Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 2 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,600 - 5,750
  • 291.496 Gem. (3M) 302,1K

Is HD traffic van TomTom een Unique Selling Point?

128 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 ... 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 juli 2011 13:19
    Hier een opening tot een serieuze discussie (zijn er techneuten aanwezig?) over het verschil tussen HD traffic van TomTom en file-informatie die andere partijen (willen gaan) bieden.

    Eerst maar eens hebben over het onderliggend principe over wat ik zelf onder file informatie versta.

    Ten eerste vind ik dat file informatie an sich vrij overbodig is. Zo heb ik – als ik de radio luister – helemaal geen behoefte aan files die niet op mijn weg liggen. Ook wil ik niet alleen files weten, maar ook hoe lang ze duren. Dus niet ‘3 kilometer’, maar ’15 minuten vertraging’.

    Daarnaast wil ik weten of het zin heeft om om te rijden, of dat ik ondanks de file nog steeds op de snelste route zit. Dit moet het systeem dus kunnen berekenen. Bij TomTom gebeurt dat met IQ routes. Daarnaast wil je gewoon je nieuwe aankomsttijd weten.

    Wat je niet wilt (wat mijn MMI inbouwnavigatie in mijn audi doet, die heel nieuw is en bovendien heel duur was, maar onderdeel van een pakket) is dat je van de snelweg wordt gestuurd. Want daar is een file. Om vervolgens op een 80km weg te komen die nog veel meer file heeft. Je wilt dus een dekking van alle wegen.

    Samenvattend:
    - Je wilt geen files maar vertragingen
    - Je wilt geen lengtes, maar duur
    - Je wilt geen andere files dan op jouw route
    - Je wilt een aankomsttijd
    - Je wilt weten of je route nog steeds de snelste is
    - Je wilt zeker weten dat een alternatieve route niet ook een file heeft.

    Bij voorkeur werkt de melding zoals nu bij HD traffic van TomTom:
    a) Vertraging onderweg 9 minuten. Geen snellere route gevonden. Aankomsttijd 12.50 uur
    b) Vertraging onderweg. Snellere route gevonden. 9 minuten sneller. Aankomsttijd bij nieuwe route: 12.41 uur.

    Dus wat je wilt en wat ‘hopelijk’ uniek is aan HD traffic
    - zekerheid hoe laat je aankomt
    - zekerheid dat je de snelste route hebt

    ----------------

    Vraag
    Vanuit dit perspectief kom ik tot de volgende vraag:

    Wat betekent het als een andere partij, of dat nou Google is, of Nokia of wie dan ook met ‘file informatie’ komt? Is dat dan gelijkwaardig aan HD traffic? Wie weet daar meer over?
  2. [verwijderd] 14 juli 2011 18:02
    Google heeft live verkeersinformatie voor onder andere Nederland en België toegevoegd aan zijn Google Maps-dienst. In totaal is live traffic nu in dertien Europese landen beschikbaar, waarbij ook mobiele telefoons ondersteund worden.

    De eerste live verkeersinformatie kwam in 2008 in Google Maps beschikbaar, maar aanvankelijk alleen in de Verenigde Staten. Inmiddels heeft Google aangekondigd dat zijn kaartendienst live verkeersinformatie heeft gekregen in dertien Europese landen, waaronder de Benelux. Deze informatie kan als een laag over het kaartmateriaal worden gelegd. Ook mobiele gebruikers kunnen van de dienst gebruikmaken, al was live verkeersinformatie sinds maart beschikbaar voor de navigatie-app van Google op Android-smartphones.

    Behalve in Nederland, België en Luxemburg, biedt Google Maps ook verkeersinformatie in Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Ierland, Israël, Polen, Slowakije, Spanje en Zwitserland. In deze landen wordt actuele informatie over de snelwegen en de hoofdwegen gegeven. Volgens Google is de data in het Verenigd Koninkrijk zelfs tot op straatniveau beschikbaar. De verkeersinformatie wordt elke vijf tot tien minuten geactualiseerd, terwijl via een slider ook informatie van de verwachte drukte op een bepaald traject wordt geboden.

