Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,250 26 apr 2024 17:35
  • +0,046 (+3,82%) Dagrange 1,210 - 1,250
  • 1.766.025 Gem. (3M) 2,1M

April 2020

1.771 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 89 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. jaapaap 20 april 2020 18:29
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 20 april 2020 16:08:

    [...]Ik heb voor mezelf een EBIT-berekening voor Post en Parcels gemaakt Maar voor heel PostNL was er geen beginnen aan. Er zijn teveel "incidentele" posten bij PostNL. De kans dat je er stevig naast zit is gewoon te groot om te publiceren. In en zeker na 2021 moet dit een stuk eenvoudiger worden. Komt nog bij dat PostNL met EBIT en genormaliseerde EBIT werkt wat de zaak niet eenvoudiger maakt. Om mensen en idee te geven : PostNL prognotiseert een genormaliseerde EBIT-2020 van ca. € 120 mio. Ter vergelijking 2019 = € 135mio (WPA=€ 0,15) en 2018 = € 250mio (WPA=€ 0,27). Hoewel niet geheel vergelijkbaar ziet PostNL het voor 2020 dus somber in (een overgangsjaar). Mogelijk dat ze tzt met een positieve update komen anders weet je nu al wat je kan verwachten :).
    Denk pakketten 25 cent per aandeel en post tussen 27 en 33 cent per aandeel

    Ik hoop dat PostNL dan in febr 2021 bekend maakt 1 cent dividend en 4 cent aandeleninkoop.
  2. jaapaap 20 april 2020 18:32
    quote:

    Hansbeleg schreef op 20 april 2020 17:07:

    [...]
    De ACM wil nog steeds maximale openstelling van het postnetwerk en maximale invloed op de tarieven. Ik lees dat ze zelfs toegang tot de pakketkluizen willen voor derden. De ACM heeft niets geleerd van het PostNL-Sandd drama, ze blijven gaan voor de laagst mogelijke tarieven en toegang op het netwerk voor iedereen. Ze willen gewoon verder gaan met de mogelijkheid tot cherry picking door derden en daarmee het doel van de meerderheid vd 2e kamer, de houdbaarheid van het netwerk, nogmaals torpederen, zoals ze eerder mbv Sandd gedaan hebben.

    Hopelijk heeft de politiek ondertussen wat bijgeleerd, die had bijna 2 failliete postbedrijven in NL gehad dankzij de ACM.
    Hoe dan ook de postwet zal nog wel een tijd op zich laten wachten, tenzij er nu meteen onverwacht een definitieve wetsversie komt, maar de politiek kennende zullen er waarschijnlijk nog wel een aantal inspraakrondes komen en reken maar dat de VGP de ACM non stop aan het voeren is om de tarieven zo laag te houden dat PostNL net niet omvalt.

    Ik zou zo graag zien dat PostNL nu eindelijk de AMM schadevergoedingseis eens bij de rechter op tafel zou leggen. Maar het lijkt erop, gezien het langjarige getreuzel van Herna, dat dat door de politiek niet op prijs gesteld wordt en Herna geen straatvechtersmentaliteit kan of wil opbrengen. Herna en Pim strijken liever in pais en vree hun vorstelijke vergoedingen op. Geen winst maken is voor hen ok zolang de werknemers en politiek maar tevreden zijn.
    Acm zal altijd blijven vervelen en muggen ziften er zitten daar een bulk mensen die niets of bijna niets meer te doen hebben.
    Dus iedere p .... en sch..t komen zij uitgebreid in actie.

    Mona, deze postclub wegsaneren. Voegt niets toe.
  3. forum rang 4 Cedar 20 april 2020 19:05
    quote:

    jaapaap schreef op 20 april 2020 18:29:

    [...]

    Denk pakketten 25 cent per aandeel en post tussen 27 en 33 cent per aandeel

    Ik hoop dat PostNL dan in febr 2021 bekend maakt 1 cent dividend en 4 cent aandeleninkoop.
    Dus u denkt in 2020 een eps van 0,50-0,55 voor postnl?

    Dat is positief gedacht en dat zou dan ook grotendeels na q2 al te zien moeten zijn, correct??
  4. [verwijderd] 20 april 2020 19:18
    quote:

    Hansbeleg schreef op 20 april 2020 17:07:

    [...]
    De ACM wil nog steeds maximale openstelling van het postnetwerk en maximale invloed op de tarieven. Ik lees dat ze zelfs toegang tot de pakketkluizen willen voor derden. De ACM heeft niets geleerd van het PostNL-Sandd drama, ze blijven gaan voor de laagst mogelijke tarieven en toegang op het netwerk voor iedereen. Ze willen gewoon verder gaan met de mogelijkheid tot cherry picking door derden en daarmee het doel van de meerderheid vd 2e kamer, de houdbaarheid van het netwerk, nogmaals torpederen, zoals ze eerder mbv Sandd gedaan hebben.

    Hopelijk heeft de politiek ondertussen wat bijgeleerd, die had bijna 2 failliete postbedrijven in NL gehad dankzij de ACM.
    Hoe dan ook de postwet zal nog wel een tijd op zich laten wachten, tenzij er nu meteen onverwacht een definitieve wetsversie komt, maar de politiek kennende zullen er waarschijnlijk nog wel een aantal inspraakrondes komen en reken maar dat de VGP de ACM non stop aan het voeren is om de tarieven zo laag te houden dat PostNL net niet omvalt.

    Ik zou zo graag zien dat PostNL nu eindelijk de AMM schadevergoedingseis eens bij de rechter op tafel zou leggen. Maar het lijkt erop, gezien het langjarige getreuzel van Herna, dat dat door de politiek niet op prijs gesteld wordt en Herna geen straatvechtersmentaliteit kan of wil opbrengen. Herna en Pim strijken liever in pais en vree hun vorstelijke vergoedingen op. Geen winst maken is voor hen ok zolang de werknemers en politiek maar tevreden zijn.
    Bedankt. Misschien zijn daarom de remmen nog niet los gegooid bij de belegger. Het blijft onvoorspelbaar! Die schadevergoeding blijft ook een punt.
  5. forum rang 4 Gaston Lagaffe 20 april 2020 19:27
    quote:

    Hansbeleg schreef op 20 april 2020 17:07:

    [...]
    De ACM wil nog steeds maximale openstelling van het postnetwerk en maximale invloed op de tarieven. Ik lees dat ze zelfs toegang tot de pakketkluizen willen voor derden. De ACM heeft niets geleerd van het PostNL-Sandd drama, ze blijven gaan voor de laagst mogelijke tarieven en toegang op het netwerk voor iedereen. Ze willen gewoon verder gaan met de mogelijkheid tot cherry picking door derden en daarmee het doel van de meerderheid vd 2e kamer, de houdbaarheid van het netwerk, nogmaals torpederen, zoals ze eerder mbv Sandd gedaan hebben.

    Hopelijk heeft de politiek ondertussen wat bijgeleerd, die had bijna 2 failliete postbedrijven in NL gehad dankzij de ACM.
    Hoe dan ook de postwet zal nog wel een tijd op zich laten wachten, tenzij er nu meteen onverwacht een definitieve wetsversie komt, maar de politiek kennende zullen er waarschijnlijk nog wel een aantal inspraakrondes komen en reken maar dat de VGP de ACM non stop aan het voeren is om de tarieven zo laag te houden dat PostNL net niet omvalt.
    Hans, dank voor deze samenvatting (AB gegeven). Na de overname van Sandd is de mening van de ACM en VGP niet langer relevant. Het is een papieren schijn-werkelijkheid waarin ze leven. De Sandd infrastuctuur zal door PostNL volkomen vernietigd worden. Er bestaat over 6 maanden geen infrastructuur van een 2e postbedrijf meer. Wil je over bijvoorbeeld 2 jaar met een nieuwe Sandd starten dan moet je vanaf nul beginnen in een postmarkt die ook nog eens 20% kleiner is. Welke ondernemer wil dit uitvoeren ? Ronald van der Laar zal vriendelijk bedanken. Hij telt zijn zegeningen met de miraculeuze verkoop van het failliete Sandd (prestatie van formaat !, iets verkopen wat op zich geen waarde meer heeft) De leden van het VGP (grootzakelijke post) hebben het kapitaal om een Sandd overeind te houden maar niet de wil om dit te doen. Ze weten dat Sandd op het punt stond om failliet te gaan en dat een rendabele exploitatie niet mogelijk is, zeker niet in de toekomst. Ik ben het volkomen met je eens dat de handelswijze van de ACM bizar is. Je dwingt 2 bedrijven, in een sterk krimpende markt, elkaar kapot te concurreren en denkt dat je de samenleving hiermee een plezier doet. Uiteindelijk valt er een om en dit is ook bijna werkelijkheid geworden. Waarschijnlijk zullen we af en toe wel weer van de ACM / VGP horen maar zolang niemand meer voor concurrent wil spelen is het (gelukkig) afgelopen.
  6. forum rang 4 Gaston Lagaffe 20 april 2020 19:36
    quote:

    jaapaap schreef op 20 april 2020 18:29:

    [...]
    Denk pakketten 25 cent per aandeel en post tussen 27 en 33 cent per aandeel

    Ik hoop dat PostNL dan in febr 2021 bekend maakt 1 cent dividend en 4 cent aandeleninkoop.
    Jaap ik bewonder je enthousiasme maar een WPA van € 0,52 zit er voorlopig niet in. Zelfs als je alle incidentele lasten / afschrijvingen schrapt kom je er niet. € 0,40 zou al een prestatie van formaat zijn en als we dit ooit zullen meemaken zijn we jaren verder.
  7. Hansbeleg 20 april 2020 20:20
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 20 april 2020 19:27:

    [...]Hans, dank voor deze samenvatting (AB gegeven). Na de overname van Sandd is de mening van de ACM en VGP niet langer relevant. Het is een papieren schijn-werkelijkheid waarin ze leven. De Sandd infrastuctuur zal door PostNL volkomen vernietigd worden. Er bestaat over 6 maanden geen infrastructuur van een 2e postbedrijf meer. Wil je over bijvoorbeeld 2 jaar met een nieuwe Sandd starten dan moet je vanaf nul beginnen in een postmarkt die ook nog eens 20% kleiner is. Welke ondernemer wil dit uitvoeren ? Ronald van der Laar zal vriendelijk bedanken. Hij telt zijn zegeningen met de miraculeuze verkoop van het failliete Sandd (prestatie van formaat !, iets verkopen wat op zich geen waarde meer heeft) De leden van het VGP (grootzakelijke post) hebben het kapitaal om een Sandd overeind te houden maar niet de wil om dit te doen. Ze weten dat Sandd op het punt stond om failliet te gaan en dat een rendabele exploitatie niet mogelijk is, zeker niet in de toekomst. Ik ben het volkomen met je eens dat de handelswijze van de ACM bizar is. Je dwingt 2 bedrijven, in een sterk krimpende markt, elkaar kapot te concurreren en denkt dat je de samenleving hiermee een plezier doet. Uiteindelijk valt er een om en dit is ook bijna werkelijkheid geworden. Waarschijnlijk zullen we af en toe wel weer van de ACM / VGP horen maar zolang niemand meer voor concurrent wil spelen is het (gelukkig) afgelopen.
    Des te meer ruimte de ACM afdwingt des te groter de kans dat er toch weer cowboys in grote steden/luceratieve regio's wat willen gaan proberen met goedkope arbeidskrachten. Denk bijv aan de onderaannemers van Sandd.
    Het schiet iig niet op met de postwet en de ACM kan gesubsidieerd een nagel aan de doodskist blijven. Ik zou zeggen ga eens iets aan de monopolisten Facebook, Whats app en apple doen. Bedrijven die amper belasting betalen en veel minder NL medewerkers hebben.
  8. Hansbeleg 20 april 2020 20:29
    quote:

    jaapaap schreef op 20 april 2020 18:19:

    [...]

    Je kan een slag winnen maar de oorlog verliezen.

    Zie persoonlijk liever dat VEB in het spoor van ups meegaat met een claim richting Europa wegens onterechte afwijzing van ups. Op bod. Tnt. Post nl kan dan mooi volgen.

