - ICT - aansprakelijkheid geldverstrekkers enz)
  4. [verwijderd] 11 mei 2016 10:48
    quote:

    Dhr.Aarten schreef op 11 mei 2016 10:41:

    [...]

    Sorry maar ik ben het deels met u oneens. Het fenomeen wat we nu zien het juist deleveraging. Ondanks een lage rente, lossen particulieren schulden af waardoor het effect van QE niet bij de huishoudens terecht komt maar op de balans van banken blijft staan. Daarom blijft de groei van inflatie achter en heeft de ECB dus besluit genomen om nu ook corporate bonds op te kopen ipv alleen government bonds. Ben natuurlijk het wel met u eens dat als de bubbel barst de rente ook keihard zal stijgen en we hyperinflatie krijgen.. Dat was dus ook het 1e scenario dat ik u aangaf.
    Particulieren hebben de afgelopen jaren mondjesmaat wat lopen aflossen, simpelweg omdat de rentelasten hoger waren dan de spaarrente, en men geen toekomst zagen in het kopen van een (groter) huis.

    Die trend is sinds een jaar ofzo weer omgedraaid: de hypotheekschulden stijgen weer. En dus ook de huizenprijzen.
  5. [verwijderd] 11 mei 2016 10:52
    quote:

    Dhr.Aarten schreef op 11 mei 2016 10:41:

    [...]

    Sorry maar ik ben het deels met u oneens. Het fenomeen wat we nu zien heet juist deleveraging. Ondanks een lage rente, lossen particulieren schulden af waardoor het effect van QE niet bij de huishoudens terecht komt maar op de balans van banken blijft staan. Daarom blijft de groei van inflatie achter en heeft de ECB dus besluit genomen om nu ook corporate bonds op te kopen ipv alleen government bonds. Banken zijn hier natuurlijk ook niet blij mee en het verdienmodel komt onder hoge druk te staan. Afgelopen week bij SNS gezien, een bank wat vooral funding heeft door deposito's en het uitleent dmv hypotheken en obligaties. Echter kunnen ze de obligaties die ze hebben gekocht (in 2005/2006 etc) niet op dit moment verkopen aangezien er geen alternatives zijn en ze de enorme winsten op deze obligaties dan moeten wegzetten voor een negatieve vergoeding bij de ECB. Dit geeft frictie. Ben natuurlijk het wel met u eens dat als de bubbel barst de rente ook keihard zal stijgen en we hyperinflatie krijgen.. Dat was dus ook het 1e scenario dat ik u aangaf.
    dit geldt niet voor starters
  6. Dhrbelegger 11 mei 2016 10:52
    quote:

    SuikeroomMarioDraghibert schreef op 11 mei 2016 10:48:

    [...]

    Particulieren hebben de afgelopen jaren mondjesmaat wat lopen aflossen,
    simpelweg omdat de rentelasten hoger waren dan de spaarrente, en men geen toekomst zagen in het kopen van een (groter) huis.

    Die trend is sinds een jaar ofzo weer omgedraaid: de hypotheekschulden stijgen weer. En dus ook de huizenprijzen.
    Alllebei de aandragingen kloppen niet, maar never mind! Ieder zijn/haar visie.
  7. [verwijderd] 11 mei 2016 10:55
    quote:

    Dhr.Aarten schreef op 11 mei 2016 10:52:

    [...]

    Alllebei de aandragingen kloppen niet, maar never mind! Ieder zijn/haar visie.
    dit bericht is al wat ouder, maar klopt wel: economie.rabobank.com/publicaties/201...

    Die hele aflossing (zeker tegenover de gedaalde huizenprijzen) gaan echt helemaal nergens over, dat is een druppel op een gloeiende plaat geweest. Sinds 2015 stijgt de hypotheekschuld gewoon weer vrolijk verder (hoe moet men anders die hogere huizenprijzen betalen???).
  8. [verwijderd] 11 mei 2016 10:57
    quote:

    hansfl schreef op 11 mei 2016 10:47:

    Eerste speldeprikje naar beneden, dat kan ook.. - Het is speldenprik met een n!! goed spellen lijkt wel belangrijkste wat er is, land mag instorten, als er maar goed gespeld wordt -
    Mijn ervaring is dat het altijd de beste traders zijn die correct spellen en zonder fouten schrijven.

