Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,560 10 mei 2024 15:19
  • -0,025 (-0,45%) Dagrange 5,560 - 5,625
  • 116.771 Gem. (3M) 275,7K

14 - 21 juni - DE ONTKNOPING

1.778 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 89 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 juni 2015 11:55
    Als eerste ga ik wat informatie over mij vrijgeven om niet direct als een wild rund te worden afgeschoten op dit forum. De laatste weken irriteert het me behoorlijk dat bepaalde mensen niet bijdragen aan het forum maar alleen lopen te bashen en persoonlijke aanvallen uitvoeren. Het forum is een middel om uit de informatie (of ze nu fictie of bevestigd zijn) om persoonlijke beleggingsbeslissingen te nemen.

    Ik heb goede contacten in de zakenbankierswereld, primair JP Morgan, waar ik zakelijk veel contacten mee heb.

    Het valt me op dat de informatie die ik uit het mijn zakelijk bron krijg, zelfs heel vaak direct bekend is bij media of bij de verschillende forums. Om maar een voorbeeld te noemen; afgelopen donderdag en vrijdag was ik in London voor een meeting, daar werd me verteld dat het autoconsortium zijn intresses had verlegd naar Tomtom. Dezelfde avond wist een Duitse krant het al te melden. Om maar te zeggen dat er heel veel gelekt word bewust of onbewust.

    Wat is er op dit moment gaande..!

    Het lijkt erop dat de volledige industrie in vuur en vlam staat. Het is niet alleen de traditionele autoindustrie maar ook start-ups en de hightech companies zoals Google, Apple, Baidu en Alibaba. Een tijd geleden werd een map beschouwd als een onderdeel van het ECO systeem, waarvan big data het kernwoord was. zg ¨Track and Capture your client¨¨, weten wat je klant doet en zich beweegt.

    Sinds december 2014 is er een nieuwe trend ingezet, na enkele Connected conferentuies en de laatste CES heeft de industrie de ECO systeem gedacht omgezet in het ¨Operating system¨¨ de maps gaan fungeren als het hart van het ECO systeem. Door de opkomst van de Uber´s en AIRBNB word de traditionele industrie bedreigd. Wat de toekomst is, het is niet traditioneel. De autoindustrie kampt met grote overcapaciteit en met grote kosten en de start-ups bulken van de plannen en geld.

    verschuiving van ECO systeem > Operating systeem gedachte

    Wat word de toekomst...!

    Connected driving en Automatic driving wordt de toekomst. Deze trend die vanaf 2016 inzet is nu al zo hot dat er diverse partijen al beweringen gedaan die heel ambieus zijn. Baidu wil einde van dit jaar de eerste Full automatic driving auto´s voor commercieel gebruik klaar te hebben. Door deze ontwikkeling word de tradionele autofabrikanten ingehaald door de zg new technology bedrijven. Wat een feit kan gaan worden is dat er geen vertikale concurentie plaats gaat vinden maar horizontaal. Apple en Google en Baidu gaan straks concurreren met FIAT. Die onrust is al in markt..!

    De plaats van Tomtom kan bepalend worden. Door Road DNA heeft Tomtom een machtig instrument in handen om connected en automatic driving van ingredienten te voorzien die nodig zijn om het mapping platform te updaten en het operating systeem safe te laten werken.

    Tomtom die zich primair op automotive richt en secundair op de LBS (icm Decarta) heeft daarom sinds vorig jaar de leidende positie verworven in de automotive markt. Here heeft niet het vermogen om in de automotive markt aan te kunnen haken. Contracten worden gebruikelijk voor 4 jaar afgesloten en deze zijn vorig jaar voor grootste deel verloren gegaan voor Here.

    Here heeft zijn R&D op een zeer laag niveau staan en de onderhoudskosten boven proportioneel en dat heeft in September Suri doen besluiten om strategisch te gaan kijken, wat met Here te doen.

    Conclusie verschuiving vertikaal > horizontale concurrentie

    Potentiele waarde...!

