Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,605 3 mei 2024 17:35
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,580 - 5,740
  • 375.660 Gem. (3M) 296,4K

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

636 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 22 april 2024 17:03
    quote:

    JustRevisited schreef op 22 april 2024 15:56:

    Een paar dingen die opvallen

    1) ING zegt: tomtom claimt commercieel succes met Orbis maps, maar wij zien het niet

    2) Wij vinden de outlook 2025 te hoog gegrepen

    De analisten van de bank zien momenteel een binaire uitkomst voor de beleggingscasus voor TomTom. Het bedrijf zelf benadrukt de commerciële tractie met het nieuwe Orbis-kaartenplatform, maar daar ziet ING nog weinig tastbaar bewijs van.

    Ik stel vast dat tomtom de analist niet weet te overtuigen met argumenten. Tegelijkertijd kun je ook stellen dat tomtom beter haar eigen klanten portefeuille en lopende offerte trajecten kent dan de ING analist. De analist geeft ook toe dat het een binaire situatie is: het kwartje kan twee kanten op vallen. Zij rekenen nu zelf dat het de verkeerde kant op valt.

    TomTom’s CFO voorspelt een goede tweede jaarhelft voor tomtom. Als bepaalde nieuwe modellen live gaan. Dat hogere omzetniveau in de tweede jaarhelft geldt dan ook in 2025. TomTom kent de timing bij haar klanten, dus ik denk dat je best mag vertrouwen in een betere tweede jaarhelft.

    Als TT vertrouwt op haar reeds vaak uitgesproken 2025 outlook, dan geef ik hen het voordeel van de twijfel. Wel kan het gevolg van deze voorspelling zijn dat pas na de zomer het aandeel weer de lift in gaat. Met voor die tijd bodemvissers.

    (geen positie in TT)
    Ik kan me de twijfels van de ING-analist wel voorstellen. Tijdens de CMD 2022 gaf TT aan dat men vanaf Q3 2023 weer groei van Enterprise verwachtte. Dat is inmiddels verschoven naar Q3 2024, een jaar vertraging. Het woord vertraging is het afgelopen jaar nooit genoemd door TT. Tijdens de Q3 cc werd er specifiek naar gevraagd door een analist en toen zei men nog: 'no change in expectations'. Een dergelijke gang van zaken bevordert niet bepaald het vertrouwen in de uitgesproken verwachtingen.
  2. forum rang 6 tatje 22 april 2024 17:06
    Eind 2023 hadden we 315 miljoen aan cash, eind Q1 2024 nog maar 284 miljoen.
    64% of te wel 32 miljoen aandelen inkoop was klaar op 31 maart 2024.
    Q1 2024 FCF van - 9,4 miljoen en in de outlook zegt TT > 5% dus rond de + 36.
    We moeten nog lease betalen Q1 2,1 zeg de rest van 2024 7 miljoen.

    We hebben het 1e kwartaal een FCF van - 9,4 , de FCF FJ wordt >5% dus 36 , dus komt er nog aan centjes binnen 45,4 miljoen.

    Wat moeten we nog buiten de FCF betalen , 18 miljoen inkoop en 7 miljoen lease.

    Staan op 284 binnen nog 45,4 - 18 inkoop en 7 lease , dus eind 2024 staat de cash op 304,4 .

    En de inkoop is klaar en betaald en de one off reorganisatie is betaald.

    Tja. Leuker en duidelijker kan ik het niet maken.

    Geen nieuwe aandelen inkoop en eind 2025 staan we met de cash op dik 400, mijn mening.

    geen koop of verkoop advies, gewoon mijn mening .
  3. forum rang 6 tatje 22 april 2024 17:40
    quote:

    xof schreef op 22 april 2024 17:35:

    Renault loopt kennelijk uit de omzet....lijkt me niet gepland tijden 2022 toen 2025 outlook werd gegeven.

