Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Eindelijk, Unilever

Eindelijk gaat het lukken. Het effect van het nieuwe Unilever-management, Paul Polman (voorheen Nestlé en Procter & Gamble) en Jean Marc Huet (Numico en Goldman Sachs) gaat zich nu vertalen in groei, zowel autonoom als door acquisities en in allerlei efficiencies zoals minder indirecte kosten, minder fabrieken, besparing op de supply chain en op werkkapitaal.

Na jaren van underperformance ten opzichte van concullega’s Nestlé, Danone en P&G, zou dit wel eens kunnen gaan veranderen. De vandaag gerapporteerde derdekwartaalcijfers bevestigen dit en doen de wat teleurstellende tweedekwartaalcijfers vergeten. Even een paar getallen om wat gevoel te krijgen. 

  • Unilever boekte 6% volumegroei in de eerste negen maanden van dit jaar (in de laatste 25 jaar is dit niet voorgekomen): 1,3% in West Europa, 5,1% in Amerika en 10,6% in Azië, Afrika en Oost Europa. De onderliggende groei was 3,8% (vanwege een 2,1% prijsdaling); dit is opmerkelijk bij een zwakke economische groei in veel westerse landen. Unilever wint dan ook marktaandeel met verschillende merken in vele landen.   
  • De marge bedrijfsresultaat ligt in de eerste negen maanden 0,3% hoger en steeg tot 15,6%, dit ondanks bijna 500 miljoen euro meer uitgaven aan reclames en promoties.
  • De  operationele marge in het derde kwartaal was 17%, met name door kostenbesparingen (onder andere het sluiten van fabrieken) en ondanks concurrentie van private label (huismerken). 
  • In de eerste 9 maanden is al 1 miljard euro bespaard, wat was beoogd voor geheel 2010; het kostenbesparingstarget voor dit jaar gaat omhoog naar 1,3 miljard euro.
  • De winst per aandeel (gecorrigeerd voor bijzondere items) steeg 17% tot 1,24 euro, hiervan is 9% te danken aan operationele verbeteringen en 8% door positieve valutaeffecten (zie de spreadsheet onderaan deze column).
  • De netto schuld bedraagt slechts ruim 6 miljard euro en minder dan 1x EBITDA.
  • Unilever betaalt weer een interimdividend van 0,208 euro; op jaarbasis wordt nu 0,819 euro betaald, een dividendrendement op de huidige koers van 3,6%. Dat is meer dan op een spaarrekening.   

De cirkel van Polman
Het gaat allemaal om de virtuele groeicirkel (zie bijgaand plaatje). Dit was het eerste plaatje dat Paul Polman ons bij zijn eerste presentatie als topman liet zien. Probeer de volumegroei aan te jagen door meer en snellere innovaties, stijgende reclamebudgetten en - desnoods - door de prijzen te verlagen en tegelijkertijd indirecte kosten te verlagen en de efficiency te laten toenemen. Paul Polman's groeicirkel voor Unilever

In eerste instantie zal dit ten koste van de marge gaan maar daarna gaat het beter. De cashflow neemt toe die dan weer geherinvesteerd wordt om marktaandelen te laten stijgen van bestaande merken. En het werkt. Nadat inderdaad de marges in de eerste helft 2009 daalden ten opzichte van 2008 begon de volumegroei in het tweede kwartaal van 2009.

Een belangrijke groeimotor is de introductie van innovaties  en merken in nieuwe markten:

  • Ponds’s Gold Radiance, een anti-verouderingscrème, geïntroduceerd in Azië
  • Herlancering van Lux in de haarverzorgingsmarkt in Japan
  • Sun, een fosfaatvrije turbogel voor de Europese vaatwasmarkt
  • Lipton, melkthee in China
  • Hellmann’s en Calvé-dressings in Indonesië
  • Rexona in Israël
  • Dove in China

Daarnaast nemen de marktaandelen toe:

  • Wasmiddelen in India, Turkije en Thailand
  • Deodorants (Dove voor mannen)
  • Haarverzorging in de Verenigde Staten
  • Magnum Gold in de consumenten-ijsmarkt 

En als derde groeimotor zijn er de acquisities van Unilever:

  • Sara Lee (persoonlijke verzorgingsproducten in Europa, zoals Sanex); omzet 750 miljoen euro en overeengekomen overnameprijs 1275 miljoen euro. Goedkeuring van de Europese commissie wordt hopelijk eind november verwacht.
  • Alberto Culver (haarverzorging in Amerika, Australië en Zuid Afrika met merken als VO5 en TRESemmé); omzet 1,6 miljard dollar, overnamesom 3,7 miljard dollar. Goedkeuring van autoriteiten moet nog komen.
  • Baltimor (een Russisch bedrijf met een omzet van circa 70 miljoen euro, actief in ketchup en mayonaises) is medio 2009 gekocht.
  • TIGI (haarverzorging, met name in de Verenigde Staten met een omzet van 250 miljoen dollar) is begin 2009 gekocht voor 400 miljoen dollar.

Duurzaam en minder zout
Ook zijn er enkele kleine niet-kernactiviteiten verkocht in de afgelopen jaren. Tenslotte behaalt Unilever meer dan de helft van haar omzet in emerging markets, dat is een groter deel van de omzet dan bij de concurrenten.

Unilever maakt voor het twaalfde aaneenvolgende jaar onderdeel uit van de Dow Jones Sustainability index. Onlangs kwam het bedrijf in het nieuws met duurzame verpakkingen en verlaging van de hoeveelheid zout in maaltijden (Unox-soep).

Met een verwachte winst per aandeel van circa 1,50 euro en richting 1,65 euro in 2011, is Unilever goedkoper geprijsd dan haar concurrenten en ondanks de koersstijging van vandaag, staat de koers nog altijd lager dan ultimo 2009.

Bijgaand nog wat spreadsheets voor de number crunchers onder u.Unilever derde kwartaal 2010

 Unilever derde kwartaal 2010
Bron: Unilever en Keijser Capital schattingen; klik op de plaatjes voor een grotere versie.


Nico van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. IN de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. Sinds 2007 is hij Hoofd Research bij Keijser Capital. De informatie in deze columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.


Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. De informatie in deze columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico van Geest

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. Van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. In de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. .

Meer over Nico van Geest

Recente artikelen van Nico van Geest

  1. dec '15 Een uitdagend 2016 2
  2. jan '15 Durf te voorspellen!
  3. dec '14 2015: AEX naar 450 5

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links