Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Ook BMW overschrijdt milieunormen'

'Ook BMW overschrijdt milieunormen'

BERLIJN (AFN) - Ook BMW verkoopt dieselauto's waarvan de uitstoot van schadelijke gassen de Europese milieunormen ver overschrijdt. Dat meldde donderdag het autotijdschrift Auto Bild op gezag van de milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT), die al eerder de publiciteit zocht met aantijgingen aan het adres van Duitse autofabrikanten.

De BMW X3 xDrive zou volgens metingen van ICCT elf keer zoveel stikstofoxide uitstoten als toegestaan. Of het bedrijf net als Volkswagen software heeft gebruikt om de auto's in laboratoriumproeven milieuvriendelijker te laten lijken, is volgens Auto Bild niet duidelijk. In een reactie op het bericht maakte het aandeel BMW op de beurs in Frankfurt een flinke duikeling.

De in München gevestigde fabrikant van luxewagens liet in een verklaring weten het onderzoek dat het vaktijdschrift aanhaalt niet te kennen. Het bedrijf gaat ICCT om opheldering vragen. Ook ontkende BMW dat het gesjoemeld heeft met uitstootwaarden. ,,Wij houden ons vanzelfsprekend in elk land aan de wet en voldoen aan alle lokale keuringseisen.''

Concurrent Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, liet in een verklaring eveneens weten dat het zich niet schuldig heeft gemaakt aan manipulatie van emissiegegevens van zijn auto's.

Lees over dit aandeel ook

  1. 10 apr Lichte groei autoverkoop BMW
  2. 21 mrt BMW is een van de aantrekkelijkste auto-aandelen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
BMW

Gerelateerd

Reacties

27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Pavlov44 24 september 2015 13:22
    Ik herhaal nog maar eens wat ik eerder deze week schreef:
    "En nu lazert ook het verhaal in elkaar dat Duitse wagens substantieel beter zouden zijn qua verbruik vs. prestaties. Ik vermoed dat alle Duitse bouwers, VW, BMW, Daimler zich aan deze praktijken schuldig maken. Sowieso worden auto's de afgelopen 10 jaar alleen op papier nog zuiniger en schoner.

    Ook de overheden hebben weer boter op hun hoofd met hun subsidies en lagere bijtellingen voor schonere wagens, dat is de kat op het spek binden."
  2. Twijfels 24 september 2015 13:22
    quote:

    MJansen schreef op 24 september 2015 12:54:

    Wat een onzin zeg.

    Elk muesli motor verbruikt veeeeeel meer dan fabrieksopgave.
    Dit weet IEDEREEN.

    VB: Een Citroen DS3 met fabrieksopgave 3.5 l/100km. Gemiddeld verbruik is echter 5l/100km.

    Dit heeft niets te maken met de auto, maar met de belachelijke manier van verbruiksmeting.
    En dit hele commentaar heeft weer niets te maken met de uitstoot normen die wel of niet overschreden worden! Gaat niet om het verbruik!!!
  3. Mick75 24 september 2015 13:49
    Iedereen met gezond verstand wist dat de opgegeven verbruikswaarden niet strookten met de werkelijkheid tenzij men de wind van achteren mee had. Iedereen die een beetje mee is met de actualiteiten van de laatste jaren, weet dat autofabrikanten hun waarden berekenen in ideale test situaties, waarbij roosters worden afgeplakt om zo min mogelijk weerstand te hebben.

    Ik heb mijn bedenkingen bij de oprechtheid van de Amerikanen.
    Zij formuleerden extreem strenge emissie eisen voor dieselauto's (de producten van Europese fabrikanten) en lieten de eisen voor benzineauto's (de producten van Amerikaanse fabrikanten) nagenoeg ongemoeid.
    De EPA, die de strenge eisen voor dieselauto's in Amerika formuleerde, liet VW 6 jaar lang aanmodderen om vervolgens na deze periode "bij toeval" een enorme monsterboete op te kunnen leggen, toevallig nu Europa een eindelijk een economisch herstel laat zien. Zelfs de NOS kon eenvoudig verklaren hoe eenvoudig de EPA tests te omzeilen waren. Wie gelooft dat de EPA zelf al niet jaren wist dat dieselautofabrikanten aan het sjoemelen waren, is volgens mij naief.

    Amerika speelt keiharde handelsoorlog met Europa en de rest van de wereld. Ze hebben als eerste, vanaf 2008, enorm veel geld bijgedrukt om de economie van de VS sneller te laten herstellen dan die van Europa. Nu Europa en China dat truucje doorkregen, gaan de Amerikanen kritiek uiten op Europa en China hen verwijtende een valuta oorlog te beginnen.

    Om nog maar te zwijgen van alle andere ellende die de VS in Europa geiniteerd heeft (financiële crisis door Lehman en Amerikaanse rommelhypotheken, vluchtelingencrisis door IS vanwege Chaos in Irak, handelsoorlog Rusland, etc.)
  4. schragie 24 september 2015 13:51
    quote:

    Twijfels schreef op 24 september 2015 13:22:

    [...]

