Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Staatsschuld: lekker lang lenen

Staatsschuld: Griekenland schrijft het graag af, Nederland schrijft er graag over. Vorige week verscheen een 45 pagina's tellend rapport van het Agentschap van het Ministerie van Financiën over het financieringsbeleid van de staat. Het betreft met name de periode 2012-2014.

Het Agentschap geeft de Nederlandse staatsleningen uit binnen de kaders van het financieringsbeleid dat onder verantwoordelijkheid van de minister van Financiën wordt gedefinieerd. Het financieringsbeleid is nogal complex, met name door het gebruik van rentederivaten.

Met deze afgeleide financiële instrumenten probeert de overheid zijn hoofddoelstelling van het financieringbeleid na te streven: financiering van de staatsschuld tegen zo laag mogelijke kosten met acceptabele risico's.

Alleen zevenjarige obligaties

Die doelstelling wordt nagestreefd door dagelijks een zevenjarige staatslening uit te geven, zodat de hele staatsschuld alleen bestaat uit (oorspronkelijk) zevenjarige obligaties. In de praktijk kunnen er natuurlijk niet dagelijks uitsluitend zevenjarige leningen worden geplaatst.

De staat geeft korte, maar ook zeer lange leningen uit, zelfs met looptijden van meer dan dertig jaar. De derivaten (swaps) worden ingezet om die gefragmenteerde looptijden "synthetisch" terug te brengen naar een schuld die (virtueel) uit oorspronkelijk zevenjarige obligaties bestaat.

Dat beleid werd tot 2012 keurig uitgevoerd. In dat jaar was de gemiddelde looptijd van de staatschuld 3,5 jaar, precies wat je kan verwachten als de gehele staatsschuld met (virtueel) zevenjarige leningen is gefinancierd.

Looptijdverlenging

In 2012 is besloten dat van het zevenjarige swapbeleid kon worden afgeweken. Niet alle langlopende leningen behoefden via een derivatentransactie naar een zevenjarige looptijd te worden teruggebracht.

In de periode 2012-2014 is dat voor bijna 20 miljard aan leningen dan ook niet gebeurd. Het resultaat is dat de gemiddelde looptijd van de staatsschuld toenam van 3,5 jaar naar 4,5 jaar. Dat is mooi, maar aan die looptijdverlenging hangt een kostenplaatje, in ieder geval voor de korte termijn.

Immers langlopende schuld heeft doorgaans een hogere rente dan kortlopende schuld. Vorig jaar schreef ik al over deze beleidsaanpassing. Het ministerie wilde mij toen geen cijfers geven over de financiële consequenties van het nieuwe beleid, maar ik kwam via eigen berekeningen tot de volgende conclusies:

  1. de looptijdverlenging van schuld kost circa 0,5 miljard euro per jaar
  2. de staat lijdt een papieren verlies van enkele miljarden door de beleidswijziging vanwege de sterke rentedaling
  3. de swapactiviteiten maken het zeer lastig het beleid uit te leggen

Sorry minister Dijsselbloem

Het rapport van vorige week lijkt de cijfers te bevestigen. Volgens Dijsselbloem heeft de afwijking van het beleid 425 miljoen euro gekost, niet ver van de door mij aangegeven 500 miljoen.

Echter, ik sprak over een bedrag op jaarbasis, terwijl de 425 miljoen van het rapport over drie jaar gaat. Wat blijkt, ik heb een fout gemaakt door een eerder financieringsvoordeel van 150 miljoen onjuist in mijn berekeningen op te nemen.

Omdat bovendien de rente na het schrijven van mijn column zich anders ontwikkelde, was mijn schatting van 0,5 miljard per jaar te hoog. Sorry, minister Dijsselbloem. Mijn opmerking dat op papier een miljardenverlies zou worden geleden, toegegeven dat is een prognose met een ruime marge, bleek wel correct.

Niet meer swappen

Door de looptijdverlenging werd over de periode 2012-2014 een negatief resultaat van 3,7 miljard geboekt, aldus het rapport. Uit de cijferbrij met virtuele schuld, swaps en (tijdelijke) boekhoudverliezen blijkt inderdaad het in het derde punt gesignaleerde probleem, de complexiteit van het beleid.

De minister heeft nu wederom besloten tot beleidsaanpassingen en geeft aan (veel) minder gebruik te willen maken van swaps. Die beleidswijziging wordt mede ingegeven doordat de swapmarkt is veranderd en met meer risico is omgeven.

Daarnaast wil de minister de looptijd van de schuld (verder) verlengen. Dat doet hij door lange schuld niet meet te swappen en/of eerder opgezette swaps eerder af te sluiten. Dijsselbloem kiest voor verdere looptijdverlenging vanwege de historisch lage rente.