    Schrijven is een blauwdruk van je karakter en geeft meteen weer hoe je handelt.

    Door hun manier van schrijven haal ik de goede handelaren er zo uit.
  9. [verwijderd] 11 mei 2016 11:00
    quote:

    SuikeroomMarioDraghibert schreef op 11 mei 2016 10:48:

    [...]

    Particulieren hebben de afgelopen jaren mondjesmaat wat lopen aflossen, simpelweg omdat de rentelasten hoger waren dan de spaarrente, en men geen toekomst zagen in het kopen van een (groter) huis.

    Die trend is sinds een jaar ofzo weer omgedraaid: de hypotheekschulden stijgen weer. En dus ook de huizenprijzen.
    Klopt zeker wel. Ben bezig met een huis, je wil niet weten hoe lang je moet wachten voor een afspraak voor een keuken of badkamer, weken.. topdrukte. Hoef ik verder niks te lezen, rapportjes etc. blijkbaar wordt er weer enorm gekocht. En uiteraard komt dat door lagere rente en krijg je hogere schulden. Dat is allemaal ook slecht maar moet je eens huren in de private sector, dat wil je niet weten, het is gewoon kiezen tussen twee kwaden.

  10. [verwijderd] 11 mei 2016 11:03
    quote:

    ren-je-dement schreef op 11 mei 2016 10:57:

    [...]

    Mijn ervaring is dat het altijd de beste traders zijn die correct spellen en zonder fouten schrijven.

    Schrijven is een blauwdruk van je karakter en geeft meteen weer hoe je handelt.

    Door hun manier van schrijven haal ik de goede handelaren er zo uit.
    Hmmm. Misschien, bedoelde het wat groter, het is een soort vlucht in dit land en iets van starheid, nergens wat over zeggen maar als er ergens een d of een t verkeerd staat is het meteen hee!!

  11. Dhrbelegger 11 mei 2016 11:03
    quote:

    SuikeroomMarioDraghibert schreef op 11 mei 2016 10:55:

    [...]

    dit bericht is al wat ouder, maar klopt wel: economie.rabobank.com/publicaties/201...

    Die hele aflossing (zeker tegenover de gedaalde huizenprijzen) gaan echt helemaal nergens over, dat is een druppel op een gloeiende plaat geweest. Sinds 2015 stijgt de hypotheekschuld gewoon weer vrolijk verder (hoe moet men anders die hogere huizenprijzen betalen???).
    Dit bericht geeft juist aan dat mijn stelling klopt.. Ondanks de stijgende huizenprijzen (in maar een paar gebieden in Nederland! vooral hoofdsteden) en dalende rente, is de totale hypotheekschuld toch afgenomen.. Ik denk ook dat het niet meer betaald kan worden op termijn.. Voorwaarden voor een hyptheek worden aangescherpt en starters die hoogopgeleid zijn en niet uit een warm nest komen zitten naar schatting straks op een gemiddelde studieschuld van 30K. Neem de vergrijzing mee in het model en dan moeten we tot de conclusie komen dat vastgoed overgewaardeerd is en nog zeker een klap zal krijgen.
  12. [verwijderd] 11 mei 2016 11:05
    quote:

    SuikeroomMarioDraghibert schreef op 11 mei 2016 10:45:

    [...]

    Dat is ook gewoon idioterie. Als je nu een hypotheek neemt, zet 'm voor minstens 20 jaar vast, en los af. Over 10 jaar kan het resultaat dramatisch zijn als de bond bubble gebarsten is en de obligatierente vrolijk op 5% staat, en je moet herfinancieren.

    Mocht de rente overigens flink stijgen, betekent het hoogstwaarschijnlijk ook dat de woningen minder waard zijn geworden vanwege het leverage-effect op de koopprijzen.
    10 jaar advies van de banken ik heb al mijn 4 kinderen 30 jaar aangeraden
  13. [verwijderd] 11 mei 2016 11:07
    quote:

    hansfl schreef op 11 mei 2016 11:00:

    [...]

