Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 8,265 9 dec 2021 15:24
  • +0,280 (+3,51%) Dagrange 7,940 - 8,300
  • 375.642 Gem. (3M) 470,9K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 109 110 111 112 113 114 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Erg chebbi 1 december 2021 05:22
    Knap werk van TomTom!
    Drie jaar dit stil houden, maar in de sector al stevig aan de weg timmeren en voorop lopen! Deze launch is stap één nu stap twee hoe dit succesvol in de markt te zetten..?!
    Ik heb hier al jarenlang over "takerate" verhalen gehoord. Met dit spul in een auto heb je direct 100% in een model/serie modellen etc. Megadeals !!
    Een win heeft direct en significante invloed op de profit. Niks ruilhandel. Services (consultancy) erbij aanbieden..
    TomTom heeft aangetoond de software boys en girls hiervoor in huis te hebben. FVD heeft er weer een held bij ;-) : HG

    Je hebt visie nodig om een dergelijk product te durven ontwikkelen. De verkoop van telematics was min of meer het vertrekpunt voor de ontwikkeling van dit product. Heel strategisch!

    Nu deals aub...of gaat het als te kopiëren voorbeeld voor derden functioneren?
  2. forum rang 6 pwijsneus 1 december 2021 07:40
    quote:

    nonserver schreef op 1 december 2021 07:31:


    Waarom een geringe koerstijging van 1.2% op dit nieuws? Moet het nieuws nog indalen , shorters houden koers nog tegen? Ik vind t allemaal tegenvallen op eedere grote stijgingen en andersom .


    Je zag in september en oktober en ook 2 weken geleden vreemde sprongen in het aandeel. Dat kan natuurlijk 1001 redenen hebben, maar 2 weken terug zal er toch op de conferentie van Morgan dat er toch soort van vooraankondiging van Indigo is geweest. Dan is het wel vreemd inderdaad dat de koers maar 1% stijgt op fundamenteel nieuws, en uit het niets 10% stijgt, en dat vervolgens ook weer inlevert. Dat zijn de grillen van de beurs.

    Nu hangt het ervan af of de markt snapt wat Indigo kan betekenen voor TomTom, maar nog belangrijker is dat TomTom aan de markt laat zien dat Indigo een gewild platform is.

    De volgende stap is het binnen halen van klanten voor Indigo, en daar ook de potentie van aan de markt laten zien.

    Volkswagen is het eerste target, en ook meteen een mooie test voor TT of het lukt ze te strikken. Zoals in het persbericht van Bloomberg zie je dat VW eigenlijk precies op zoek is naar een indigo- achtige oplossing.

    Op het forum staan al genoeg mooie verhalen, die vaak niet uitkomen. Dus laat die persberichten maar komen.
  3. forum rang 8 ketchup 1 december 2021 08:03
    quote:

    nonserver schreef op 1 december 2021 07:31:


    Waarom een geringe koerstijging van 1.2% op dit nieuws? Moet het nieuws nog indalen , shorters houden koers nog tegen? Ik vind t allemaal tegenvallen op eedere grote stijgingen en andersom .


    jaren van roofbouw op assetwaarde heeft het aandeel compleet verziekt voor interesse aan de beurs

    het bedrijf staat er op papier nu wel goed voor, maar het aandeel kan wel eens permanente beursschade hebben opgelopen en dan is er maar één oplossing:
    het moet van de beurs , komt in handen van private investeerders / private equity
    en dan na een paar jaar als TT succesvol is in de marketing is van dit produkt , vraagt het een notering aan de Nasdaq of verkoopt men zich aan een Big Tech aan een mega multiple
    voor 1,5 miljard privatisering en dan voor 5 miljard een notering over 3 jaar ( indien het echt blijkt dat dit een succesvol en rendabel product is )


    daarom is TT een buy & hold voor de komende 2 jaar, de kans op 12 euro is groot , de downside is beperk tot rond de 5 euro mocht dit ook weer niet het gewenste resultaat geven voor groei en winst , dus aan 7.50 euro is de risk/reward goed voor een long positie


  4. forum rang 6 *JustMe* 1 december 2021 08:45
    @Wies

    Als je kijkt naar de product launch van gisteren. Drie jaar onder de radar aan gewerkt. Flink wat investeringen die we wel in de cijfers terugzagen maar niet wisten waarvoor dat precies is. Direct ook een ecosysteem eromheen en felicitaties van hoge piefen in de tech industrie.