    Ik vertrouw het ook niet.

    ING heeft gelijk denk ik
    Beste xof,

    De outllook 2025 werd ook 2 feb 2024 en 17 april 2024 herhaald, dus niet alleen op de CMD 2022
  4. forum rang 4 xof 22 april 2024 17:48
    quote:

    tatje schreef op 22 april 2024 17:40:

    [...]

    Beste xof,

    De outllook 2025 werd ook 2 feb 2024 en 17 april 2024 herhaald.
    Weet ik, maar ze willen nu nog niet hun midellange teleurstelling geven.

    Teslin ging aan boord obv 2025 beloften, maar ik zie een issue met Renault. Als Renault afbouwt, dan is r een uitdaging. Ook het Orbis Overture kan mij nog niet overtuigen.

    Ik hoop trouwens dat je gelijk hebt en jouw voorstelling uitkomt.

    Vandaag op 5,50 weer bij de club
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 22 april 2024 18:02
    In de afgelopen week wederom 250.000 aandelen ingekocht.

    Weekly Summary
    Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
    06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
    13 - 17 November 2023 202,403 €6.1856 €1,251,981
    20 - 24 November 2023 206,160 €6.2425 €1,286,962
    27 November - 01 December 2023 141,591 €6.1186 €866,342
    04 - 08 December 2023 103,518 €6.1712 €638,827
    11 - 15 December 2023 151,967 €6.2198 €945,208
    18 - 22 December 2023 65,011 €6.3222 €411,014
    27 - 29 December 2023 24,376 €6.4791 €157,934
    02 - 05 January 2024 20,000 €6.1251 €122,503
    08 - 12 January 2024 250,000 €6.3402 €1,585,050
    15 - 19 January 2024 250,000 €6.1654 €1,541,350
    22 - 26 January 2024 250,000 €6.4532 €1,613,300
    29 January - 02 February 2024 250,000 €6.4946 €1,623,650
    05 - 09 February 2024 200,000 €7.4193 €1,483,850
    12 - 16 February 2024 250,000 €7.6502 €1,912,550
    19 - 23 February 2024 250,000 €7.5340 €1,883,500
    26 February - 01 March 2024 250,000 €7.4590 €1,864,750
    04 - 08 March 2024 250,000 €7.2360 €1,809,000
    11 - 15 March 2024 250,000 €7.2722 €1,818,050
    18 - 22 March 2024 250,000 €7.2642 €1,816,050
    25 - 28 March 2024 200,000 €7.3800 €1,476,000
    02 - 05 April 2024 200,000 €7.4443 €1,488,850
    08 - 12 April 2024 250,000 €7.5338 €1,883,450
    15 - 19 April 2024 250,000 €6.5920 €1,648,000
    Subtotal 5,495,874 €6.7028 €36,838,017
  6. Koos99 22 april 2024 18:50
    quote:

    win some... schreef op 22 april 2024 17:03:

    [...]

    Ik kan me de twijfels van de ING-analist wel voorstellen. Tijdens de CMD 2022 gaf TT aan dat men vanaf Q3 2023 weer groei van Enterprise verwachtte. Dat is inmiddels verschoven naar Q3 2024, een jaar vertraging. Het woord vertraging is het afgelopen jaar nooit genoemd door TT. Tijdens de Q3 cc werd er specifiek naar gevraagd door een analist en toen zei men nog: 'no change in expectations'. Een dergelijke gang van zaken bevordert niet bepaald het vertrouwen in de uitgesproken verwachtingen.
    Dit blijft mij ook verwonderen, ook al meen ik dat ze een groei in E voor Q4 23 hadden aangekondigd (en dus niet Q3). Keer op keer wordt wordt benadrukt dat de nieuwe map door klanten zo positief wordt ontvangen, maar de groei in E is gewoon een jaar na achteren geschoven. Vorig jaar is voor 2024 nog wel eens een groei in E aangekondigd van zo’n 10% maar als je Q1 & Q2 vertraagd, dan mag je blij zijn als je in 2024 een zelfde omzet realiseert als 2023.
    Ik kreeg in het verleden de indruk dat het Apple contract zou worden uitgekleed, maar niet beëindigd, terwijl nu de indruk ontstaat dat Apple helemaal afbouwt. Ik krijg de indruk dat dit in 2022 tijdens de CMD nog niet bekend was.
    Er zijn een paar grote klanten weggelopen (Apple & Renault), Volkswagen daarvoor in de plaats, maar totaal niet duidelijk of de nieuwe map commercieel aanslaat. Er wordt in ieder geval op geen enkele manier onderbouwd dat het commercieel aanslaat