Rentevisie

Daarmee introduceert de minister een rentevisie in het financieringsbeleid. Dat kan gevaarlijk zijn. Ministers kunnen, net zo slecht als analisten, het toekomstige renteverloop voorspellen. Toch vind ik deze looptijdverlenging in relatie tot het huidige renteniveau een goed te verdedigen stap.

Bij een (historisch) lage rente is de kans op een rentestijging objectief gezien groter dan de kans op een verdere rentedaling. Hoe langer de looptijd van de schuld, hoe minder gevoelig die wordt voor een rentestijging. Uit dit oogpunt is looptijdverlenging zeker een verantwoord beleid.

De huidige schuld van 380 miljard euro, zou indien consequent gefinancierd met zevenjarige leningen, een jaarlijkse financieringsbehoefte van 54 miljard kennen. Als de looptijd van nieuwe schuld op tien jaar wordt gebracht, is de gemiddelde jaarlijkse aflossing gelijk aan 38 miljard.

Dat scheelt elk jaar 16 miljard aan financieringsbehoefte.

Minder rentelasten

Als de rente sterk zou stijgen, komt de begroting onder flinke (rente)druk. Rekent u zelf maar uit (ik begin er even niet meer aan) wat een 2%-rentestijging dan aan extra kosten zou betekenen!

Tot slot een relativerende opmerking bij de het definiëren van kaders voor het financieringsbeleid om zo goedkoop mogelijk te lenen. De echte bijdrage aan een beleid van zo laag mogelijke rentekosten is het beheersen van de omvang van de staatsschuld.

Over de periode 2008-2014 bijvoorbeeld is de staatsschuld opgelopen van 212 miljard euro naar 379 miljard euro. Gelukkig is over dezelfde periode de rente gedaald van 4% naar 1%. Door deze enorme rentedaling zijn de rentelasten op de staatschuld afgenomen van 13 naar ruim 8 miljard euro in 2014, ondanks de opgelopen schuld.

Je moet er niet aan denken, laat staan berekenen, wat de gevolgen voor de rentelasten waren geweest als de rente niet 3% zou zijn gedaald maar met datzelfde percentage zou zijn gestegen...


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. cordix 24 juni 2015 15:42
    In het FD van Maandag 22 juni stond een artikel met een paar leuke ideeen om de hypotheken te financieren uit de pensioenpot van 1100 miljard Euro die nu voor 85% in buitenlandse beleggingen is ondergebracht . Dit is het bekende Deense model dat al jaren daar goed functioneert. Ook zou het fiscaliseren van de gestorte pensioenpremies en belastingvrij uitkeren t.z.t. de Overheid eenmalig 360 miljard opleveren waarmee de staatsschuld verminderd kan worden waardoor minder rente schuldig is. Dit is slechts een greep uit de vele ideeen uit dit artikel . Ik zou zeer benieuwd zijn naar jouw ideen hierover Marcel .
  2. [verwijderd] 29 juni 2015 08:57
    quote:

    yellowcat100 schreef op 24 juni 2015 15:42:

    In het FD van Maandag 22 juni stond een artikel met een paar leuke ideeen om de hypotheken te financieren uit de pensioenpot van 1100 miljard Euro die nu voor 85% in buitenlandse beleggingen is ondergebracht . Dit is het bekende Deense model dat al jaren daar goed functioneert. Ook zou het fiscaliseren van de gestorte pensioenpremies en belastingvrij uitkeren t.z.t. de Overheid eenmalig 360 miljard opleveren waarmee de staatsschuld verminderd kan worden waardoor minder rente schuldig is. Dit is slechts een greep uit de vele ideeen uit dit artikel . Ik zou zeer benieuwd zijn naar jouw ideen hierover Marcel .
    Goh wat ben jij briljant zeg :(
    Ik zie niet waarom een hypotheek 'gefinancieerd' moet worden... uit iets anders dan het onderpand (het huis). Dat is per definitie zo.

  3. cordix 29 juni 2015 23:38
    @Bowski, Het werkwoord financieren is afgeleid van het zelfstandig naamwoord financier.Het is dus de Bank die de lening financiert met Euros die zij ergens op de balans heeft. Dit zouden ook Euros kunnen zijn die uit de grote pot van gestorte pensioenpremies komen zoals in Denemarken het geval is . De Bank zou dan haar Euros aan b.v. het MKB kunnen uitlenen om onze economie weer op gang te brengen ,Inderdaad briljant bedacht door de Denen Mr Bowski.
  4. [verwijderd] 30 juni 2015 10:51
    Je doet alsof het geld op is. Dat is niet zo: we zwemmen er in.
    Als er 'geen geld te vinden is' om een huis te financieren, dan steekt men het kennelijk liever ergens anders in.
    Dat kan natuurlijk anders worden als het te financieren object een aantrekkelijke waardering heeft: een lagere prijs!
    'Goedkoop' geld uit de pensioenfondsen in de richting van de woningmarkt de sturen/dwingen is leuk voor gemeentes, maar vervalst de werkelijkheid. Laat nou maar gewoon de markt zijn werk doen.

