Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,590 6 mei 2024 17:03
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,560 - 5,640
  • 121.951 Gem. (3M) 296,4K

Deutsche Coalition: Auf Umwegen zum Ziel : TomTom

390 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 20 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 juni 2015 19:40
    De bewust slechte vertaling door Googel:

    12 juni 2015, 18:53 uur
    Hier of Tomtom?
    In een rotonde weg naar het doel

    De Duitse automaker dringen op zijn eigen navigatie-bedrijf. Ondertussen, blijkbaar haggled ook Tomtom.

    Van Thomas Fromm , Max Hagler
    Zonder deze gegevens kunnen de auto's van de toekomst niet rijden op zich: straat breedtes, verkeersborden, hellingen, eenrichtingsverkeer regelgeving, snelheidsbeperkingen. Als een auto is om automatisch te verplaatsen, moet het precies waar en hoe de run weg weten, anders wordt de ingebouwde radar en stereo camera's om hem te helpen niets.

    En omdat een dergelijke autonome rijden auto's alleen zijn de grote ding morgen - enkele premium Duitse auto's kan nu bijvoorbeeld in het verkeer -, een spannende race voor deze informatie schat heeft gebroken voor bepaalde tijd. Het is ook een race tussen de VS en Duitsland, tussen de IT-industrie en de klassieke auto-industrie.

    De drie autofabrikanten Audi, BMW en Daimler wil dat alle rivaliteit ondanks hun gemeenschappelijke partner op lange termijn, de navigatiedienst Nokia Hier kopen. Wekenlang wordt onderhandeld, nu de druk toeneemt: In een week of twee willen dat je een conclusie te komen, op basis van de industrie. Maar de prijs stijgt, en anderen die geïnteresseerd zijn IT-bedrijven uit de VS, rijdt hem.

    Daarom is de Duitse fabrikant voor informatie van de Süddeutsche Zeitung is nu ook in gesprek met de Navigation dienst Tomtom. Een paar weken geleden waarschijnlijk leden van de tweede kamer niveau met vertegenwoordigers van het Nederlandse bedrijf zijn bij elkaar komen. Deze week was naar verluidt in Amsterdam tussen een Duitse arbeidsmarkt delegatie en de Nederlanders hebben een zogenaamde due diligence- gesproken, dus de grondige herziening van de financiële resultaten door potentiële kopers.

    TONEN

    Het Nederlands kan hebben om alleen dienen als een dreigende scenario van de auto bedrijven
    Op verzoek, de wil niemand bevestigen: je geen positie op geruchten of speculaties op de markt te nemen, wordt er gezegd over Tomtom zelfs mogelijk dat het allemaal om tactische manoeuvres .. TomTom moet dienen als bedreigend scenario voor de Duitse fabrikant. Mensen die willen liever gewoon kopen het systeem dat ze toch al hebben geïnstalleerd. En dat wordt geleverd met Audi, BMW en Volkswagen voornamelijk uit Hier. De experimenten dat er ongeveer een compleet zelfrijdende S-klasse - ze zijn alleen mogelijk door de Here data. En niet in het minst omdat een cruciale ontwikkelingsafdeling van Hier in Berlin-Mitte ligt, het hier ontwikkelaars streven vermoedelijk een deal met de Duitsers. In Berlijn geloven ze dat deze combinatie biedt de grootste vrijheid en kansen voor ontwikkeling.

    Maar dit verlangen moet samenvallen met de belangen van de moedermaatschappij niet per se: Nokia zal natuurlijk de beste prijs, wil haar verkopen 6.000 medewerkers grote divisie financiën vooral de dure aankoop van Alcatel-Lucent. Met twee miljard euro is de prijs zou moeten beginnen. De Finnen zal nu in gesprek met de taxi service Uber, naar verluidt 2,7 miljard euro heeft geboden. En in de Duitse auto-industrie, zegt iemand: "We hebben het over een bedrag van meer dan drie miljard euro." Waardoor het de bovengrens wordt bereikt, vooral omdat naar verluidt geïnteresseerd zelfs Facebook? Waarschijnlijk niet. Moving On Up. De Finse financiële analisten Inderes Equity Research beoordeling zelfs met 4,4 tot 6,9 miljard euro. Kunnen meespelen met de Duitsers helemaal genaamd buzz - gewoon gezond: drie DAX bedrijven, betekent dit financiële slagkracht. Maar natuurlijk willen zo weinig mogelijk betalen en daarom beweren dat er "voldoende alternatieven". Maar dit is niet zo.

    Omdat er in principe twee mogelijkheden, waarvan er evenmin, en hoewel het Amerikaanse Google. Het kan zijn kaarten te hebben, maar werkt op een zelfrijdende karren automatisch en is derhalve in concurrentie met de Duitse fabrikanten. En dan gewoon Tomtom is er nog steeds, de grappige naam bedrijf leek een lange tijd synoniem met navigatie-apparaten; de dominante positie die ze niet hebben doorgezet, maar ze zijn nog steeds vrij technologisch relevant. Apple koopt er data naar iPhone-gebruikers leiden de weg kan. In de Amerikaanse auto-stad Detroit bieden de Nederlanders een paar dagen geleden, tickets voor "Highly Automated Driving (HAD)" aan, dat wil zeggen voor geautomatiseerde rijden. Of ze bieden dergelijke gegevens snel voor haar dan misschien Duitse eigenaren in Wolfsburg, München en Stuttgart, is het waarschijnlijk om te laten zien in een paar weken

    Ciao!
  2. [verwijderd] 12 juni 2015 19:56
    Von Thomas Fromm, Max Hägler

    Max Hägler
    Jahrgang 1981, geboren in München. Studium der Politikwissenschaft ebendort. Während des Zivildienstes baute er eine Verlags-GmbH auf, die das Münchner Jugendmagazin clash und Ratgeberbücher herausbrachte. Zur Bundestagswahl 2005 begann er als Landeskorrespondent für die taz aus Bayern zu berichten, mit einem breiten Arbeitsfeld zwischen Zugspitzgletscher, Maximilianeum, Siemens-Zentrale und Landarzt-Praxen; daneben Arbeiten für AFP und Vanity Fair. Seit Sommer 2008 ist er bei der Süddeutschen Zeitung. Dabei war er zuerst als Korrespondent der Bayernredaktion mit dem Aufbau eines SZ-Büros in Regensburg für Ostbayern beauftragt. Zum Jahresbeginn 2012 wechselte er nach Stuttgart, um von dort vor allem über Porsche, Daimler, SAP und die restliche Wirtschaft zu berichten.
    Thomas Fromm
    Thomas Fromm arbeitet bei der Süddeutschen Zeitung im Wirtschaftsressort.

    Mail schreiben

    Wie kan der Thomas even im Deutsch mailen?

    Ciao!
  3. [verwijderd] 12 juni 2015 22:34
    quote:

    Johan@61 schreef op 12 juni 2015 20:44:

    Kom er maar in Justin! :-)

    Ciao!
    Ik denk dat er op hoog niveau een spelletje wordt gespeeld.

    De Duitsers willen om een of andere reden HERE graag kopen. Ik denk trouwens niet dat het Audi is die dat heel graag wil, die is via Volkswagen bij TomTom binnen. De drijvende kracht achter dat consortium is Mercedes, en ze zijn daar blijkbaar erg gesteld op Nokia HERE, dat ook nogeens fysiek dichtbij zit.

    TomTom is wat mij betreft net zo dichtbij (Eindhoven) en met de realtime maps een beter alternatief. En Mercedes is ook erg tevreden over TomTom traffic, dus waarom zo hechten aan Nokia HERE? Dat snap ik niet, maar het lijkt - voorlopig - wel zo te zijn.

    Als we het bericht lezen is het niet de eerste intentie van de Duitsers om op TomTom over te gaan of zelfs deel te nemen. Ze zien het als iets achter de hand. Dat is het hoge spel dat gespeeld wordt. Het is een soort dreigement.

