Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom Januari 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
4.772 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Brouwer285
1
quote:

Censurion schreef op 23 jan 2019 om 17:21:


[...]

Lijkt me beetje sigaar uit eigen doos die 3,x euro bij de koers op. En dat is pas de koers eind Juni. Dan zal de koers wellicht op 5 euro staan. Schiet je dus eigenlijk nog niets mee op.......


Klopt, des te lager de koers, des te meer het aantal uitstaande aandelen gereduceerd kan worden. Daar zullen dus de belangen liggen, ietwat jammer dat het niet wat duidelijker gecommuniceerd wordt naar piet particulier. Ik verwacht wat meer duidelijkheid hierover over twee weken bij de jaarcijfers. Momenteel ligt er dus alleen een vaag voorstel waar enkel het getal 750M in genoemd wordt. Kan natuurlijk ook een kunstmatige drukking van de koers zijn voor een instappende partij, je weet het nooit met dit fonds. Beetje typerend voor dit bestuur. Geen klacht overigens, maar een constatering van mijn kant. Mijn advies voor de korte termijn is om niet te hoog in te slaan. Het scenario dat zich nu ontvouwd had men waarschijnlijk al voor ogen bij de outlook tijdens de jaarcijfers over 2017. De aap is wat mij betreft uit de mouw.
Overtake
1
Je weet het nooit met dit fonds, dat is wel duidelijk en zou ook wel verteerbaar zijn, als de CEO eerlijk was en straight. Als het hem ook min of meer zou overkomen en hij zijn best deed.

Nu vindt hij dat de waarde van de onderneming niet in de beurswaarde blijkt, meent dat dat beter gecommuniceerd moet worden en komt daarna alleen nog maar met verwarrende berichten.

Dan wordt TTT verkocht, vanwege de aanzienlijke belangstelling, hetgeen hoop geeft voor een riante opbrengst en dan blijft de opbrengst achter en verzwijgt hij andere goede aspecten van de deal.

Die smet kan hij nooit meer kwijtraken en als dat zo doorgaat, dan zullen velen hem steeds minder vriendelijk gaan benaderen. Hij zal onderhand een vergelijkbaar dedain en afkeer van aandeelhouders hebben, als Wakkie, maar hij blijft verantwoordelijk.

Er is veel te veel bekend rondom TT om te denken dat hij er mee weg zou kunnen komen. Mogelijk zit hij gevangen in zijn eigen spel, maar het wordt steeds minder fijn dan om je aandeelhouders onder ogen te komen.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Koos99 schreef op 23 jan 2019 om 13:22:


[...]
Het was A&E +1 voor de verkoop van TTT
Het blijft A&E +1 na de verkoop van TTT

Daar zijn we het over eens

Dat leidt helaas niet tot meer EPS voor A&E, die blijft zoals hij was.
Blijft overeind dat een deal beter is dan geen deal.

Nee, voor A&E verandert er wel degelijk wat. Ik wil niet vervelend klinken, maar lees nog eens mijn post van 02.12 uur vannacht na. Ik schreef daar:

"De omzet van een BU komt van externe klanten, niet van andere BU's. Het zijn de interne units (maps etc.) bij TT, en niet andere BU's, die kosten in rekening brengen bij een bepaalde BU. A&E bracht dus geen kosten in rekening bij TTT.

Dat verandert als TTT verkocht is. Dan wordt het een externe klant die voortaan aan de BU Enterprise gaat betalen. Dat betekent gewoon extra omzet voor Enterprise.
Het komt erop neer dat een (klein) deel van de TTT-omzet die verdwijnt terug komt bij A&E. Dat wordt door sommige rekenaars hier vergeten of onderschat."

Als jij nu zegt dat die extra omzet voor A&E er dus eigenlijk al was (nl. als onderdeel van de TTT-omzet), dan heb je gelijk, maar de bedoeling van mijn post was de gevolgen van de verkoop van TTT voor de resterende TT-omzet daarna helder te krijgen. Er waren rekenaars die de verdwijnende TTT-omzet zonder meer van de anders (zonder verkoop van TTT) te verwachten totale omzet van TomTom aftrekken. Dat is dus niet juist.