    Klopt zeker wel. Ben bezig met een huis, je wil niet weten hoe lang je moet wachten voor een afspraak voor een keuken of badkamer, weken.. topdrukte. Hoef ik verder niks te lezen, rapportjes etc. blijkbaar wordt er weer enorm gekocht. En uiteraard komt dat door lagere rente en krijg je hogere schulden. Dat is allemaal ook slecht maar moet je eens huren in de private sector, dat wil je niet weten, het is gewoon kiezen tussen twee kwaden.

    Ik ben helemaal niet tegen kopen. Zelfs niet als de huizenprijzen eigenlijk historisch overgewaardeerd zijn.

    Kopen kan interessant zijn:
    - als je geen hypotheek hoeft te nemen
    - of als je minstens 25% eigen geld meebrengt (verzekering tegen huizenprijs daling)
    - je een extreem stabiel inkomen hebt
    - lage andere vaste lasten/geen schulden (en dus ook weinig onderhoudskosten aan je nieuwe huis)
    - de huidige lage rente vastzet voor 20-30 jaar

    De vraag is alleen: voldoen de meeste mensen die nu kopen aan deze voorwaarden? Ik denk dat ongeveer 80% van de huidige kopers niet aan deze logische eisen voldoen. Nee, iedereen denkt momenteel weer: het zal allemaal wel goedkomen, de huizenprijzen stijgen toch, en de rente blijft eeuwig laag. En als bijna iedereen hetzelfde denkt, gebeurt het tegenovergestelde in de toekomst.
  14. [verwijderd] 11 mei 2016 11:08
    quote:

    Dhr.Aarten schreef op 11 mei 2016 10:41:

    [...]

    Sorry maar ik ben het deels met u oneens. Het fenomeen wat we nu zien heet juist deleveraging. Ondanks een lage rente, lossen particulieren schulden af waardoor het effect van QE niet bij de huishoudens terecht komt maar op de balans van banken blijft staan. Daarom blijft de groei van inflatie achter en heeft de ECB dus besluit genomen om nu ook corporate bonds op te kopen ipv alleen government bonds. Banken zijn hier natuurlijk ook niet blij mee en het verdienmodel komt onder hoge druk te staan. Afgelopen week bij SNS gezien, een bank wat vooral funding heeft door deposito's en het uitleent dmv hypotheken en obligaties. Echter kunnen ze de obligaties die ze hebben gekocht (in 2005/2006 etc) niet op dit moment verkopen aangezien er geen alternatives zijn en ze de enorme winsten op deze obligaties dan moeten wegzetten voor een negatieve vergoeding bij de ECB. Dit geeft frictie. Ben natuurlijk het wel met u eens dat als de bubbel barst de rente ook keihard zal stijgen en we hyperinflatie krijgen.. Dat was dus ook het 1e scenario dat ik u aangaf.
    Zo is het en niet anders.
    Heb vorige week een grafiek gepost waarop de richting van de beweging goed te zien was. M1 liep om de krimp in M2/3 op te vangen (kan hem alleen niet meer vinden). Men is aan het deleveragen. Dit houdt m.i. ook verband met de demografische vergrijzing in de ontwikkelde econonomiën. www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/articl...

    Is het "Wir schaffen das" ook meteen verklaard.
  15. Dhrbelegger 11 mei 2016 11:10
    quote:

    handyman6 schreef op 11 mei 2016 11:05:

    Allemaal goed en wel maar waarom zou de rente uberhaupt moeten gaan stijgen, als er geen inflatie is?
    Zelfs met al die QE's programma's lukt dat niet.
    H6
    Kan ook niet.. Rentes mogen niet stijgen aangezien nationale schulden zo exponentieel zijn toegenomen dat een stijging niet kan worden opgevangen. Kijk alleen al maar naar de US.. Dat getreuzel in het rentebeleid heeft alles te maken met de vergoeding op staatspapieren.. US kan geen hoge rente meer betalen aangezien hun schuld zo groot is geworden dat een verhoging van 2% al leidt tot angst en enorme risico opslagen.. Echter zal het een keer klappen en dan kan je maar beter een hedge hebben.. Ik heb inderdaad mijn pa ook aangeraden om het 20 jaar vast nu te zetten.. Heeft die dan ook gedaan sinds afgelopen maand voor een rente van 3%
322 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 17 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links