Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Porsche, Harley en Ferrari

Porsche, Harley en Ferrari

Prestigeaandelen zijn aandelen die vaak een sterke correlatie hebben met het consumentenvertrouwen. Dit komt omdat de bedrijven die we noemen producten verkopen die je normalieter alleen koopt als je vertrouwen in je toekomst hebt. Harley Davidson en Porsche zijn van die aandelen, maar vanaf vandaag komt er een nieuwe naam bij: Ferrari.

Ferrari komt naar de beurs en verkoopt producten die je pas koopt als je veel geld te besteden hebt en vertrouwen hebt in je toekomst. Daarnaast is een Ferrari nu niet iets wat je dagelijks door je straat heen ziet rijden, het is een zeer exclusief product. Porsche en Harley Davidson verkopen producten die het beter doen bij de massa, omdat ze veel betaalbaarder zijn.

Vorig jaar vroeg ik een kennis, met veel te veel geld, waarom hij geen Ferrari had gekocht, maar wel een Porsche. Zijn uitleg was simpel, maar duidelijk. Als ik de remmen van mijn Porsche wil laten vervangen, dan ben ik 3000 tot 5000 euro kwijt, met een Ferrari gaat dat richting 20.000 euro. Alles aan een Ferrari is duur en het laatste wat je wil is met een Ferrari in de file staan. Dan kun je weer nieuwe koppelingsplaten gaan kopen...

Consumentenvertrouwen

Tradioneel hebben Harley Davidson en Porsche de naam iets te zeggen over het consumentenvertrouwen of het bbp. Ze zouden een voorspellende waarde hebben voor de aandelenmarkt. Is dat ook zo?

Joe Sixpack, dat is de gemiddelde Amerikaan, koopt pas een dikke Harley als hij in een midlifecrisis zit vertrouwen heeft in de toekomst. Een vaste of goedbetaalde baan, een eigen huis en in waarde gestegen assets zijn voorbeelden die een mens vertrouwen geven in zijn of haar toekomst.

Harley Davidson kwam gisteren ook met KW3-cijfers en die vielen behoorlijk tegen. Het aandeel zakt 11% in de handel en het bedrijf gaat reorganiseren. Is dit een teken dat het minder goed gaat met de Amerikaanse economie? Blijkbaar hebben Amerikanen nog niet het vertrouwen om een grote aankoop als een Harley te doen?

We hebben een grafiek gemaakt en daarin ziet u in de rechteras het Amerikaanse consumentenvertrouwen gemeten door de Universiteit van Michigan. In de linkeras ziet u de koers van Harley Davidson.

We zien dat het aandeel eind 2006 net even eerder topt dan het consumentenvertrouwen dat in januari 2007 haar top neerzet voordat de kredietcrisis in 2008 losbarstte. Bodemen doet het consumentenvertrouwen dan weer eerder.

 

 

Porsche

We hebben de grafiek van Porsche over het Duitse GFK consumentenvertrouwen heen gelegd. Helaas gaat de data niet zover terug als de Amerikaanse, maar het geeft wel een aardig beeld. De enorme koersdaling van dit jaar heeft Porsche te danken aan grote broer VW, waar het bedrijf grootaandeelhouder in is. Spannend om te zien of het Duitse consumentenvertrouwen volgt...

 

 

Goed nu vraag u zich af, Nick wat hebbben we hier aan? Nou, niet heel veel. Correlaties zijn er altijd te vinden en het consumentenvertrouwen is een inidcator, net zoals vele andere indicatoren. Voorspellende waarde heeft het ook niet, maar sowieso moet u bij alles waar het woord voorspel in voorkomt dikke vraagtekens plaatsen.

Eigenlijk is het net zoiets als dat Unilever en Heineken mooiweeraandelen zijn. Als het mooi weer is, dan stijgen deze aandelen omdat de bedrijven meer ijsjes en bier zouden verkopen. Prima fundamentele gedachte, maar in de praktijk gaat het toch net even anders...

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links