Verder beweerde ik dat die extra omzet voor Enterprise een hoge marge heeft, en dus de winst bij A&E merkbaar zal verhogen. Daar mag je op schieten als zijnde te optimistisch, misschien ook omdat het door A&E te dragen deel van de opex mogelijk wat hoger wordt (zoals @martinmartin ergens schrijft). Maar je moet niet beweren dat er eigenlijk helemaal niks verandert.

Censurion
1
quote:

Brouwer285 schreef op 23 jan 2019 om 17:41:


[...]

Klopt, des te lager de koers, des te meer het aantal uitstaande aandelen gereduceerd kan worden. Daar zullen dus de belangen liggen, ietwat jammer dat het niet wat duidelijker gecommuniceerd wordt naar piet particulier. Ik verwacht wat meer duidelijkheid hierover over twee weken bij de jaarcijfers. Momenteel ligt er dus alleen een vaag voorstel waar enkel het getal 750M in genoemd wordt. Kan natuurlijk ook een kunstmatige drukking van de koers zijn voor een instappende partij, je weet het nooit met dit fonds. Beetje typerend voor dit bestuur. Geen klacht overigens, maar een constatering van mijn kant. Mijn advies voor de korte termijn is om niet te hoog in te slaan. Het scenario dat zich nu ontvouwd had men waarschijnlijk al voor ogen bij de outlook tijdens de jaarcijfers over 2017. De aap is wat mij betreft uit de mouw.


De hoop die ik had was dat er een "knock-out" bod kwam. Velen hebben daar met call opties op proberen in te spelen. Timing is wat dat betreft erg moeilijk. Heeft ook niets met beleggen te maken, maar met speculeren. Wat ik vreemd vind is dat men al direct aangeeft dat dit allemaal pas in het 3e kwartaal van dit jaar gaat spelen. Dus na de optie expiratie van Juni. Mijn vraag zou zijn: "Waarom wachten ze er zo lang mee? "En waarom komt dit bericht nu en niet tijdens de cijfers en de daar opvolgende aandeelhoudersvergadering? Ik denk dat er maar 1 reden is en dat is dat "men" toch nog hoopt op een bod op de hele toko van rond de 11 a 12 euro. Denk dat het management daar alleen in mee zou gaan als ze zelf eventueel de maps e.d. terug kunnen kopen of kunnen krijgen. Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar de rol van John de Mol. Hij wil bigdata verzamelen. En zag denk ik in Tomtom daar een hele mooie mogelijkheid voor. Kortom het worden nog spannende tijden. 1 gerucht in de markt dat er toch nog een bod "Goddijn can't refuse" komt. En dat dan tomtom voor >10 euro van de beurs gaat. Dit lijkt op wensdenken, maar is naar mijn idee nog steeds reeeel. Met beleggen heeft dit niets meer te maken, maar wel met speculeren.
Watermannetje2012
0
quote:

Overtake schreef op 23 jan 2019 om 17:49:


Je weet het nooit met dit fonds, dat is wel duidelijk en zou ook wel verteerbaar zijn, als de CEO eerlijk was en straight. Als het hem ook min of meer zou overkomen en hij zijn best deed.

Er is veel te veel bekend rondom TT om te denken dat hij er mee weg zou kunnen komen. Mogelijk zit hij gevangen in zijn eigen spel, maar het wordt steeds minder fijn dan om je aandeelhouders onder ogen te komen.


HG kijkt uit naar 6 februari... een heerlijk borreltje met de aanwezige aandeelhouders... -))
BrakkeStakker
1
haha mensen die denken dat NU nog de koers naar 9 euro gaan omdat mensen de EBITDA koers ratio voordelig vinden hahaha.

Echt lachwekkend.
TomTom heeft net een dreun gekregen, de markt was vandaag stijgende en TomTom heeft niks voor elkaar gekregen.
Er gaat ook verder geen communicatie komen vanuit HG tot op zijn vroegst 6 Feb.
Wat denk je dat er met de koers gaat gebeuren tot die tijd?
In elk opzicht heeft HG er baat bij dat de koers zo laag mogelijk is, dus van hem kan je zeker weten niks verwachten.

Het is niet anders.
Koos99
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 23 jan 2019 om 16:44:


[...]