  3. aex2009 14 juli 2011 21:20
    Helaas doet mijn dure systeem in mijn Z4 ook niet wat ik eigenlijk wil hebben.Ik heb daar bv de flitspaal meldingen inzitten,maar op een route hoor ik niks anders als waarschuwingen voor de flitspaal,omdat er in het verleden er wel eens heeft gestaan.
    Ik weet het,het is geen panne,maar eigenlijk om redelijk te navigeren met de zaken op de navigatie die voor mij belangrijk zijn,moet ik boven mijn dure inbouw systeem een losse TT live hangen.Te gek voor woorden.
    Ik vind dat de HD en IQ van TT zeker voor mij een absolute meerwaarde heeft.Wat mij betreft gaat BMW dan ook gauw TT kiezen als leverancier van hun hard en software toepassingen

    Ik kom trouwens net terug uit Roemenie met gebruik van de TT daar,maar moet constateren dat helaas daar nog wel wat aan kaart materiaal ontbreekt.Ook jammer dat in een stad als Boekarest je echt met je TT in een kluitje met riet word gestuurd.Maar ik denk dat het met een gratis Google echt niet beter zal zijn
  4. [verwijderd] 14 juli 2011 21:29
    quote:

    aex2009 schreef op 14 juli 2011 21:20:

    Helaas doet mijn dure systeem in mijn Z4 ook niet wat ik eigenlijk wil hebben.Ik heb daar bv de flitspaal meldingen inzitten,maar op een route hoor ik niks anders als waarschuwingen voor de flitspaal,omdat er in het verleden er wel eens heeft gestaan.
    Ik weet het,het is geen panne,maar eigenlijk om redelijk te navigeren met de zaken op de navigatie die voor mij belangrijk zijn,moet ik boven mijn dure inbouw systeem een losse TT live hangen.Te gek voor woorden.
    Ik vind dat de HD en IQ van TT zeker voor mij een absolute meerwaarde heeft.Wat mij betreft gaat BMW dan ook gauw TT kiezen als leverancier van hun hard en software toepassingen

    Ik kom trouwens net terug uit Roemenie met gebruik van de TT daar,maar moet constateren dat helaas daar nog wel wat aan kaart materiaal ontbreekt.Ook jammer dat in een stad als Boekarest je echt met je TT in een kluitje met riet word gestuurd.Maar ik denk dat het met een gratis Google echt niet beter zal zijn

    Helemaal mee eens,in zo'n goede en dure auto hoort ook een goed navigatie systeem.
    Elk type Renault is te koop met Tomtom inbouw voor slechts 500 euro meerprijs dus de prijs kan het probleem niet zijn.
  5. aex2009 14 juli 2011 21:40
    quote:

    mps schreef:

    [...]

    Helemaal mee eens,in zo'n goede en dure auto hoort ook een goed navigatie systeem.
    Elk type Renault is te koop met Tomtom inbouw voor slechts 500 euro meerprijs dus de prijs kan het probleem niet zijn.
    En neem maar van mij aan dat bv bij een auto a 50000 euro niemand zich echt druk zal maken dat een goed systeem tussen de 500 en 1000 euro kost.
    Bovendien zijn inbouwsystemen om achteraf in te bouwen ook meer als 1500 euro.En dan heb je nog niet eens een systeem met HD en IQ.
  6. AngTalunin 14 juli 2011 22:53
    Nokia heeft deze informatie ook al beschikbaar via Navteq. Deze biedt al enige tijd file informatie aan over wegen in Nederland. Zal niet lang duren voordat dat ook op de telefoons van Nokia beschikbaar is.

    Je wilt inderdaad altijd snelste route weten en dat is lang niet altijd file ontwijkend. Want als de file snel oplost kun je beter op de snelweg blijven. Een goede navigatie moet dit dus kunnen voorspellen.

    Daarnaast kan ook niet elke auto/vrachtwagen even hard rijden en mag hij ook niet overal rijden. Bij een goede navigatie moet je kunnen instellen waarmee je aan het rijden bent. Dat kan ik zo snel op m'n android telefoon niet vinden in de google navigatie.

    Voor de gewone consument gaat TomTom het gewoon niet redden tegenover de smartphones. Ingebouwd in auto's blijft voor consumenten wel aantrekkelijk als je goede routes voor die auto kunt bedenken.
    Voor professionelere gebruikers is gratis smartphone navigatie (nog) geen goed alternatief.
  7. [verwijderd] 14 juli 2011 23:07
    quote:

    AngTalunin schreef op 14 juli 2011 22:53:

    Nokia heeft deze informatie ook al beschikbaar via Navteq. Deze biedt al enige tijd file informatie aan over wegen in Nederland. Zal niet lang duren voordat dat ook op de telefoons van Nokia beschikbaar is.

