Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 6 mei 2024 15:06
  • -0,030 (-0,54%) Dagrange 5,575 - 5,640
  • 98.231 Gem. (3M) 296,4K

Tom Tom Open Dag Eindhoven 28 mei 2016

210 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 mei 2016 22:31
    Het positivisme en de zelfverzekerdheid die Peter Frans Pauwels, Jan-Maarten de Vries en Carlo ‘don’t laugh’ van de Weijer uitstraalden maakte op mij als rasoptimist een enorme indruk en ik ben voor dergelijke events bij ASML geweest, bij GEA, bij Schneider Electric, bij Campina, bij Ametek in de US, bij heel wat Nederlandse machinebouwers die tot de wereldtop behoren, maar TomTom stak daar vandaag werkelijk met kop en schouders bovenuit. HAD/SDC nam een opvallend dominante plek in tijdens de opendag, dat had ik van tevoren echt niet gedacht.

    Pauwels deed zijn verhaal aan de hand van de geschiedenis; van softwarebedrijf naar producent van PND’s en nu weer terug naar softwareproducent. TomTom dacht een jaar of 5 geleden al als een start-up en zagen de kansen in de markt van HAD/SDC, ze gaan opnieuw historie schrijven.

    Jan-Maarten deed niet voor Alain de Taeye’s ‘TomTom is already There’ onder (hij deed het eigenlijk veel beter) en gaf tussendoor nog een sneer naar bedrijven die meenden dat ze ook wel HD Maps voor SDC’s konden produceren, dat moesten we echt vergeten.

    Carlo zei letterlijk dat een SDC momenteel niet kan rijden zonder de techniek van TomTom. Volkswagen is klant van TomTom voor hun app, merkte hij nog even op.

    Er werd gesteld dat Lidar-sensoren plus Maps plus AI eigenlijk de enige betrouwbare techniek is waarmee je een hoge positienauwkeurigheid behaalt met de SDC, men wedt op het goede paard.

    In de presentaties kwamen telkens afbeeldingen van Volvo en Tesla voorbij, die kwamen echt dominant in beeld. Er werden geen namen genoemd en medewerkers waren duidelijk geïnstrueerd om dat ook niet te doen.

    Zowel Apple als Bosch en Uber werden heel positief belicht en ik kreeg gedurende de presentaties echt de indruk dat de klantrelatie met deze 3 bedrijven dik in orde is. Van Bosch en Uber wist ik dat wel, maar Apple had ik wat twijfel over, die is weg.

    Vooraf en na afloop van de ochtendpresentatie heb ik uitvoerig met engineers kunnen spreken en ik kreeg sterk het idee dat Volvo voor zowel inbouwnavigatie als SDC’s binnen is. Daarnaast werden BMW, Audi, PSA en Renault (in)direct genoemd als klanten voor de SDC door de engineers waarmee ik sprak. Dus TomTom en Audi in 1 adem noemen in een context als bijvoorbeeld ‘wij werken met sensor fusion en bij Audi kwamen ze daar al heel snel mee’.

    Buiten stonden twee Renault’s, een Citroen en een Alfa die TT momenteel aan het testen is voor hun klant, tijdens de rondleiding werd ook Fiat/FCA gedemonstreerd in het kader van inbouwnavigatie/multi-media systemen.

    Ik geloof niet meer dat TT nog naast significante prijzen in Level 4/5 kan grijpen, die gaan all out de EndGame in SDC’s spelen, die keuze is gemaakt.
  2. relpinda 28 mei 2016 23:14
    Dames en Heren, dank voor alle berichtjes, jammer dat ik dus niet ben geweest.
    Goed te lezen dat jullie positief gestemd zijn.
    Zijn er nog foto's enof filmpjes gemaakt?
    Waar kunnen we die zien?
    En zal de koers goed doen, reden om nog op gauw een plukje aandelen op te nemen van de winst van TNT.
    Thnks en LZA,
  3. drette 28 mei 2016 23:53
    Overigens heeft iedere bezoeker ook een boekwerkje ontvangen over the heart of automative. Ik moet het nog
    doornemen maar ziet er heel gelikt uit.

