Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
De hype cycle van self-driving cars
Volgen
Tom3 schreef op 15 januari 2016 22:12 :
[...]
Road-DNA is bij SLAM dus wel nodig.
RoadDNA is gewoon vergelijkbaar met de Landmarks uit de SLAM techniek
Hik schreef op 15 januari 2016 22:06 :
[...]
Het mooie van RoadDNA is dat het een 3D LIDAR pointcloud is van de wegkanten, geconverteerd naar 2D en daarna gecomprimeerd. Mist en regen zijn een probleem voor zowel camera als Lidar (omdat dat natuurlijk ook licht is, weliswaar op andere golflengtes dan zichtbaar licht, maar door mist krijg je door breking en reflectie diffussie). Patenten zijn meestal heel slim verwoord en veralgemeniseerd, maar ook weer voorzien van zóveel details dat je heel veel moeite moet doen als concurrent om er genoeg van af te wijken en toch hetzelfde mogelijk te maken. Ik weet niet of de SLAM/Landmarks gepatenteerd zijn. Het lijkt me meer uit de wetenschappelijke hoek en robotica/AI te komen. Nu las ik deze week trouwens in een tweet dat aangaande autonomous driving Toyota de meeste patenten bezit. Dus misschien moet iedereen daar ook wel langs de kassa.
Een informatieve wel wat oudere site die over o.a. Lidar/Camera gaat is:
www.templetons.com/brad/robocars/came... Als je bij mist en regen al een lokalisatie probleem hebt met lidar zou je terug moeten kunnen vallen op GPS, dat ook bij mist werkt naar ik aanneem. Lijkt me verder stug dat Tom2 langs het loket van Toyota moet. Het zal eerder andersom zijn. Kan dus eventueel nog een lekker gevecht worden tussen Tom2 en Here.
Tom3 schreef op 15 januari 2016 22:21 :
[...]
Als je bij mist en regen al een lokalisatie probleem hebt met lidar zou je terug moeten kunnen vallen op GPS, dat ook bij mist werkt naar ik aanneem. Lijkt me verder stug dat Tom2 langs het loket van Toyota moet. Het zal eerder andersom zijn. Kan dus eventueel nog een lekker gevecht worden tussen Tom2 en Here.
GPS werkt ook tijdens regen. Ik denk dat ze ook uit de mist en regen problemen wel gaan komen. Nee, was ook niet zo bedoeld dat Tom2 aan Toyota moest betalen, maar het kan best wel zo zijn dat er qua patenten en rechten over en weer wat handjeklap gedaan kan worden. En inderdaad als ik Tom2 was zou ik de concurrentie zeer argwanend in het oog houden. Tijd voor het weekend. Basta. Deze week gauw vergeten.
Hik schreef op 15 januari 2016 22:16 :
[...]
RoadDNA is gewoon vergelijkbaar met de Landmarks uit de SLAM techniek
Hik, Volgens mij gaat het om de combinatie van roaddna + realtimemaps + Fusion Engine in 1 Closed Loop. - TT kan in deze closed loop elke bron stoppen die ze maar willen.. - Dit maakt het tot een unieke wereld standaard voor automated driving.. Ook de voorsprong in tijd en de enorme kostenbesparing tov de 'concurrentie' wegen daarin zwaar mee. Ik verzin het ook niet he.. - Allain verteld dit gewoon in Jip en Janneke taal...
Hik schreef op 15 januari 2016 22:14 :
[...]
Volgens mij heeft HERE juist op dezelfde CES hun 3D Maps gepresenteerd en zo is het ook te lezen op hun 360.here site. De journalist had dus op het moment van schrijven misschien nog nét gelijk, maar even later kwam HERE met het nieuws dat ze iets vergelijkbaars hadden. Dat was voor xynix weer de aanleiding om het discussiedraadje "Open Discussie" te starten vanwege toegenomen twijfel over de kansen van Tom2 versus de opponenten.
Ja, sorry dat was ik even vergeten. De vraag is nu op welke wijze de Here versie van Road-dna het patent van Tom2 kan omzeilen. Ze hebben er in ieder geval tijd genoeg voor gehad. De SLAM techniek is niet pas gisteren uitgevonden. Het is ook vreemd te veronderstellen dat anderen deze techniek niet zouden gebruiken.
Conclusion & Action: Normally we do not react to every press release from the Las Vegas CES (which is where this TT press release is coming from) but this one, announcing the launch of HAD maps in California and Michigan, shows that TomTom continues to advance Here in terms of the development HAD maps and the required location technology. That is an important pillar in our investment case, which calls for strong growth in the Automotive segment as of 2H16 and improved profitability alongside continued high growth in high margin Telematics
Informer schreef op 15 januari 2016 22:31 :
[...]
