Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel DSM FIRMENICH AG AEX:DSFIR.NL, CH1216478797

  • 105,950 29 apr 2024 17:35
  • +0,650 (+0,62%) Dagrange 104,900 - 106,950
  • 546.410 Gem. (3M) 464,9K

DSM nieuws in 2013

178 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 9 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. gerrit 69 29 augustus 2013 20:27
    quote:

    Hmm schreef op 29 augustus 2013 07:53:

    Hoe zou ik DSM moeten omschrijven als soort bedrijf ? De media heeft het meestal over de categorie (speciaal) chemie. Ik vind dat niet kloppen. Maar wat is het dan wel ? Voedingsmiddelen is het ook niet helemaal ?
    Special chemie ligt het dichtste bij de waarheid, maar wel in de tak van de voedingsindustrie.

    Gerrit
  2. forum rang 10 voda 26 september 2013 16:27
    Update DSM guidance '13 en '15 geen positieve impuls - Market Talk


    AMSTERDAM (Dow Jones)--ING-analist Philip de Pauw merkt op dat DSM (DSM.AE) met de update van het concern in aanloop naar zijn Capital Markets Day later op donderdag geen positieve impuls biedt. De analist spreekt van een voorzichtige en weinig uitdagende outlook. Dientengevolge kan volgens de Pauw gedurende de handelsdag sprake zijn van winstnemingen. ING hanteert een buy-advies en koersdoel van EUR65,00. Omstreeks 10.05 uur noteert het aandeel 5,6% lager op EUR54,96, terwijl de AEX met 0,3% daalt. (PBU)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  3. forum rang 10 voda 26 september 2013 16:28
    DSM outlook '13 en '15 teleurstellend - Market Talk


    AMSTERDAM (Dow Jones)--De analisten van Rabobank spreken van een teleurstellende outlook voor 2013 en 2015 van DSM (DSM.AE), waarbij de voorziene EBITDA-marge van 14-15% in 2015 onder de verwachting is en de outlook voor 2013, het concern voorziet een EBITDA die licht onder EUR1,35 miljard zal uitkomen, als een kleine winstwaarschuwing aanvoelt. Rabobank hanteert een buy-advies en koersdoel van EUR62,00. Omstreeks 9.30 uur noteert het aandeel 4,2% lager op EUR55,93, terwijl de AEX met 0,3% daalt. (PBU)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  4. forum rang 10 voda 26 september 2013 16:36
    DSM voorziet in 2013 aanzienlijk hoger resultaat


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke DSM nv (DSM.AE) voorziet voor 2013 een aanzienlijk hogere winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en goodwill-amortisatie (EBITDA) dan in 2012, vanwege een sterke autonome groei, aldus het concern tijdens zijn jaarlijkse Capital Markets Day in Vaalsbroek.

    In 2012 boekte het concern een EBITDA van EUR1,1 miljoen. Het concern voorziet voor 2013 een EBITDA die licht onder EUR1,35 miljard zal uitkomen, waarmee het bedrijf op weg is zijn doelstelling voor een EBITDA van EUR1,4 miljard in 2014 te realiseren.

    Het concern voorziet in 2015 een EBITDA-marge van 14-15% en spreekt van aanhoudende moeilijke marktomstandigheden met weinig tot geen groei in Europa.

    Daarnaast spreekt het concern van een goed niveau van economische activiteit in Azie en een bescheiden herstel in de Verenigde Staten.

    Het bedrijf geeft aan op schema te liggen met het realiseren van zijn in 2010 gestelde doelstellingen.

    Gespecificeerd naar divisies meldt het bedrijf zijn strategische doelstellingen voor DSM Pharmaceuticals Products en Polymer Intermediates af te ronden, waarbij de marktomstandigheden bij Pharma uitdagend blijven en voor de divisie Pharma in 2013 een lager resultaat wordt voorzien dan in 2012.

    Daarentegen zal de divisie Performance Materials naar verwachting in 2013 beter presteren dan in 2013. Voor het Innovation Center wordt in de tweede helft van 2013 een resultaat voorzien gelijk aan de tweede helft van 2012.

    Tot slot verwacht het concern in het vierde kwartaal van 2013 een aandeleninkoopprogramma te lanceren voor 4-5 miljoen aandelen DSM om zijn optieplannen voor het management en personeel te kunnen dekken.

    Het aandeel sloot woensdag op EUR58,30.