    Je wilt inderdaad altijd snelste route weten en dat is lang niet altijd file ontwijkend. Want als de file snel oplost kun je beter op de snelweg blijven. Een goede navigatie moet dit dus kunnen voorspellen.

    Daarnaast kan ook niet elke auto/vrachtwagen even hard rijden en mag hij ook niet overal rijden. Bij een goede navigatie moet je kunnen instellen waarmee je aan het rijden bent. Dat kan ik zo snel op m'n android telefoon niet vinden in de google navigatie.

    Voor de gewone consument gaat TomTom het gewoon niet redden tegenover de smartphones. Ingebouwd in auto's blijft voor consumenten wel aantrekkelijk als je goede routes voor die auto kunt bedenken.
    Voor professionelere gebruikers is gratis smartphone navigatie (nog) geen goed alternatief.
    Je hebt het over gratis smartphone navigatie maar dat is natuurlijk niet zo.
    Een smartphone kost ook geld maar word vaak betaald via het abonnement maar je betaald hem uit eindelijk wel.
    Of denk je dat Nokia 7 miljard dollar voor navteq heeft betaald om het 'gratis ' weg te geven?
  8. [verwijderd] 14 juli 2011 23:07
    @AEX2009. Lekker autotje zo'n Z4. Het valt me op dat die Duitse dure auto's toch best beroerde navigatie hebben. In die zin dat het er allemaal ERG MOOI uitziet. Strak weggewerkt in het dashboard, vooral bij BMW, maar ook het interieur van de Mercedes C vind ik behoorlijk opgeknapt in de facelift.

    Maar zo goed als ze er uit zien, hoe snel ze achterhaald zijn. Van je inbouwnavigatie heb je alleen het eerste anderhalf jaar plezier, daarna moet je eigenlijk alweer die dure kaarten kopen. (Navteq simkaart van 150 euro!!) Dat zou echt met een abonnementje moeten, met onbeperkte en regelmatige updates. Wat dat betreft vind ik mijn tomtom navigatie op mijn iphone beter. Ik krijg map updates online binnen en ook diverse updates vanuit mapshare.

    Ik zie trouwens regelmatig taxis rijden met inbouwnavigatie aan boord met vervolgens een tomtom er bovenop geplakt. Ziet er qua uiterlijk niet uit. Ik heb weleens aan een taxichauffeur gevraagd waarom ie dat deed. Vanwege actuelere kaarten en HD traffic!
  9. [verwijderd] 15 juli 2011 01:43
    quote:

    mps schreef:

    [...]

    Je hebt het over gratis smartphone navigatie maar dat is natuurlijk niet zo.
    Een smartphone kost ook geld maar word vaak betaald via het abonnement maar je betaald hem uit eindelijk wel.
    Of denk je dat Nokia 7 miljard dollar voor navteq heeft betaald om het 'gratis ' weg te geven?
    Het is jammer dat jij je niet verdiept in de concurrenten van T2. Laat ik duidelijk zijn. Tot nu toe wordt ovi maps GRATIS vertrekt door Nokia. Het is in hun ogen een selling point. Daardoor verkoop je meer en kan je de investering terugverdienen.
    En ja het is nog de vraag of bij Windows Phone 7 Nokia ook gratis navigatie zal verstrekken. Als ik dan de keuze heb tussen een toestel met standaard offline navigatie kies ik dus van Nokia.
  10. [verwijderd] 15 juli 2011 09:10
    quote:

    alcatel schreef op 15 juli 2011 01:43:

    [...]

    Het is jammer dat jij je niet verdiept in de concurrenten van T2. Laat ik duidelijk zijn. Tot nu toe wordt ovi maps GRATIS vertrekt door Nokia. Het is in hun ogen een selling point. Daardoor verkoop je meer en kan je de investering terugverdienen.
    En ja het is nog de vraag of bij Windows Phone 7 Nokia ook gratis navigatie zal verstrekken. Als ik dan de keuze heb tussen een toestel met standaard offline navigatie kies ik dus van Nokia.
    Zo zie je maar dat er een handje vol mensen zijn die nog steeds nokia koopt :)

    En te beroerd zijn om een paar centen uit te geven voor goede navigatie.
    Waarschijnlijk zijn dit de mensen die ook koopzegels sparen bij de supermarkt.
  11. [verwijderd] 15 juli 2011 10:03
    Joris,

    Mijn vraag krijg ik maar niet beantwoord, ik bedoel, ik kan er niets over vinden. Er wordt gesproken over een 'traffic layar' over Google maps heen. Zodat je files kunt zien.

