Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Turbo 2.0

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. Miele Bauknecht 18 oktober 2010 11:46
    Ik vind bij alle turboproducten de informatie nogal tekortschieten. Welke spreads worden gehanteerd? Omdat de handel altijd erg dun is is het lastig te bepalen voor welke prijs een turbo gekocht/verkocht kan worden. Het orderboek geeft ook al geen informatie. Bij buitenlandse turbos wordt het alleen maar ingewikkelder omdat niet duidelijk is welke wisselkoers gehanteerd wordt en welke spread hier op zit. Bovendien is er vaak onduidelijkheid over welke onderliggende waarde gesproken wordt, bv indien er aandelen maar ook certificaten onderliggend mogelijk zouden kunnen zijn.

    Overigens baseer ik deze informatie op wat binck en alex mij laten zien, dit zou dus ook een tekortkoming van binck en alex kunnen zijn.

  2. [verwijderd] 18 oktober 2010 14:08
    Eerlijk gezegd zijn de turbos van ABN en vele varianten daarop een nogal doorzichtige vorm van oplichting met ondoorzichtige stofwolken.
    Als je turbo de goede kant op gaat, worden "je banden lekgestoken", dwz de hefboom loopt als los zand door je vingers weg. Als het tegen zit weet de enige marketmaker exact waar jouw stop ligt... En dan is een extra zetje gauw gegeven, zeker met lagere volumes. Als het zulke mooie producten zijn, waarom staan de volumes dan in geen verhouding tot bijv opties?
    Beetje ordinaire promo prietpraat eerlijk gezegd....
  3. [verwijderd] 18 oktober 2010 14:26
    Handel veel in Sprinters vanwege het simpele feit dat evt. restwaarde dichter bij laatst gedane koers ligt als bij Turbo's. Daarnaast betaald ING zeer snel restwaarde uit in vergelijking met RBS.
    Kosten via brokers ad € 10 zijn natuurlijk wel aan de zeer forse kant daar kan wel wat meer concurrentie in komen wat mij betreft.
  4. ro1946 18 oktober 2010 15:31
    Ik vind turbo's, in alle vormen zoals ook speeders en sprinters, een goed produkt. Veel beter dan opties. Je betaalt geen premie, behalve dan de spread, en de winstmogelijkheeden zijn beduidend beter dan bij opties. Juist dus voor de optiegebruiker, in feite een kortetermijn belegger ook wel genaamd gokker, die wil profiteren van de juiste koersbeweging is de turbo cs. een goed alternatief. Bij geen beweging gedurende een aantal dagen loopt er geen waarde uit het produkt. Het enige nadeel, zoals hierboven al beschreven, is dat de uitgevende instelling, maar ook andere marktpartijen, de koersvorming van de onderliggende waarde een handje zou kunnen helpen om de stoploss koers te bereiken. En aan deze aktie zouden kunnen verdienen. Verder zie ik, zeker in vergelijking met opties, eigenlijk alleen maar voordelen.
    Met vriendelijke groet,

    Robert D.
  5. [verwijderd] 18 oktober 2010 16:00
    Maar Simpelbekeken, dat klopt ook wel wat je zegt.
    Een turbo doet gewoon 0,1 euro per punt, die hefboom bestaat eigenlijk niet.
    Maar even over die stoploss op je turbo.
    Ik zet de stoploss nooit op de waarde van de turbo zelf.
    Het is beter om je turbo te beeindigen als de onderliggende waarde zoals bv de aex jouw stoploss bereikt.
    Want de aex heeft veel meer handelsvolume., en laat zich niet zo makkelijk sturen.

  6. [verwijderd] 18 oktober 2010 16:14
    quote:

    ro1946 schreef:

    Het enige nadeel, zoals hierboven al beschreven, is dat de uitgevende instelling, maar ook andere marktpartijen, de koersvorming van de onderliggende waarde een handje zou kunnen helpen om de stoploss koers te bereiken. En aan deze aktie zouden kunnen verdienen.
    Gezien de soms ogenschijnlijk onverklaarbare koersbewegingen vraag ik me ook wel eens af in hoeverre de betreffende marketmakers in hun dealingrooms de koersen in een bepaalde richting duwen om onder bepaalde omstandigheden stoploss niveau's te bereiken. Van Binck heb ik begrepen dat de uitgevers van deze producten door de AFM worden gecontroleerd op dit soort gedrag (ik vraag me af hoe), en dit gedrag ook niet in hun belang is. Ze verdienen al genoeg aan de spread zou je denken, in het bijzonder als er veel koersbeweging is op de beurs, in de tientallen procenten soms! In dat soort paniekmomenten moet je dus ook niet handelen, maar het zijn wel schandalig grote spreads.
  7. k2es 18 oktober 2010 16:56
    Mijn ervaring met de turbo's van ABNAmro in het verleden was dat op het moment van crashes de spread schandalig werd zodat je er enorm veel geld op moest toeleggen, daarom doe ik weinig meer met turbo's en werk nu meer met sprinters, maar ook die met kleinere bedragen want bij een crash kan de stoploss snel worden bereikt.
  8. [verwijderd] 18 oktober 2010 19:52
    Als roverhoofdman Goldman Sachs de turbohandel doet nou dan maak je borst maar nat. Het verdienmodel op dit soort produkten is niet ingericht op de klant maar op onze "vrienden" in het land van de onbegrensde hebzucht. Daar is onze eigen "Dik S." een kleine jongen bij.
    Ondoorzichtige handel, manipuleerbaar en minimale controle. Gewoon niet doen.
  9. lanatus 19 oktober 2010 00:40
    quote:

    hypertje schreef:

    Maar Simpelbekeken, dat klopt ook wel wat je zegt.
    Een turbo doet gewoon 0,1 euro per punt, die hefboom bestaat eigenlijk niet.
    Maar even over die stoploss op je turbo.
    Ik zet de stoploss nooit op de waarde van de turbo zelf.
    Het is beter om je turbo te beeindigen als de onderliggende waarde zoals bv de aex jouw stoploss bereikt.
    Want de aex heeft veel meer handelsvolume., en laat zich niet zo makkelijk sturen.

    Zo doe ik dat ook. Dan hoef ik niet te wachten op de afwikkeling en uitbetaling van de restwaarde. Maar dat kan ik pas sinds ik bij Binck handel. Bij de ING kon ik niet mijn eigen stoploss kiezen. Buitengewoon rustgevend, mijn eigen stoploss.
  10. [verwijderd] 19 oktober 2010 23:38
    @ Lanatus:
    Probleem daarmee is dat je een turbo moet nemen met een nog ruimere (verder weg liggende) stoploss. Daardoor heb je helemaal een verwaarloosbare hefboom, die bovendien nog effectiever tegen je in werkt...

    Ik heb eigenlijk alleen goede ervaringen met sprinters van commerz bank, en die gebruik ik alleen als ik geen opties kan kopen/schrijven.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links