Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Afwikkeling en kwaliteit informatie

Als de stop-loss van een hefboominstrument wordt doorbroken, houdt deze op te bestaan. Belangrijk is te weten gedurende welke tijden de stop-loss kan worden doorbroken. RBS (voor wat betreft de grondstoffen) en Citi geven daar een duidelijk overzicht van. ABN geeft aan dat de grondstoffenturbo’s tot 20 uur door hun stop-loss kunnen en daarna niet meer.

Dat zou een voordeel zijn, waarschijnlijk omdat een eventuele daling van de onderliggende waarde na 20 uur tot onder het stop-loss niveau, gevolgd kan worden door een stijging. Dan zou de turbo niet beëindigd worden. Ik zou zeggen, dit kan een voordeel zijn, maar is het niet per se. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de onderliggende waarde na 20 uur verder daalt.

Doordat er dan niet afgewikkeld wordt kan in dat geval het verlies groter uitpakken (kleinere restwaarde). Het is daarbij wel de vraag of partijen waarbij de onderliggende waarde ook na 20 uur wordt gevolgd, direct tot afwikkeling over (kunnen) gaan bij het doorbreken van de stop loss. ING en CB geven geen exacte informatie over de tijd waarin de stop loss kan worden doorbroken.

Invloed afwikkelingsproces
De belegger wil zo snel mogelijk informatie over de restwaarde en de uitbetaling daarvan. De informatie van de uitgevende instellingen over het proces van afwikkeling is summier. Dat komt mede doordat uw eigen bank (dus niet de uitgever van het product) invloed heeft op het afwikkelingsproces. Sommige financiële instellingen betalen, als service, het beëindigde product al na één dag uit. Maar formeel is de tijd wat langer.

ING geeft aan dat de verkoop van de onderliggende waarde en de bekendmaking van de restwaarde binnen 2 dagen moet plaatsvinden. Het restbedrag moet dan “binnen enkele dagen” op de rekening van de houders van de sprinter staan. ABN geeft zichzelf ook maximaal twee dagen voor de afwikkeling, maar noemt niet de termijn waarop het bedrag wordt teruggestort.

De bank zegt te streven binnen een half uur na beëindiging van de turbo de restwaarde te publiceren. Commerzbank meldt dat de tijd tussen beëindiging en storting op de rekening tussen drie en vijf dagen in beslag neemt. RBS en Citi geven geen informatie over de termijn van afwikkeling en betaling. In alle gevallen geven de parijen aan dat de genoemde tijden de uitersten zijn, en de feitelijke afwikkeling doorgaans sneller verloopt.

Middenkoers
ABN heeft als enige partij beleggers zelf de mogelijkheid dagelijks de turbo af te wikkelen. De bank keert dan de berekende restwaarde van de turbo aan de belegger uit. Bij de overige banken is afwikkeling eens per jaar mogelijk. De uitgevende instellingen hebben in alle gevallen dagelijks het recht het instrument te beëindigen en de restwaarde uit te keren.

ABN claimt ook als enige partij de stop-loss te baseren op de middenkoers in plaats van de biedprijs (bij long turbo’s) of de laatprijs (bij short turbo’s). Doordat de stop-loss dan iets later wordt geraakt, ontstaat er voor de belegger “altijd” een voordeel.

Ik teken daarbij aan dat dit voordeel alleen in alle gevallen aanwezig is, als bij een onverhoopte verdere koersdaling (bij long posities) de turbo alsnog tegen dezelfde (bied)prijs wordt afgewikkeld als in het geval de biedprijs bepalend is voor de stop-loss. Volgens ABN is dit het geval. Ik zal in een later onderzoek deze methode van afwikkeling meenemen, en proberen te achterhalen of dit ook altijd tot een voordeel leidt.

Kwaliteit informatie

Alle partijen geven op hun sites veel achtergrondinformatie over hun producten. Het voert te ver om voor alle sites aan te geven welke informatie wel en niet nuttig is. Ik vind echter dat over een aantal zaken essentiële informatie niet overal beschikbaar is. Het zou de betreffende uitgevende instellingen sieren dat op korte termijn te verbeteren.

  1. Informatie over financieringsrente. Alleen ING en RBS geven duidelijke informatie over de feitelijke hoogte van de financieringsrente. Deze informatie is van wezenlijk belang, want het zegt iets over de kosten. Verschillen in financieringsrente hebben direct invloed op het rendement voor de belegger. Er nog een ander belangrijk punt betreffende de financieringsrente. In de brochures staat doorgaans aangegeven dat in het geval van een short positie er geen financieringskosten zijn, maar juist financieringsopbrengsten. Dit blijkt niet altijd juist te zijn. Vanwege de lage korte rente genereren de short hefboomproducten op bijvoorbeeld de AEX geen renteopbrengst, maar wordt net als bij long producten “financieringsrente” als kosten berekend. Dat is bij ING en RBS duidelijk, omdat deze partijen de financieringskosten en opbrengsten per product aangeven. Maar in de algemene brochure maken zij van deze mogelijke situatie geen melding. Bij ABN is het net andersom. De bank meldt voor de short turbo’s dit mogelijke negatieve effect, maar geeft geen informatie over de financieringsrente per product. CB en Citi geven hierover helemaal geen informatie. Citi geeft aan die informatie op korte termijn wel te geven.

  2. Informatie over dividendverwerking. Producten met aandelen(indices) als onderliggende waarden keren het dividend uit. Dat gaat via een aanpassing (verlaging) van het financieringsniveau. In het algemeen vindt dividendverrekening plaats na aftrek van de dividendbelasting. Soms wordt die dividendbelasting niet berekend. Ik vind dat voor elke onderliggende waarde de uitgeven instelling zou moeten aangeven of, en zo ja hoeveel dividendbelasting wordt ingehouden.

  3. Historische ontwikkeling van het financieringsniveau. Met een historisch overzicht van het dagelijkse financieringsniveau van de turbo/sprinter/speeder kan de belegger een perfect inzicht krijgen in de werkelijk berekende kosten in het product. RBS en ABN geven een uitstekend (grafisch en cijfermatig) inzicht in de ontwikkeling van het financieringsniveau. Citi doet dat alleen grafisch. ING en CB geven geen historische informatie.

IEX grote Turbo/Speeder/Sprinter-onderzoek


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 december 2010 10:10
    Onder dit hoofdstuk past m.i. ook de 'manipulatie' van onervaren(?) Turbo gebruikers via het selectief (qua timing) uitgeven van nieuwe turbos's: long dan wel short. Ik baseer deze mening op mijn ervaring momenteel met zilver bij ABN. Bij een potentiele stijging van de onderliggende waarde worden er snel series short turbo's uitgegeven en omgekeerd. Maw beleggers worden 'gelokt' met hoge hefboomwaardes maar in (TA)omstandigheden die juist de kans om uitstoppen vergroten. Bij voorbeeld op dit moment (stijgende trend) worden er geen long posities toegevoegd en is er een hele serie short waarden die vrijwel dagelijks worden uitgestopt. Er is geen reactie met het uitgeven van long posities terwijl je de hefboomwaarde van de hoogste long (28.3) 'weg ziet smelten'. Ook toont de ABN website als 'nieuwe turbos'nog steeds een serie die op 20/12 is uitgegeven met sommigen inmiddels alweer uitgestopt. Slordig.
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links