Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Short dure polo's

Professionele beleggers gaan short Ralph Lauren

De meest geanticipeerde recessie ooit in de VS wil maar niet komen. Sterker nog, de jongste macrodata zijn tamelijk robuust. De inflatie blijft te hoog, maar zwakt wel duidelijk af. Tegelijkertijd blijft de Amerikaanse arbeidsmarkt zeer krap en is de werkloosheid laag, met een werkloosheidspercentage van slechts 3,6%. 

Toch pas hier wel direct al een kanttekening bij. We zagen namelijk bij de cijfers van ’s werelds grootste uitzendorganisatie, Randstad, dat de omzet in de VS sterk onder druk staat. Die daalde over het tweede kwartaal met een tamelijk stevige 14% jaar-op-jaar. In economisch mindere tijden nemen bedrijven als eerste afscheid van uitzendkrachten. 

Veel professionele beleggers blijven dan ook terughoudend. De positionering blijft defensief, in weerwil van de koersrally van de S&P 500 (+19% ytd) en de Nasdaq (+35% in 2023). Die krachtige koersrally valt voor een groot deel terug te voeren op een handjevol aandelen, de zogeheten Magnificent Seven

De Magnificent Seven 

Amazon, Apple, Alphabet, Meta, Microsoft, Nvidia en Tesla hebben de koerskar getrokken dit jaar en zijn volgens Bloomberg inmiddels zelfs goed voor meer dan 100% van de stijging van de Nasdaq over de eerste vijf maanden.

En hoewel nadien de stijging van de Amerikaanse indices breder werd gedragen, zijn de Magnificent Seven nog altijd goed voor ruim twee derde van de totale koersstijging dit jaar.

Defensief gepositioneerd 

Bank of America constateerde onlangs dat de exposure van hedgefondsen aan cyclische aandelen vergeleken met meer defensieve aandelen zich op het laagste punt bevindt sinds 2011. Long-only funds kennen momenteel zelfs de laagste exposure aan cyclische aandelen ooit. 

Interessant in dat verband is dat professionele - long-only - beleggers aandelen van bedrijven mijden die sterk afhankelijk zijn van consumentenaankopen, en dan vooral die van de duurdere merken zoals bijvoorbeeld luxe retailconcern Ralph Lauren. 

Er wordt toch gevreesd - een vrees die tot nu toe overigens niet waar is - dat de Amerikaanse consument de hand op de knip zal houden. Retailcijfers laten echter zien dat daar nog geen sprake van is: de consumentenbestedingen blijven goed op peil. 

Shortposities lopen op 

Hedgefondsen – die ook rendement trachten te behalen met het innemen van shortposities – zijn wel geïnteresseerd in Ralph Lauren, maar dan voor shortposities, speculerend op een koersdaling van het aandeel.  

Ralph Lauren staat volgens data van S3 Partners zelfs in de top tien meest geshorte aandelen, samen met onder andere luchtvaartaandeel American Airlines, enkele aanbieders van cruisevakanties en een producent van zwembaden voor consumenten. De beleggingsgedachte hierachter is dat – als die recessie dan toch komt – consumenten vooral zullen bezuinigen op luxe items. 

Producenten van A-merken mijden? 

De grote vraag is wanneer de Amerikaanse consument alsnog de handdoek in de ring zal gooien. Dat valt niet zo eenvoudig te beoordelen: het coronatijdperk heeft er (mede) voor gezorgd dat het bestedingsgedrag van consumenten lastiger dan ooit te voorspellen valt. 

Richten we de blik op Europa, dan valt op dat consumenten hier wel degelijk voorzichtiger zijn geworden met hun uitgaven, al dan niet vrijwillig. De bestedingen staan onder druk, vooral als gevolg van de hoge inflatie. 

Zo zagen we onlangs in de cijfers van een producent van A-merken - Unilever - dat de hand in Europa wel degelijk op de knip is gegaan. Consumenten wijken uit naar goedkopere B-merken en huismerken van supermarkten. Dat zou dan weer goed nieuws kunnen betekenen voor Belgische luierfabrikant Ontex, die hoofdzakelijk luiers produceert voor huismerken van supermarkten. 

Normaliter loopt de VS voorop en volgt Europa met enige vertraging, maar in dit geval kan het zomaar eens andersom gaan. De tijd zal het leren. Een ding staat echter vast: supermarktconcerns als Ahold voeren zowel A- als B- als huismerken in hun assortiment en kunnen daarmee hun omzetten ook in recessietijd aardig op peil houden. Eten en drinken moeten we immers allemaal.  


Dit artikel is eerder verschenen bij IEX Premium. 


Martin Crum is senior beleggingsanalist. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Crum kan posities innemen op de financiële markten.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Martin Crum

Martin Crum is senior beleggingsanalist met meer dan twintig jaar beroepsmatige ervaring op de financiële markten, bij bedrijven als Euronext, Optiver en AEK. Als fundamenteel analist ligt zijn focus en voorkeur bij solide bedrijven met een stevige kasstroom. Sinds 2013 levert hij met zijn eigen bedrijf Beagsh Research & Trad...

Meer over Martin Crum

Recente analyses van Martin Crum

  1. 26 apr Basic-Fit heeft nu vier miljoen leden
  2. 26 apr Loopt het dividendrendement van Signify gevaar door zwakke jaarstart?
  3. 25 apr Gaat Unilever eindelijk de langverwachte sprong omhoog maken?

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links