Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,725 28 mei 2024 17:35
  • +0,030 (+0,53%) Dagrange 5,700 - 5,945
  • 478.753 Gem. (3M) 277,9K

Wie neemt TomTom over

143 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. TT-check 8 april 2015 16:43
    Check eens op de KVK dan zie je dat TomTom wat extra BV's in oprichting heeft sinds kort:

    TomTom Traffic B.V. i.o.
    TomTom Navigation B.V. i.o.
    TomTom Navigation 2 B.V. i.o.

    Naast de bestaande (hapklare) brokken:
    TomTom N.V.
    TomTom International B.V.
    TomTom Database B.V.
    TomTom Telematics B.V.
    TomTom Telematics Sales B.V.
    TomTom Sales B.V.
    TomTom Germany Holding B.V.
    TomTom Global Content B.V.
    TomTom Global Assets B.V.

  2. [verwijderd] 8 april 2015 16:57
    7,50 is een schijntje van de onderliggende waarde.

    Alleen naar de WPA kijken is grote kul bij een bedrijf dat een succesvolle transitie van hardware naar software&services doorvoert. De hogere marges en schaalbaarheid zullen we de komende jaren gaan zien.
    Alleen al het contract met Volkswagen Audi Gruppe gaat binnen enkele jaren minimaal een euro toevoegen aan de WPA.

    De winsten bij TomTom zijn de afgelopen jaren zeer fors gedrukt door extra afschrijvingen en ontwikkelkosten. Daarnaast is er ook nog een potje deferred revenue (eigenlijk ingehouden winst) van inmiddels 0,50 WPA.

    Amerikaanse analisten hebben het inmiddels in de media over een minimale prijs van 6 miljard dollar voor de Here-kaartendatabase; die van TomTom is hoger qua waarde (technologische voorsprong voor HAD dat de komende jaren geleidelijk wordt ingevoerd; Bosch en Volkswagen zijn de eerste grote partners; net als ASML destijds staat TomTom aan de vooravond van een monopolie in HAD).
    De aanschafprijs van de kaartendatabase van 2,9 miljard euro in 2009 is op de balans grotendeels afgeboekt (lees de fiscus en de aandeelhouder heeft dit betaald). Daarnaast is er de afgelopen jaren zeer fors geïnvesteerd in uitbreiding en in de nieuwe real-time kaartendatabase en traffic.
    Kortom; de onderwaardering van de assets van TomTom is vele miljarden.
  3. [verwijderd] 8 april 2015 17:14
    quote:

    TT-check schreef op 8 april 2015 16:43:

    Check eens op de KVK dan zie je dat TomTom wat extra BV's in oprichting heeft sinds kort:

    TomTom Traffic B.V. i.o.
    TomTom Navigation B.V. i.o.
    TomTom Navigation 2 B.V. i.o.

    Naast de bestaande (hapklare) brokken:
    TomTom N.V.
    TomTom International B.V.
    TomTom Database B.V.
    TomTom Telematics B.V.
    TomTom Telematics Sales B.V.
    TomTom Sales B.V.
    TomTom Germany Holding B.V.
    TomTom Global Content B.V.
    TomTom Global Assets B.V.

    Het zou natuurlijk fantastisch zijn als Telematics wordt afgesplitst en een eigen notering aan de Nasdaq krijgt. Dat kan in stappen waarbij TomTom in fase 1 de meerderheid in handen houdt. Kan op termijn 1 miljard en mogelijk zelfs meer opleveren.
  4. forum rang 6 Tom3 8 april 2015 18:03
    quote:

    groeibriljant schreef op 8 april 2015 16:57:

    7,50 is een schijntje van de onderliggende waarde.

    Alleen naar de WPA kijken is grote kul bij een bedrijf dat een succesvolle transitie van hardware naar software&services doorvoert. De hogere marges en schaalbaarheid zullen we de komende jaren gaan zien.
    Alleen al het contract met Volkswagen Audi Gruppe gaat binnen enkele jaren minimaal een euro toevoegen aan de WPA.