    - Door Patrick Buis; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 52 00; patrick.buis@wsj.com

  5. [verwijderd] 26 september 2013 19:34
    zojuist las ik onderstaand bericht; ik schrok er wel van:kan het eigenlijk niet geloven. Mijn dilemma is nu: mijn posities sluiten ? Ik wacht toch nog ff af...

    DSM is nog veel te duur, 26-09-2013; by Eddy Schekman

    DSM zal niet het eerste bedrijf zijn met een winstwaarschuwing vanwege geen groei in Europa, minder groei in Azië en nadelige valutakoersen. De onderneming gaat de ambitieuze groeiverwachtingen heroverwegen. Het resultaat is een tegenvallende ontwikkeling van het operationele resultaat. Dat zal niet uitkomen op de beloofde 1,4 miljard euro, maar op 1,35 miljard tegen 1,1 miljard vorig jaar. Het zwakke punt is niet het magere resultaat, maar dat de onderneming zich niet kan wapenen tegen economische factoren. Ook hoeft geen mooie groeistuip te worden verwacht door een grote overname. De fantasie lekt uit het aandeel en dat zal voorlopig ten koste gaan van de waardering. De koers is inmiddels afgegleden naar 54,94 euro en zal dalen naar 49,00 euro op basis van de eerdere opgaande beweging van 31 naar 58 euro. Bij meer tegenvallers zal de koers dalen naar 40 euro. In de huidige koers zit 30,3 keer de winst tegen een sectorgemiddelde van 15,9. Het is nog steeds zinvol om gedekte calls op de aandelen te schrijven.
  6. [verwijderd] 26 september 2013 19:50
    hierbij het commentaar van Ad Nooten:
    NB:voor de grafieken verwijs ik u naar de site van Ad Nooten.

    DSM kent een prachtig koersverloop, zoals u kunt zien in de kwartaal- en maandgrafiek. Het aandeel brak dit kwartaal naar boven uit de wig a-z en dat is een ongebruikelijke ontwikkeling. De oorzaak is te vinden in goede resultaten van het bedrijf.

    Om vast te stellen waar er eventueel een top kan ontstaan maak ik gebruik van twee technieken. De eerste is de lichtgrijze trendlijn die ik vanaf een top in 1997 heb getekend, dat is een potentiële weerstandslijn. Belangrijker zijn de Fibonacci lijnen over de correctie €47,41 - €29,84, dat is de tweede techniek. Rond €58,25 vinden we het 161,8% niveau, een potentieel weerstandsniveau waar we eventueel topvorming kunnen krijgen.

    In de weekgrafiek ziet u dat er twee versnellingen zijn gekomen in het koersverloop, eerst die van lijn z naar lijn c en vervolgens die naar lijn d. Een dergelijke versnelling maakt me zoals regelmatig terugkerende lezers weten over het algemeen voorzichtig, want het kan een voorbode zijn voor topvorming.

    De daggrafiek toont ons meerdere toppen rond €58,30, net boven het bij de kwartaal- en maandgrafiek genoemde 161,8% niveau €58,25. Wordt dit doorbroken dan ontstaat een omgekeerd hoofd en schouders patroon met koersdoel €60,85. De stippellijn rond €58,30 zou de neklijn worden. Een doorbraak door het 161,8% niveau in de lange termijn grafieken zou zelfs een doel van €65 geven, het niet in die grafieken zichtbare 200% niveau.

    Nu wil het geval dat DSM vandaag de winstverwachting licht naar beneden heeft bijgesteld en dat zorgt voor een daling. De vraag is of de stappen naar €60,85 of eventueel €65 daadwerkelijk worden gezet. Komt de koers onder €55,65, de bodem uit augustus, dan komen die stappen er niet, want dan gaat het aandeel een correctiefase in.

    Ad Nooten- Geplaatst donderdag 26 sep 2013 11.57u.

    NB: slotkoers DSM: € 55,13 (- 5,44%)
  7. [verwijderd] 27 september 2013 09:19
    ik heb vanmorgen direct mijn optie-posities in DSM van gisteren(zie hierboven) gesloten met een klein verliesje: € 12,80. Ik durfde het niet aan, gezien de negatieve berichten, deze posities aan te houden.
    Ik kijk voorlopig de kat uit de boom. Misschien dat ik genoemde optieconstructie later toch weer ga innemen,maar dan op een lagere koers (cf de verwachtingen).
  8. gerrit 69 27 september 2013 15:29
    quote:

    Gerry Woud schreef op 27 september 2013 10:25:

    ik heb zojuist toch maar een gokje gewaagd: openingsverkoop DSM call december 13/59 á € 0,90: opbrengst € 88,05. Dit mede omdat volgens de TA DSM nu tegen een weerstand oploopt en ook gelezen de bovenstaande visies van Schekman en Nooten.
    Hallo Gerry

    Je hebt toch wel je call-optie gedekt geschreven?
    Stel je eens voor dat DSM in oktober of november Caprolactam definitief heeft verkocht, dan zul je waarschijnlijk je call-optie met verlies terug kunnen kopen en zie ik de koers dik op en boven de € 60,00 uitkomen, want je denkt toch niet dat ik al die negatieve verhalen geloof van sommige analisten.
    Angst is meestal een slechte raadgever, vooral als je jezelf onder druk zet met een optie constructie.
    Als we vandaag sluiten boven de € 55,60 zitten we nog steeds aan de goede kant van de trend en zijn we slechts één dag onder de steun gezakt.
    Afijn, ik laat me niet gek maken en hanteer mijn eigen visie.

    Mvrgr. van Gerrit
  9. [verwijderd] 27 september 2013 21:24
    quote:

    gerrit 69 schreef op 27 september 2013 15:29:

    [...]

    Hallo Gerry

    Je hebt toch wel je call-optie gedekt geschreven?
    Stel je eens voor dat DSM in oktober of november Caprolactam definitief heeft verkocht, dan zul je waarschijnlijk je call-optie met verlies terug kunnen kopen en zie ik de koers dik op en boven de € 60,00 uitkomen, want je denkt toch niet dat ik al die negatieve verhalen geloof van sommige analisten.
    Angst is meestal een slechte raadgever, vooral als je jezelf onder druk zet met een optie constructie.
    Als we vandaag sluiten boven de € 55,60 zitten we nog steeds aan de goede kant van de trend en zijn we slechts één dag onder de steun gezakt.
    Afijn, ik laat me niet gek maken en hanteer mijn eigen visie.

    Mvrgr. van Gerrit
    hallo Gerrit, ja ik heb inderdaad bewust een risico genomen door ongedekt die call te schrijven. Ik wacht op een mindere dag voor DSM om die positie te sluiten, en als die dag niet komt kan ik evt. nog doorrollen.
    Die negatieve verhalen van die twee goeroes hadden overigens wel een goede onderbouwing, vandaar mijn idee dat DSM tegen een weerstand aan loopt cq in een downtrend zal geraken. Maar je hebt gelijk, voor vandaag zaten die goeroes er dik naast.
    Ik houd in elk geval de vinger aan de pols.
    Bedankt voor je bezorgdheid.
    vr.groet Gerry

  10. Geef_Kwaliteit_de_Tijd 30 september 2013 10:03
    quote:

    Gerry Woud schreef op 30 september 2013 10:01:

    ik heb vanmorgen toch maar mijn geschreven DSM-calls december 13/59 gesloten voor 0,95. Wel met een klein verlies dus. Maar gelet op de twijfel vond ik het bij nader inzien toch verstandiger om dit te doen.
    Maar ik blijf DSM volgen.
    Goed zo Gerry, een goede belegger pakt op tijd zijn verlies. De caprolactam verkoop is aanstaande (ik verwacht het binnen nu en 3 maanden), is goed voor de waardering van het aandeel, dus lekker long nu?:)
  11. [verwijderd] 30 september 2013 10:20
    quote:

    mvdwl schreef op 30 september 2013 10:03:

    [...]

    Goed zo Gerry, een goede belegger pakt op tijd zijn verlies. De caprolactam verkoop is aanstaande (ik verwacht het binnen nu en 3 maanden), is goed voor de waardering van het aandeel, dus lekker long nu?:)
    @mvdwl, ik heb te kopen calls klaar gezet in mijn schaduwportefeuille, maar wacht toch nog eventjes af omdat ik gelezen heb (Richard van de Crommert, DFT 27-09-13) dat een volledige verkoop van de nylondivisie niet zondermeer de gunstigste oplossing is voor DSM. DSM verbruikt zelf ruwweg 40% van zijn eigen nylonproductie; de rest wordt doorverkocht. Verwacht mag worden, aldus RvdCrommert, dat DSM de grondstof caprolactam de komende jaren zeker zal blijven gebruiken. Er zitten voor DSM dus wel risico's vast aan een evt. verkoop van bedoelde divisie.
    Ik wacht dus liever totdat er meer duidelijkheid is.
178 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 9 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Marktomstandigheden DSM-Firmenich verbeteren sterk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links