    Om concurrentie redenen laat TT niet altijd zien wat ze ontwikkelen. Beleggers worden soms wat nerveus als ze kosten zien toenemen maar niet weten waaraan.

    Ze hebben nu toch in één keer twee stappen vooruit gezet en een stap omhoog in de waardeketen (van onderaannemer die maps levert naar aannemer die de hele cockpit software levert) en bewezen wat ze al zeggen namelijk dat ze Android als OS omarmen.
  5. forum rang 5 win some... 1 december 2021 08:57
    quote:

    *JustMe* schreef op 1 december 2021 08:45:


    @Wies

    Als je kijkt naar de product launch van gisteren. Drie jaar onder de radar aan gewerkt. Flink wat investeringen die we wel in de cijfers terugzagen maar niet wisten waarvoor dat precies is. Direct ook een ecosysteem eromheen en felicitaties van hoge piefen in de tech industrie.

    Om concurrentie redenen laat TT niet altijd zien wat ze ontwikkelen. Beleggers worden soms wat nerveus als ze kosten zien toenemen maar niet weten waaraan.

    Ze hebben nu toch in één keer twee stappen vooruit gezet en een stap omhoog in de waardeketen (van onderaannemer die maps levert naar aannemer die de hele cockpit software levert) en bewezen wat ze al zeggen namelijk dat ze Android als OS omarmen.


    Wat maakt TT Indigo beter dan andere cockpit systemen? Bijv Faurecia?
  6. forum rang 6 *JustMe* 1 december 2021 09:24
    quote:

    win some... schreef op 1 december 2021 08:57:


    [...]

    Wat maakt TT Indigo beter dan andere cockpit systemen? Bijv Faurecia?


    TomTom had een eerste klant die IndiGO wist te implementeren in 2-3 maanden. Normaliter staat hier jaren voor. Daarnaast wordt bij een design van een auto 1 jaar voor lancering alles ‘dicht gezet’ dus alle technologie is bij lancering minimaal 1 jaar oud. De TomTom software suite kan op het einde erin geladen worden en is te updaten over the air.

    Wat TomTom claimt is 80% tijd en kostenbesparing voor cockpit ontwerp aan de zijde van de klant. Dus de pitch naar de OEM is gewoon snelheid en kosten. Weet dat TT ooit Volvo verloor aan Google puur vanwege snelheid, de board wilde iets binnen een bepaalde tijd en dat kon de leverancier van Volvo (een partij als Faurecia) niet waarmaken. Toen heeft TT dit naar zich toe getrokken zodat ze nooit meer een klant kunnen verliezen puur op snelheid van implementatie.

    Die snelheid wordt gerealiseerd door het loskoppelen van hardware en software waar de industrie naartoe beweegt. Als je een oplossing krijgt waarin de schermen, sensoren en andere hardware en de software samengaan heb je niet die korte implememtatie tijd. De autofabrikanten noemen het ook vaak een ‘black box’ wat ze nou betalen voor de hardware, de software en de content. Dat is hier dus losgetrokken.

    Het verschil met Faurecia is dat zij hardware + software leveren in één en TomTom een software oplossing die hardware onafhankelijk is dus ongeacht hoeveel en wat voor schermen etc.

    Faurecia is partner in Indigo met hun appstore die onderaan deze pagina wordt toegelicht. www.faurecia.com/en/technologies/cock... Indigo kan prima werken met de hardware die Faurecia voor de autofabrikant monteert.

    Er zullen nog wel meer verschillen zijn met de Faurecia aanpak zoals het meer holistisch met apps omgaan, dus apps die met elkaar integreren en niet losse tegeltjes zijn. Het 1-op-1 kopieren van de smartphone lay-out naar de auto is vrij afleidend. In onderzoeken is gebleken dat iemand die stoned is alerter is. Dat moet een erg grappig onderzoek geweest zijn. “Zo meneer, neemt u eerst maar even een grote hijs van deze pijp. Bij de koffieautomaat staat ook een speciale cake klaar” :-) :-)