    Ik denk dat de 600M in Location in 2025 al zo goed als onmogelijk is geworden
  7. forum rang 6 win some... 22 april 2024 19:37
    quote:

    Koos99 schreef op 22 april 2024 18:50:

    [...]

    Dit blijft mij ook verwonderen, ook al meen ik dat ze een groei in E voor Q4 23 hadden aangekondigd (en dus niet Q3). Keer op keer wordt wordt benadrukt dat de nieuwe map door klanten zo positief wordt ontvangen, maar de groei in E is gewoon een jaar na achteren geschoven. Vorig jaar is voor 2024 nog wel eens een groei in E aangekondigd van zo’n 10% maar als je Q1 & Q2 vertraagd, dan mag je blij zijn als je in 2024 een zelfde omzet realiseert als 2023.
    Ik kreeg in het verleden de indruk dat het Apple contract zou worden uitgekleed, maar niet beëindigd, terwijl nu de indruk ontstaat dat Apple helemaal afbouwt. Ik krijg de indruk dat dit in 2022 tijdens de CMD nog niet bekend was.
    Er zijn een paar grote klanten weggelopen (Apple & Renault), Volkswagen daarvoor in de plaats, maar totaal niet duidelijk of de nieuwe map commercieel aanslaat. Er wordt in ieder geval op geen enkele manier onderbouwd dat het commercieel aanslaat

    Ik denk dat de 600M in Location in 2025 al zo goed als onmogelijk is geworden
    Begin 2023 hadden ze het inderdaad over groei vanaf Q4 2023. Eerder tijdens de CMD in 2022 werd door de CFO nog het volgende gezegd:

    As I explained earlier, at the start of this year when we announced our full-year results, but also with our Q3 results, we have a large customer that will use our product less, starting this quarter. And that will have an effect up until Q3 next year, as of which we envision Enterprise to grow again.

    Twijfel aan de uitkomst heeft ook met het verleden te maken. Sports, HD-maps, Digital cockpit hebben de beloftes ook niet waargemaakt.

    600 mio LT in 2025 kan misschien als Automotive in 2025 een mooie groei laat zien, maar dat hangt ook met macro-economische ontwikkelingen samen. Lukt dit niet op de normale manier, dan zal de trukendoos ook wel opengaan. Eventueel wat omzet van Consumer dat naar LT schuift of weer wat knutselen met deferred revenue
  8. harrysnel 22 april 2024 19:53
    Als de AVA geweest is van beursgenoteerde Teslin participaties kun je op hun website onder het kopje “nieuws” de verklaring lezen die zij mogelijk hebben afgegeven.

    ”Wij bezochten de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van …. op …. 2024 en gaven de volgende verklaring af…”

    www.teslin.nl/nieuws-documentatie/nieuws

    - NX Filtration: AVA 9 april - statement op Teslin website 9 april
    - Nedap: AVA 11 april - statement op Teslin website 11 april
    - Kendrion: AVA 15 april - statement op Teslin website 15 april
    - CM.com: AVA 19 april - statement op Teslin website 22 april (vandaag)

    Geen statement op de website over de AVA van TomTom. De AVA van de overige beursgenoteerde Nederlandse participaties (Accsys, Acomo, Ebusco, TKH) moet nog plaatsvinden. Ik denk dat dit geen toeval is.