    Weet Hans ook waarom en door wie is geklaagd bij Europa?
    Het blijft idioot dat PostNL de AMM maatregel aanvecht, vervolgens wint en het daar bij laat. Lekker bezig voor de aandeelhouder.
    Daarnaast ik zie liever dat PostNL zelf de EU aanklaagt en zich bij UPS aansluit maar ook daarin zijn ze superlaks.
    Wat vraag je nu precies met: "Weet Hans ook waarom, etc? Licht svp even toe.
  9. [verwijderd] 20 april 2020 22:45
    Pakketbezorgers breiden capaciteit uit in plots weer snelgroeiende bestelmarkt

    DHL's distributiecentrum in Zaltbommel. Door de corona-crisis levert het bedrijf nu meer pakketten per dag dan tijdens de decemberdagen.
    DHL's distributiecentrum in Zaltbommel. Door de corona-crisis levert het bedrijf nu meer pakketten per dag dan tijdens de decemberdagen.Foto: Koen van Weel/Hollandse Hoogte
    In het kort

    PostNL en DHL werken met enkele duizenden extra arbeidskrachten om alle aangeboden pakketten te verwerken.PostNL heeft de capaciteit in vijf weken met 40% vergroot.DHL heeft besloten nog eens twee grote sorteercentra te gaan bouwen in Nederland.
    Pakketbezorging breekt momenteel alle records. PostNL en DHL, die samen 90% van de markt in handen hebben, werken daarom met enkele duizenden extra arbeidskrachten om alle aangeboden pakketten zonder veel vertraging te kunnen bezorgen. DHL heeft nu zelfs besloten op korte termijn twee extra sorteercentra te bouwen, een investering van vele tientallen miljoenen euro's.

    Heel Nederland zit thuis en is massaal aan het bestellen bij webwinkels. PostNL PNL€1,29+4,63% heeft momenteel 700 mensen extra aan het werk om pakketten te sorteren, vrachtwagens te laten rijden en de pakketten thuis af te leveren.

    40%
    Marktleider PostNL heeft de capaciteit in vijf weken met 40% uitgebreid om de vraag aan te kunnen

    ‘De nieuwe medewerkers zijn afkomstig uit sectoren als de horeca en het taxiwezen. Anderen waren bijvoorbeeld actief als rijinstructeur', zegt Liesbeth Kaashoek. Zij is directeur van de divisie pakketten en logistiek van PostNL. De marktleider in pakketbezorging heeft dagelijks 4000 pakketbezorgers op pad.

    Elke dag is nu een topdag
    In Nederland bezorgt het bedrijf nu dagelijks veel meer dan de gebruikelijke 900.000 pakketten, het gemiddelde van vorig jaar. De capaciteit is in vijf weken met 40% uitgebreid. Kaashoek: ‘Dit hadden we niet verwacht. En we blijven opschalen. De dinsdag was altijd een topdag, maar nu is het elke dag een soort dinsdag. Op zondag hebben we nu zelfs vier sorteercentra extra in bedrijf.’

    Vooral in België, de tweede thuismarkt voor PostNL, is thuisbezorging geëxplodeerd. De overheid heeft een zwaardere lockdown ingesteld dan in Nederland; vrijwel alle winkels zijn gesloten. Bovendien kende België een minder sterke traditie in online bestellen.

    Producten waar in het begin opvallend veel vraag naar is in Nederland en België zijn medicijnen, zorgartikelen, handgels, en artikelen voor thuiswerkers zoals koptelefoons en draadloze oortjes. Ook worden er veel kraamcadeaus en verjaardagsgeschenken verstuurd.

    Volledig automatisch sorteren
    De hausse komt op een gunstig moment voor de pakketmarkt. De sector liet de afgelopen jaren steeds een groei zien van 10 tot 15%, maar eind februari meldde PostNL dat de groei zou afnemen tot 7 à 9%. Die prognose lijkt nu alweer achterhaald.

    €88 mln
    DHL opende vorig jaar een €88 mln kostend sorteercentrum in Zaltbommel. Het bedrijf heeft besloten nog twee van zulke centra te bouwen.

    Ondanks de opleving gaat PostNL niet nog eens extra investeren in nieuwe distributie- of sorteercentra, bovenop de opschaling van 40%. Het bedrijf had wel al eerder besloten capaciteit bij te bouwen. Kaashoek: ‘We hebben in 2019 drie sorteercentra geopend. Volgend jaar openen we nog een regulier sorteercentrum alsook een sorteercentrum speciaal voor kleine pakketten. Daar kunnen straks volledig automatisch pakketten tot tien liter worden verwerkt.’

    Twee nieuwe centra voor DHL
    DHL, dat circa 30% van de pakkettenmarkt in handen heeft en onderdeel is van Deutsche Post, gaat wel fors uitbreiden in capaciteit. Vorig jaar opende de onderneming nog een sorteercentrum in Zaltbommel, een investering van €88 mln. Besloten is om nog twee van zulke centra te bouwen, zo laat het bedrijf het FD weten. Waar die sorteercentra zullen verrijzen, wil de onderneming nog niet zeggen.

