Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Topman KLM verdedigt band met Air France

Topman KLM verdedigt band met Air France

DEN HAAG (AFN) - Het opsplitsen van Air France en KLM is ,,ondenkbaar''. Dat heeft KLM-topman Pieter Elbers gezegd in het tv-programma Buitenhof. Voor het oog van de camera verdedigde hij de samenwerking van de Nederlandse luchtvaarttrots met Air France, maar kwam tegelijk ook met scherpe opmerkingen richting het stakende personeel in Frankrijk.

Het samengaan met Air France heeft veel gebracht, aldus Elbers. Daardoor kan KLM bijvoorbeeld veel meer bestemmingen aanbieden. Ook zou KLM er baat bij hebben in de contacten met partners en maakt de schaalgrootte investeringen makkelijker.

De luchtvaartwereld is de laatste jaren wel erg veranderd, moest Elbers toegeven. Maar het is Air France de afgelopen jaren ook gelukt om weer winstgevend te worden, zo benadrukte hij. ,,Het is fijn om een Franse broer naast me te hebben. Het moet wel een sterke broer zijn, maar toch.''

Stakingen en onrust

Elbers is niet blij met de recente stakingen in Frankrijk en de onrust binnen het bedrijf. Dat heeft volgens hem nu al zo'n 400 miljoen euro gekost. ,,Daar kan je twee Boeing 787's voor kopen.'' Volgens de Nederlander gaan de stakingen niet ten koste van de portemonnee van KLM, maar de impact op het bedrijf is wel groot. De perikelen leidden onlangs ook tot het aangekondigde vertrek van Jean-Marc Janaillac, de hoogste baas bij Air France-KLM.

Als de Franse bonden nog langer doorgaan met staken, dan zal Air France volgens Elbers hard moeten ingrijpen. ,,Bij andere luchtvaartmaatschappijen hebben we gezien dat je dan in een negatieve spiraal kan komen.''

Elbers wees er ook op dat de bonden niet de illusie moeten hebben dat er nog ,,een helpende hand van boven'' komt, in de vorm van extra financiële steun van de Franse overheid. Dergelijke staatssteun mag zelfs helemaal niet meer, stelde de KLM-baas. De regering in Parijs heeft al laten weten haar handen af te houden van het slepende loonconflict bij de luchtvaartmaatschappij.

Lees over dit aandeel ook

  1. 13 mei Air France-KLM lost laatste deel Oceane-obligaties af
  2. 08 mei Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. Sps uslugi 13 mei 2018 13:36
    KLM air France is een Europees bedrijf .Als de vluchten vermindert word met 200000 per jaar en er 50000 passagiers in Nederland een doel hebben komen ze met ander vervoer als de auto meer uitstoot , langere files ,en over volle steden , een nieuw vliegveld of spreiden binnen Europa. Belasting op kerosine kan niet vliegtuigen tanken in de belasting vrije zone .
  2. Sjonnie2 13 mei 2018 20:01
    quote:

    Sps uslugi schreef op 13 mei 2018 13:36:

    KLM air France is een Europees bedrijf .Als de vluchten vermindert word met 200000 per jaar en er 50000 passagiers in Nederland een doel hebben komen ze met ander vervoer als de auto meer uitstoot , langere files ,en over volle steden , een nieuw vliegveld of spreiden binnen Europa. Belasting op kerosine kan niet vliegtuigen tanken in de belasting vrije zone .
    Snap je zelf wel wat je zegt ?
  3. forum rang 9 josti5 14 mei 2018 09:49
    Ik vertaal het zo: KLM -Air France is een Europees bedrijf. Als het aantal vluchten wordt verminderd waardoor er 200.000 minder passagiers worden vervoerd, van wie er 50.000 Nederland als bestemming hebben, dan komen deze 50.000 met ander vervoer, zoals de auto, met als gevolg meer uitstoot, langere files en overvolle steden, een nieiw vliegveld of spreiding van passagiers binnen Europa. Belasting op kerosine kan niet, want dan gaan vliegtuigen tanken in een belastingvrije zone.

    Zo te lezen, heeft de schrijver het over de mogelijke gevolgen van het verminderen van het aantal passagiers op de 'hub' Schiphol (zoiets als een overslaghaven voor mensen).
  4. [verwijderd] 15 mei 2018 04:16
    quote:

    josti5 schreef op 14 mei 2018 09:49:

    Ik vertaal het zo: KLM -Air France is een Europees bedrijf. Als het aantal vluchten wordt verminderd waardoor er 200.000 minder passagiers worden vervoerd, van wie er 50.000 Nederland als bestemming hebben, dan komen deze 50.000 met ander vervoer, zoals de auto, met als gevolg meer uitstoot, langere files en overvolle steden, een nieiw vliegveld of spreiding van passagiers binnen Europa. Belasting op kerosine kan niet, want dan gaan vliegtuigen tanken in een belastingvrije zone.

    Zo te lezen, heeft de schrijver het over de mogelijke gevolgen van het verminderen van het aantal passagiers op de 'hub' Schiphol (zoiets als een overslaghaven voor mensen).
    Goede vertaling beter dan Google !!!
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,560 17:37
-0,215 -2,00%
Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links