    Ben zelf niet op AVA van TomTom geweest en benieuwd of Teslin wel iets gezegd heeft tijdens de AVA. Mag je toch verwachten van een actieve aandeelhouder en als je naar hun andere deelnemingen kijkt dan is dit ook gebruikelijk.

    Heb TomTom gemaild wanneer de notulen van de AVA op website komen maar geen antwoord mogen ontvangen op deze simpele vraag.

    M.i. speelt er iets bij TomTom waar Teslin bij betrokken is. Waarom anders geen statement op Teslin website zoals bij de andere fondsen? Als ze hun belang aan het afbouwen zijn dan hebben ze nog steeds meer dan 5% en dat lijkt me geen plausibele verklaring nu buyback programma al zo gevorderd is. Ik denk nog steeds dat de belangen van de grootaandeelhouders in een positie worden gebracht die voor allen acceptabel is bij een Exit/ovename.

    Jmho
  9. Koos99 22 april 2024 20:13
    quote:

    win some... schreef op 22 april 2024 19:37:

    [...]

    Begin 2023 hadden ze het inderdaad over groei vanaf Q4 2023. Eerder tijdens de CMD in 2022 werd door de CFO nog het volgende gezegd:

    As I explained earlier, at the start of this year when we announced our full-year results, but also with our Q3 results, we have a large customer that will use our product less, starting this quarter. And that will have an effect up until Q3 next year, as of which we envision Enterprise to grow again.

    Duidelijk dat ze op dat moment niet dachten dat de afbouw van die grote klant tot 2025 zou duren zoals ze nu denken.
  10. Benjamin G. 22 april 2024 21:17
    quote:

    pwijsneus schreef op 21 april 2024 15:01:

    [...]
    Wat betekend dit voor de operationele kosten? Zou dit na de zomer wanneer deze 5 layers open source mapping data uit beta komt en in productie gaat leiden tot lagere kosten??

    En op welke manier profiteert TomTom nou van deze Production-ready 1.0 version maps expected to unleash untold mapping services and product innovations

    Wat neemt Microsoft af van TomTom, en is dit stabiel, of zit er nog groei in deze deal? Wat neemt Meta af van TomTom, en waarom niet? Waarom is AWS geen klant van TomTom?

    Veel vragen, iemand die er duiding aan kan geven?

    (plaatje)
    Wat ik ervan begrijp:
    1. Orbis vervangt de oude database. Orbis zou efficienter moeten zijn en meer use cases moeten kunnen faciliteren.
    2. Overture is een samenwerking om kaarten te standaardiseren. Dus geen klant leverancier relatie.
    3. Overture verlaagt de kosten van de Geographical layer. In 2022 nog 205,760 miljoen euro aan kosten in 2023 was dat 174,596 miljoen euro. Zo'n 30 miljoen euro lager. Staat wel weer 13 miljoen euro meer kosten tegenover in de application layer.

    Dus wel niet / geloven in de techniek van Orbis is niet zo interessant. De vraag is of de combinatie van Orbis en Overture leidt tot een beter gevulde salesfunnel. Dat is bij Goddijn een beetje mistig: kleurt een lead misschien wat optimistisch in als klant.

    Hoe dan ook brengt Overture de OPEX omlaag.

    Opvallend dat er nu toch getwijfeld wordt aan die 600 miljoen euro omzet in LT. Zelfs als het 560 wordt dan nog zijn er zwarte cijfers en een vrije kasstroom. Het effect van operating leverage is dan een stuk minder.

    www.iex.nl/Premium/Adviezen/794616/To...
    "TomTom schrijft de druk op de vrije kasstroom toe aan verhoogd werkkapitaal."