    DHL bezorgt momenteel dagelijks 900.000 pakketjes bij mensen thuis. ‘Normaal hebben we 8000 mensen aan het werk, nu 12.000’, zegt een woordvoerder. Het bedrijf heeft 4000 uitzendkrachten, transporteurs en onderaannemers ingeschakeld om het toegenomen aanbod op te vangen.

    Mogelijk rechtszaak tegen PostNL
    De coronacrisis leidt echter ook tot conflict: PostNL ligt overhoop met een branchevereniging van pakketondernemers. De Belangenvereniging van Pakketten Distributie (BvPD) vindt dat de tarieven die zij krijgen voor hun diensten, omhoog moeten. Zeker in deze tijd van coronacrisis, waarin de druk groot is en zij meer handelingen moeten verrichten.

    PostNL werpt tegen dat de werkzaamheden soms ook minder tijd kosten omdat bijna elke ontvanger thuis is en er weinig verkeer op de weg is.

    De BvPD zegt maandag dat het een rechtszaak voorbereidt tegen PostNL en gaat ook een klacht indienen bij toezichthouder ACM. ‘De maat is vol‘, zegt een woordvoerder. ‘We krijgen als bezorgers al langere tijd een vast tarief opgelegd en over de hoogte valt niet te praten. Dat is volgens ons misbruik van marktmacht.'

    Daarnaast stappen de zelfstandige pakketondernemers naar de civiele rechter om af te dwingen dat zij inzicht krijgen in de tarievenmodellen die PostNL hanteert.

    PostNL zegt in een reactie dat het de gesprekken over tarieven die al liepen, graag wil voortzetten maar wel op het juiste moment.
  10. [verwijderd] 20 april 2020 23:14
    Even samengevat nog wat losse kreten voor U:

    - Pakketbezorging breekt momenteel alle records

    - PostNL heeft de capaciteit in vijf weken met 40% vergroot

    - Elke dag is nu een topdag

    - Dit hadden we niet verwacht. En we blijven opschalen

    - De dinsdag was altijd een topdag, maar nu is het elke dag een soort dinsdag

    - Op zondag hebben we nu zelfs vier sorteercentra extra in bedrijf

    - in België, de tweede thuismarkt voor PostNL, is thuisbezorging geëxplodeerd

    De aandelen zijn nu nog verkrijgbaar onder € 1,30. Of vanaf morgen wellicht toch niet meer ;-)
  11. jaapaap 21 april 2020 00:41
    quote:

    Hansbeleg schreef op 20 april 2020 20:29:

    [...]
    Het blijft idioot dat PostNL de AMM maatregel aanvecht, vervolgens wint en het daar bij laat. Lekker bezig voor de aandeelhouder.
    Daarnaast ik zie liever dat PostNL zelf de EU aanklaagt en zich bij UPS aansluit maar ook daarin zijn ze superlaks.
    Wat vraag je nu precies met: "Weet Hans ook waarom, etc? Licht svp even toe.
    Waarom is Brussel voor de overname van tnt door ups gaan liggen
    Wie is hiervan de klager geweest

    Met je reactie inzake amm wint, PostNL moet op eieren lopen met een overheid die onbetrouwbaar is en een speeltje Acm.
  12. jaapaap 21 april 2020 00:43
    quote:

    Reply schreef op 20 april 2020 23:14:

    Even samengevat nog wat losse kreten voor U:

    - Pakketbezorging breekt momenteel alle records

    - PostNL heeft de capaciteit in vijf weken met 40% vergroot

    - Elke dag is nu een topdag

    - Dit hadden we niet verwacht. En we blijven opschalen

    - De dinsdag was altijd een topdag, maar nu is het elke dag een soort dinsdag

    - Op zondag hebben we nu zelfs vier sorteercentra extra in bedrijf

    - in België, de tweede thuismarkt voor PostNL, is thuisbezorging geëxplodeerd

    De aandelen zijn nu nog verkrijgbaar onder € 1,30. Of vanaf morgen wellicht toch niet meer ;-)
    En niette vergeten. Een lage brandstofkosten rekening nu.

    Dat is meer omzet post en pakket, busjes vol en racen tegen lagere variabele kosten. Brandstof.
1.771 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 89 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links