    Het probleem is niet dat er geen geld is, maar dat dat dat geld hogere prioriteiten heeft. Iemand met weinig baanzekerheid zal er bv weinig voor voelen om een keuze voor het leven te maken met een eigen huis; huren is dan verstandiger. Al wat wordt aangeboden zijn gezinshuizen, 30% heeft maar één bewoner. Die zijn veel te groot om opgebracht te worden door 1 persoon.
    Verder wordt/werd door gemeentes een enorme belasting geheven op eigen woningen dmv de grondprijs. €500/m2 op voor 200m2 grond is €100.000. Terwijl die grond van de boer gekocht was voor €1 a €2 per m2. Als eigen woningen te duur zijn moet je daar wat aan doen.

    Geldgebrek lijkt eerder het probleem van gemeentes die dit willen afwentelen op woningkopers.
    Let op: huurders/woningbouwverenigingen betalen die hoge grondprijzen niet.
    Ik adviseer aspirant-kopers om nog een aantal jaren te wachten totdat deze verborgen eigen-woningbelasting uitgestorven raakt.
  5. [verwijderd] 1 juli 2015 10:44
    @yellowcat100.
    Ik heb GOED gelezen dat jij verlekkerd zat te azen op "paar leuke ideeen om de hypotheken te financieren uit de pensioenpot van 1100 miljard Euro".
    Je hebt dus zelf het verband (wat ik wel door/in zie, maar jij ineens niet meer?) met Marcels artikel gelegd.

    kHoop dat je je lesje geleerd hebt.

    Bij je 'briljante idee' moest ik steeds denken aan deze jongeman: www.klaverblad.nl/commercials/tvcomme...
  6. cordix 1 juli 2015 18:33
    Teveel eer ,dank je . Deze wijze van hypotheken financieren werkt al meer dan 50 jaar in Denemarken heel goed tot ieders tevredenheid ,daar zijn geen kortingen nodig op uitkeringen en geen dure adviseurs en banken nodig om de premies te beleggen in het buitenland , kosten 1% = 1100 miljoen Euros (sic). De fiscalisering van de premies levert eenmalig 360 miljoen op terwijl de gepensioneerden geen eurocent minder maandelijks ontvangen .Ik zou zeggen lees het artikel in het FD eens voor je weer met commentaar komt dat kant noch wal raakt . Groetjes bey bey.
  7. [verwijderd] 2 juli 2015 10:14
    @yellocat: ik heb in je bijlage niks 'Denemarken' kunnen vinden.
    Waar de schrijver voor pleit is om de (uitgestelde) belastingheffing over pensioenpremies af te schaffen. Belastingheffing NU levert de staat dus NU geld op... en later niet meer.
    Schrijver wil dat geld NU laten rollen. Alsof er geldgebrek is.

    Waar het m.i. aan ontbreekt is het gebrek aan vertrouwen. De mensen sparen, met de woorden van schrijver: 'voor toekomstige consumptie'. M.i. terecht, omdat de Staat steeds meer de burger op zichzelf teugwerpt.
    Wat schrijver èn de NL staat m.i. niet onderkent is dat we een hoog ontwikkelde samenleving hebben die ook nog eens aan het vergrijzen is.
    Volgens mij is het dan domme onzin om tòch nog te willen groeien door nog méér te willen investeren. Zeker niet in burgerconsumptie. Misschien nog in kansrijke hoogtechnologische ontwikkelingen (waar wij wel de juiste infrastructuur voor hebben). Hoe hoger je op de ladder staat... des te moeilijker/kostbaarder is het om nòg hoger te komen.
    In het licht van 'opgaan, blinken en verzinken' moeten wij zolangzamerhand eens gaan denken aan aflossen, terugbrengen van de schuld.
    Investeren in NL loont niet, in tegenstelling tot investeren in landen als India, China, Afrika.
  8. cordix 2 juli 2015 14:35
    In het licht van 'opgaan, blinken en verzinken' moeten wij zolangzamerhand eens gaan denken aan aflossen, terugbrengen van de schuld.

    Fijn dat je het nu ook inziet : de staatsschuld moet teruggebracht worden en dat kan o.a. door fiscalisering van de pensioenpremies en ook door ons pensioenstelsel naar Deens model in te richten dat het beste pensioensysteem ter wereld is volgens vele onderzoeken. Voordeel ervan is o.a dat in dat systeem belegd wordt in hypotheekleningen in eigen land en niet 85% van de premies in het buitenland belegd wordt zoals nu bij ons het geval is en waaraan vele z.g. financieele experts en z.g adviseurs een dik belegde boterham verdienen. Veel plezier met de bijlage waarin het Deense systeem aan je wordt uitgelegd en ik sluit hierbij de discussie.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links