    De winsten bij TomTom zijn de afgelopen jaren zeer fors gedrukt door extra afschrijvingen en ontwikkelkosten. Daarnaast is er ook nog een potje deferred revenue (eigenlijk ingehouden winst) van inmiddels 0,50 WPA.

    Amerikaanse analisten hebben het inmiddels in de media over een minimale prijs van 6 miljard dollar voor de Here-kaartendatabase; die van TomTom is hoger qua waarde (technologische voorsprong voor HAD dat de komende jaren geleidelijk wordt ingevoerd; Bosch en Volkswagen zijn de eerste grote partners; net als ASML destijds staat TomTom aan de vooravond van een monopolie in HAD).
    De aanschafprijs van de kaartendatabase van 2,9 miljard euro in 2009 is op de balans grotendeels afgeboekt (lees de fiscus en de aandeelhouder heeft dit betaald). Daarnaast is er de afgelopen jaren zeer fors geïnvesteerd in uitbreiding en in de nieuwe real-time kaartendatabase en traffic.
    Kortom; de onderwaardering van de assets van TomTom is vele miljarden.
    Heb je van die waardering van Here wat leesvoer? Die waardering zou alleen kunnen als ze behoorlijk veel nieuwe contracten met Automotive klanten gesloten hebben of zullen sluiten. Een paar jaar geleden is er toch een impairment geweest?
  5. forum rang 6 hvasd2 8 april 2015 19:18
    quote:

    paulta schreef op 8 april 2015 15:48:

    En als de 4 grootaandeelhouders("De Familie") een bod doen op het restant uitstaande aandelen("we gaan autonoom verder zonder notering, de significante onderwaardering doet ons al jaren pijn")
    Daar sta je dan als jarenlange, trouwe, kleine aandeelhouder, de beurs doet niet aan emoties, normen en waarden.
    Op de huidige koers een premie van 30% en je bent klaar en verlost van veel kosten en nog meer rompslomp....
    10 Euro dus !
  6. forum rang 6 hvasd2 8 april 2015 19:52
    Het is ook nooit goed blijkbaar !?

    Niet alle beleggers blij verrast door bod op TNT Express

    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Na het overnamebod van FedEx van dinsdag overheerste bij de jaarvergadering van TNT Express (TNTE.AE) woensdag de teleurstelling bij particuliere beleggers over het plotseling veranderende toekomstperspectief van het logistieke bedrijf.

    De 59-jarige heer Swinkels is al sinds de beursgang van de rechtsvoorganger KPN in 1994 een kleine aandeelhouder van het bedrijf dat nu TNT Express is. Net als bij het bod van United Parcel Service (UPS) van twee jaar geleden, is hij niet bereid zijn stukken aan te bieden onder het bod van FedEx van EUR8,00, zei hij voor aanvang van de jaarvergadering.

    "We waren benieuwd wat het zou gaan worden, we hadden het gevoel dat TNT de goede weg ingeslagen was", zegt Swinkels over de strategie die het bedrijf zes weken geleden uiteenzette. "En nu stopt de toekomst bij het bod. Misschien was de beurskoers wel naar EUR10 opgelopen".

    Swinkels belegde in TNT omdat het een Nederlands bedrijf is, maar hij zei dat hij sinds de beursgang van KPN in 1994 beter had kunnen sparen dan beleggen in aandelen van het huidige TNT en zijn voorlopers.

    Een woordvoerder van Robeco merkte op dat UPS het bod nog gestand mag doen bij een aanmeldingspercentage van slechts 65%, waardoor het recht van minderheidsaandeelhouders niet gewaarborgd zou zijn.

    TNT antwoordde dat het bedrijf graag zekerheid wilde dat de deal doorgaat en daarom meegaat met een aanmelding van 65%, aangezien daarmee nog altijd meer dan de helft van de aandeelhouders de overname steunt.

    Een andere aandeelhouder sprak zich uit tegen de overname, op grond van de verwachting dat alle vrachtwagens van TNT binnenkort weer vol zitten. "De economie trekt aan, dus denk ik dat we veel te laag verkopen." Hij vroeg zich af of alternatieve opties zoals een alliantie of joint venture niet gunstiger zouden zijn.