    Navinfo heeft - als we dat verwijderde persbericht mogen geloven - 4 miljard over voor Nokia HERE. Maar als de Duitsers naar TomTom gaan, dan gaat 30% van de omzet van Nokia HERE verloren. Als de Duitsers overstappen, maakt HERE geen 1.000.000.000 omzet meer, maar in de loop van tijd 700.000.000 vermeerderd met autonome groei. En dan is Nokia HERE dat nu eindelijk licht winstgevend is, een dik verliesgevend bedrijf. En is HERE dan nog 4 miljard waard voor Navinfo?

    Dat is wat de Duitsers nu proberen uit te spelen. Ze hebben minder geld te bieden dan anderen denk ik. Maar ze hebben als grote klanten wel op een andere manier onderhandelingsmacht, door met de voeten te stemmen. Ik vind het heel spannend. Het belangrijkste vind ik, en hoop ik, dat de Duitsers gaan misgrijpen bij het bieden op Nokia HERE. Dat hoop ik volgende week of twee weken te horen.

    Als het de Duitsers lukt om HERE te kopen, is dat ook gunstig voor TomTom (want ze hebben niet echt verstand van deze business, ze zijn geen data experts, en het kan andere autofabrikanten naar TomTom trekken), alleen zou het weleens ongunstig uitgelegd kunnen worden.

  4. ASML_Belegger 12 juni 2015 23:23
    [quote alias=*Justin* id=8554818 date=201506122234]
    [...]

    TomTom is wat mij betreft net zo dichtbij (Eindhoven) en met de realtime maps een beter alternatief. En Mercedes is ook erg tevreden over TomTom traffic, dus waarom zo hechten aan Nokia HERE? Dat snap ik niet, maar het lijkt - voorlopig - wel zo te zijn.

    Navtech (Here) zit ook op het industrieterrein de Run (Eindhoven/Veldhoven)

    Volgens mij zitten ze vlak langs elkaar...
  5. harrysnel 12 juni 2015 23:23
    Er is een evenwicht verstoord waarin Here (grootste deel 80%) en TT samen de markt in handen hadden. Ideaal voor de autobouwers:
    - Here in handen van Nokia (large cap + band met Microsoft), komt niet snel bod door bv Uber dat is te grote brok.
    - TomTom is voor meerderheid in handen van oprichters (+Flevo die meestemt) en kan vijandelijk bod tegenhouden.

    Balletje gaat rollen als VW overstapt van haar eigen map leverancier Here naar TT voor de zelfrijdende auto. Als VW de kaarten van TT meer waarde toekent als optie voor HAD kaarten dan zullen andere partijen dat mogelijk ook gaan inzien. Nokia gaat de verschuiving van marktaandeel van Here naar TT niet lijdzaam afwachten.

    Nokia moet om strijd aan te gaan fors investeren in HAD maps maar ziet meer heil in verleggen van focus naar het netwerk onderdeel. Dat is voor mij na de overstap van VW naar TT de tweede aanwijzing dat TT voorsprong heeft op Here. Nokia wil de handdoek in de ring gooien. Hiervan schrikken de autobouwers:
    - vrees dat er kennis naar nieuwe concurrenten gaat uit de "techsector" (uber/Google/Tesla)
    - volledig afhankelijk worden van TT is gevaarlijk (straks koopt Apple TT) en slecht voor onderhandelingspositie over prijs/voorwaarden met TT

    Daarom biedt het consortium van autobouwers mee op Here. Niet voor strategische toekomstige rol Here in bv HAD maar als defensieve zet. Als ze Microsoft laten meebieden (of private equity) en Nokia een minderheidsbelang laten houden dan kunnen ze hoger. Vraag is hoeveel business deze autobouwers bereid zijn om Here te garanderen als ze mede eigenaar worden. Doen zij geen toezeggingen dan verandert er voor Nokia in feite niets tov huidige situatie. Zij gaan dan liever voor volledige focus op fusie met Alcatel.