Koos, deze kapitaal teruggave is een synthetische buyback

de intentie is voor een kapitaal teruggave met een aandelen consolidatie ( capital repayment combined with a share consolidation )
dat is dus wat men noemt een synthetische buyback en dus de relative shareholdings in the company will not change
de Founders houden gewoon hun 47% , net als wij onze 0,0 ...%
maar we gaan wel allemaal voor risk-exposure met 40% naar beneden
750 mio op 1.8 miljard
market cap gaat dan natuurlijk met 750mio of 40% omlaag
maar het aandeel blijft gewoon aan dezelfde prijs als voor de kapitaal vermindering




Ik had gisteren niet bij gelezen en het persbericht ook nog niet goed bestudeerd. Superdividend dus (maar dan net anders) met een reverse split.

Wel benieuwd hoe alle personeelsopties aangepast gaan worden. Ook de reguliere opties lijkt me toch dat die ook aangepast moeten worden.
Hoop....
0
quote:

Censurion schreef op 23 jan 2019 om 17:52:


[...]

De hoop die ik had was dat er een "knock-out" bod kwam. Velen hebben daar met call opties op proberen in te spelen. Timing is wat dat betreft erg moeilijk. Heeft ook niets met beleggen te maken, maar met speculeren. Wat ik vreemd vind is dat men al direct aangeeft dat dit allemaal pas in het 3e kwartaal van dit jaar gaat spelen. Dus na de optie expiratie van Juni. Mijn vraag zou zijn: "Waarom wachten ze er zo lang mee? "En waarom komt dit bericht nu en niet tijdens de cijfers en de daar opvolgende aandeelhoudersvergadering? Ik denk dat er maar 1 reden is en dat is dat "men" toch nog hoopt op een bod op de hele toko van rond de 11 a 12 euro. Denk dat het management daar alleen in mee zou gaan als ze zelf eventueel de maps e.d. terug kunnen kopen of kunnen krijgen. Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar de rol van John de Mol. Hij wil bigdata verzamelen. En zag denk ik in Tomtom daar een hele mooie mogelijkheid voor. Kortom het worden nog spannende tijden. 1 gerucht in de markt dat er toch nog een bod "Goddijn can't refuse" komt. En dat dan tomtom voor >10 euro van de beurs gaat. Dit lijkt op wensdenken, maar is naar mijn idee nog steeds reeeel. Met beleggen heeft dit niets meer te maken, maar wel met speculeren.


Het is altijd speculeren geweest met Tomtom....het is achteraf nooit beleggen geweest. Ik ben er keer op keer met beide ogen ingetrapt. " Heilige graal is heilige graai". Ook ik ga wat anders doen ASML etc. Doeiii
steelfighter72
0
quote:

Koos99 schreef op 23 jan 2019 om 17:59:


[...]

Ik had gisteren niet bij gelezen en het persbericht ook nog niet goed bestudeerd. Superdividend dus (maar dan net anders) met een reverse split.

Wel benieuwd hoe alle personeelsopties aangepast gaan worden. Ook de reguliere opties lijkt me toch dat die ook aangepast moeten worden.



Je moet daadwerkelijk aandelen bezitten om recht te maken op het dividend.

Opties e.d. is een recht om uit te oefenen en juist dat kan hele merkwaardige gevolgen hebben zometeen, bijvoorbeeld het niet kunnen leveren...

Mijn advies VASTHOUDEN EN KOPEN VAN AANDELEN!
Censurion
1
Aandeelhouders hebben stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergadering en kunnen massaal tegen de deal met Bridgestone stemmen. Een meerderheid is echter moeilijk te krijgen want John de Mol zit in het kamp met de directie. De cijfers zullen wel weer meevallen en er zal wel weer hoop komen waardoor de koers weer rond de 8 euro zal zijn. Indien er dan geen koper is voor de hele toko voor rond de 11 a 12 euro dan zal het volgende denk ik gaan gebeuren:

John de Mol en de founders met een belang van meer dan 40% gaan hun aandelen van 1 maart tot 1 juli uitlenen aan hedgefunds om nog even een extra rendement te halen op hun aandelen. De koers zal dan uiteindelijk helemaal in elkaar getrapt worden en staat wellicht op 3 a 4 euro. Andere partijen waar de founders en John een band mee hebben kopen op 3 euro het aandeel en krijgen er in Juli als Bonus 3,x euro bij. Vervolgens komt reverse split en haalt het management + John de Mol + de andere partijen TomTom van de beurs bij een oude koers van 6 euro van de markt. Door het al jaren uitlenen van aandelen aan shorters en door dat ook nog op het laatst te doen kost het ze bijna niets.