    Staat ook een overzicht in van automobiel partners van TT. Ik vroeg een medewerker waarom Volvo (welke ikzelf rij) daar nu niet tussen staat, en als ik een nieuwe Volvo koop of die dan wel navigatie van TT heeft.
    Medewerker zei: ik mag daar niks over zeggen, maar ligt eraan wanneer je die nieuwe Volvo wilt kopen.

    Ik zat al LONG en fors in TT maar overweeg positie uit te breiden.
    Succes ieder me je eigen beslissing.
  4. [verwijderd] 29 mei 2016 07:06
    Shakermaker,

    Fijn dat je deze positieve ervaring met ons gedeeld hebt en overtuigd bent geraakt dat het met het bedrijf TomTom wel eens heel goed zou kunnen gaan de aankomende jaren dat geeft mij (ons) weer een steuntje in de rug.

    Ook overige aanwezige bedankt voor jullie enthousiaste reacties.

    fijne zondag,

    Tini
  5. Eva1960 29 mei 2016 08:45
    1. Road DNA
    Complete bevestiging road dna als must have en het trekt de automotive sector(sterk) aan (ik vroeg in de Q&:A atttracts road dna the automotive sector?
    Road DNA is echter niet de niet de enige noodzakelijke schakel en ook moeilijk up te daten. Er zijn meer complementaire schakels nodig voor autonoom rijden.

    2. (semi) Autonoom rijden

    Autonoom (volledig overal, zonder stuur in de auto) rijden gaat nog heel lang duren (15 jaar als ik het goed verstond, anders 50).

    Echte knelpunt is FLEXIBELE wetsinterpretatie, precies hetzelfde waardoor robotisering op een gegeven moment een grens bereikt. Verder zagen ze geen grote bedreigeing van de google car mede daardoor. En de fun for drive.

    De demo car cockpit van TT waarin TT’s visie zit verwerkt was grandioos. Dit had de Apple I car al kunnen zijn.

    3. Eindspel en tussenspel

    TT doet echt mee in dit eindspel, maar gaat al enorm profiteren van de weg daar naar toe is mijn mening. Fabrikanten gaan voor hoge kwaliteit navigatie ervaring is mijn gevoel na de TT dag.
    Natuurlijk geen info over grote deals (HG bepaalt wanneer /wat gecommuniceerd kan worden).
    Wel moeten ze voor offertetrajecten de wereld over naar de fabrikanten. Het is steeds weer een verrassing waar we die week weer op moeten komen draven.

    4. Positie (Nokia) Here en voorsprong.

    Geen bevestiging gekregen dat het daar leegloopt qua personeel. Opmerkingen gekregen zoals Duitsers zouden daarin kunnen gaan investeren tot een sterfhuisconstructie. Geen helderheid dus.

    Wel bevestigd gekregen dat TT druk bezig is met industriestandaarden (omdat de automotive sector dat wil). Ook werd gezegd dat Here nog in het geheel niet op NDS zit!

    Ook werd de uitspraak van HG van 3-5 jaar voorsprong niet ontkend, maar wel gerelativeerd dat ze in dit innovatielab hard bezig zijn om te blijven innoveren (niet lui worden door een voorsprong).

    Tot slot, het bruist en goede energie daar in Eindhoven, volgend jaar ga ik weer.

    quote:

    Y schreef op 28 mei 2016 23:43:

    Worden de opvattingen van shakermaker gedeeld door de andere bezoekers van TomTom open dag Eindhoven 28 mei 2016 ?
  6. Eva1960 29 mei 2016 09:28
    Ik herken de uitspraken van Shakermaker, jammer dat ik je niet hebt ontmoet,
    @shakermaker: zat je in de eerste sessie? Op rij 3 met de Q&A?

    quote:

    Y schreef op 28 mei 2016 23:43:

    Worden de opvattingen van shakermaker gedeeld door de andere bezoekers van TomTom open dag Eindhoven 28 mei 2016 ?
  7. [verwijderd] 29 mei 2016 09:37
    quote:

    Eva1960 schreef op 29 mei 2016 08:45:

    4. Positie (Nokia) Here en voorsprong.

    Geen bevestiging gekregen dat het daar leegloopt qua personeel. Opmerkingen gekregen zoals Duitsers zouden daarin kunnen gaan investeren tot een sterfhuisconstructie. Geen helderheid dus.

    Is er een reactie van iemand die naar jouw mening met het meest gezag iets kon zeggen? Sterfhuisconstructie is krasse taal.
210 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links