Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Beursblik: prijsverlagingen drukken op marges Tesla

Beursblik: prijsverlagingen drukken op marges Tesla
Beeld: ABM Financial News

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het eerste kwartaal vermoedelijk de winst onder druk zien staan, na een serie prijsverlagingen, maar er werden vermoedelijk een recordaantal auto's afgeleverd. Dit verwachten analisten in aanloop naar cijfers van de elektrische autobouwer op woensdagavond.

Analisten geraadpleegd door FactSet houden rekening met een winst per aandeel van 0,86 dollar op een omzet van 23,7 miljard dollar. Een jaar eerder boekte Tesla een winst per aandeel van 1,07 dollar bij een omzet van 18,8 miljard dollar.

De markt verwacht een winstdaling, vanwege de prijsverlagingen die Tesla meerdere malen wereldwijd doorvoerde. Aan het begin van het jaar mikten analisten nog op een winst per aandeel van 1,20 dollar op een omzet van 24,9 miljard dollar.

"De focus ligt op de margeontwikkeling na de prijsverlagingen", aldus analist Dan Ives van Wedbush.

Wall Street mikt op marges van circa 21 procent, tegen 27 procent in het vierde kwartaal en de meer dan 30 procent een jaar eerder. 

Ook is de markt benieuwd naar wat CFO Zachary Kirkhorn heeft te zeggen over de brutomarges voor de rest van dit jaar. Eind januari liet de topman weten dat de marge bij automotive rond de 20 procent of hoger kan zijn voor de rest van 2023.

Niet iedereen denkt dat de marge van 20 procent haalbaar is. Analisten van Wells Fargo verwachten bijvoorbeeld dat de brutomarges in automotive onder de 20 procent kunnen duiken in het eerste kwartaal en zelfs tot 17 procent kunnen dalen. Om in de buurt van de 20 procent te komen, moet Tesla vooral de duurdere modellen hebben verkocht, aldus Wells Fargo.

Analist Gary Black van Future Fund Active ETF wil juist wat meer horen over de voorraden van Tesla en de ontwikkeling van de orderinstroom. Als de prijsverlagingen hebben geholpen, dan kan de orderinstroom een stuk hoger liggen, denkt Black.

Analist Jeffrey Osborne van TD Cowen ziet de voorraden ondertussen stijgen en noemt dit een punt van zorg voor aandeelhouders.  

Analisten merkten op dat auto's in de VS gemiddeld 36 dagen in voorraad zijn, voordat ze worden afgeleverd. Volgens analist Mike Ward van Benchmark valt dit nog mee, gezien het gemiddelde doorgaans meer dan 60 dagen is.

Bron: ABM Financial News

ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Alles lijkt tegen te zitten bij Tesla: waarom blijft Elon Musk optimistisch?
  2. 24 apr AEX verwerkt cijferlawine goedgemutst en Musk kletst koers Tesla omhoog

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Tesla 64% zegt kopen 11 stemmen

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. Sir Cryptalot 18 april 2023 12:51
    quote:

    maarten030 schreef op 18 april 2023 12:12:

    Als aandeelhouder van Tesla ben ik benieuwd of de prijsverlagingen hebben gezorgd voor een percentatieve toename van FSD. FSD heeft verreweg het meeste marge en de kans is groter dat een consument dit aanschaft als de auto goedkoper is.
    www.teslarati.com/tesla-fsd-update-11-4/

    Lees ook het commentaar. Snelweg 'Lane/brake-assist' vind ik persoonlijk prima om op te vertrouwen, maar FSD in een stad moet 100% perfect werken en niet Verbeterd zijn. Niemand mag aangereden worden door een FSD-vehikel. Punt.
  2. forum rang 5 maarten030 18 april 2023 13:38
    quote:

    Sir Cryptalot schreef op 18 april 2023 12:51:

    [...]

    www.teslarati.com/tesla-fsd-update-11-4/

    Lees ook het commentaar. Snelweg 'Lane/brake-assist' vind ik persoonlijk prima om op te vertrouwen, maar FSD in een stad moet 100% perfect werken en niet Verbeterd zijn. Niemand mag aangereden worden door een FSD-vehikel. Punt.
    Het is een dilemma. FSD is vele malen betrouwbaarder dan menselijk handelen. Alleen wie is er verantwoordelijk als er een kind wordt aangereden?

    Maar... bedenk eens hoeveel ongelukken er zijn, omdat er zoveel op de telefoon gekeken wordt. Dat sluit je dan volledig uit.
  3. Sir Cryptalot 18 april 2023 13:57
    quote:

    maarten030 schreef op 18 april 2023 13:38:

    [...]

    Het is een dilemma. FSD is vele malen betrouwbaarder dan menselijk handelen. Alleen wie is er verantwoordelijk als er een kind wordt aangereden?

    Maar... bedenk eens hoeveel ongelukken er zijn, omdat er zoveel op de telefoon gekeken wordt. Dat sluit je dan volledig uit.
    Zeker, menselijk falen is natuurlijk ongekend. Maar menselijk, en voor iedereen relativerend want het zou je zelf kunnen zijn. Als mijn kind aangereden wordt door een machine, die geprogrammeerd zou moeten zijn om dat niet te doen, zou ik dat niet kunnen relativeren want dan is het falen onmenselijk.

    Maar wilt u een schermloze cockpit waarbij de bestuurder de handen aan het stuur heeft om falen te corrigeren?
    Handen aan het stuur en camera op de ogen om de blik waar te nemen, kun je net zo goed zelf rijden...

    Maar u geeft het al aan "vele malen betrouwbaarder", voor minder dan 100% accepteer ik het niet. De variabelen in de realiteit zijn ongekend groot en de menselijke interpretatie onevenaarbaar.
  4. forum rang 5 maarten030 18 april 2023 16:05
    quote:

    Sir Cryptalot schreef op 18 april 2023 13:57:

    [...]

    Zeker, menselijk falen is natuurlijk ongekend. Maar menselijk, en voor iedereen relativerend want het zou je zelf kunnen zijn. Als mijn kind aangereden wordt door een machine, die geprogrammeerd zou moeten zijn om dat niet te doen, zou ik dat niet kunnen relativeren want dan is het falen onmenselijk.

    Maar wilt u een schermloze cockpit waarbij de bestuurder de handen aan het stuur heeft om falen te corrigeren?
    Handen aan het stuur en camera op de ogen om de blik waar te nemen, kun je net zo goed zelf rijden...

    Maar u geeft het al aan "vele malen betrouwbaarder", voor minder dan 100% accepteer ik het niet. De variabelen in de realiteit zijn ongekend groot en de menselijke interpretatie onevenaarbaar.
    Uiteindelijk zullen we het allemaal gaan accepteren als het zichtbaar het aantal doden en ongelukken met 80% vermindert. Er is alleen tijd nodig om daarin te groeien. Robots gaan straks ook operaties uitvoeren en kunnen dag en nacht doorgaan. Ook daar zal een keer de machine falen. Naarmate er meer robots komen zal het vanzelf geaccepteerd worden. Machines gaan een hoop overnemen komende decennia.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Tesla

170,180 25 apr
+8,050 +4,97%
Premium

Alles lijkt tegen te zitten bij Tesla: waarom blijft Elon Musk optimistisch?

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links