Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 17 mei 2024 17:35
  • +0,065 (+1,17%) Dagrange 5,510 - 5,635
  • 225.292 Gem. (3M) 278,3K

Shutdown Wordt Opgelost: TomTom SkyHigh

105 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 oktober 2013 15:01
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 11 oktober 2013 14:34:

    [...]

    Ik ben optimistischer (denk ik) dan bart, maar je vergeet de koers van sep 2009, na de claim-emissie tegen € 4,21. Die koers werd in sep 2009 rond de €12, en toen stapte ik tijdelijk uit...

    Alles door Apple-fantasieën. What's new, pussycat?
    Ik durf het nauwelijks te zeggen, Justin, maar je bent een nieuwkomer, haha!

    I know, I know. Toen van 4 naar 13 euro. Speculatie dat Apple TomTom zou kopen, nadat TomTom zelf on stage verscheen bij Apple in Cupertino om de iPhone app te presenteren. Een teken van de goede relatie tussen Apple en TomTom. In die periode was er echter ook in korte tijd (naast het nieuws van de iPhone app) nieuws rond Fiat en Renault. Er waren dus meerdere positieve berichten.

    In die tijd was er nog geen short selling register. Echter, wat er dit jaar met Imtech is gebeurd is denk ik een indicatie van wat er in 2009 met TomTom gebeurde. Bij Imtech hadden hedgefunds vroeg in de gaten dat Imtech een emissie nodig had omdat het anders de convenanten met banken zou breken.

    De hedgefunds hebben zwaar ingezet op de Imtech emissie. Want hoe dieper ze het aandeel konden drukken, hoe lager de emissie koers, en hoe hoger de verwatering. Waardoor de shorts zich vanzelf terugverdienen. Dit is bij Imtech gebeurd en heeft de hedgefunds heel veel geld opgeleverd (170 miljoen, zie homepage IEX www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-111013-035/... )

    Ik ga er dus van uit dat bij TomTom in 2009 hetzelfde is gebeurd. En dat er na de emissie op 4,21 een grote short positie was. Vervolgens kwam kort op elkaar het nieuws over Apple, Fiat, Renault. Toen moesten ze gauw het hazenpad kiezen, met een spike richting 13 euro als gevolg.

    Het is de koe in de kont kijken, en nu alweer 4 jaar geleden. Het enige wat je kan zeggen is dat als die emissie van TomTom niet nodig was geweest het effect de onderstaande zou zijn:

    Met emissie 2009:
    Geen schuld meer anno 2013
    Adjusted winst per aandeel 25 cent (outlook)

    Zonder emissie 2009:
    400 miljoen schuld anno 2013
    Adjusted WPA 45 cent (80% verwatering er uitgehaald)

    Door het bovenstaande is het ook goed om niet alleen de WPA als uitgangspunt te nemen. Want als je alleen naar WPA kijkt, dan zou een bedrijf in situatie 2 80% meer waard zijn (WPA 80% hoger). Maar bedrijf 1 heeft geen schuld meer. Daarom zijn er ook andere metrics zoals EV/EBITDA.

    Bij EV/EBITDA telt het eigen vermogen ook mee. Het ene bedrijf heeft minder winst per aandeel maar een beter vermogen en daardoor ook betere investeringsmogelijkheden. Het andere bedrijf heeft meer winst per aandeel, maar een negatief vermogen en ligt aan de ketting bij de bank, waardoor de investeringsmogelijkheden beperkt zijn.

    Het grote verschil, en dat onderschrijft denk ik iedereen, tussen TomTom nu en TomTom in de afgelopen jaren, is dat de ketting los is. Er zijn meer mogelijkheden om in marketing en R&D te investeren en zelfs om acquisities te doen, zoals er dit jaar al twee zijn gedaan die wij kennen (een business solutions partij in Spanje en een mapping bedrijf in Zuid Afrika) en anderen die we niet kennen (in de halfjaarcijfers noemen ze partijen in fitness technologie die zijn overgenomen, maar dat is nooit vermeld geweest).