    Wat we nu zien wijst erop dat consortium de strijd gaat verliezen van Uber/Chinese bieders:
    - Duitse delegatie die paar weken geleden komt praten met TT vertegenwoordigers. Vorige week het opstarten van gesprekken die evt tot boekenonderzoek moet leiden.
    - Het aanbieden van HAD kaart Detroit voor autobouwers wat er op wijst dat TT wil uitstralen dat zij alternatief zijn voor iedere autobouwer als Here naar Uber/Chinese partij gaat.
    - De houding bij TT die mij doet vermoeden dat knopen geteld zijn. Het zeilen van Goddijn en de Bandit presentatie met aanwezigheid van volledige team.
    - Het benadrukken door Goddijn tijdens webcast van de voordelen van het mappingplatform tov Here. De persberichten die naar buiten werden gebracht tijdens Here veiling. Lijkt op het prijs opdrijven van TT assets en het ondersteunen van lopende gesprekken met in TT geïnteresseerde partijen.
    - Wachten met traject opvolging CFO tot nieuwe bedrijf vorm heeft gekregen (afsplitsing maps naar consortium autobouwers).
    - Deal met Apple verlengd/uitgebreid om belangen van deze belangrijke partner te beschermen bij change of controle van Maps.

    Ik denk dat het TT mappingplatform naar een consortium van autobouwers gaat. Ben benieuwd:).
  6. [verwijderd] 12 juni 2015 23:35
    @Harrysnel.

    Ik ben niet van mening dat HERE "de handdoek in de ring gooit" vanwege concurrentie door TomTom. Wel denk ik dat TomTom marktaandeel van Nokia HERE heeft gewonnen door het strikken van Volkswagen.

    Ik denk dat de voornaamste reden gewoon is, en dat hadden wij samen al bijna twee jaar geleden voorspeld, dat indien de nieuwe CEO van Nokia iemand is met een networks achtergrond, dat dan Nokia HERE te koop zou komen, omdat Nokia een netwerkbedrijf wordt.

    Ik denk dat Nokia HERE prima winstgevender kan worden onder de vlag van Nokia (als ze onder nokia blijven). Zelfs als ze marktaandeel aan TomTom verliezen, want de markt voor connected cars en automated driving wordt steeds interessanter.

    De primaire reden om het dan toch weg te doen, is gewoon omdat het niet meer bij Nokia past. Suri (de CEO) vindt het letterlijk 'afleiding'. Hij wil volledige focus op de integratie met Alcatel Lucent.
  7. [verwijderd] 12 juni 2015 23:47
    Ik volg helemaal de gedachtenlijn van Harry Snel en deze opmerking van Justin: De primaire reden om het dan toch weg te doen, is gewoon omdat het niet meer bij Nokia past. Suri (de CEO) vindt het letterlijk 'afleiding'. Hij wil volledige focus op de integratie met Alcatel Lucent.

    Dus dan zoek je gewoon de hoogste bieder en dat zijn niet de Duitse autobouwers, maar tot nog toe bekend, volgens gerucht: Navinfo
  8. [verwijderd] 12 juni 2015 23:47
    quote:

    *Justin* schreef op 12 juni 2015 23:35:

    @Harrysnel.

    Ik ben niet van mening dat HERE "de handdoek in de ring gooit" vanwege concurrentie door TomTom. Wel denk ik dat TomTom marktaandeel van Nokia HERE heeft gewonnen door het strikken van Volkswagen.

    Ik denk dat de voornaamste reden gewoon is, en dat hadden wij samen al bijna twee jaar geleden voorspeld, dat indien de nieuwe CEO van Nokia iemand is met een networks achtergrond, dat dan Nokia HERE te koop zou komen, omdat Nokia een netwerkbedrijf wordt.

    Ik denk dat Nokia HERE prima winstgevender kan worden onder de vlag van Nokia (als ze onder nokia blijven). Zelfs als ze marktaandeel aan TomTom verliezen, want de markt voor connected cars en automated driving wordt steeds interessanter.

    De primaire reden om het dan toch weg te doen, is gewoon omdat het niet meer bij Nokia past. Suri (de CEO) vindt het letterlijk 'afleiding'. Hij wil volledige focus op de integratie met Alcatel Lucent.
    Dat ben ik niet met je eens, Justin. Ik denk dat Nokia wel degelijk serieuze zorgen zal hebben gehad over het verlies aan marktaandeel, nul positie in Traffic en de veel slechtere kostenstructuur dan TomTom, gecombineerd met een technologische (en patenten-) achterstand m.b.t. kerntechnologie voor de toekomst. Ik denk echt dat ze absoluut zeker weten dat DIT moment de laatste kans is om nog enigszins ongeschonden weg te komen. Het moeras begint meer en meer te zuigen.

    Ik kan mij wel heel erg herkennen in de analyse van Harrysnel. Maar dat is niet ongebruikelijk ;-) !!
  9. Bosporus 13 juni 2015 00:06
    Ik lees steeds dat het Duitse consortium HERE onder druk willen zetten om met TomTom te gaan praten. Heb ik wat gemist de afgelopen tijd?
    Nokia wil voor zichzelf toch de hoogste prijs voor HERE en dan zal het toch een worst zijn aan wie ze het verkopen, als ze maar kunnen cashen? Waarom anders een openbare bieding organiseren? Nee, ik denk echt dat de Duitsers de boot hebben gemist en nu voor TomTom zullen gaan.
  10. harrysnel 13 juni 2015 00:07
    @Justin : ik meen mij te herinneren dat Goddijn iets gezegd heeft tijdens recente webcast in de trend van " de oude manier van mapmaking is achterhaald, niet afdoende voor de nieuwe eisen" (uit mijn hoofd). Gaat om efficiëntere dataverwerking tegen aanvaardbare kosten. Om te kunnen concurreren met TT moet Nokia investeren, reorganiseren, omslag maken. Wellicht speelt idd grotere rol de veranderende strategische focus die verklaarbaar is vanuit achtergrond CEO. Beide aspecten zullen elkaar versterken denk ik.

    Nokia en het consortium hebben 1 gemeenschappelijk belang: als Here verkocht wordt aan Uber/Chinees en de Duitse autobouwers willen belang nemen in TT/ maps van TT kopen dan moeten deze 2 gebeurtenissen samenvallen.

    Stel autobouwers nemen eerst belang in TT/ kopen TT Maps: Here verliest veel waarde doordat belangrijkste klanten al weggevallen zijn. Verkoopprijs Here stuk lager.

    Stel Nokia verkoopt Here aan Uber/Chinees: uit de waarde van Here blijkt onderwaardering TT. Daarnaast is TT dan de enige overgebleven partij. De Duitsers moeten dan veel dieper in buidel tasten voor belang in TT/ de TT maps.

    Het gehannes met het ingetrokken persbericht van VW tijdje terug en nu het "maar in de lucht blijven hangen" van VW deal voor maps in Europa past bij bovenstaande redenering. Het doet afbreuk aan de waarde van Here en maakt TT daarentegen waardevoller. Iets wat zowel Nokia als de autobouwers op dit cruciale moment liever nog niet hebben.
  11. [verwijderd] 13 juni 2015 00:26
    quote:

    Bosporus schreef op 13 juni 2015 00:06:

    Ik lees steeds dat het Duitse consortium HERE onder druk willen zetten om met TomTom te gaan praten. Heb ik wat gemist de afgelopen tijd?
    Nokia wil voor zichzelf toch de hoogste prijs voor HERE en dan zal het toch een worst zijn aan wie ze het verkopen, als ze maar kunnen cashen? Waarom anders een openbare bieding organiseren? Nee, ik denk echt dat de Duitsers de boot hebben gemist en nu voor TomTom zullen gaan.
    De Duitsers kunnen inderdaad Nokia niet onder druk zetten. Ze kunnen het echter wel onaantrekkelijker maken voor andere bieders, als ze dreigen weg te lopen. Navinfo wil natuurlijk graag HERE kopen INCLUSIEF BMW, Mercedes en Audi aan boord. Ze willen zich in de Europese markt kopen. De 4 miljard die ze bereid zijn neer te leggen is inclusief de 300 miljoen per jaar aan omzet uit die drie fabrikanten. De Duitsers kunnen echter niet te openlijk dreigen, dan lijkt het op kartelvorming.
  12. [verwijderd] 13 juni 2015 00:30
    quote:

    harrysnel schreef op 13 juni 2015 00:07:

    @Justin : ik meen mij te herinneren dat Goddijn iets gezegd heeft tijdens recente webcast in de trend van " de oude manier van mapmaking is achterhaald, niet afdoende voor de nieuwe eisen" (uit mijn hoofd). Gaat om efficiëntere dataverwerking tegen aanvaardbare kosten. Om te kunnen concurreren met TT moet Nokia investeren, reorganiseren, omslag maken. Wellicht speelt idd grotere rol de veranderende strategische focus die verklaarbaar is vanuit achtergrond CEO. Beide aspecten zullen elkaar versterken denk ik.

    Nokia en het consortium hebben 1 gemeenschappelijk belang: als Here verkocht wordt aan Uber/Chinees en de Duitse autobouwers willen belang nemen in TT/ maps van TT kopen dan moeten deze 2 gebeurtenissen samenvallen.

    Stel autobouwers nemen eerst belang in TT/ kopen TT Maps: Here verliest veel waarde doordat belangrijkste klanten al weggevallen zijn. Verkoopprijs Here stuk lager.

    Stel Nokia verkoopt Here aan Uber/Chinees: uit de waarde van Here blijkt onderwaardering TT. Daarnaast is TT dan de enige overgebleven partij. De Duitsers moeten dan veel dieper in buidel tasten voor belang in TT/ de TT maps.

    Het gehannes met het ingetrokken persbericht van VW tijdje terug en nu het "maar in de lucht blijven hangen" van VW deal voor maps in Europa past bij bovenstaande redenering. Het doet afbreuk aan de waarde van Here en maakt TT daarentegen waardevoller. Iets wat zowel Nokia als de autobouwers op dit cruciale moment liever nog niet hebben.

    *Dan moeten deze 2 gebeurtenissen samenvallen*

    Dat is een leuke bewering. Alleen dan zouden Nokia en die autobouwers samen georkestreerd moeten handelen, onder 1 hoedje moeten spelen, wat zwaar illegaal is. En omdat er nu een biedingsstrijd rond HERE plaatsvindt, denk ik niet dat Nokia en de Duitsers zomaar een onderonsje tussentijds kunnen doen. Ze zitten nu een soort van tegenover elkaar in plaats van naast elkaar. De setting is er dus nu niet naar, los van dat het niet mag.
  13. Bosporus 13 juni 2015 00:33
    quote:

    *Justin* schreef op 13 juni 2015 00:26:

    [...]

    De Duitsers kunnen inderdaad Nokia niet onder druk zetten. Ze kunnen het echter wel onaantrekkelijker maken voor andere bieders, als ze dreigen weg te lopen. Navinfo wil natuurlijk graag HERE kopen INCLUSIEF BMW, Mercedes en Audi aan boord. Ze willen zich in de Europese markt kopen. De 4 miljard die ze bereid zijn neer te leggen is inclusief de 300 miljoen per jaar aan omzet uit die drie fabrikanten. De Duitsers kunnen echter niet te openlijk dreigen, dan lijkt het op kartelvorming.
    Is plausibel wat je zegt. Alleen is het dan een onwerkelijke situatie dat de klanten van morgen je concurrenten van vandaag zijn, toch? Op het moment dat Navinfo gaat bieden op HERE dan hebben ze de Duitse autobouwers al afgeschreven, dunkt mij.
390 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 20 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links