Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Air France-KLM lanceert aandelenuitgifte

Air France-KLM lanceert aandelenuitgifte
Beeld: KLM

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft een aandelenuitgifte gelanceerd om circa 988 miljoen euro op te halen voor de herkapitalisatie van de luchtvaartmaatschappij. Dit maakte Air France-KLM maandagavond bekend. 

De 186 miljoen nieuwe aandelen worden uitgegeven tegen een prijs van 4,84 tot 5,31 euro per aandeel. Als de overtoewijzingsoptie volledig wordt uitgeoefend kan er maximaal circa 1,14 miljard euro opgehaald. In dat geval worden er in totaal 214 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven. 

De Franse staat neemt deel aan de kapitaalverhoging, zoals eerder deze maand al werd aangekondigd. De Franse staat heeft nu nog een belang van 14,3 procent in Air France-KLM en zal inschrijven op 65,9 procent van de nieuwe aandelen om het belang onder de 30 procent te houden.

De Nederlandse overheid heeft definitief laten weten niet deel te nemen aan de kapitaalverhoging. 

China Eastern Airlines, dat een belang heeft van 8,8 procent, zal ook inschrijven op de emissie, waardoor het totale belang in de luchtvaarder stijgt tot nipt onder de tien procent. In een separaat persbericht liet Air France-KLM weten de banden met China Eastern Airlines verder aan te willen halen door vaker samen te werken op gebieden als onderhoud en catering.  

Air France-KLM zei dat er niet direct andere aandeelhouders interesse hebben getoond in de kapitaalverhoging.  

Zoals eerder al bekend werd gemaakt, worden ook leningen ter waarde van 3 miljard euro omgezet in eeuwigdurende hybride obligaties.

Het aandeel Air France-KLM sloot maandag op 5,31 euro. 

ABMFNABM Financial News; info@abmfn.nl; Redactie: +31(0)20 26 28 999.


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 april 2021 22:00
    "Air France-KLM zei dat er niet direct andere aandeelhouders interesse hebben getoond in de kapitaalverhoging."
    Er liep hier vorige week ene Nico V, rond, die moeten ze ff bellen. Heeft zeker interesse.
    Verder ING met hun koersdoel van 8 Euro zal het ook wel een koopje vinden.

    Dan hebben we de liefhebbers wel gehad denk ik
  2. [verwijderd] 13 april 2021 09:17
    KLM is bodemloze put. De toekomst voor de luchtvaart is onzeker, minder passagiers en meer concurentie in aankomst.

    Kijk, veel bestaande luchtvaartmaatschappijen zullen gedwongen vliegtuigen en personeel afstoten om de coronacrisis (giga leningen) te overleven. Als corona voorbij is zullen slimme investeerders nieuwe luchtvaartmaatschapijen oprichten (prijsvechters), die voor heel weinig geld vliegtuigen en personeel hebben verkregen door de corona uitverkoop.
    .
    Hun vliegtickets zullen veel goedkoper zijn als die van KLM.
    KLM moet de coronasteun miljarden terug betalen, dat kan alleen door hele dure vliegtickets te verkopen.
    Het tijdperk van KLM is ten einde, zo werkt dat in een kapitalistische wereld.
  3. 8ball 13 april 2021 10:23
    De huidige aandeelhouders moeten heel blij zijn dat de Franse staat tegen een achterlijk hoge prijs 2/3e van de nieuwe aandelen afneemt want geen enkele rationele marktpartij zou afnemen tegen 5 euro per aandeel, dit aandeel zou op 10 cent moeten staan, de vraag is tegen welke prijs de volgende emissie zal plaatsvinden want dan kan de Franse staat niet meer zo grootschalig meedoen en zal de emissieprijs veel dichter bij nul liggen dan nu
  4. Knarf 13 april 2021 15:18
    quote:

    8ball schreef op 13 april 2021 10:23:

    De huidige aandeelhouders moeten heel blij zijn dat de Franse staat tegen een achterlijk hoge prijs 2/3e van de nieuwe aandelen afneemt want geen enkele rationele marktpartij zou afnemen tegen 5 euro per aandeel, dit aandeel zou op 10 cent moeten staan, de vraag is tegen welke prijs de volgende emissie zal plaatsvinden want dan kan de Franse staat niet meer zo grootschalig meedoen en zal de emissieprijs veel dichter bij nul liggen dan nu
    En tekorten van de nationale overheden worden mooi van Noord naar Zuid overgemaakt middels diverse ''euro steunfondsen''. In principe betaalt de Nederlandse belastingbetaler voor de aankoop van aandelen AFA KLM door de Franse staat. Misschien wat kort door de bocht wat ik hierboven beschrijf maar geloof me we worden redelijk in het pak genaaid met dit soort ontwikkelingen.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links