groeibriljant schreef op 8 april 2015 16:57:
7,50 is een schijntje van de onderliggende waarde.
Alleen naar de WPA kijken is grote kul bij een bedrijf dat een succesvolle transitie van hardware naar software&services doorvoert. De hogere marges en schaalbaarheid zullen we de komende jaren gaan zien.
Alleen al het contract met Volkswagen Audi Gruppe gaat binnen enkele jaren minimaal een euro toevoegen aan de WPA.
De winsten bij TomTom zijn de afgelopen jaren zeer fors gedrukt door extra afschrijvingen en ontwikkelkosten. Daarnaast is er ook nog een potje deferred revenue (eigenlijk ingehouden winst) van inmiddels 0,50 WPA.
Amerikaanse analisten hebben het inmiddels in de media over een minimale prijs van 6 miljard dollar voor de Here-kaartendatabase; die van TomTom is hoger qua waarde (technologische voorsprong voor HAD dat de komende jaren geleidelijk wordt ingevoerd; Bosch en Volkswagen zijn de eerste grote partners; net als ASML destijds staat TomTom aan de vooravond van een monopolie in HAD).
De aanschafprijs van de kaartendatabase van 2,9 miljard euro in 2009 is op de balans grotendeels afgeboekt (lees de fiscus en de aandeelhouder heeft dit betaald). Daarnaast is er de afgelopen jaren zeer fors geïnvesteerd in uitbreiding en in de nieuwe real-time kaartendatabase en traffic.
Kortom; de onderwaardering van de assets van TomTom is vele miljarden.