    Ik probeer een analyse te maken van het 'gevaar' daarvan. Deze lijkt me mee te vallen, maar ik weet het niet zeker, omdat ik niet precies weet hoe die traffic layar werkt.

    Wat ik tot nu toe van Google heb begrepen is:
    a) Dat je files 'kunt zien' op de weg, aan de hand van kleuren.
    b) Dat dit alleen snelwegen en ringwegen als dekking heeft.

    a) Dat is natuurlijk een vooruitgang ten opzichte van de vorige Google navigatie. Maar aan de hand van een kleur kun je nog steeds niet zien welke route je het best kan nemen en hoeveel vertraging je hebt. De USP van TomTom lijkt me dat je altijd een eindtijd krijgt. Mijn ervaring met die eindtijd is dat die op de minuut klopt. Dus technisch zit dat heel goed in elkaar.

    Vraag: biedt Google nav ook aankomsttijden, incl vertraging door files meegerekend? en: rekenen ze voor je uit wanneer je moet omrijden om minder files te hebben.

    b) Dat is dus niet voldoende voor het omleiden van mensen, bijvoorbeeld door de stad ipv via de ring.

    NB:
    Als ik geen tomtom zou hebben en ik zou een Android phone hebben en ik zou incidenteel op de weg zijn, dan zou ik zeker van deze Google nav gebruik maken. Dus het lijkt me zeker een serieuze concurrent aan de onderkant van de markt. En de features die ze toevoegen hebben zeker waarde. Bovendien: wie klaagt er nou over een gratis product. Alles wat gratis is, is mooi.

    Voor de wat serieuzere autorijder, of degenen die een smartphone te klein vinden (ouderen) lijkt het me echter nog geen volwaardige oplossing. Het heeft ook de kwaliteit van gratis.

    Ik denk dat TomTom er slim aan doet om zich nog sterker te richten op het professionele segment (transportbedrijven e.d.) waar ook de fleetmanagement aan vast zit, logistieke planning, rittenadministratie, etc.

    Vanuit die positie kunnen ze hun merknaam hoog houden als de intelligentste op de weg. Wie herinnert zich nog de tijd dat Apple geen massaproduct was, maar als je bij een reclamebureau naar binnen liep dan zag je overal Macs staan. Daar hebben ze de reputatie "voor de professionals" mee opgebouwd. En toen ging iedereen die dingen kopen, omdat als je zo'n bak op je bureau hebt staan, dan voel je jezelf een professional.

  12. [verwijderd] 15 juli 2011 10:49
    Ik weet niet precies hoe het werkt. Ik heb geen android, kan alleen de websites naast elkaar leggen. Dan zie je op google maps enkel iets dat bij tomtom vergelijkbaar is met IQ routs. Historische gegevens dat noemen ze daar live maar is dus alles behalve live.
    Geloof dat de app wel extra live gegevens toevoegd maar hoe het werkt met files ontwijken weet ik niet.
    Kan me wel herinneren dat Google in eerdere persberichten expliciet aangaf dat de voorgestelde route niet altijd de snelste zal zijn.

    Tuurlijk zit hier kwaliteitsverschil in, tele atlas is hier al jaren mee bezig.

    Ik hoop (en denk) dat TomTom voor de android ook met een gratis navigatie versie komt. En dat ze vanuit die app extra diensten en advertenties verkopen. Uiteraard met enig onderscheid t.o.v. de betaalde app. Maar toch kwalitatief mooier dan de Google App.
    Zodat men op Android de google navigatie links laat liggen. Al is het alleen al om Google eens flink terug te pakken.


  13. [verwijderd] 15 juli 2011 10:55
    Ja, dat zou mooi zijn. Ze kunnen ook twee apps maken, een gratis TT basis app en een betaalde TT geavanceerde app. En vanuit gratis kun je upgraden...

    Een gratis, met hier en daar een advertentie en niet met alle tomtom technologie aan boord. Maar waar je wel los dingen aan kan toevoegen. Stel je hebt een hoop kids die dat downloaden (is toch gratis), die toch amper in de auto zitten, dus het vreet niet in op je normale omzet. Dan kun je vervolgens wel starwars-stemmen en dat soort dingen verkopen. Dat vinden ze wel wat waard, gewoon voor de leuk. Als je maar genoeg verkoopt voor een klein bedrag heb je ook leuke winst (zie angry birds)

    En de andere app is duurder (40-50 euro) en zit ramvol met alle technologie van tomtom, met een iets beter UI en zonder reclame.