    En dit hele commentaar heeft weer niets te maken met de uitstoot normen die wel of niet overschreden worden! Gaat niet om het verbruik!!!
    Heel simpel voorbeeld:
    3½ liter per 100km geeft 40mg CO2 en de nodige NOx bij diesel.
    Als er meer brandstof wordt verbruikt is er meer uitlaatgas!
    5 liter per 100km geeft dus 5/3½ x 40mg = 57mg CO2 en 1,4 x de nodige NOx bij de diesel uitvoering.

    DUS: hoe onzuiniger de auto hoe meer uitstoot.

    Als de norm (voorbeeld) ligt op maximaal 45mg per 100km is er wel degelijk direct verband met hoeveel brandstof de auto verbruikt.
    Op papier is de auto dus goed voor de nodige subsidie terwijl in de praktijk de auto geen subsidie verdient.
    Maar wij zijn allemaal mensen en kijken alleen naar onze beurs en doen hier lekker aan mee, terwijl we allemaal weten dat we worden bedonderd.
    En nu is het duidelijk dat we bedonderd worden is het nog niet goed.

    Zielige en hypocriete vertoning deze hele ophef.
  5. forum rang 7 rene l 24 september 2015 13:52
    Ergens bekruipt mij het gevoel dat er bewust een hetze ontketend is richting de Duitse autobouwers.

    Wie is de volgende, Daimler?

    Wie is de opdrachtgever, Tesla, Goldman Sachs of een combinatie.
    Waarom horen we niets over de dikke slurpende Amerikanen.
    De pijlen zijn overduidelijk op Europa gericht.

    Bij electrische auto's wordt nog meer gemanipuleerd, kijk maar eens welke zware giftige metalen in accu's verwerkt zijn en onder welke erbarmelijke omstandigheden deze door kinderhanden in elkaar gezet worden.
    Hier wordt van weg gekeken.

    Misschien is het hoog tijd dat de emissie eisen bijgesteld gaan worden richting wat realistisch is.

  6. gerrit 69 24 september 2015 14:00
    quote:

    rene l schreef op 24 september 2015 13:52:

    Ergens bekruipt mij het gevoel dat er bewust een hetze ontketend is richting de Duitse autobouwers.

    Wie is de volgende, Daimler?

    Wie is de opdrachtgever, Tesla, Goldman Sachs of een combinatie.
    Waarom horen we niets over de dikke slurpende Amerikanen.
    De pijlen zijn overduidelijk op Europa gericht.

    Bij electrische auto's wordt nog meer gemanipuleerd, kijk maar eens welke zware giftige metalen in accu's verwerkt zijn en onder welke erbarmelijke omstandigheden deze door kinderhanden in elkaar gezet worden.
    Hier wordt van weg gekeken.

    Misschien is het hoog tijd dat de emissie eisen bijgesteld gaan worden richting wat realistisch is.
    Volledig met je eens.
    Aan ieder automerk valt wel iets negatiefs over te vertellen.
    Ik krijg het gevoel van een hetze om zelf een groot voordeel bij te behalen.
    Amerikaanse bedrijven zijn zo hypocriet bezig, dat we in Europa bijna genoodzaakt zijn om de bal eens terug te kaatsen.
    Alweer een ab=tje voor je bijdrage en voor Mick75 en schragie.
  7. Twijfels 24 september 2015 14:01
    quote:

    rene l schreef op 24 september 2015 13:52:

    Ergens bekruipt mij het gevoel dat er bewust een hetze ontketend is richting de Duitse autobouwers.

    Wie is de volgende, Daimler?

    Wie is de opdrachtgever, Tesla, Goldman Sachs of een combinatie.
    Waarom horen we niets over de dikke slurpende Amerikanen.
    De pijlen zijn overduidelijk op Europa gericht.

    Bij electrische auto's wordt nog meer gemanipuleerd, kijk maar eens welke zware giftige metalen in accu's verwerkt zijn en onder welke erbarmelijke omstandigheden deze door kinderhanden in elkaar gezet worden.
    Hier wordt van weg gekeken.

    Misschien is het hoog tijd dat de emissie eisen bijgesteld gaan worden richting wat realistisch is.


    Doe dan de GSM en alle accuboormachines etc maar weg he. Ook de TV en al de overige troep die we echt niet nodig hebben. Want daar geld precies hetzelfde voor. Is in geval van zonnepanelen en batterijen nl dezelfde technologie. Worden er alleen maar meer in aantal.

    Stroom kunnen we maken zoveel als we willen. En ook zonder CO2 uitstoot. Moeten het alleen willen. Maar de grote jongens van deze wereld doen dan niet meer mee cq zijn de kolenboer geworden. En dus werken die alles tegen om nog maar zo lang mogelijk bestaansrecht te hebben/houden.
  8. Hoedje 24 september 2015 14:07
    quote:

    schragie schreef op 24 september 2015 13:51:

    [...]

