Eindelijk! Sinds een paar weken zijn er
turbo's
op mijn favoriete automerk
Porsche. Ik heb iets met (Duitse) auto's, zoals
u al las in mijn artikel in
IEX Magazine
over de al bestaande turbo's op
Ford,
General Motors
en
Toyota.
Porsche is mijn favoriet, omdat dit aandeel zich in zogenaamd uncharted
territory bevindt. De turbo Porsche is de voordeligste manier om een Porsche
Turbo te hebben. De koers is trouwens sinds het artikel gestegen van 728 naar
825 euro.
Die stijging verliep snel, maar er is een mooi instapmoment aan het ontstaan.
De correctie van begin april bracht de koers terug naar het twintigdaags voortschrijdend
gemiddelde. Dit zorgde voor steun.
Waarom? Op dit niveau liep namelijk ook de steunlijn onder de bodems van begin
februari en begin maart. Het fonds zakte heel even door de lijn, maar sloot
er toch weer boven.
Spoilermoment
Het lichaam van de candlestick (body) was klein en lag helemaal
bovenin, terwijl de shadow lang was. Deze candle heet hammer en
zoals de naam al aangeeft is er een bodem gehamerd. Kopers hebben de koers opgestuwd
op de dag dat de steunlijn leek te breken, waarna het aandeel uiteindelijk hoog
in de candle sloot.Porsche is zo de vorige top weer genaderd.
Als een Porsche 911 accelereert boven 120 kilometer per uur, dan gaat automatisch
de spoiler omhoog. Zo'n spoilermoment vormde zich ook begin maart in de grafiek,
toen de aandlenkoers boven 720 euro uitbraak. De acceleratie stopte toen uiteindelijk
bij 825 euro. Nu is er volgens mij alleen weer zo'n spoilermoment aan het ontstaan.
Sterk teken
De Relatieve Sterkte Indicator (RSI) testte in de correctie van begin april de
oplopende steunlijn. De trend is sterk opwaarts en zo gauw de koers boven 825
euro uitbreekt, kan er worden ingestapt. De
measured move calculatie levert
dan een koersdoel op van 765 + (825 - 680) = 910 euro. Onvoorstelbaar maar waar:
dicht bij die succesvolle 911…
Zijn er gevaren? Als ik naar de weekgrafiek kijk, zie ik dat de koers tegen
de weerstandslijn van het trendkanaal noteert. Normaal gesproken wordt daar
winst genomen. Als trends versteilen, dan worden de trendkanalen gebroken. Daarom
is het belangrijk om te wachten op het moment dat de koers op dagbasis boven
825 euro uitbreekt.
Dan bevrijdt het fonds zich namelijk definitief van het trendkanaal en dat
is een sterk teken. Op basis van de uitbraak uit een handelszone mag ik de breedte
van het kanaal op de uitbraak projecteren als koersdoel. Dat betekent dat op
langere termijn het richtpunt - het betreft hier een weekgrafiek - op 998 euro
ligt.
Turbo long
Het is en blijft daarom wachten op een koers boven 825 euro. De stoploss leg ik op 765,02 euro, ofwel de bodem van 12 april. Zakt Porsche namelijk hieronder, dan is het niet meer verantwoord om turbo's long in bezit te hebben. De koers zakt dan geheid terug naar 700 euro om de uitbraak op de weekgrafiek te testen.
Bent u het eens met deze analyse dan kunt u boven 825 euro long gaan met een
stop op 765 euro. De meest interessante turbo long is dan turbo
long Porsche Turbo (17696) met een hefboom van 5,1. De automatische stoploss
van deze turbo ligt op 702 euro. Er is daarom voldoende ruimte om te reageren,
als de koers onder 765 euro wegzakt.
Jaap Muns is directeur van Trade For A Living en technisch
analist bij TurboTraders.nl. Hij is lid van de Amerikaanse brancheorganisatie voor Technisch Analisten, de MTA en was een van de eerste Nederlanders die de Amerikaanse businesstitel Chartered Market Technician (Erkend Technisch Analist) werd toegekend. Muns heeft op moment van publicatie geen positie in genoemde items. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.Uw reactie is welkom op muns@iex.nl.