  14. [verwijderd] 15 juli 2011 11:04
    quote:

    justin_case schreef op 15 juli 2011 10:55:

    Ja, dat zou mooi zijn. Ze kunnen ook twee apps maken, een gratis TT basis app en een betaalde TT geavanceerde app. En vanuit gratis kun je upgraden...

    Een gratis, met hier en daar een advertentie en niet met alle tomtom technologie aan boord. Maar waar je wel los dingen aan kan toevoegen. Stel je hebt een hoop kids die dat downloaden (is toch gratis), die toch amper in de auto zitten, dus het vreet niet in op je normale omzet. Dan kun je vervolgens wel starwars-stemmen en dat soort dingen verkopen. Dat vinden ze wel wat waard, gewoon voor de leuk. Als je maar genoeg verkoopt voor een klein bedrag heb je ook leuke winst (zie angry birds)

    En de andere app is duurder (40-50 euro) en zit ramvol met alle technologie van tomtom, met een iets beter UI en zonder reclame.
    Ja precies, tevens nog meer data voor hd traffic (wat weer een mooi selling point is voor inbouw). Neem toch aan dat zij met een antwoord zullen komen op die gratis Android navigatie. Dat kun je gewoon niet negeren.
    Links om of rechtsom moeten ze daar wat mee.
  15. [verwijderd] 15 juli 2011 11:08
    quote:

    *Joris* schreef op 15 juli 2011 11:04:

    [...]
    Ja precies, tevens nog meer data voor hd traffic (wat weer een mooi selling point is voor inbouw). Neem toch aan dat zij met een antwoord zullen komen op die gratis Android navigatie. Dat kun je gewoon niet negeren.
    Links om of rechtsom moeten ze daar wat mee.
    maar duurt het zo lang...dat is de punt..
  16. [verwijderd] 15 juli 2011 11:11
    ilko, er zijn twee mogelijkheden

    a) TT is gewoon rete-traag in het ontwikkelen van fatsoenlijke Android app
    b) Het duurt zo lang, omdat ze echt met iets bijzonders gaan komen.

    Wie durft het te zeggen? Denk dat zelf toch ook wel snappen dat het haast heeft. Ze zeggen 'dit najaar'. Laat ze eens opschieten en direct in september hiermee komen.
  17. [verwijderd] 15 juli 2011 11:26
    Je krijgt nu eenmaal vertraging als een autobouwer tegen je zegt, we hebben een deal als je het systeem binnen X tijd kunt leveren.
    Dan gaat al je capaciteit eerst daar naar toe.
    Zoals het nieuwe Android systeem voor de Mazda 5 wat nog komen gaat, en vermoedelijk ook nog wel andere inbouw contracten.
    MyTomTom loopt ook al weer een jaar vertraging op. Ze kunnen helaas niet sneller en dat is ****.

    Goddijn zei niet voor niets dat er 500 extra man aangenomen zal worden.
  18. Scarlet 15 juli 2011 11:35
    quote:

    *Joris* schreef op 15 juli 2011 11:26:

    Je krijgt nu eenmaal vertraging als een autobouwer tegen je zegt, we hebben een deal als je het systeem binnen X tijd kunt leveren.
    Dan gaat al je capaciteit eerst daar naar toe.
    Zoals het nieuwe Android systeem voor de Mazda 5 wat nog komen gaat, en vermoedelijk ook nog wel andere inbouw contracten.
    MyTomTom loopt ook al weer een jaar vertraging op. Ze kunnen helaas niet sneller en dat is ****.

    Goddijn zei niet voor niets dat er 500 extra man aangenomen zal worden.
    Over dit laatste, dat was en sigaar uit eigen doos die 500 man. Het was zo dat ze dit voor kort outsourcete in India, maar nu daar geen gebruik meer van willen maken en zelf 500 man willen aannemen hiervoor. Het zal iets besparen, maar daar geeft TT nooit antwoord op. En bovendien is het misleiding, maar op zijn minst onzorgvuldig van HG om dit zo te zeggen, want er worden er wellicht 500 uitgegooid en aan de aan de andere kant 500 aangenomen, per saldo neutraal.

    Op bol com een informatief interview met de benelux manager:
    weblog.bol.com/article/hoe-tomtom-het...
128 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 ... 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links