Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Air France Klem

Air France Klem

Vroegâh, toen ik nog alleen in de luiers belegde, erd het aandeel KLM op de beursvloer Klemmen genoemd. Net als Philips, Flippen en Unies en Olies kent u wellicht. Weet u er nog eentje, gaat u maar los in de comments.

Air France-KLM gaat onderuit na het rapporteren van KW3-cijfers. De cijfers zelf waren beter dan verwacht en dat schrijven de analisten ook. Toch gaat het fonds hard omlaag. Hoe komt dat? Doordat, zoals wel vaker de laatste tijd bij fondsen, de outlook is verlaagd. Via De Aandeelhouder.nl:

Air France-KLM verlaagde de outlook voor 2015 en rekent inmiddels op een daling van de kosten (per eenheid) met 0,5 tot 0,7 procent. Bij de halfjaarcijfers rekende de maatschappij nog op een verlaging van de kosten met 1 tot 1,3 procent. In het derde kwartaal was er sprake van een verlaging van de kosten met 0,9 procent. Air France-KLM herhaalde wel de verwachting van een daling van de nettoschuld met een miljard euro naar 4,4 miljard euro.

 Bank of America is ook positief over dit kwartaal, maar ziet nog altijd downside. Via De Aandeelhouder.nl

De resultaten van Air France-KLM waren duidelijk beter dan verwacht, waardoor de consensusverwachting voor het jaarresultaat met circa 200 miljoen euro opwaarts kan worden bijgesteld. Dit schreven analisten van Bank of America Merrill Lynch in een reactie op de kwartaalrapportage van de luchtvaartmaatschappij.

Rabobank is ook positief over deze rapportage, maar negatief over de kostenbesparing. Via ANP.

Dat Air France nog altijd worstelt met de vakbonden over nieuwe kostenbesparingen, geeft volgens Claassen aan dat er een duidelijk risico is dat de doelen op dat terrein niet zullen worden gehaald. Daarnaast blijft felle concurrentie de ticketprijzen drukken, wat de lagere brandstofrekening grotendeels teniet doet.

ING hamert ook op de kosten van Air France-KLM. Via ANP

Analist Quirijn Mulder van ING noemt de cijfers eveneens boven verwachting. Ook hij vindt het teleurstellend dat Air France-KLM zijn ambities om de kosten verder terug te dringen heeft moeten temperen. Hij gaat er echter vanuit dat de directie voet bij stuk zal houden wat betreft de gewenste verhoging van de productiviteit.

De analisten zijn allemaal positief verrast door het resultaat van Air France-KLM. Toch blijven de analisten negatief over het bedrijf op de lange termijn. Terecht, want u zag op 5 oktober hoe barbaars de werknemers van Air France zijn als er mensen worden ontslagen. Te gek voor worden, want deze tabel laat zien dat er bij Air France duidelijk efficiënter gewerkt moet worden.

 

 

Daarnaast wordt concurrentie door carriers uit het Midden-Oosten en de budgetcarriers benoemd door de analisten en ook dat is terecht. Daarnaast heeft het bedrijf nog altijd een boel schulden, ze verwachten de nettoschuld te verlagen naar 4,4 miljard euro, en zit de Franse staat er tot zijn nek in.

Geld verdienen is voor het bedrijf ook nog altijd erg lastig, ondanks dit goede kwartaal. Syb van Slingerlandt heeft daarover een goed stuk over geschreven met rekensommen. Hij geeft het de kwalificatie: Waardevernietigende onderneming. Dat lijkt me duidelijke taal, toch?

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. fritscrach 29 oktober 2015 19:07
    ABN waren banken.

    En Klemmen moeten uitgekocht worden door de overheid.
    Het parasiteren door die kale Fransen is nou mooi geweest.
    Straks trekken ze Schiphol mee en ben je verder van huis.
    Vergeleken met een Italiaanse ramptrein wordt dit een koopje.
    Dus hoeft de aanstaande staatssec. zich geen zorgen te maken.
    Wordt juist een enquete als KLM failliet (Frans woord) zou gaan.
  2. forum rang 9 josti5 29 oktober 2015 20:27
    Van Wijk is de grote boosdoener in deze: hij had KLM nooit en te nimmer mogen verkopen aan de Fransen. Ajax straks filiaal van Paris SG?
    De KLM-cultuur was bovendien arrogant, en dat is onder de Fransen bepaald niet minder geworden, integendeel.
    Een Midden-Oosterse geldschieter was indertijd veel beter geweest, en had de deur naar de Golfstaten, die de luchtvaart aan het overnemen zijn, wijd geopend.
    Air France-KLM, Alitalia, Lufthansa: allemaal achterhoedegevechten, tekenen aan de wand van een wegkwijnend Europa.
    Schiphol gaat op termijn, met of zonder KLM, sowieso ten onder aan megalomanie en wereldwijde concurrentie: de gevechten om de banen zullen harder en harder worden, en de lonen liggen door o.a. de torenhoge belastingen en woonlasten veel te hoog, om wereldwijd concurrerend te zijn.
    Hetzelfde is aan de gang met de zuivelindustrie, de bloemen en de groenten: allemaal, net als de luchtvaart, oude economie, waar geen droog brood meer in te verdienen valt.

  3. [verwijderd] 29 oktober 2015 21:51
    De cijfers tov Ryanair; tsja..
    Allereerst knap van AF/KLM dat ze met 2 maal zoveel vliegtuigen 5 maal zoveel omzet kunnen genereren !.
    Maar voor deze 2 maal zoveel vliegtuigen hebben ze 10 maal zoveel personeel nodig. Die overigens per hoofd nog eens 7/5 keer duurder zijn. Kortom, niet alleen te duur personeel, maar vooral TEVEEL.
    Maar er zijn natuurlijk ook andere grote VERDWIJNGATEN. Ryanair houdt van de omzet van 5 (na aftrek loonkosten) nog ca 1 over. Bij AF/KLM gaat dit van 17,5 naar 0. Explain that !.
    Met enkel hameren op personeel & personeelskosten zijn ze er nog lang niet. Bovendien zal de vloot toch ook eens vernieuwd moeten gaan worden. Ik vrees ook voor een lange slopende lijdensweg.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links