    President-commisaris Antony Burgmans zei er vrij zeker van te zijn dat FedEx een voorstel tot een joint venture zou hebben afgewezen.

    Net als Burgmans zei het TNT-bestuur, bestaande uit chief executive officer Tex Gunning en chief financial officer Maarten de Vries, ervan overtuigd te zijn dat het Fedex-bod een goede deal is en zal slagen. Of TNT's joint ventures meegaan in de overname, wordt nog besproken, zei Gunning.

    Errol Keyner van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) sprak zijn zorgen uit over een aantal dealbreakers, waaronder de werkkapitaalstructuur, nu debiteuren later betalen en de debiteurenpositie toeneemt, terwijl TNT op zijn beurt betalingen aan leveranciers uitstelt. "Dit is een waarschuwingssignaal, zeker als de omzet terugloopt", verduidelijkte Keyner na afloop van de vergadering aan Dow Jones.

    Integriteitsissues, "die tot hoge boetes kunnen leiden, of waardoor TNT op een zwarte lijst kan belanden", vormen de grootste zorg. Het gaat hier Keyner niet specifiek om de mededingingszaak in Frankrijk, waarvoor TNT een voorziening van EUR50 miljoen heeft getroffen, maar om de vraag of zulke zaken ook elders binnen het concern plaatsvinden. Dat kan impact hebben op een overname van het gehele concern.

    TNT's externe accountant zei naar negen landen te zijn afgereisd om dit soort zaken te bekijken. "Maar ik kan u geen 100% garantie geven. TNT heeft 60.000 medewerkers, en we staan er niet continue naast".

    De jaarvergadering, waar 440 miljoen aandelen of 80,3% van het aandelenkapitaal waren vertegenwoordigd, ging met een meerderheid van 83% akkoord met de herbenoeming van Burgmans tot lid van de Raad van Commissarissen. Shemaya Levy en Margot Scheltema zullen hun functie als commissaris voortzetten bij een overname van TNT, terwijl de andere commissarissen aftreden.

  7. [verwijderd] 8 april 2015 20:25
    quote:

    paulta schreef op 8 april 2015 16:36:

    €7,50 is al zeer behoorlijk fors aan de bovenkant van de verwachtingen, bijna utopisch.

    Koers is hard opgelopen in 3 maanden tijd(van 5,50 naar 7,50). Daar hoort minstens een verdubbeling van de netto-winst bij in 2015. Dat moet haalbaar zijn???
  8. [verwijderd] 8 april 2015 20:36
    quote:

    Chiddix schreef op 8 april 2015 20:25:

    [...]

    Koers is hard opgelopen in 3 maanden tijd(van 5,50 naar 7,50). Daar hoort minstens een verdubbeling van de netto-winst bij in 2015. Dat moet haalbaar zijn???
    Beurs loopt altijd ver vooruit, en de beleggers zien, dat tomtom grote sprongen voorwaarts maakt, en daar gaat het om....geef tomtom nog een paar jaar.....
  9. [verwijderd] 8 april 2015 20:48
    quote:

    Girakian schreef op 8 april 2015 20:36:

    [...]

    Beurs loopt altijd ver vooruit, en de beleggers zien, dat tomtom grote sprongen voorwaarts maakt, en daar gaat het om....geef tomtom nog een paar jaar.....
    Daarin zit niet meegenomen een eventuele beurscrash? Want de koersen gaan waarschijnlijk in 2015 verder oplopen. Ik denk , dat er een punt nadert , dat er lucht in aandelen wordt gepompt , wat een perfect storm gaat teweegbrengen. Niet in 2015. Dus je kunt dit jaar nog profiteren van hogere koersen.
  10. [verwijderd] 8 april 2015 20:55
    quote:

    Chiddix schreef op 8 april 2015 20:48:

    [...]

