Vroegâh, toen ik nog alleen in de luiers belegde, erd het aandeel KLM op de beursvloer Klemmen genoemd. Net als Philips, Flippen en Unies en Olies kent u wellicht. Weet u er nog eentje, gaat u maar los in de comments.
Air France-KLM gaat onderuit na het rapporteren van KW3-cijfers. De cijfers zelf waren beter dan verwacht en dat schrijven de analisten ook. Toch gaat het fonds hard omlaag. Hoe komt dat? Doordat, zoals wel vaker de laatste tijd bij fondsen, de outlook is verlaagd. Via De Aandeelhouder.nl:
Air France-KLM verlaagde de outlook voor 2015 en rekent inmiddels op een daling van de kosten (per eenheid) met 0,5 tot 0,7 procent. Bij de halfjaarcijfers rekende de maatschappij nog op een verlaging van de kosten met 1 tot 1,3 procent. In het derde kwartaal was er sprake van een verlaging van de kosten met 0,9 procent. Air France-KLM herhaalde wel de verwachting van een daling van de nettoschuld met een miljard euro naar 4,4 miljard euro.
Bank of America is ook positief over dit kwartaal, maar ziet nog altijd downside. Via De Aandeelhouder.nl
De resultaten van Air France-KLM waren duidelijk beter dan verwacht, waardoor de consensusverwachting voor het jaarresultaat met circa 200 miljoen euro opwaarts kan worden bijgesteld. Dit schreven analisten van Bank of America Merrill Lynch in een reactie op de kwartaalrapportage van de luchtvaartmaatschappij.
Rabobank is ook positief over deze rapportage, maar negatief over de kostenbesparing. Via ANP.
Dat Air France nog altijd worstelt met de vakbonden over nieuwe kostenbesparingen, geeft volgens Claassen aan dat er een duidelijk risico is dat de doelen op dat terrein niet zullen worden gehaald. Daarnaast blijft felle concurrentie de ticketprijzen drukken, wat de lagere brandstofrekening grotendeels teniet doet.
ING hamert ook op de kosten van Air France-KLM. Via ANP
Analist Quirijn Mulder van ING noemt de cijfers eveneens boven verwachting. Ook hij vindt het teleurstellend dat Air France-KLM zijn ambities om de kosten verder terug te dringen heeft moeten temperen. Hij gaat er echter vanuit dat de directie voet bij stuk zal houden wat betreft de gewenste verhoging van de productiviteit.
De analisten zijn allemaal positief verrast door het resultaat van Air France-KLM. Toch blijven de analisten negatief over het bedrijf op de lange termijn. Terecht, want u zag op 5 oktober hoe barbaars de werknemers van Air France zijn als er mensen worden ontslagen. Te gek voor worden, want deze tabel laat zien dat er bij Air France duidelijk efficiënter gewerkt moet worden.
Daarnaast wordt concurrentie door carriers uit het Midden-Oosten en de budgetcarriers benoemd door de analisten en ook dat is terecht. Daarnaast heeft het bedrijf nog altijd een boel schulden, ze verwachten de nettoschuld te verlagen naar 4,4 miljard euro, en zit de Franse staat er tot zijn nek in.
Geld verdienen is voor het bedrijf ook nog altijd erg lastig, ondanks dit goede kwartaal. Syb van Slingerlandt heeft daarover een goed stuk over geschreven met rekensommen. Hij geeft het de kwalificatie: Waardevernietigende onderneming. Dat lijkt me duidelijke taal, toch?