  7. forum rang 8 ketchup 1 december 2021 09:30
    @ Justin, ik schrijf ook dit oogt zeer goed voor het bedrijf TT, nu nog zaak dit om te zetten naar omzet en winsten
    maar daar heb ik het niet over, ik heb het over het aandeel TT en dat is compleet verziekt door jaren van roofbouw op de assetwaarderingen en dat maakt het voor de beurs een gekraakt aandeel
    dus mijn mening is dezelfde als die van, Harry, uiteindelijk gaan ze het van de beurs halen omdat het niet de juiste waardering krijgt voor al de gedane inspanningen en dit hebben ze zelf zo in de hand gewerkt.

    ik zie dan ook de fair-value van 1.5 miljard euro assetwaarde als minimum prijs , en dat is 12 euro
    de cash reken ik niet mee
  8. forum rang 6 *JustMe* 1 december 2021 09:34
    quote:

    ketchup schreef op 1 december 2021 09:30:


    @ Justin, ik schrijf ook dit oogt zeer goed voor het bedrijf TT, nu nog zaak dit om te zetten naar omzet en winsten
    maar daar heb ik het niet over, ik heb het over het aandeel TT en dat is compleet verziekt door jaren van roofbouw op de assetwaarderingen en dat maakt het voor de beurs een gekraakt aandeel
    dus mijn mening g is dezelfde als die van, Harry, uiteindelijk gaan ze het van de beurs halen omdat het niet de juiste waardering krijgt voor al de gedane inspanningen en dit hebben ze zelf zo in de hand gewerkt.

    ik zie dan ook de fair-value van 1.5 miljard euro assetwaarde als minimum prijs , en dat is 12 euro
    de cash reken ik niet mee


    Indien een bedrijf goede dingen en goede resultaten laat zien trekt dat echt wel beleggers hoor. Misschien moeten sommigen hun wonden likken en soms zijn het gewoon nieuwe beleggers.

    Daarnaast denk ik dat professionele fondsbeheerders niet met dezelfde emotie beleggen (juist zonder emotie, het is andermans geld) dan een particulier. Zij zullen dus gewoon kijken naar een bedrijf zoals het er nu voor staat.
  9. forum rang 5 win some... 1 december 2021 10:18
    quote:

    *JustMe* schreef op 1 december 2021 09:24:


    [...]

    TomTom had een eerste klant die IndiGO wist te implementeren in 2-3 maanden. Normaliter staat hier jaren voor. Daarnaast wordt bij een design van een auto 1 jaar voor lancering alles ‘dicht gezet’ dus alle technologie is bij lancering minimaal 1 jaar oud. De TomTom software suite kan op het einde erin geladen worden en is te updaten over the air.

    Wat TomTom claimt is 80% tijd en kostenbesparing voor cockpit ontwerp aan de zijde van de klant. Dus de pitch naar de OEM is gewoon snelheid en kosten. Weet dat TT ooit Volvo verloor aan Google puur vanwege snelheid, de board wilde iets binnen een bepaalde tijd en dat kon de leverancier van Volvo (een partij als Faurecia) niet waarmaken. Toen heeft TT dit naar zich toe getrokken zodat ze nooit meer een klant kunnen verliezen puur op snelheid van implementatie.

    Die snelheid wordt gerealiseerd door het loskoppelen van hardware en software waar de industrie naartoe beweegt. Als je een oplossing krijgt waarin de schermen, sensoren en andere hardware en de software samengaan heb je niet die korte implememtatie tijd. De autofabrikanten noemen het ook vaak een ‘black box’ wat ze nou betalen voor de hardware, de software en de content. Dat is hier dus losgetrokken.

    Het verschil met Faurecia is dat zij hardware + software leveren in één en TomTom een software oplossing die hardware onafhankelijk is dus ongeacht hoeveel en wat voor schermen etc.

    Faurecia is partner in Indigo met hun appstore die onderaan deze pagina wordt toegelicht. www.faurecia.com/en/technologies/cock... Indigo kan prima werken met de hardware die Faurecia voor de autofabrikant monteert.

