Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Beperktedijkbewaking schreef op 13 oktober 2023 15:40 :
[...]
Misschien in 1983, dus 40 jaar geleden. Maar 50 jaar geleden? Waar en door wie dan?
Zelf heb er in 1987 mee rond gereden, in Eindhoven.
Niet de Elf Steden Tocht toevallig ?
ze scheppen vrolijk door,ook na al die transitiejaren ;-))) eentje uit de oude doos !! maar nog steeds actueel
win some... schreef op 13 oktober 2023 08:41 :
[...]
1. Opex is ytd 378,5, gaat dus voor het hele jaar over de 500 heen.
2. Yoy inderdaad terugval verwacht. Maar het is ook minder dan vorig kwartaal. Ik zou toch qoq voorzichtige groei verwachten.
3. Welke 'markt' heeft TT het over? Automotive operational revenue groeit met 13% yoy. Vind ik nogal mager gezien stijgende autoverkopen en stijgend aandeel electrisch (take rate). Inflatie doorberekenen zullen we het maar niet over hebben.
4/5 eens
6 ik zie de opex niet dalen richting 2025. Reorganisatie heeft de kosten voor dit jaar stabiel kunnen houden. Volgend jaar stijgen ze gewoon door. En 600 mio LT omzet betekent grofweg 100 mio automotive en 50 mio enterprise. Prognose voor car sales is voor 2024 weinig groei, dus dat wordt lastig. Bij Enterprise moet men het eerst nog maar laten zien. Tot nu toe is er nog geen sprake van groei.
@Win some, OPEX ben ik met je eens.
JustRevisited schreef op 13 oktober 2023 13:55 :
[...]
Goddijn had een videoboodschap
www.linkedin.com/company/tomtom/ dus ik denk dat ie gewoon verhinderd was
complete minachting om als ceo niet aanwezig te zijn bij de kwartaalcijfers
GLMF schreef op 13 oktober 2023 15:54 :
[...]
complete minachting om als ceo niet aanwezig te zijn bij de kwartaalcijfers
Wel lekker als je overal mee weg kan komen.
Tevreden met de presentatie. Duiding van waar de groei vandaan moet komen is verhelderend. Bij automotive is dat hogere take rates en niet car sales. Verder zien ze vooral groei buiten automotive. Wederom verwachtingsvol. Licensing nu diep door de knieën. Neem zelf groei conservatief mee, dan kan de daadwerkelijke groei alleen maar meevallen. Heb er vertrouwen in dat ze 600 miljoen voor location technology gaan halen. Dat lijkt mij een mijlpaal en ruimte geven voor kapitaaluitkering aan de aandeelhouder. Het is en blijft een glazen bol zonder kaart en zonder noordpijl.
Beperktedijkbewaking schreef op 13 oktober 2023 15:40 :
[...]
Misschien in 1983, dus 40 jaar geleden. Maar 50 jaar geleden? Waar en door wie dan?
Zelf heb er in 1987 mee rond gereden, in Eindhoven.
je brengt me wel aan het twijfelen, ik dacht 1968, maar misschien verwissel ik dat met eenzelfde route die ik later begin jaren 80 liep. Dat was in Geldrop. En het systeem was Carin, gebaseerd op de wielen van de auto.
Jaap schreef op 13 oktober 2023 16:06 :
[...]
je brengt me wel aan het twijfelen, ik dacht 1968, maar misschien verwissel ik dat met eenzelfde route die ik later begin jaren 80 liep.
Dat was in Geldrop. En het systeem was Carin, gebaseerd op de wielen van de auto.
In 1983 was Carin nog niet operationeel.
hvasd2 schreef op 13 oktober 2023 15:45 :
[...]
Niet de Elf Steden Tocht toevallig ?
Nee, eerder een elf straten tocht. Het was een vroege experimentele Carin-versie, met een beperkt intern kaartje van (een deel van) Eindhoven. Dat kaartje was niet zichtbaar op het zeer simpele display. Daarop werden de route-instructies alleen aangegeven met pijltjes, linksaf, rechtdoor of rechtsaf. Als ik me goed herinner gaf de lengte van het pijltje de nog te rijden meters tot het kruispunt aan. Natuurlijk nog geen GPS. De positiebepaling ging met wielsensoren. Dat was in sep 1987 (zeker niet 1968). Ik denk dat marathon 11 gelijk heeft, dat er in 1983 nog helemaal geen werkend prototype was. Dat ding in 1987 was nog zeer primitief, een van de eerste versies, zo niet de eerste.
marathon 11 schreef op 13 oktober 2023 16:15 :
[...]
In 1983 was Carin nog niet operationeel.
Ik heb de testauto's meerdere keren zien rijden. Wanneer precies weet ik dus niet, maar in elk geval voor 1983.
Beperktedijkbewaking schreef op 13 oktober 2023 16:33 :
[...]
Nee, eerder een elf straten tocht. Het was een vroege experimentele Carin-versie, met een beperkt intern kaartje van (een deel van) Eindhoven. Dat kaartje was niet zichtbaar op het zeer simpele display. Daarop werden de route-instructies alleen aangegeven met pijltjes, linksaf, rechtdoor of rechtsaf. Als ik me goed herinner gaf de lengte van het pijltje de nog te rijden meters tot het kruispunt aan.