    Daarin zit niet meegenomen een eventuele beurscrash? Want de koersen gaan waarschijnlijk in 2015 verder oplopen. Ik denk , dat er een punt nadert , dat er lucht in aandelen wordt gepompt , wat een perfect storm gaat teweegbrengen. Niet in 2015. Dus je kunt dit jaar nog profiteren van hogere koersen.
    De beurzen zullen nooit meer zoveel zakken, als op 9/11 en de banken crisis....de beurzen worden onder controle gehouden.......dat is mijn gevoel...dus een grote crash ...nee....een correctie, oke...maar dat is gezond....
  11. [verwijderd] 8 april 2015 22:09
    quote:

    Tom3 schreef op 8 april 2015 18:03:

    [...]

    Heb je van die waardering van Here wat leesvoer? Die waardering zou alleen kunnen als ze behoorlijk veel nieuwe contracten met Automotive klanten gesloten hebben of zullen sluiten. Een paar jaar geleden is er toch een impairment geweest?
    Heb weinig tijd maar er is voldoende op dit forum te vinden over de waarde van de kaartendatabase. Vorig jaar stond iig dit artikel in de New York Times waarin een waarde voor Here van 6 miljard dollar werd genoemd:

    www.nytimes.com/2014/04/25/technology...

    De real-time kaartendatabase van TomTom is meer waard door de voorsprong die men heeft op het gebied van HAD. Zeker ook als je kijkt naar de nieuwe deals die zijn afgesloten in de afgelopen periode met Bosch en Volkswagen Audi Gruppe.
    Het is niet voor niets dat de CEO van Here plotseling is opgestapt (aan de kant is gezet).
    Daarnaast gaan het laatste jaar wereldwijd zo'n beetje ALLE deals op het gebied van Traffic naar TomTom.
    Het marktaandeel van TomTom in Automotive gaat de komende jaren spectaculair groeien. Van nu 20% naar 50% in 2017 lijkt goed haalbaar met de deals die inmiddels binnen zijn. Daarnaast groeit deze markt sterk (hogere take-rate en hoger volume).
  12. [verwijderd] 8 april 2015 22:26
    In het Centraal-Patenten en Kaartenwaardedraadje kun je meer vinden:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1300346/Last/C...

    Of kijk even naar deze video:

    company.nokia.com/en/about-us/corpora...

    Toch ook maar even hier geplaatst (met dank aan Balimoney en xynix)
    Kaartendatabase Here is volgens CEO van Nokia aan ontwikkelkosten minimaal 6 miljard euro waard. De TomTom kaartendatabase is door de nieuwe unieke real-time technologie van een hoger niveau; de verborgen waarde van de TomTom-database ligt dus boven de 6 miljard euro.

    Balimoney:
    Vanaf minuut 20 over Here.
    company.nokia.com/en/about-us/corpora...

    xynix:
    He Balimoney. Leuk om je weer te zien. En uiteraard een AB voor het delen van deze link. Zeer interessant om de concurrent aan het woord te horen.

    Tip: begin de video maar op 20:10

    Het totaalbeeld voor mij is dat HERE inmiddels echt op alle fronten achterloopt op TomTom, met uitzondering van de HUIDIGE klantenbasis en mogelijk 3-D mapping. Ook zij zien dat investeren essentieel is om een speler te zijn in de toekomst, maar hun investeringsprogramma klinkt niet 10% zo helder en duidelijk als de lopende zeer gefocuste programma's bij TomTom. De dataverzameling is nog altijd hoofdzakelijk op basis van rondrijdende camerawagens, waarvan hij trots vertelt dat dat zo duur is.

    Een Nokia belegger met kennis van wat er bij TomTom speelt zou zich zeer grote zorgen moeten maken over HERE.

    Nog even wat highlights, die ik heb geprobeerd beknopt op te schrijven. Als er foutjes in zitten hoor ik ze graag.

