Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

'Vertraging bij bouw Tesla-fabriek in Duitsland'

Gepubliceerd op 8 februari 2021 08:14 | Views: 5.551 | Onderwerpen: bouw & infrastructuur, Duitsland

TESLA INC. DL -,001 24 feb

599,90 +32,10 (+5,65%)

BERLIJN (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe fabriek van Tesla in de buurt van Berlijn dreigt behoorlijke vertraging op te lopen. Volgens bronnen tegen het Duitse zakenblad Automobilwoche zijn belangrijke gebouwen van de fabriek voor elektrische auto's nog niet gebouwd en is er nog geen aanvraag ingediend voor een vergunning van de productiefaciliteit voor batterijen bij de locatie.

Daardoor zijn er twijfels of de gigafabriek binnen vijf maanden kan gaan openen, zoals gepland. De locatie komt te staan in Grünheide ten zuidoosten van Berlijn, in de deelstaat Brandenburg. De productie van de Tesla Model Y zou daar in juli al moeten beginnen.

Tesla heeft een subsidie van 1 miljard euro toegezegd gekregen van de Duitse overheid voor de fabriek. Maar ingewijden zeggen tegen Automobilwoche dat het bedrag lager kan gaan uitvallen. De totale kosten van de fabriek zouden door Tesla worden geraamd op circa 4 miljard euro. Topman Elon Musk heeft gezegd dat de gigafabriek bij Berlijn de grootste productielocatie voor batterijen ter wereld kan gaan worden.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
TESLA INC. DL -,001 80% zegt verkopen 25 stemmen

Gerelateerd

Reacties

26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Jopie1962 8 februari 2021 08:46
    "Tesla heeft een subsidie van 1 miljard euro toegezegd gekregen van de Duitse overheid voor de fabriek."

    "...zijn belangrijke gebouwen van de fabriek voor elektrische auto's nog niet gebouwd en is er nog geen aanvraag ingediend ..."

    Het gaat dus alleen maar om het binnenhalen van die subsidie, de bouwintentie is er blijkbaar niet écht.
  2. tomansky 8 februari 2021 09:11
    quote:

    Jopie1962 schreef op 8 februari 2021 08:46:


    "Tesla heeft een subsidie van 1 miljard euro toegezegd gekregen van de Duitse overheid voor de fabriek."

    "...zijn belangrijke gebouwen van de fabriek voor elektrische auto's nog niet gebouwd en is er nog geen aanvraag ingediend ..."

    Het gaat dus alleen maar om het binnenhalen van die subsidie, de bouwintentie is er blijkbaar niet écht.



    Haha geen bouw intentie...
    www.youtube.com/watch?v=M5kwKe4ZV6U&a...

  3. forum rang 5 Gaston Lagaffe 8 februari 2021 10:00
    quote:

    andre68 schreef op 8 februari 2021 09:12:


    Er schijnen nog wat problemen te zijn met de vergunningsaanvraag voor de bouw van een nieuwe steenkoolcentrale naast de autofabriek, benodigd om de batterijen van de Tesla's op te laden.
    Het gaat er niet om of je milieuvriendelijk bent maar of je uitstraalt dat je milieuvriendelijk bent en dat zit met Tesla-rijders wel goed :) Vraag me trouwens af bij welke koers Tesla-beleggers hoogtevrees krijgen ? Heb maar eens het risico genomen (beperkt) short te gaan (wat ik verder niemand aanraad)
  4. Hugo44 8 februari 2021 10:24
    Even wat tegengas tegen deze negatieve posters: ik kan me nog goed herinneren dat tien jaar geleden veel mensen kritiek hadden op Apple, toen de iPhone uitkwam. Veel te laat, geen goede camera, veel te duur, slechte arbeidsomstandigheden etc.

    Er is altijd wel iets te vinden, maar kijk eens wat er al door Tesla is gebouwd daar bij Berlijn. Of de productie nou in juli of in september begint maakt echt niet zo veel uit. Leest u dat soort detail-info ook over BMW en Mercedes-Benz?

    Bedenk ook eens hoe ver de Duitse auto-industrie achterloopt op Tesla. Dat is nu al een hopeloze zaak. Misschien komt er nog een Tesla fabriek in Beieren dan kunnen al die werkloze arbeiders van BMW en Audi bij Tesla aan de slag.Stuttgart kan ook natuurlijk, want voor Mercedes-Benz ziet het er ook niet rooskleurig uit. Volkswagen laat met de ID3 en ID4 zien hoe je het niet moet aanpakken, ze kunnen zich daar niet nog zo'n debacle veroorloven. Maar dat gaat wel gebeuren.

    De Duitse overheden op elk niveau steunen Tesla dus met die vergunningen komt het vast wel goed.

    Dat er stroom nodig is voor een autofabriek lijkt me logisch. Tesla zelf zal zo veel mogelijk energie gaan besparen of opwekken, als BMW dat kan bij de bouw van de i3 dan kan Tesla dat ook.
  5. forum rang 5 geobeo 8 februari 2021 10:59
    quote:

    Hugo44 schreef op 8 februari 2021 10:24:


    De Duitse overheden op elk niveau steunen Tesla dus met die vergunningen komt het vast wel goed.

    Dat er stroom nodig is voor een autofabriek lijkt me logisch. Tesla zelf zal zo veel mogelijk energie gaan besparen of opwekken, als BMW dat kan bij de bouw van de i3 dan kan Tesla dat ook.


    Als ik dan toch nog ff zuur mag reageren op dit stukje: Duitsland is wel echt van de minder groene landen in de EU voor wat betreft stroom omzetten.

    Hun toekomst plan is om van o.a. schone kern energie (0 CO2 uitstoot) over te schakelen op gas uit Rusland (veel CO2 uitstoot). En ja daar zit ook nog een klein deeltje (< 35 %) "groene" energie bij. Hele hele dure groene energie. Om de industrie toch goedkoop stroom te kunnen laten gebruiken, hebben ze de kosten voor de consument gewoon omhoog geschroefd. Met omhoog bedoel ik: de hoogste stroomkosten ter wereld.

    Frankrijk (kern energie land) heeft bijvoorbeeld een veel lagere CO2 uitstoot per TWh dan Duitsland. Hadden ze beter daar die fabriek kunnen bouwen...

    Dat gezegd hebbende: ik ben groot fan van Tesla en Musk en aangezien Tesla gewoon een commercieel bedrijf is, snap ik het volkomen dat Tesla gewoon naar de plek toe gaat die de beste commerciële mogelijkheden (inclusief subsidie) biedt. De subsidies aan Tesla vallen overigens in het niets bij de subsidies aan de Duitse vervuilende auto industrie, dus sja...

    Subsidies = EU. Sterker nog: ik denk dat subsidies de hoofdoorzaak zijn van gebrek aan innovatie in de EU.
  6. forum rang 4 IceBear1 8 februari 2021 12:19
    quote:

    andre68 schreef op 8 februari 2021 09:12:


    Er schijnen nog wat problemen te zijn met de vergunningsaanvraag voor de bouw van een nieuwe steenkoolcentrale naast de autofabriek, benodigd om de batterijen van de Tesla's op te laden.


    In verschillende landen is het electrisch netwerk tegen de grenzen aan het lopen door de "vergroening".

    Oorzaken: Geen nieuwe centrales op fossiele brandstoffen, niet meer biomassa door te veel ontbossing; windmolens zijn ongezond voor mens en dier; zonnepanelen doen het niet in de winter; nucleaire energie is een milieu risico; uitbreiding van het hoogspannings netwerk is niet goed voor de gezondheid van mensen die er dichtbij leven.

    Het lijkt mij dat de "vergroening" nog wel even wat hobbels te nemen heeft. Kernfusie is volgens mij de enige oplossing voor de lange termijn, en tot die tijd gewoon gas centrales bouwen, dat is stabiel, schoon en veilig, alleen de CO2 is een discussie.
  7. Hugo44 8 februari 2021 12:57
    Als ik kon kiezen tussen Frankrijk en Duitsland voor een nieuwe Tesla fabriek zou ik Duitsland kiezen, daar zijn veel beter opgeleide ingenieurs en meer geschikte arbeiders voorhanden. In Frankrijk staken ze ook vaker.

    Duitsland is nog lang niet groen nee, nog een kwart van de energie komt uit bruinkool, ook nog veel steenkool. Hun kerncentrales kunnen best veel langer mee, het zou me niet verbazen als ze de beslissing om die te gaan sluiten moeten terugdraaien, vanwege uitstoot-eisen.

    Het valt mij juist mee hoe weinig Tesla in Duitsland wordt tegengewerkt en hoe positief ook de concurrentie er tegenover staat (Diess van VW bijvoorbeeld). De overheid daar ziet het denk ik als een mooie aanjager voor de rest van de industrie, die totnutoe veel te weinig voortvarend bezig was met de omslag naar elektrisch rijden.

    Het debacle bij VW is een designprobleem. Teveel ontworpen vanuit de oude techniek,terwijl software nu belangrijker is. Het over-the-air updaten is pas bedacht nadat de auto al was ontworpen, maar daarvoor moest ook nieuwe hardware komen, waardoor duizenden ID3's bijna een jaar niet konden worden uitgeleverd. Toen ze wel verkocht konden worden leek het even een verkoopsukses, maar kijk eens hoeveel er nu nog bij VW-dealers in Nederland staan (1100 op hun site maar waarschijnlijk nog wel meer). Dat lijkt mij voor de rest van dit jaar wel voldoende. Goed, de ID4 is ook leverbaar, maar VW heeft achterstand opgelopen terwijl Tesla de voorsprong heeft vergoot. Als Tesla met een kleiner model komt gaan we zien wie het beter doet.
  8. AEX900 8 februari 2021 14:24
    Dat gaat dus richtig Tilburg; grootse plannen met veel bombarie en toezeggingen en na inning van de voordelen alleen nog opslagruimte en de beloofde productie naar België. Veel beloven en weinig geven doet, nu eenmaal, elke naieve ambtenaar in vreugde leven.
    De duitse batterijfabriek is tot nu toe pure lucht. Alleen voor de publiciteit en als worst voor nog meer subsidies.
    Krijgen VW, Mercedes, BMW en Opel ook 1 miljard?
  9. daremaster 8 februari 2021 15:27
    Allemaal nonsense en FUD. Musk heeft tijdens battery day aangekondigd dat de batterijen voor Giga Berlijn in eerste instantie uit de fabriek in Amerika komen. Ook heeft Tesla toeleveranciers voor batterijen zoals LG Chem, die een fabriek in Polen heeft. Zou er maar niet vanuit gaan dat dit vertraging gaat opleveren ;)
26 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare