Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Van bricks naar clicks

Het consumentenvertrouwen in Nederland is nog steeds laag. Mede door een daling van de koopkracht laten de consumentenbestedingen vooralsnog geen herstel zien. In de recente updates van Beter Bed en Macintosh Retail Group is het duidelijk dat de Nederlandse consument de hand op de knip houdt. Toch is er één kanaal dat sterk weet te groeien, ondanks de terughoudende consument: het online retailkanaal.

Een goede indicatie hiervoor is de ontwikkeling van het aantal transacties via iDEAL, die in de eerste zes maanden van dit jaar met 40% zijn gestegen. In Nederland zijn de bekendste internetspelers Bol.com en Wehkamp.nl.

Deze online retailers, zonder fysieke aanwezigheid, weten telkens meer marktaandeel weg te snoepen van de winkels in de straat (bricks). Volgens de organisatie Thuiswinkel.org gaat 9,7% van de detailhandelsomzet via het internet. Het grootste deel is nog steeds vliegtickets en reizen, maar in 2010 werd er ook al 555 miljoen euro online besteed aan kleding. Aan de bricks de schone taak om hier goed op in te spelen.

Actie gevraagd
Uiteraard is de verschuiving van bricks naar clicks, die al een aantal jaren geleden in gang is gezet, niet onopgemerkt gebleven bij de Nederlandse beursgenoteerde retailers zoals Macintosh en Beter Bed. Zo kondigde Beter Bed in februari van dit jaar de strategische samenwerking met Wehkamp aan. Hiermee profiteert Beter Bed van de sterke marktpositie van Wehkamp op het internet.

Een dergelijke opzet is in de andere landen waar Beter Bed actief is niet uit te sluiten. Daarnaast heeft Beter Bed fors geïnvesteerd in de eigen webwinkel. Zij hebben hier een platform ontwikkeld dat uitrolbaar is in de verschillende landen waar de onderneming actief is. Een matras is niet het eerste product dat men online zal kopen, maar de website biedt ook veel ondersteuning aan de winkels, bijvoorbeeld doordat de klant online de offerte uit de winkel alsnog vanuit huis kan bestellen.

Ook Macintosh, de grootste schoenenretailer van de Benelux, verkoopt een deel van haar assortiment sinds enkele jaren via de onlinespecialisten Wehkamp (Scapino) en Neckermann (Dolcis). Macintosh heeft in de aandeelhoudersvergadering in mei uitgebreid stil gestaan bij de internetstrategie.

Wisselwerking
Voor Macintosh groeiden de onlinebestedingen in 2010 met 30%. Echter, als percentage van de totale omzet van de groep is dit nog beperkt tot 2%. Hiermee loopt Macintosh voorlopig achter bij de markt. Maar naast de bestedingen is het internet ook steeds belangrijker voor de oriëntatie. Volgens de onderneming hebben 37 miljoen bezoekers de weg naar de websites van Macintosh gevonden in 2010.

Echter Macintosh moet haar internetstrategie aanscherpen om echt te gaan profiteren van de combinatie tussen clicks en bricks. Denk hierbij aan een niet passende schoen die besteld is via het internet en gemakkelijk geruild kan worden bij de plaatselijke winkel. Of de nee-verkoop in de winkel te compenseren met de bezorging van de juiste schoen de volgende dag aan huis. Dit zijn voordelen die de pure play clicks niet hebben en waar Macintosh van kan profiteren bij de juiste executie van de online strategie.

Eén ding is duidelijk geworden: internet is allang niet meer een activiteit dat erbij kan worden gedaan en veel aandacht vraagt van het management. Investeringen in een goede webwinkel zijn al gelijk aan die van een gewone winkel. De traditionele retailers moeten een goede wisselwerking zien te vinden tussen de bricks en de clicks.

Het onlinekanaal moet sterk bijdragen aan de beeldvorming van het merk om zo meer traffic te genereren naar de fysieke winkels of om meer producten online te verkopen. Dit zal volgens mij in belangrijke mate het succes bepalen van deze twee smallcaps in de toekomst.


Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps en kan een positie hebben in de in dit artikel genoemde aandelen. Berghuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Berghuis houdt zelf geen posities in Nederlandse mid- en smallcaps, wel heeft hij een positie in aandelen Kempen Orange Fund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jan Willem Berghuis

Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps. Het laatste maandbericht van de portefeuille van Kempen Orange Fund vindt u h...

Meer over Jan Willem Berghuis

Recente artikelen van Jan Willem Berghuis

  1. nov '12 Les van Wijers 15
  2. dec '11 2012: aantrekkelijke waarderingen 4
  3. jul '11 Van bricks naar clicks 5

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juli 2011 16:19
    Ik snap die verschuiving naar internet wel.
    In de fysieke winkels staat ongeinteresseerd personeel, parkeer en bereikbaarheids problemen, hangjongeren als je dan sommige professionele web sites als www.sellgo.nl ziet die een breder aanbod dan bijvoorbeeld de Bijenkorf hebben dan is de keuze snel gemaakt.
  2. forum rang 7 ffff 31 juli 2011 13:03
    Denk hierbij aan een niet passende schoen die besteld is via het internet en gemakkelijk geruild kan worden bij de plaatselijke winkel. Of de nee-verkoop in de winkel te compenseren met de bezorging van de juiste schoen de volgende dag aan huis.

    Jan Willem,

    Ik vind bovenstaande zinssnede uit uw publikatie exemplarisch voor de huidige consument. Enerzijds struint men de websites af om voor een schijntje een goed product te krijgen, maar anderzijds moet daar ook een uitgesproken duur serviceverlening bijgeleverd worden. Uw voorbeeld vind ik schitterend: hebt U wel enig idee wat zo'n dergelijke serviceverlening voor het bedrijf kost als op het product enkele of desnoods 10 Euro verdiend is?

    NATUURLIJK krijgt men dergelijke service niet. Ook voor een bedrijf geldt: het moet uit de lengte of het moet uit de breedte. Als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten moet je niet veel extra service verwachten.

    Zelf maak ik die consumentenhouding regelmatig mee. Gelukkig kan ik hen hun overdreven verwachtingspatroon duidelijk maken. Mijn strategie is altijd: Draai de rollen volledig om: Zou U voor die paar Euro winst al die rompslomp erbij pakken....?

    Peter
  3. [verwijderd] 31 juli 2011 14:39
    Peter
    Niet mee eens. In het betere segment zit een behoorlijk marge op bijv. schoenen. Nee verkoop in de winkel compenseren met levering de volgende dag is toch geweldige service. Dit moet je natuurlijk niet doen bij de bodemprijszaken, maar voor de betere zaken is dit eigenlijk een top idee.
    Probleem bij deze oplossingen is dat een webwinkel ook serieus knaken kost en dit dus alleen weggelegd is voor de grotere ketens. De betere schoenenwinkel (dat is nu eenmaal het voorbeeld hier) is geen keten, maar een kleine zelfstandige en kan dit idee dus inderdaad niet opbrengen.

    de bos
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links