Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De nieuwe olieslachtoffers

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Moneyball 1 december 2014 12:11
    Veel van de vraag-aanbod factoren die worden aangedragen, zijn niet van vandaag of gisteren. Ze spelen al langer. Waarom nu ineens de daling? OPEC bijeenkomst die sentimentsversterkend werkt? Of economische oorlogsvoering? Als ik het zo hier en daar lees, lijkt het me op wat langere termijn overigens geen houdbare prijs.
  2. [verwijderd] 1 december 2014 12:33
    quote:

    Moneyball schreef op 1 december 2014 12:11:

    Veel van de vraag-aanbod factoren die worden aangedragen, zijn niet van vandaag of gisteren. Ze spelen al langer. Waarom nu ineens de daling? OPEC bijeenkomst die sentimentsversterkend werkt? Of economische oorlogsvoering? Als ik het zo hier en daar lees, lijkt het me op wat langere termijn overigens geen houdbare prijs.


    Centrale banken en overheden zijn in staat om alles te manipuleren. Hier komt geen complotdenken aan te pas, maar eerder geo-politiek inzicht.
  3. [verwijderd] 1 december 2014 13:07
    "Aan de pomp merken we dat nu eindelijk ook, alhoewel het belastingpercentage op benzine (60%) dat effect behoorlijk dempt".

    Je redenatie klopt niet. Een hogere belasting dempt niet, maar versterkt. Dus als de basisprijs van olie daalt, dan daalt de totale prijs. Dat het aan de pomp niet zo snel gaat heeft waarschijnlijk andere redenen. Misschien marketing: de prijs is lekker hoog, langzaam dalen geeft meer winst. Boven accepteert men langzame dalingen beter dan stijgingen.
  4. [verwijderd] 1 december 2014 13:14
    quote:

    abonnema schreef op 1 december 2014 13:07:

    "Aan de pomp merken we dat nu eindelijk ook, alhoewel het belastingpercentage op benzine (60%) dat effect behoorlijk dempt".

    Je redenatie klopt niet. Een hogere belasting dempt niet, maar versterkt. Dus als de basisprijs van olie daalt, dan daalt de totale prijs. Dat het aan de pomp niet zo snel gaat heeft waarschijnlijk andere redenen. Misschien marketing: de prijs is lekker hoog, langzaam dalen geeft meer winst. Boven accepteert men langzame dalingen beter dan stijgingen.
    Wat ik bedoel is dat de accijns op benzine (momenteel € 0,75924) een vast bedrag is en dus niet afhankelijk is van de productieprijs. Wanneer de productieprijs daalt met 30%, daalt idd ook de BTW en de winstmarge mee maar het accijnsgedeelte blijft hetzelfde. Dat wordt namelijk jaarlijks door de overheid vastgesteld.

  5. nestel 1 december 2014 21:32
    quote:

    Puppus schreef op 1 december 2014 17:28:

    Bekijk het een beetje overdreven: Benzine aan de pomp 1,50
    In die 1,50 zit 1,25 belasting en de netto benzineprijs daal 10 cent, welnu dan merk je er weinig van want die 1,25 blijft!
    Dit beeld klopt niet!

    www.unitedconsumers.com/tanken/inform...

    Opbouw brandstofprijzen

    Brandstof Accijns 2013 Accijns 2014 Verschil
    Benzine (per liter) € 0,74655 € 0,75924 + 1,3 cent/liter
    Diesel (per liter) € 0,44028 € 0,47776 + 3,7 cent/liter
    LPG (per kg*) € 0,18004 € 0,32217 + 7,1 cent/liter
  6. [verwijderd] 2 december 2014 06:09
    quote:

    nestel schreef op 1 december 2014 21:32:

    [...]

    Dit beeld klopt niet!

    www.unitedconsumers.com/tanken/inform...

    Opbouw brandstofprijzen

    Brandstof Accijns 2013 Accijns 2014 Verschil
    Benzine (per liter) € 0,74655 € 0,75924 + 1,3 cent/liter
    Diesel (per liter) € 0,44028 € 0,47776 + 3,7 cent/liter
    LPG (per kg*) € 0,18004 € 0,32217 + 7,1 cent/liter

    en dat vermenigvuldigd met 1,21. Dit ivm de btw, die per liter minimaal wordt binnen geharkt! Dus plus 16 cent voor de benzine, en plus 10 cent voor de diesel en plus 7 cent voor LPG. (Bij benadering, ivm schatting!)
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links