    Hij noemt 5 punten waarom HERE zo sterk is:

    Automotive grade maps. Die verkopen ze MOMENTEEL aan 4 uit 5 van de autofabrikanten. Geen woord over probes of cloud-based big data. Wel over dure camerawagens. Voor het opbouwen van deze kwaliteit kaarten noemt hij een investering van 6 jaar, 6000 mensen en 6 miljard Euro. Tjonge, Groeibriljant: wat ben jij toch altijd pessimistisch met jouw schattingen ;-)!
    Flexibele licentiëring als grote "differentiator" t.o.v. Google. Grappig dat hij TomTom nergens noemt, waarschijnlijk om geen slapende honden wakker te maken. Want met name op het gebied van flexibele licentiëring heeft TomTom grote doorbraken bereikt in de afgelopen jaren. En waar HERE 4 uit 5 van de op dit moment LOPENDE contracten heeft, heeft TomTom in 2013 100% van alle NIEUWE contracten gewonnen. Dus die 4 uit 5 zou over een jaar of 5 wel eens 1 uit 5 of lager kunnen zijn. Nokia weet uit hun telefoon business hoe hard het kan gaan als je een technologieslag mist. The war on realtime maps is just beginning, with one clear champion in 2015!!!! Maar daar durft hij het niet over te hebben.
    Location based services zijn belangrijk voor de opkomende vloed van "wearables". En welke wearable zou wel eens de ultieme winnaar kunnen worden, met welke kaarten???!!!
    Uitgebreidere kaartinformatie (met 3D, hoogte, voorspellende info zoals "what's around the corner") wordt steeds belangrijker. Als Nokia hier op bepaalde punten voorloopt zit daar voor geen voor tomTom onoverkomelijke onderdelen bij.
    Nokia kan geld verdienen aan de combinatie van "maps & location intelligence" en er volgen wat cijfers. Die qua ratio's niet in de schijn kunnen staan van TomTom Telematics. Vervolgens wijst hij er op dat investeren belangrijker is dan operationele resultaten op dit moment.

    Ze gaan investeren in:

    Automotive. Self-driving cars.
    Consumer. Cloud-based LBS.
    Enterprise. Analytics t.b.v. betere bedrijfsbeslissingen. Maar hij heeft geen Telematics om zijn verhaal te larderen met "spicy details", haha!

    Het moet gezegd: het is begenadigd spreker. Maar op de een of andere manier hoor ik Goddijns understated gemompel toch liever. Want als je daar doorheen luistert hoor je een heeeeeeeel erg duidelijke toekomstvisie, waar hij liever nog niet te veel van prijs geeft.

    Ik zei het al eerder: volgens mij is HERE gezien. Dat weten ze zelf nog niet maar het is wel zo. Ze zijn Nokia phones op het moment dat de iPhone uitkwam.
  13. forum rang 6 Tom3 8 april 2015 23:05
    quote:

    groeibriljant schreef op 8 april 2015 22:09:

    [...]

    Heb weinig tijd maar er is voldoende op dit forum te vinden over de waarde van de kaartendatabase. Vorig jaar stond iig dit artikel in de New York Times waarin een waarde voor Here van 6 miljard dollar werd genoemd:

    www.nytimes.com/2014/04/25/technology...

    De real-time kaartendatabase van TomTom is meer waard door de voorsprong die men heeft op het gebied van HAD. Zeker ook als je kijkt naar de nieuwe deals die zijn afgesloten in de afgelopen periode met Bosch en Volkswagen Audi Gruppe.
    Het is niet voor niets dat de CEO van Here plotseling is opgestapt (aan de kant is gezet).
    Daarnaast gaan het laatste jaar wereldwijd zo'n beetje ALLE deals op het gebied van Traffic naar TomTom.
    Het marktaandeel van TomTom in Automotive gaat de komende jaren spectaculair groeien. Van nu 20% naar 50% in 2017 lijkt goed haalbaar met de deals die inmiddels binnen zijn. Daarnaast groeit deze markt sterk (hogere take-rate en hoger volume).
    AB voor dit informatieve artikel (dat ik nog niet kende). Bizar dat de naam Tom2 niet 1 keer gevallen is in dit artikel. Kennelijk woedt er een bikkelharde strijd binnen het Automotive gebeuren die de marges vreselijk onder druk zet. Grappig dat de indruk wordt gewekt dat ze op HAD gebied driftig samenwerken met Mercedes. Dit alleen al zou de reden kunnen zijn dat VW/Audi samenwerkt met Tom2. De haat en nijd binnen de Duitse autobranche is behoorlijk aanwezig. Zo ziet BMW alleen Audi als concurrent volgens een BMW medewerker uit Munchen die ik goed ken.