Hik,
Volgens mij gaat het om de combinatie van roaddna + realtimemaps + Fusion Engine in
1 Closed Loop. - TT kan in deze closed loop elke bron stoppen die ze maar willen..
- Dit maakt het tot een unieke wereld standaard voor automated driving..
Ook de voorsprong in tijd en de enorme kostenbesparing tov de 'concurrentie' wegen daarin zwaar mee.
Ik verzin het ook niet he..
- Allain verteld dit gewoon in Jip en Janneke taal...
Die kostenbesparing tov de concurrentie volgens Allain gold dus in ieder geval tot de laatste CES. Hoe het nu zit is minder duidelijk. Het is wel duidelijk dat iedere speler de kaarten stijf tegen de borst houdt. Het feit dat Here recentelijk zijn topmanagement heeft uitgewisseld heeft mij niet overtuigd van de voortgang die Here tot nu toe met haar road dna heeft geboekt. Haar High Def. maps zijn een dood spoor gebleken.
De kostenbesparing werd ook aangehaald in laatste kwartaal bespreking door HG.The 1 who's going to make the best maps @ lowest cost is going to win - that's our strategy! Nog een leuke quote overigens.. (oktober 2015)www.metronews.ca/drive/2015/10/06/nav... “We’re building a self-learning and self-improving system that’s highly automated and based on machine learning and other technologies,” Goddijn says. “This will help us to make sure that the maps are accurately reflecting the reality.”
taaie materie die SLAMwww.youtube.com/watch?v=x5CZmlaMNCs Lezing van een van de grondleggers van SLAM, John Leonard (voor de liefhebbers), tussen minuut 32 en 34 uiteenzetting hoe Google het doet. Leonard ziet als probleem voor werken met een locatie matching op basis van een HD kaart dat je niet weer of de kaart correct is. Dus hoe live te updaten. Dit is ook wat de CTO van mobileye als nadeel meldde. Zie ook stuk van Jesse Levinson (en Sebastian Thrun) over techniek die volgens hem gebruikt wordt door Google www.roboticsproceedings.org/rss03/p16... SLAM techniek wordt mij steeds duidelijker maar het is mij niet duidelijk wat er allemaal nog gedaan/opgelost moet worden om dit werkend te krijgen voor de toepassing in autonomous cars, hoeveel tijd dit kost, in hoeverre de "maps" die zodoende gegenereerd worden geverifieerd moeten worden en of de "maps" met landmarks lokaal (in de auto) kunnen worden opgeslagen of dat dit via de cloud moet.
*Justin* schreef op 15 januari 2016 23:20 :
www.youtube.com/embed/8uVKvcyO03Y Goed verhaal, fijn om weer even een zelfverzekerde TT executive te horen spreken.
Chameleon schreef op 15 januari 2016 23:34 :
[...]
Goed verhaal, fijn om weer even een zelfverzekerde TT executive te horen spreken.
Je ziet inderdaad iemand die met veel enthousiasme (en zonder angst) kijkt naar hoe de komende 5 jaar de auto industrie op haar kop gezet wordt, hoe nieuwe spelers en technologieën ontstaan. En je ziet iemand die wars is van technology push, maar echt uitgaat van problemen van mensen oplossen. PF Pauwels is eigenlijk de oprichter van TomTom. Goddijn kwam er later bij. Goddijn vertegenwoordigt de zakelijke kant en kreeg het financieel op de rit. Pauwels de technische kant.
www.autonews.com/article/20160113/OEM... Ook Continental gaat ervan uit dat er een nauwkeurige kaart nodig is voor autonomous driving.But he cautioned that self-driving cars will need an accurate road map, plus reliable data from the infrastructure, such as stop lights, speed limits and lane closings, and also live traffic updates from other vehicles. “You can’t just rely on vehicle sensors,” Klei said on the sidelines of the Automotive News World Congress. “You need data from the cloud to tell you what’s going on.”
Chameleon schreef op 17 januari 2016 18:47 :
www.autonews.com/article/20160113/OEM... Ook Continental gaat ervan uit dat er een nauwkeurige kaart nodig is voor autonomous driving.
But he cautioned that self-driving cars will need an accurate road map, plus reliable data from the infrastructure, such as stop lights, speed limits and lane closings, and also live traffic updates from other vehicles. “You can’t just rely on vehicle sensors,” Klei said on the sidelines of the Automotive News World Congress. “You need data from the cloud to tell you what’s going on.” Het moet toch allang bekend zijn dan, dat die nauwkeurige kaart nodig is....als dit zo is, en inderdaad naar buiten gebracht wordt, dan zou dit een enorme boost geven aan de koers van tomtom. ...maar ja.....Wie nemen ze serieus wat dit betreft, als dit inderdaad waar is....
