Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

910 voor 911

Eindelijk! Sinds een paar weken zijn er turbo's op mijn favoriete automerk Porsche. Ik heb iets met (Duitse) auto's, zoals u al las in mijn artikel in IEX Magazine over de al bestaande turbo's op Ford, General Motors en Toyota.

Porsche is mijn favoriet, omdat dit aandeel zich in zogenaamd uncharted territory bevindt. De turbo Porsche is de voordeligste manier om een Porsche Turbo te hebben. De koers is trouwens sinds het artikel gestegen van 728 naar 825 euro.

Die stijging verliep snel, maar er is een mooi instapmoment aan het ontstaan. De correctie van begin april bracht de koers terug naar het twintigdaags voortschrijdend gemiddelde. Dit zorgde voor steun.

Waarom? Op dit niveau liep namelijk ook de steunlijn onder de bodems van begin februari en begin maart. Het fonds zakte heel even door de lijn, maar sloot er toch weer boven.

Spoilermoment
Het lichaam van de candlestick (body) was klein en lag helemaal bovenin, terwijl de shadow lang was. Deze candle heet hammer en zoals de naam al aangeeft is er een bodem gehamerd. Kopers hebben de koers opgestuwd op de dag dat de steunlijn leek te breken, waarna het aandeel uiteindelijk hoog in de candle sloot.Porsche is zo de vorige top weer genaderd.

Als een Porsche 911 accelereert boven 120 kilometer per uur, dan gaat automatisch de spoiler omhoog. Zo'n spoilermoment vormde zich ook begin maart in de grafiek, toen de aandlenkoers boven 720 euro uitbraak. De acceleratie stopte toen uiteindelijk bij 825 euro. Nu is er volgens mij alleen weer zo'n spoilermoment aan het ontstaan.

Sterk teken
De Relatieve Sterkte Indicator (RSI) testte in de correctie van begin april de oplopende steunlijn. De trend is sterk opwaarts en zo gauw de koers boven 825 euro uitbreekt, kan er worden ingestapt. De measured move calculatie levert dan een koersdoel op van 765 + (825 - 680) = 910 euro. Onvoorstelbaar maar waar: dicht bij die succesvolle 911…

Zijn er gevaren? Als ik naar de weekgrafiek kijk, zie ik dat de koers tegen de weerstandslijn van het trendkanaal noteert. Normaal gesproken wordt daar winst genomen. Als trends versteilen, dan worden de trendkanalen gebroken. Daarom is het belangrijk om te wachten op het moment dat de koers op dagbasis boven 825 euro uitbreekt.

Dan bevrijdt het fonds zich namelijk definitief van het trendkanaal en dat is een sterk teken. Op basis van de uitbraak uit een handelszone mag ik de breedte van het kanaal op de uitbraak projecteren als koersdoel. Dat betekent dat op langere termijn het richtpunt - het betreft hier een weekgrafiek - op 998 euro ligt.

Turbo long
Het is en blijft daarom wachten op een koers boven 825 euro. De stoploss leg ik op 765,02 euro, ofwel de bodem van 12 april. Zakt Porsche namelijk hieronder, dan is het niet meer verantwoord om turbo's long in bezit te hebben. De koers zakt dan geheid terug naar 700 euro om de uitbraak op de weekgrafiek te testen.

Bent u het eens met deze analyse dan kunt u boven 825 euro long gaan met een stop op 765 euro. De meest interessante turbo long is dan turbo long Porsche Turbo (17696) met een hefboom van 5,1. De automatische stoploss van deze turbo ligt op 702 euro. Er is daarom voldoende ruimte om te reageren, als de koers onder 765 euro wegzakt.


Klik hier voor de IEX Turbosectie

Jaap Muns is directeur van Trade For A Living en technisch analist bij TurboTraders.nl. Hij is lid van de Amerikaanse brancheorganisatie voor Technisch Analisten, de MTA en was een van de eerste Nederlanders die de Amerikaanse businesstitel Chartered Market Technician (Erkend Technisch Analist) werd toegekend. Muns heeft op moment van publicatie geen positie in genoemde items. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.Uw reactie is welkom op muns@iex.nl.

Jaap Muns is technisch analist. Hij is lid van de Amerikaanse brancheorganisatie voor Technisch Analisten, de MTA en was een van de eerste Nederlanders die de Amerikaanse businesstitel Chartered Market Technician (Erkend Technisch Analist) werd toegekend. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.Uw reactie is welkom op muns@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jaap Muns

Jaap Muns was een van de eerste Nederlanders die de titel van Chartered Market Technician (erkend TA-er) mocht voeren en is tevens lid van de Amerikaanse MTA. Zijn jarenlange ervaring als helicopterpiloot komt hem nog dagelijks van pas bij het bestuderen van grafieken. Als geen ander vertrouwt hij blindelings op indicatoren,...

Meer over Jaap Muns

Recente artikelen van Jaap Muns

  1. jan '06 ABN Turbo 2
  2. sep '06 TA: Zijwaarts 106
  3. sep '06 TA: Weerstand 232

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links