    Denk wel dat als Microsoft 6 miljard al te veel vond er weinig partijen zijn die dit zouden willen overtreffen, zeker het zuinige Samsung niet. Die schrok al van de prijs van Blackberry. Blackberry heeft toch een ijzersterke positie in de automotive O/S software. Vreemd ook dat Nokia zich op de productie van een tablet voor de chinese markt heeft gestort. In 2014 heeft Here trouwens goed geboerd dankzij de nieuwe inkomsten van Microsoft. Er is dan ook nog geen noodzaak de zaak te verpatsen.
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 9 april 2015 00:13
    NYTIMES:

    Despite the strong position, though, Nokia’s mapping unit last year generated only 7 percent, or $1.2 billion, of the company’s total revenue, excluding its handset unit, according to corporate filings. The division also reported an operating loss of $212 million over the same period, as the company continued to invest in the mapping operation, which has 6,000 employees, or around 11 percent of Nokia’s remaining work force of 55,000.

    The weak financial figures have led many analysts to question whether the company has the deep pockets required to keep pace in mapping, especially since it has few existing connections to Nokia’s other businesses. Besides its auto clients, Nokia licenses Here to companies including Microsoft, for its Bing search engine; to Amazon, for the Kindle Fire tablet; and to Yahoo for its Flickr photo service. FedEx now uses Here mapping data to manage its fleet of delivery trucks worldwide.

    Already, there is talk that Nokia could decide either to sell or spin off the division, so the company can focus on its core mobile networking business. The networking unit, which manufacturers cellphone towers and other telecommunications hardware for carriers, will generate almost 90 percent of the company’s annual revenue after the handset deal is closed. That means Here might be more valuable to someone else than to Nokia.

    “There are only a few mapping businesses in the world,” said Ehud Gelblum, a Citigroup analyst in New York. “It’s a valuable asset.”

    Microsoft fought hard to buy the unit as part of the recent handset sale. But it could not agree with Nokia on a price, according to several people with direct knowledge of the matter, who spoke on the condition of anonymity because they were not authorized to speak publicly.

    Analysts say that Nokia’s mapping division, whose price tag could reach more than $6 billion, might be attractive to the likes of Samsung and other large handset makers to reduce their dependence on Android for smartphones and tablets.
  15. [verwijderd] 9 april 2015 01:21
    Laat tomtom nokia here kopen (even een suiker-oom zoeken). 90% van het personeel kan er uit; databases worden gematched en 1,2 miljard usd wordt aan de tomtom omzet toegevoegd. Veel minder met camerawagens rijden zoals nokia doet en de nieuwe geautomtiseerde kaartenonderhoud systemen (ook obv sensors) van TomTom haar werk laten doen.

    Van een verliesgevend gebeuren (200 mln verlies) kan een heel grote winstgenerator gemaakt worden. Je koopt in feite alleen de klanten (en kaarten) en niet het bedrijf, zoals tomtom telematics nu ook overnames doet. Die kopen alleen bedrijven om hun abonnees, zetten die abonnees over op tomtom software en zinken de rest af (zwart-wit gezegd, ze zullen vast wat slimme mensen meenemen)

    Maar een leuke droom is dit verder. Eerste obstakel is mededinging. Ondanks dat tomtom naar reuzen als Apple en Google zal wijzen, worden autofabrikanten voor automotive grade maps gedwongen met TT te werken. Tweede klein onstakel is de suikeroom. Het lukte de oprichters niet eens om tomtom van de beurs te halen (te duur of teveel weerstand?), laat staan dat ze 2 miljard in hun achterzak hebben om nokia HERE te kopen.