Mitsubishi en TT, was dit al bekend?pers.mitsubishi-motors.nl/wp-content/... Mitsubishi Motors gaat door met de uitrol van nieuwe connected car-oplossingen. De nieuwe Space Star is het eerste model van MMC met het volledig nieuwe (Smartphone-link) Mitsubishi GPS Navigatiesysteem (MGN). Andere modellen volgen later: Het biedt tal van gebruikersprofielen, een brede range mogelijkheden en technologie van de bovenste plank. Toch is het systeem heel betaalbaar. Het MGN is geplaatst in de middenconsole en voorzien van een breed 6,5” (800 x 480 mm) lcd touchscreen met grote ergonomische buttons en een dvd-speler. MGN biedt geïntegreerd Apple CarPlay zodat bestuurders hun iPhone in de auto handig en veilig kunnen gebruiken. Met CarPlay kunnen zij bestemmingen opvragen, telefoneren, berichten versturen en ontvangen en naar muziek luisteren en toch hun aandacht bij het verkeer houden. MGN omvat ook het Android Auto TM besturingsprotocol, inclusief Google Voice systeem.MGN biedt veelzijdig toegankelijke navigatie, omdat het compatible is met of voorzien van: - TomTom® Europa
@Chameleon Staat niet in de automerken lijst op de website van TomTom onder Success Stories. Kan ook geen persbericht vinden. Dit lijkt mij nieuws!?
www.autobild.de/artikel/vw-tiguan-ii-... Fest steht auch: kein neues Auto ohne Vernetzung. Hier macht Volkswagen einen Riesenschritt gegenüber dem aktuellen Tiguan. Erstmals bringt die Marke das Internet in das Kompakt-SUV und ermöglicht so eine Navigation mit Echtzeitstaudaten des niederländischen Spezialisten TomTom. Zudem lassen sich Smartphones unabhängig von deren Betriebssystem mit dem Tiguan vernetzen und deren Programme per Touchscreen bedienen. Außerdem werden die Instrumente künftig digital angezeigt – und Volkswagen will das erste kompakte SUV mit Head-up-Display anbieten. Neue Komfortsitze vorn und eine Dreizonen-Klimaautomatik sollen die Aufenthaltsqualität steigern.
superauto24.se.pl/nowosci/2016-mitsub... Het interieur ook niet verlaten zonder aanpassingen. Er zijn nieuwe bekleding en een ander stuurwiel. Wijzerplaten zien er anders uit en hebben opgedaan nu vriendelijker witte achtergrondverlichting. Gestileerde middenconsole heeft opgedaan een krachtige set van multimedia-touchscreen met een diagonaal van 6,5 inch en een dvd-station. Het is compatibel met draagbare apparaten uitgerust met software van Apple en Android. In de auto, kan je jezelf fabriek satellietnavigatie (GPS multifunctionele Navigatie) van TomTom en beter geluid systeem. Bagageruimte zoals eerder is 235 liter, maar is verrijkt met een koffer rek op de vloer. Het resultaat is een plat oppervlak wanneer opgevouwen rugleuningen bank en onder de plank verdienen van een bruikbare organizer.
Chameleon schreef op 17 januari 2016 19:38 :
Mitsubishi en TT, was dit al bekend?
pers.mitsubishi-motors.nl/wp-content/... Mitsubishi Motors gaat door met de uitrol van nieuwe connected car-oplossingen.
De nieuwe Space Star is het eerste model van MMC met het volledig nieuwe (Smartphone-link) Mitsubishi GPS Navigatiesysteem (MGN). Andere modellen volgen later: Het biedt tal van gebruikersprofielen, een brede range mogelijkheden en technologie van de bovenste plank. Toch is het systeem heel betaalbaar. Het MGN is geplaatst in de middenconsole en voorzien van een breed 6,5” (800 x 480 mm) lcd touchscreen met grote ergonomische buttons en een dvd-speler.
MGN biedt geïntegreerd Apple CarPlay zodat bestuurders hun iPhone in de auto handig en veilig kunnen gebruiken. Met CarPlay kunnen zij bestemmingen opvragen, telefoneren, berichten versturen en ontvangen en naar muziek luisteren en toch hun aandacht bij het verkeer houden.
MGN omvat ook het Android Auto TM besturingsprotocol, inclusief Google Voice systeem.
MGN biedt veelzijdig toegankelijke navigatie, omdat het compatible is met of voorzien van: - TomTom® Europa Dit klinkt interessant want dit is volgens mij de eerste concrete melding dat een Carplay/Android Auto entertainment systeem compatible is met TomTom Europa. Binnenkort dan toch eindelijk de relevante aankondiging van TomTom? (uiteraard AB!)
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)