  2. forum rang 5 hvasd2 11 oktober 2013 15:20
    "zelfs om acquisities te doen, zoals er dit jaar al twee zijn gedaan die wij kennen (een business solutions partij in Spanje en een mapping bedrijf in Zuid Afrika) en anderen die we niet kennen (in de halfjaarcijfers noemen ze partijen in fitness technologie die zijn overgenomen, maar dat is nooit vermeld geweest)."

    Ben benieuwd wat er met de twee mannen van de TT Taxi Butler App. is gebeurd ? Zouden zij nog voor TT werken of zitten ze nu te relaxen op zeg maar Bali ? En wat doet TT met de technologie(idee) die zij hebben ingebracht ? Die hele Taxi app. verdween plots als sneeuw voor de zon....
  3. [verwijderd] 11 oktober 2013 15:24
    @Justin: ik kan mij nog heel goed herinneren dat er in die tijd heeeeeeel erg vieze spelletjes werden gespeeld met claimrechten. Door met name JdM. Door me in te leven in "de Tegenpartij" heb ik daar toen bijzonder lekker aan verdiend. Nu probeer ik iets soortgelijks te doen met AKO. En tot nu toe is dat best relaxt: rustig op een giga-bult Tommetjes gaan zitten en zo af en toe ff kijken of de heren weer wat aan hun shortpositie willen doen. Vandaag hebben ze tot nu toe nog geen vreselijke haast.

    Maar wat vandaag niet komt, komt later nog wel. Ik heb de tijd.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 11 oktober 2013 16:21
    quote:

    *Justin* schreef op 11 oktober 2013 15:01:

    [...]

    ...
    Zonder emissie 2009:
    400 miljoen schuld anno 2013
    Adjusted WPA 45 cent (80% verwatering er uitgehaald)

    Door het bovenstaande is het ook goed om niet alleen de WPA als uitgangspunt te nemen. Want als je alleen naar WPA kijkt, dan zou een bedrijf in situatie 2 80% meer waard zijn (WPA 80% hoger). Maar bedrijf 1 heeft geen schuld meer. Daarom zijn er ook andere metrics zoals EV/EBITDA.

    Het grote verschil, en dat onderschrijft denk ik iedereen, tussen TomTom nu en TomTom in de afgelopen jaren, is dat de ketting los is. Er zijn meer mogelijkheden om in marketing en R&D te investeren en zelfs om acquisities te doen, zoals er dit jaar al twee zijn gedaan die wij kennen (een business solutions partij in Spanje en een mapping bedrijf in Zuid Afrika) en anderen die we niet kennen (in de halfjaarcijfers noemen ze partijen in fitness technologie die zijn overgenomen, maar dat is nooit vermeld geweest).

    Bij die hogere WPA ook rekening gehouden met hogere rentelasten?
    Verder eens.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 11 oktober 2013 16:48
    quote:

    xynix schreef op 11 oktober 2013 15:24:

    @Justin: ik kan mij nog heel goed herinneren dat er in die tijd heeeeeeel erg vieze spelletjes werden gespeeld met claimrechten. Door met name JdM. Door me in te leven in "de Tegenpartij" heb ik daar toen bijzonder lekker aan verdiend. Nu probeer ik iets soortgelijks te doen met AKO. En tot nu toe is dat best relaxt: rustig op een giga-bult Tommetjes gaan zitten en zo af en toe ff kijken of de heren weer wat aan hun shortpositie willen doen. ...

    Zonder de voor-emissie aan JdM cs. zou de echte claim-emissie in 2009 niet geslaagd zijn. JdM (lees Cyrte en Janivo) kreeg door die onderhandse voor-emissie een zeker voordeel, maar de omvang viel nog wel mee. Veel interessanter was de daarmee gepaard gaande verschuiving in de groot-aandeelhouderposities. Met z'n vieren geen meerderheid meer, tot op de dag van vandaag.
    Ook niet als 1 van de 4 zijn positie later zou oprekken tot net iets onder de volgende relevante meldingsgrens van 15% bij de AFM. Ik hou normaliter niet van speculatietheoriën, maar dat was de clou achter de verhoudingen rond die voor-emissie in 2009.
105 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links