    Dat gezegd hebbende: de businesscase is er duidelijk wel. 2 miljard betalen voor 1,2 miljard omzet, die als incrementele sales (75% gross margin) behandeld kan worden. De case klinkt als een klok. Voor TomTom is de businesscase veel gunstiger dan voor een Microsoft. Microsoft krijgt al die operationele kosten voor haar kiezen en TomTom onderhoudt al een wereldwijde kaart. Synergie moet huge zijn.
  16. forum rang 6 hvasd2 9 april 2015 09:14
    "Maar een leuke droom is dit verder. Eerste obstakel is mededinging. Ondanks dat tomtom naar reuzen als Apple en Google zal wijzen, worden autofabrikanten voor automotive grade maps gedwongen met TT te werken. Tweede klein onstakel is de suikeroom. Het lukte de oprichters niet eens om tomtom van de beurs te halen (te duur of teveel weerstand?), laat staan dat ze 2 miljard in hun achterzak hebben om nokia HERE te kopen."

    Misschien dat een hogere TT koers kan helpen en dan betalen in aandelen....
  17. [verwijderd] 9 april 2015 09:22
    er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden,
    je kan dat ontlopen, door een "equity-swap" te doen tussen TT en Nokia voor HERE aandelen
    Nokia brengt Here onder in "newco" ( een non-listed entity) en TT neemt 50% in "newco" voor zero value en Nokia ontvangt een 20% belang in TT ( door uitgifte nieuwe aandelen )
    no cash transfer
    Nokia laat het Management en running van de biz over aan TT

    staat niet te gebeuren, maar is wel degelijk mogelijk
  18. forum rang 6 Tom3 9 april 2015 09:44
    quote:

    *Justin* schreef op 9 april 2015 01:21:

    Laat tomtom nokia here kopen (even een suiker-oom zoeken). 90% van het personeel kan er uit; databases worden gematched en 1,2 miljard usd wordt aan de tomtom omzet toegevoegd. Veel minder met camerawagens rijden zoals nokia doet en de nieuwe geautomtiseerde kaartenonderhoud systemen (ook obv sensors) van TomTom haar werk laten doen.

    Van een verliesgevend gebeuren (200 mln verlies) kan een heel grote winstgenerator gemaakt worden. Je koopt in feite alleen de klanten (en kaarten) en niet het bedrijf, zoals tomtom telematics nu ook overnames doet. Die kopen alleen bedrijven om hun abonnees, zetten die abonnees over op tomtom software en zinken de rest af (zwart-wit gezegd, ze zullen vast wat slimme mensen meenemen)

    Maar een leuke droom is dit verder. Eerste obstakel is mededinging. Ondanks dat tomtom naar reuzen als Apple en Google zal wijzen, worden autofabrikanten voor automotive grade maps gedwongen met TT te werken. Tweede klein onstakel is de suikeroom. Het lukte de oprichters niet eens om tomtom van de beurs te halen (te duur of teveel weerstand?), laat staan dat ze 2 miljard in hun achterzak hebben om nokia HERE te kopen.

    Dat gezegd hebbende: de businesscase is er duidelijk wel. 2 miljard betalen voor 1,2 miljard omzet, die als incrementele sales (75% gross margin) behandeld kan worden. De case klinkt als een klok. Voor TomTom is de businesscase veel gunstiger dan voor een Microsoft. Microsoft krijgt al die operationele kosten voor haar kiezen en TomTom onderhoudt al een wereldwijde kaart. Synergie moet huge zijn.
    Geloof niet dat Here weg gaat voor 2 mrd als je in 2014 via de NY Times hebt omgeroepen dat de vraagprijs 6 mrd $ is. Samsung zie ik niet als koper, die heeft zelfs 2 operating systemen (Tizen en Android) dus waarom geen 2 leveranciers van kaarten. Apple krijgt zijn kaarten voor weinig geld van Tom2. Tom2 heeft geen muntjes en een te lage beurskoers. VW heeft net zijn kaarten gezet op Tom2 (waarschijnlijk goedkoper en beter dan Here. Denk dat Garmin de business case bij een prijs van 4 mrd ook niet zal zien. Blijven over Google en Uber. Voor Google zijn de synergie voordelen evident maar komen ook de begeerde automotive contracten in zicht als de autobouwers geen trek hebben in Google vanwege de de controverse over de eigendom van de data? Uber wil graag los komen van Google en schijnt gewaardeerd te worden op $40 mrd. Ik denk dat ik mijn geld zet op Uber.
143 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links