    Er zullen nog wel meer verschillen zijn met de Faurecia aanpak zoals het meer holistisch met apps omgaan, dus apps die met elkaar integreren en niet losse tegeltjes zijn. Het 1-op-1 kopieren van de smartphone lay-out naar de auto is vrij afleidend. In onderzoeken is gebleken dat iemand die stoned is alerter is. Dat moet een erg grappig onderzoek geweest zijn. “Zo meneer, neemt u eerst maar even een grote hijs van deze pijp. Bij de koffieautomaat staat ook een speciale cake klaar” :-) :-)





    Bedankt voor het antwoord. Snelheid en kosten zijn dus volgens jou de 'edge' die TT hier heeft t.o.v. andere partijen. Hopelijk gaat dit zich in marktaandeel omzetten. Overigens lees ik bij Faurecia ook dat men als strategisch doel heeft time-to-market te verkorten. Ze geven hier geen periode bij, dus het is lastig in te schatten hoe groot het verschil hier is.

    Waar de intrede van Google in de In-Vehicle-Infotainment bij TT heeft geleid tot het bouwen van Indigo, heeft men bij Faurecia eind 2018 Clarion overgenomen. Bij Faurecia gaat men dus inderdaad voor een combinatie van hardware en software bij hun cockpit.

    Ik vraag mij af of het loskoppelen van hardware en software per definitie meer snelheid oplevert. Apple is een voorbeeld dat hardware en software prima samen kunnen gaan met snelheid. Daarbij is bij Apple wel de software leidend en zijn de toeleveranciers van hardware volgend. Dit is denk ik wel het verschil met de situatie in Automotive zoals die was. Maar ook in Automotive zijn zaken aan het veranderen. Het is de vraag of Faurecia, die hardware en software combineert, ook in staat is meer vanuit een 'software' perspectief te ontwerpen en hiermee een snellere time-to-market te realiseren. Vooralsnog lijkt het me dat Stellantis, als grootaandeelhouder, de cockpit van Faurecia zal blijven gebruiken. maar voor anderen is Indigo misschien wel de oplossing. We gaan het zien!

  10. forum rang 6 pwijsneus 1 december 2021 10:25
    quote:

    *JustMe* schreef op 1 december 2021 09:34:


    [...]

    Indien een bedrijf goede dingen en goede resultaten laat zien trekt dat echt wel beleggers hoor. Misschien moeten sommigen hun wonden likken en soms zijn het gewoon nieuwe beleggers.

    Daarnaast denk ik dat professionele fondsbeheerders niet met dezelfde emotie beleggen (juist zonder emotie, het is andermans geld) dan een particulier. Zij zullen dus gewoon kijken naar een bedrijf zoals het er nu voor staat.


    Is dat het, dus afgelopen 16 jaar heeft TomTom gewoon niet de juiste dingen gedaan en de resultaten waren ook ruk. Daardoor laten professionele fondsbeheerders dit fonds met vreemde aandeelhoudersstructuur, en anti-dividendbeleid links liggen.

    Wat kort door de bocht natuurlijk.

    Maar aan de beurswaarde te zien die de markt aan TomTom toekent, spat het vertrouwen er niet bepaald vanaf. Het is ook niet zo dat TomTom de afgelopen jaren hier ook maar iets aan heeft gedaan. Zie ook de post van Harrysnel. Op een of andere manier hebben de founders de schijn tegen zich gekregen dat ze de zaak voor een gunstige prijs van de beurs willen halen. En dat zou betekenen dat de overige beleggers in dit fonds gedurende de gehele periode aanwezigheid op het Damrak totaal niets gehad hebben aan dit fonds. Dit verklaard het wantrouwen wat velen hier inmiddels hebben. Dat is niet alleen maar emotie, dat is gewoon objectief kijken hoe dit fonds afgelopen 16 jaar met hun aandeelhouders is omgegaan.
  11. forum rang 6 *JustMe* 1 december 2021 10:50
    quote:

    pwijsneus schreef op 1 december 2021 10:25:


    [...]

    Is dat het, dus afgelopen 16 jaar heeft TomTom gewoon niet de juiste dingen gedaan en de resultaten waren ook ruk. Daardoor laten professionele fondsbeheerders dit fonds met vreemde aandeelhoudersstructuur, en anti-dividendbeleid links liggen.

    Wat kort door de bocht natuurlijk.