    In 2007 werd na de hevige biedingstrijd die ontstaan is om Teleatlas/Navteq over te nemen ontstaan. Deze bedrijven werden toen al gezien als een hot asset. Door de concurrentie van Google, de gratis navigatie, heeft de waarde van deze onderdelen doen dalen tot 35% van de aanschafwaarde. De hoge onderhoudskosten hing als een molensteen om de nek. Tomtom heeft sindsdien na 4 jaar doorontwikkelen van het mappingplatform het businessmodel verlegd. Dat is nu wat de vruchten afwerpt en de toekomst veilig heeft gesteld. Alle markten zijn groeimarkten met veel toekomstige potentie.

    Met berekeningen van analisten kom je op negatieve waarderingen als het gaat om DCF waarde. Deze worden door de meeste analisten gebruikt. Wanneer het gaat om toekomstige DCF dan kan er geen waarde worden toekent aan Tomtom. De markt ligt open...! De enige waarderingsvorm is om de waarde van Here te vermenigvuldigen met factor x. Ook heeft de uiteindelijke winnaar van de bid Here is belangrijk, Strategisch gezien..

    De eerste confrontatie, zoals gesteld in de Duitse krant heeft plaatsgevonden. Het consortium heeft zich gemeld en hebben orienterende gesprekken gehad met Tomtom. Ze gaan dus aan Tomtom eisen stellen om naar TT over te gaan. Mocht het consortium overgaan naar TT dan is de waarde van TT niet te overzien. Want daardoor krijg Tomtom een positie a la ASML. In de raad van Comisarissen zijn daar laatste jaar belangrijke wijziging toegepast (toevoeging Wakkie). Bij JP Morgan gaan ze ervan uit dat Tomtom leidend gaat worden.

    Rajeev Suri en de overname strijd

    Rajeev Suri is een zeer strategisch en zakelijk figuur. Hij gaat voor Nokia een hele goede prijs krijgen. Hij legt volledig de druk bij de bieders en gaat door het vuur voor de aandeelhouders (vooral Scandinavische investeerders). Er word mij verteld dat het nog wel een tijdje kan duren voordat er witte rook uit de nokia schoorsteen komt. Volgens mijn bron geeft Suri alle partijen nog een kans om een nieuw bod te overleggen. Enige die concreet en verbazingwekkend over een bod praat is het chinese consortium. Zij kunnen in de constructie zoals ze het aan de board en aandeelhouders hebben voorgelegd tot 5 miljard dollar gaan.

    Op dit moment zijn er 4 bidders actief en het is niet uitgesloten dat er nog meerdere veilingen worden gehouden. Wel is te zien dat de intresse groot is en dat er veel belang op het spel staat om Here in te willen willigen. Er wordt gezegd, hoe langer het duurt hoe beter het is voor de aandeelhouders.

    Ik heb ben 3 zakenbankiers gesproken, waarvan 1 dicht erbij betrokken is. Het is mij wel duidelijk geworden dat de WIII is uitgebroken in techland...! wordt vervolgd....

    ik geef voor volgende week graag het draadje over aan: RABO





  2. [verwijderd] 14 juni 2015 12:16
    Bijzonder sterke weekopening, Oudgediende! AB. Het lijkt soms of het nog elke week beter kan worden. Fantastisch veel relevante en "nieuwe" informatie. Waarbij we, net als jij doet, in ons achterhoofd moeten houden dat de berichtenstroom zwaar gemanipuleerd kan zijn. In deze fase zal zeer bewust mindfucken niet geschuwd worden. Dus gewoon gezond verstand blijven gebruiken kan geen kwaad.

    Hoewel ik een snelle ontknoping nog steeds mogelijk acht begin ik wel al wat meer rekening te houden met nog iets langer uitstel. Maar aan een gedegen, wat geleidelijkere stijging moet ook goed te verdienen zijn. Op de wat langere termijn gezien misschien nog wel meer dan bij een plotselinge explosie.