    Wat betekent dit? Facturen die nog niet betaald zijn?
  11. forum rang 6 win some... 22 april 2024 21:52
    Voorlopig nog geen grote deals in Enterprise bekend gemaakt. Terwijl dit wel als verwachting voor de 2e helft 2023 werd aangegeven. Wat we we wel hebben gezien is dat Uber en Verizon als klant zijn verdwenen. Als je met de nieuwe maps inzet op nieuwe klanten, o.a. uit het domein van ride-hailing, en je verliest dan de grootste ride-hailing company als klant.... Laten we zeggen dat dit nou niet echt een droomstart is. Als Orbis Maps nou zo fantastisch is, waarom kiest Uber dan voor Here?

    Ook typisch dat tijdens de CC de krimp van Enterprise wordt verklaard uit het afschalen van het Apple-contract. Over het verdwijnen van Uber als klant wordt met geen woord gerept, terwijl die toch ook wel wat omzet zal hebben gegenereerd. Maar dat is natuurlijk ook lastig uitleggen, omdat dit niet zo lekker rijmt met de targets van de nieuwe strategie.
  12. forum rang 6 JustRevisited 22 april 2024 23:04
    quote:

    win some... schreef op 22 april 2024 21:52:

    Voorlopig nog geen grote deals in Enterprise bekend gemaakt. Terwijl dit wel als verwachting voor de 2e helft 2023 werd aangegeven. Wat we we wel hebben gezien is dat Uber en Verizon als klant zijn verdwenen. Als je met de nieuwe maps inzet op nieuwe klanten, o.a. uit het domein van ride-hailing, en je verliest dan de grootste ride-hailing company als klant.... Laten we zeggen dat dit nou niet echt een droomstart is. Als Orbis Maps nou zo fantastisch is, waarom kiest Uber dan voor Here?

    Ook typisch dat tijdens de CC de krimp van Enterprise wordt verklaard uit het afschalen van het Apple-contract. Over het verdwijnen van Uber als klant wordt met geen woord gerept, terwijl die toch ook wel wat omzet zal hebben gegenereerd. Maar dat is natuurlijk ook lastig uitleggen, omdat dit niet zo lekker rijmt met de targets van de nieuwe strategie.
    Ik kan me herinneren dat we dit bediscussieerd hadden en dat dit niet waar bleek te zijn. (??)
  13. forum rang 6 win some... 22 april 2024 23:24
    quote:

    JustRevisited schreef op 22 april 2024 23:04:

    [...]

    Ik kan me herinneren dat we dit bediscussieerd hadden en dat dit niet waar bleek te zijn. (??)
    Het kan best zo zijn dat Uber nog wel iets van TT afneemt, net zoals Apple nog wel iets van TT afneemt. Maar Uber is wel als klant van de website verdwenen, wat betekent dat er toch wel iets fundamenteel is veranderd. Anders haal je zo'n bedrijf niet van je website af. Vergelijk ook de CTO die van de website verdween. Dat was eerst ook niet helemaal duidelijk, totdat een bericht in de media duidelijk maakte dat hij ergens anders CTO was geworden.

    Ik citeer ook even uit een interview van begin dit jaar met Mike Nefkens, de nieuwe CEO van HERE:

    Earlier this month, Uber chose HERE maps to drive its mapping and geolocation functionalities, and improve pick-up and drop-off locations.

    “It’s a sign we’re winning both with OEMs and ride-sharing companies,” Nefkens says.


    www.financialexpress.com/business/exp...

    Ook een citaat uit hetzelfde interview:

    When it comes to autonomous driving, ADAS or ISA maps, we are years ahead of anybody else.


    Dit is toch ook wel in tegenspraak met de herhaalde bewering van TT coryfeeén dat TT technologisch gezien zo'n drie jaar voorsprong heeft. Wie heeft er gelijk? Is er sprake van Amerikaanse bluf of Amsterdamse bluf?
636 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links