    Maar aan de beurswaarde te zien die de markt aan TomTom toekent, spat het vertrouwen er niet bepaald vanaf. Het is ook niet zo dat TomTom de afgelopen jaren hier ook maar iets aan heeft gedaan. Zie ook de post van Harrysnel. Op een of andere manier hebben de founders de schijn tegen zich gekregen dat ze de zaak voor een gunstige prijs van de beurs willen halen. En dat zou betekenen dat de overige beleggers in dit fonds gedurende de gehele periode aanwezigheid op het Damrak totaal niets gehad hebben aan dit fonds. Dit verklaard het wantrouwen wat velen hier inmiddels hebben. Dat is niet alleen maar emotie, dat is gewoon objectief kijken hoe dit fonds afgelopen 16 jaar met hun aandeelhouders is omgegaan.


    Anti-dividendbeleid is geen probleem. Indien een bedrijf groeit en innoveert en bestedingen heeft die meer waarde toevoegen dan het dividend.

    Ik denk ook dat aandeelhouders structuur maar beperkt meespeelt. Ik denk dat het grootste anker op TomTom de naam Google is. Kijk maar wat er met de koers gebeurde toen Renault voor 1 of enkele modellen voor Google koos. Aandeel stortte direct in elkaar.

    Het was ‘de doodsteek’ voor TomTom dat al tien keer dood verklaard was. (of dood gewenst door Calimero Hollanders?). Men ging er ook maar direct van uit dat het hele Renault account was verloren (tomtom levert nog volop) of dat zij het hele segment overnemen. En dat iedereen die Android als OS omarmt ook direct Google Maps erbij neemt terwijl bij een autofabrikant de OS keuze en de services keuzes op verschillende niveaus genomen worden en je prima Android kan gebruiken in combinatie met TomTom (zoals gister gedemonstreerd)

    Mensen denken dat je sowieso niet kunt concurreren met Google. Terwijl in het consumenten segment Google een gratis product is maar in business to business een betaald product. En Google is niet goedkoper dan HERE of TomTom in het Enterprise segment sinds hun nieuwe pricing. Dat scheelt nogal. Ook het privacy aspect en aanpasbaarheid van design speelt mee.

    Misschien dat de move van TomTom gisteren in elk geval laat zien dat TomTom Android omarmt en dat het een goed alternatief heeft voor de totale Google suite, namelijk het beste van beide werelden. Wel de snelheid van implementatie en het ecosysteem van developers dat Android zo krachtig maakt, maar niet de privacy zorgen die aan Google kleven en een aantal pre-installed apps van derde partijen die het direct een rijke oplossing maken. Wat mij betreft mag er ook Google Maps als app op geinstalleerd worden, indien de native navigatie oplossing maar gewoon die van TomTom Indigo is.

    Concurreren met Google is niet makkelijk maar ook niet onmogelijk. Google heeft op zichzelf niet het doel om TomTom het leven zuur te maken. Ze zijn alleen een paar keer in elkaars vaarwater gekomen. Dat vraagt om slim navigeren, niches zoeken die voor TT groot genoeg zijn en voor Google net niet interessant genoeg en soms Google incorporeren in je eigen oplossingen en daarbij de privacy kaart en de branding (aanpasbaar design) kaart spelen.

    TT hoeft ook geen miljarden te verdienen in Automotive (zou wel mooi zijn) enkele honderden miljoenen extra is al mooi. Gezien de vaste kosten basis maakt TT dan een dikke winst per aandeel en voor Google is dat pocketmoney. Zij zijn bovendien nu sterk bezig met robotaxi’s en de komende jaren is dat niet concurrerend met TomTom, namelijk geofenced en niet gericht op automotive klanten die de geleidelijke route van ADAS level 2-3 omhoog werken.
2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 109 110 111 112 113 114 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 8,265   Verschil +0,28 (+3,51%)
Laag 7,940   Volume 375.642
Hoog 8,300   Gem. Volume 470.882
9 dec 2021 15:24
Premium

TomTom: aandeelhouders blijven dwalen

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Gerelateerde Video's

  1. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over hoofdkantoren

    7 februari 2017 16:38 - Vimeo

  2. video thumbnail

    De fantasie in TomTom

    6 januari 2017 17:18 - Vimeo

  3. video thumbnail

    IEX Marketupdate met o.a. TomTom

    21 oktober 2016 15:33 - Vimeo

  4. video thumbnail

    Arend Jan Kamp over TomTom

    20 mei 2016 15:59 - Vimeo

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links