En dan de vraag m.b.t. AFM. Mag dit allemaal volgens de regels? Antwoord is waarschijnlijk JA. Is het ethisch en verantwoord? Nee Absoluut niet.

Kortom enige hoop voor de speculaten onder ons is dat er op korte termijn toch nog een "redelijk bod komt" op de hele toko. En als in aandelen zou hebben, was ik naar de aandeelhoudersvergadering gegaan om het management van TomTom te laten weten dat dit knap waardeloos is.
Makita
0
quote:

BrakkeStakker schreef op 23 jan 2019 om 17:54:


haha mensen die denken dat NU nog de koers naar 9 euro gaan omdat mensen de EBITDA koers ratio voordelig vinden hahaha.

Echt lachwekkend.
TomTom heeft net een dreun gekregen, de markt was vandaag stijgende en TomTom heeft niks voor elkaar gekregen.
Er gaat ook verder geen communicatie komen vanuit HG tot op zijn vroegst 6 Feb.
Wat denk je dat er met de koers gaat gebeuren tot die tijd?
In elk opzicht heeft HG er baat bij dat de koers zo laag mogelijk is, dus van hem kan je zeker weten niks verwachten.

Het is niet anders.


ING is het hier mee eens brakke stakker
Stephan010
1
Ziel is uit dit aandeel.
Geen interessant object om mee te traden, zsm telematics verkopen en verkoop dividend uitbetalen.
Dan kan koers naar de €4 a €5 regionen.
pielsje
0
quote:

Censurion schreef op 23 jan 2019 om 18:09:


Aandeelhouders hebben stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergadering en kunnen massaal tegen de deal met Bridgestone stemmen. Een meerderheid is echter moeilijk te krijgen want John de Mol zit in het kamp met de directie. De cijfers zullen wel weer meevallen en er zal wel weer hoop komen waardoor de koers weer rond de 8 euro zal zijn. Indien er dan geen koper is voor de hele toko voor rond de 11 a 12 euro dan zal het volgende denk ik gaan gebeuren:

John de Mol en de founders met een belang van meer dan 40% gaan hun aandelen van 1 maart tot 1 juli uitlenen aan hedgefunds om nog even een extra rendement te halen op hun aandelen. De koers zal dan uiteindelijk helemaal in elkaar getrapt worden en staat wellicht op 3 a 4 euro. Andere partijen waar de founders en John een band mee hebben kopen op 3 euro het aandeel en krijgen er in Juli als Bonus 3,x euro bij. Vervolgens komt reverse split en haalt het management + John de Mol + de andere partijen TomTom van de beurs bij een oude koers van 6 euro van de markt. Door het al jaren uitlenen van aandelen aan shorters en door dat ook nog op het laatst te doen kost het ze bijna niets.

En dan de vraag m.b.t. AFM. Mag dit allemaal volgens de regels? Antwoord is waarschijnlijk JA. Is het ethisch en verantwoord? Nee Absoluut niet.

Kortom enige hoop voor de speculaten onder ons is dat er op korte termijn toch nog een "redelijk bod komt" op de hele toko. En als in aandelen zou hebben, was ik naar de aandeelhoudersvergadering gegaan om het management van TomTom te laten weten dat dit knap waardeloos is.



Beetje veel aannames beste Censurion, dat dan weer wel
pielsje
0
quote:

Koos99 schreef op 23 jan 2019 om 17:59:


[...]

Ik had gisteren niet bij gelezen en het persbericht ook nog niet goed bestudeerd. Superdividend dus (maar dan net anders) met een reverse split.

Wel benieuwd hoe alle personeelsopties aangepast gaan worden. Ook de reguliere opties lijkt me toch dat die ook aangepast moeten worden.


Hoe kom je bij die reverse split?

Link?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

steelfighter72 schreef op 23 jan 2019 om 09:38:


[...]
Als eigenaar van een call optie heeft u geen recht op dividenduitkeringen van het aandeel waarop u de optie heeft. Dit recht heeft alleen de aandeelhouder. Als een aandeelhouder op de ex dividenddatum de aandelen in zijn portefeuille heeft, dan heeft hij recht op het dividend.

