Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nike versus Adidas

Met grote sportevenementen als het Europees Kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen voor de deur, is de grote vraag wie er echt gaat scoren. De van oorsprong Amerikaanse sportartikelenfabrikant Nike, of het Europese Adidas? En wordt het een close finish?

Beide aandelen presteren dit jaar in ieder geval zeer sterk en lijken van een eurocrisis geen last te hebben.

Hoofdsponsor
Adidas, na Nike de grootste sportkledingfabrikant ter wereld, is de officiële sponsor van de Olympische Spelen en daar heeft het sportmodeconcern diep voor in de buidel moeten tasten. Voor 120 miljoen euro mag Adidas het Britse team en de 70.000 vrijwilligers van het sportevenement kleden.

De tenues zijn ontworpen door de dochter van Beatle Paul McCartney, Stella McCartney. Adidas wil de Olympische Spelen als springplank gebruiken om aartsrivaal Nike van zijn nummer één-positie als grootste sportkledingbedrijf in Groot-Brittannië te stoten.

Hoewel Nike geen officiële sponsor is, verzorgt Nike wel de uitrusting van de Russische, Chinese, Amerikaanse en Duitse (!) teams. Daarnaast heeft het bedrijf individuele deals gesloten met atleten waarvan verwacht wordt dat ze een medaille zullen halen.

Een aantal van hen zal ook het onlangs gelanceerde high-tech Nike Pro Turbo Speed-pak dragen, dat aanvoelt als een tweede huid en dat vanwege de futuristische uitstraling waarschijnlijk veel aandacht zal trekken.

Eigen schoenen
Bezoekers van het sportevenement zullen Nike in Londen zeker tegenkomen, want het bedrijf heeft onlangs, pal naast het Olympisch stadion, een nieuwe winkel geopend. Omdat zowel Nike als Adidas Britse atleten sponsoren, zijn conflicten nagenoeg onvermijdelijk.

Hoewel sporters zelf mogen bepalen welke schoenen ze dragen, melden Britse kranten dat, door Nike gesponsorde atleten, gedwongen zouden worden om op het podium de officiële Adidas-schoenen van het Britse team te dragen. Nike dreigde al aanklachten wegens contractbreuk in te dienen.

Als u tijdens de huldiging de atleten hun medaille blootsvoets in ontvangst ziet nemen kent u dus de achtergronden.

Opkomende gretige grootmachten
Beide concerns groeien hard in de opkomende markten, met name in China. Hoewel Nike qua omzet nog wel het grootste concern is, groeit Adidas momenteel het snelste. Adidas ziet zelfs kansen in Afrika en het heeft verschillende Afrikaanse atleten onder contract genomen.

Bovendien heeft Adidas het afgelopen decennium de volgende merken overgenomen:

  • Reebok
  • Rockport
  • Taylor Made (golfartikelen)

Tot het Nike-concern behoren tegenwoordig ook:

  • Umbro
  • Hurley
  • Converse
  • Cole Haan

De sportgrootmachten zijn wel degelijk conjunctuurgevoelig. Dit blijkt ook uit de analyse van de omzetgroei in het laatste kwartaal, waarbij Nike en Adidas een groei lieten zien van respectievelijk:

  • 17% en 13% in de Verenigde Staten
  • 4,3% en 7% in West-Europa
  • 8,7% en 15% in Centraal- en Oost-Europa
  • 25% en 26% in de Chinese regio

De groeiende middenklasse in China gaat steeds meer sport bedrijven. Een sport als basketbal groeit sterk in dit grote land. Nike profiteert daarvan onder meer met de schoen Air Jordan.

Dat bij Nike de groei van de winst per aandeel (wpa) over het laatste kwartaal niettemin wat lager uitviel had vooral te maken met hogere loonkosten in China, hogere grondstoffenkosten en hogere kosten van transport.

Facts and figures
Het aandeel Nike is met een koers-winstverhouding (k/w) van 20 keer de winst voor de komende 4 kwartalen duurder dan Adidas, dat tegen een k/w van 15,6 verhandeld wordt, terwijl nota bene de groei van de getaxeerde winst per aandeel voor beiden nagenoeg gelijk ligt op 17 à 18%.

De afgelopen jaren lag de groei van de winst per aandeel (wpa) bij Adidas enkele procenten hoger dan die bij Nike, maar dat heeft met het herstel te maken na het dramatische 2009. Toen liet Nike nog een lichte groei zien, maar Adidas maakte een forse winstduikeling.

Adidas daarentegen finishte het laatste kwartaal van 2011 bijzonder sterk en veel beter dan verwacht met een groei van de wpa ten opzichte van het vorig jaar van 38%. Ook de winstmarges van Adidas stegen aanzienlijk en het management stelde de prognose van de bedrijfsresultaten over het gehele jaar 2012 naar boven bij.

Aandeelhouders kunnen voor beide concerns de komende jaren waarschijnlijk een aanhoudend hoge groei van de dividenden tegemoet zien, want beide ondernemingen beschikken over een hoge vrij cashflow, een sterke balans en ze hebben nauwelijks schulden.

Nike heeft ook een programma voor de inkoop van eigen aandelen. Sinds maart 2009 ontlopen de prestaties van de aandelen (gemeten in eenzelfde valuta) elkaar niet veel, maar over een langere periode beschouwd, bleek een belegging in Nike toch hogere rendementen op te leveren dan die in Adidas.

Adidas favoriet, Nike runner-up
De gemiddelde koersdoelen van analisten liggen voor Nike en Adidas respectievelijk op 123 dollar en 69 euro. Daarmee ligt het verwachte koersrendement respectievelijk op 13% en 15%, dus in dezelfde orde van grootte.

Analisten hebben op basis van steeds beter dan verwachte bedrijfsresultaten voor beide aandelen de koersen opwaarts moeten bijstellen. Op basis van de huidige waarderingen en een wat hogere groei van de wpa van Adidas, neem ik aan dat Adidas verder op Nike zal inlopen en op een termijn van twaalf maanden Nike voorbij zal streven.

Op basis van onze eigen koersdoelen van respectievelijk 82 euro en 125 dollar verwachten wij bij Stroeve dat Adidas, gemeten in lokale valuta, als winnaar uit de strijd zal komen. Een mogelijk sterkere dollar zal Nike potentieel op voorsprong kunnen zetten.

Maar een hogere dollar zal ook leidden tot een hogere groei van de wpa van Adidas, waarbij Nike, door een valutaire tegenwind, juist minder sterk zou kunnen finishen. Dus is onze inschatting van de medaillekansen voor beleggers: goud voor Adidas, zilver voor Nike!

Wat echt telt!
Het vorige EK voetbaltoernooi in 2008 was voor Adidas zeer succesvol. De beide finalisten, Spanje en Duitsland, speelden in tenues van het Duitse bedrijf, de bal was van Adidas en zelfs de scheidsrechters liepen met het Duitse merk op de borst.

Toch werd het winnende doelpunt gemaakt met een Nike-schoen van de Spaanse ster Fernando Torres. Dit jaar wordt op het toernooi opnieuw gespeeld met een Adidas-bal, de Tango 12:

  • zes landen spelen in een Adidas-outfit
  • zeven in Nike
  • drie in Umbro

Wist u dat in ieder oranje Nike-shirt dertien PET-flessen worden gerecycled? Wesley Sneijder en Klaas-Jan Huntelaar spelen op Nike-schoenen, maar topschutter Robin van Persie speelt op Adidas-schoenen.


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links