    Heel simpel voorbeeld:
    3½ liter per 100km geeft 40mg CO2 en de nodige NOx bij diesel.
    Als er meer brandstof wordt verbruikt is er meer uitlaatgas!
    5 liter per 100km geeft dus 5/3½ x 40mg = 57mg CO2 en 1,4 x de nodige NOx bij de diesel uitvoering.
    Het gaat niet over 1,4x meer brandstofverbruik dus 1,4x NOx. Het gaat over een overschrijding van 11x de europese limiet voor de uitstoot van NOx. Lijkt me niet dat de auto ongemerkt 11x meer brandstof verbruikt.
  9. Twijfels 24 september 2015 14:07
    quote:

    Fuego32 schreef op 24 september 2015 13:48:

    Gaat wel ook over het verbruik!!! Met de sjoemel software verlagen ze niet alleen de uitstoot maar ook het verbruik!
    OK, daar heb je dan gelijk in, maar het verbruik is relatief. Dus zegt niets over of een motor schoon is of niet. Maar ook dat is kwalijk. In de US heeft Fort volgens mij zelf een boete gekregen om die reden waarbij de kopers x jaar gratis mochten tanken. Volgens mij heeft Honda ook zo'n straf gekregen om die rede. Dus dat kan er dan bij VW ook nog bij.
  10. Twijfels 24 september 2015 14:09
    quote:

    rene l schreef op 24 september 2015 13:52:

    Ergens bekruipt mij het gevoel dat er bewust een hetze ontketend is richting de Duitse autobouwers.

    Wie is de volgende, Daimler?

    Wie is de opdrachtgever, Tesla, Goldman Sachs of een combinatie.
    Waarom horen we niets over de dikke slurpende Amerikanen.
    De pijlen zijn overduidelijk op Europa gericht.

    Bij electrische auto's wordt nog meer gemanipuleerd, kijk maar eens welke zware giftige metalen in accu's verwerkt zijn en onder welke erbarmelijke omstandigheden deze door kinderhanden in elkaar gezet worden.
    Hier wordt van weg gekeken.

    Misschien is het hoog tijd dat de emissie eisen bijgesteld gaan worden richting wat realistisch is.


    En realistisch, dat is 0.
  11. Goldcity 24 september 2015 14:27
    quote:

    Fuego32 schreef op 24 september 2015 13:48:

    Gaat wel ook over het verbruik!!! Met de sjoemel software verlagen ze niet alleen de uitstoot maar ook het verbruik!
    Op de rollerbank zorgt de software er voor dat de emissie van NOx lager wordt, maar het verbruik juist wat hoger. Op de weg is het precies andersom. Zie deze link. Kennelijk wordt verbruik en NOx niet tegelijkertijd gemeten?

    www.nrcq.nl/2015/09/23/wat-het-volksw...
  12. forum rang 7 rene l 24 september 2015 14:28
    quote:

    Twijfels schreef op 24 september 2015 14:09:

    [...]

    En realistisch, dat is 0.
    Kijk ook eens hoeveel CO2 je zelf uitstoot tijdens een flink toiletbezoek.

    Mensen moeten dus blijkbaar ook maar verboden worden en vervangen worden door robots.
    Het moet allemaal wel een beetje leuk blijven.
  13. [verwijderd] 24 september 2015 14:31
    je moet toch wat verzinnen om koersen naar beneden te halen Ook in Duitsland is dit oplichterstrucje doorgedrongen Alsof niemand wist dat de uitstoot van teveel schadelijk stof er voorheen niet was,, maar toen kende niemand het trucje dat als je maar iets roept wat de beurzen naar beneden haalt een goede uitwerking heeft.... Die yanks die moeten eerst voor eigen deur vegen want zij zijn de grootste vervuilers ter wereld maar om concurenten te beschuldigen is de beste remedie om je verkoop van eigen spullen op te voeren,,, Het aandeel VW staat al weer meer dan twee euro in de plus (en ik koop er nog wat bij)... staat ziet niemand en wij dalen maar verder in onze eigen smurrie AEX
  14. [verwijderd] 24 september 2015 14:52
    Importheffingen wanneer Duitse autos de VS binnen komen, een procentje of 20-25 als startpercentage, hoe smeriger, hoe hoger de opslag...

    De al kwetsbare NL-tweede hands markt komt door dit soort toestanden verder onder druk, denk aan al die lease-bakjes(4 jaar oud)...veel Duits spul!
  15. [verwijderd] 24 september 2015 15:00
    TUV keuringen die gelden voor alle auto"s dus ook in Duitsland Neen dit is een vuil spelletje om koersen naar beneden te halen eerst die grieken dan de italianen de spanjaarden de olie de banken
    dan VW en nu ook BMW zo gaat alles naar de kl..... Beseffen zij ook niet dat voor honderdduizenden
    hun werkgelegenheid op het spel staat door zulke vuile bandietenstreken of zijn we nu helemaal afgedwaald naar de duisternis!!!????
27 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

BMW

101,950 02 mei
-4,850 -4,54%
Premium

BMW is een van de aantrekkelijkste auto-aandelen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links