    O, voor ik het vergeet: jouw verrassende keuze voor de stok-overdracht juich ik van ganser harte toe. Ik ben echt super benieuwd of RABO tot een weekopening gaat komen die ons allemaal versteld gaat doen staan.
  3. Juun 14 juni 2015 12:26
    Eind vorig jaar was ik nog zwaar negatief over het feit dat HG en de anderen samen 50 % van de aandelen bezitten en wij als overigens dus feitelijk niets hebben om over te stemmen. Daar ben ik nu volledig in gedraaid.

    Ik heb er vertrouwen in dat HG cs. de beste beslissingen neemt voor het aandeel. Als er iemand ver vooruit kan kijken in de toekomst van TT dan is hij het wel. Hij weet wat ons nog te wachten staat en zal niet verkopen voor de hoogst mogelijke koers van TT aanstaande is.

    Ik heb hier meer dan eens het idee dat wij als alle kleine aandeelhouders samen, meer en meer zitten te wachten op een overname van TT. Terwijl ik de Once in a lifetime mee wil maken waarbij TT nog een factor 10 hoger gaat koersen in minder dan 5 jaar tijd (wpa € 5,- in 2020).

    Dus hoef ik nu alleen vertrouwen te hebben in de 5 grootste aandeelhouders i.p.v. in al die anderen. O wat ben ik blij dat HG met 4 vertrouwelingen samen > 50 % hebben.
  4. forum rang 6 Tom3 14 juni 2015 12:29
    AB oudgediende, je bent een waardige opvolger. Door al je inside information krijg ik wederom de bevestiging dat we als longs aan de goede kant van de streep zitten. Lijkt net alsof we midden in een spannende film zitten. We moeten ons dus niet van de wijs laten brengen door alle korte termijn bewegingen. Harold wacht overigens nog een zware taak met zijn keuzeproblemen. Geduld hebben lijkt me voor iedereen het belangrijkste op dit moment.
  5. [verwijderd] 14 juni 2015 12:37
    quote:

    Tom3 schreef op 14 juni 2015 12:29:

    Harold wacht overigens nog een zware taak met zijn keuzeproblemen. Geduld hebben lijkt me voor iedereen het belangrijkste op dit moment.
    Met dat geduld hebben ben ik het helemaal eens. Maar ik moet zeggen dat ik HG niet vind ogen alsof hij veel aan het wikken en wegen is. Als hij dat aan het doen zou zijn dan zou het wel erg prettig voor hem zijn als hij wist dat Marina of een opvolg(st)er beschikbaar was als sparring partner en rekenkundig geweten. Maar die behoefte lijkt er niet te zijn.

    Ik vind echt dat alles rond TomTom een "done deal" uitstraalt. Alleen de termijn waarop die "done deal" bekend wordt is volgens mij nog onzeker en dus een reden om geduld te hebben. Maar dat er iets fantastisch uit gaat komen voor TomTom, daar twijfel ik geen moment aan.
  6. nescio 14 juni 2015 12:45
    quote:

    xynix schreef op 14 juni 2015 12:37:

    [...]
    Met dat geduld hebben ben ik het helemaal eens. Maar ik moet zeggen dat ik HG niet vind ogen alsof hij veel aan het wikken en wegen is. Als hij dat aan het doen zou zijn dan zou het wel erg prettig voor hem zijn als hij wist dat Marina of een opvolg(st)er beschikbaar was als sparring partner en rekenkundig geweten. Maar die behoefte lijkt er niet te zijn.

    Ik vind echt dat alles rond TomTom een "done deal" uitstraalt. Alleen de termijn waarop die "done deal" bekend wordt is volgens mij nog onzeker en dus een reden om geduld te hebben. Maar dat er iets fantastisch uit gaat komen voor TomTom, daar twijfel ik geen moment aan.
    waarom zien we dan een dalend koersverloop?
1.778 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 89 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links