Natuurlijk nog geen GPS. De positiebepaling ging met wielsensoren.
Dat was in sep 1987 (zeker niet 1968). Ik denk dat marathon 11 gelijk heeft, dat er in 1983 nog helemaal geen werkend prototype was. Dat ding in 1987 was nog zeer primitief, een van de eerste versies, zo niet de eerste.
Dat was dus zo’n 40 jaar geleden de eerste soort tomtom. Waar staat tt over de komende 40 jaar. Navigatie in alles wat beweegt lijkt mij.
Jaap schreef op 13 oktober 2023 16:35 :
[...]
Ik heb de testauto's meerdere keren zien rijden.
Wanneer precies weet ik dus niet, maar in elk geval voor 1983.
Wát heb je precies zien rijden, en van welk bedrijf? Was het misschien een eenvoudige mapping van? De Taaye werkte toen al met zijn Gentse bedrijf aan digitale kaarten, al betwijfel ik of ze voor 1983 al op straat aan het 'mappen' waren. Alles was toen het Deense Falck wat de klok sloeg Een (test) auto met een prototype Carin aan boord kan je op straat helemaal niet herkennen als testauto, tenzij het er met koeienletters op staat. Of onder de wielkappen duikt om eventuele sensoren te ontwaren.
Beperktedijkbewaking schreef op 13 oktober 2023 16:51 :
[...]
Wát heb je precies zien rijden, en van welk bedrijf? Was het misschien een eenvoudige mapping van?
De Taaye werkte toen al met zijn Gentse bedrijf aan digitale kaarten, al betwijfel ik of ze voor 1983 al op straat aan het 'mappen' waren. Alles was toen het Deense Falck wat de klok sloeg
Een (test) auto met een prototype Carin aan boord kan je op straat helemaal niet herkennen als testauto, tenzij het er met koeienletters op staat. Of onder de wielkappen duikt om eventuele sensoren te ontwaren.
Geheim agent Jaap is hierbij ontmaskert ;-)
hvasd2 schreef op 13 oktober 2023 16:48 :
Waar staat tt over de komende 40 jaar.
Ik schat rond de €7.
Ja, het stond met koeienletters op de auto. En volgens mij is het op parallelweg 26 Geldrop ontwikkeld. Dat lag vlak "naast" het herenhuis waar ook een bestuurder van Philips destijds woonde.
Jaap schreef op 13 oktober 2023 15:27 :
Wat ik wel leuk vind aan TT is dat het bedrijf opgetuigd is om een recessie te doorstaan: uitgestelde omzet door veel contracten naar de toekomst, veel cash in de pocket, en nog altijd groei.
Dat kan je niet van veel andere bedrijven zeggen.
TT is recessie bestendig.
Zelfs beter dan bij een bank.
Volgens mij zit je de zaak een beetje op te naaien, is je goed recht. Is tenslotte vrijdag.TomTom is niet recessie bestendig, zie koersverloop. TomTom kiest ervoor geen winst te maken, want belasting betalen houden de founders niet zo van, net zoals het creeren van aandeelhouderswaarde. TomTom krimpt al 15 jaar, nu gaat misschien TomTom een beetje groeien, maar dat blijft een belofte zonder vertrouwen van de markt, zie koersverloop afgelopen 8 jaar, en vandaag. De enige die dit leuk vinden zijn de founders zelf, ze kunnen met de aanwezige cash + de opbrengst van Telematics verkoop de free float met gemak uitkopen/uitroken. Misschien moet het aandeel dan eerst nog wat verder afgezonken worden, EUR 5,80 is binnen bereik. Zie het koersverloop van TomTom, iedereen die afgelopen 8 jaar heeft geïnvesteerd in TT staat onder water. Dat is eigenlijk best knap wat de founders hebben gepresteerd, geen belasting betalen, 330 mln euro belastingvrij naar zichzelf overgemaakt, en als je zou gaan onderzoeken welke beursnoteringen hetzelfde rendement hebben opgebracht als TomTom staat het in een illuster rijtje. Toch heeft Goddijn zo'n beetje elk jaar zijn bonus gehaald. Kijk maar eens heel goed naar het koersverloop van afgelopen 8 (!) jaar:(plaatje)
Met 5,80€ doel je op de low in 2020 neem ik aan. Tsja tsja. Dat is nog maar wen half eurootje lager. Wat jij tatjes.
Spoorstudent schreef op 13 oktober 2023 17:16 :
Met 5,80€ doel je op de low in 2020 neem ik aan.
Tsja tsja. Dat is nog maar wen half eurootje lager.
Wat jij tatjes.
Heb nog steeds niet gekocht. Ga dus met je mee. Op 6 gaat het echt kriebelen. Zielig he, koersje raden en maar 11 deelnemers. Nou, eigenlijk maar 7. Dasss passs zielig. Doe de groeten aan MB :-)
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)