Klopt, al zou in de tweede zin na 'datum' het woord 'voorbeurs' ingevoegd moeten worden.

Maar een en ander wil niet zeggen dat je op dat moment perse geen (call) opties in bezit zou moeten hebben. Bij een 'superdividend' (formeel gaat het bij TT om een 'kapitaalteruggave') worden de optieseries aangepast, zie mijn post van gisteren om 23.23 uur.
Het gevolg is dat de economische waarde van de opties bij dat ex-dividend gaan niet verandert (althans niet door deze 'corporate action' zelf).

jaar2018
0
quote:

Censurion schreef op 23 jan 2019 om 18:09:


Aandeelhouders hebben stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergadering en kunnen massaal tegen de deal met Bridgestone stemmen. Een meerderheid is echter moeilijk te krijgen want John de Mol zit in het kamp met de directie. De cijfers zullen wel weer meevallen en er zal wel weer hoop komen waardoor de koers weer rond de 8 euro zal zijn. Indien er dan geen koper is voor de hele toko voor rond de 11 a 12 euro dan zal het volgende denk ik gaan gebeuren:

John de Mol en de founders met een belang van meer dan 40% gaan hun aandelen van 1 maart tot 1 juli uitlenen aan hedgefunds om nog even een extra rendement te halen op hun aandelen. De koers zal dan uiteindelijk helemaal in elkaar getrapt worden en staat wellicht op 3 a 4 euro. Andere partijen waar de founders en John een band mee hebben kopen op 3 euro het aandeel en krijgen er in Juli als Bonus 3,x euro bij. Vervolgens komt reverse split en haalt het management + John de Mol + de andere partijen TomTom van de beurs bij een oude koers van 6 euro van de markt. Door het al jaren uitlenen van aandelen aan shorters en door dat ook nog op het laatst te doen kost het ze bijna niets.

En dan de vraag m.b.t. AFM. Mag dit allemaal volgens de regels? Antwoord is waarschijnlijk JA. Is het ethisch en verantwoord? Nee Absoluut niet.

Kortom enige hoop voor de speculaten onder ons is dat er op korte termijn toch nog een "redelijk bod komt" op de hele toko. En als in aandelen zou hebben, was ik naar de aandeelhoudersvergadering gegaan om het management van TomTom te laten weten dat dit knap waardeloos is.


Kortom VERKOPEN dit fonds en daarvoor BESI , AMSL en Brunel voor terug kopen.
VeniVidiMerui
0
quote:

Stephan010 schreef op 23 jan 2019 om 18:18:


Geen interessant object meer om mee te traden

Laten we het hopen.
Tijdrijder
0
quote:

Makita schreef op 23 jan 2019 om 17:18:


[...]
Een vijandig bod op 8 a 9x ebitda exclusief Telematics houdt HG zelfs met Wakkie niet tegen nu.

Slechts vriendelijke biedingen worden binnenskamers afgeschoten, maar een faire openbare bieding kan hij alleen tegenhouden door zelf meer te bieden,


Dat blijf jij roepen. Lekker doen, maar ik vind het forumvervuiling. Vijandig bod kan je vergeten. Dan was dat er vorig jaar wel gekomen toen we in de zes noteerden. Of de jaren daar voor.Gewoon ijdele hoop van jou. Meer niet.
Tijdrijder
0
quote:

jaar2018 schreef op 23 jan 2019 om 18:26:


[...]

Kortom VERKOPEN dit fonds en daarvoor BESI , AMSL en Brunel voor terug kopen.


Ik wilde AMSL gisteren al kopen, maar kon het aandeel niet vinden....
Brouwer285
0
Jonges niet vergeten dat de founders ook aandelen in gaan leveren. In principe klopt het wel wat ze doen, feitelijk doen ze dus zelf ook laten we zeggen 40% aandelen van de hand voor laten we zeggen 7,7 euro. iets meer duidelijkheid is echter volgens mij wel gewenst voor de korte termijn, wat betreft de consolidation of shares, anders spelen ze simpelweg agressieve partijen met flink wat geschut in de kaart. Denk dat dit toch niet de bedoeling zal zijn?
4.772 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,210   Verschil -0,45 (-4,22%)
Laag 10,210   Volume 813.380
Hoog 10,776   Gem. Volume 1.043.887
23-okt-19 15:29
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium