Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Consumentenvertrouwen eurozone hard onderuit

BRUSSEL (AFN) - Het vertrouwen van consumenten in de economie van de eurozone is in februari stevig gedaald ten opzichte van de voorgaande maand. Dat blijkt uit cijfers die de Europese Commissie vrijdag heeft gepresenteerd.

De index die het vertrouwen weergeeft ging deze maand van min 6,3 naar min 8,8. Daarmee zakte de graadmeter een stuk harder dan economen hadden verwacht. Die gingen in doorsnee uit van een niveau van min 6,6.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pietje-2005 19 februari 2016 16:24
    Ik heb ook totaal geen vertrouwen in eurozone en de economie ervan, op langere termijn.
    Op korte termijn proberen we met geleend geld dingen aan de praat te houden, en maar hopen dat er iets verbetert in de wereld.
    recente berichten van bepaalde instanties geven duidelijk aan dat wereldeconomie slechter gaat draaien, voorlopig.
  2. OngerealiseerdRendement 19 februari 2016 16:33
    Volgens mij maakt het niet uit hoe laag de rente wordt, consumenten gaan echt geen geld uitgeven als ze blijven horen dat het slecht gaat. Juist als sparen niks oplevert en ze vertrouwen hebben dat het beter gaat durven ze hun zuur verdiende centjes pas op te maken. Anders blijven ze sparen als buffer en niet om rente te vangen.
  3. Voc 19 februari 2016 16:39
    @Pmsbutter.. Ja 'al' die consumenten zijn dom.. Lezen is ook een vak. Ik schrijf de 'gemiddelde'...
    En ik blijf bij mijn stelling dat de meeste consumenten geen idee hebben wat er in de economie en op de beurs gebeurd. Ze krijgen elke maand (mits niet werkeloos of ziek) hun geld. Dat fluctueert bijna niet.
    Dus wat ze lezen in de media is wat zij ervaren als goed gaan of slecht gaan in de economie.
    Dit is een kort betoog, te kort om te onderbouwen, het blijft mijn persoonlijke visie.
  4. [verwijderd] 19 februari 2016 16:54
    VOC vertel mij dan wat er precies gebeurt op de beurs en in de economie wat we als domme consument dus niet lezen in de media. En leg me dan precies uit wat er moet veranderen om de huidige situatie op te lossen. Want we trekken dus volgens jouw allemaal de verkeerde conclusies. Nou ja degenen die er geen verstand van hebben en daar hoor jij duidelijk niet bij.
  5. Voc 19 februari 2016 17:04
    PMSButter.. Idd de gemiddelde consument heeft geen flauw benul van alles op dit vlak.
    Jij schat ze hoog in verklaar jij eens waarom ze daar wel zo'n kijk op hebben. En wat is jouw oplossing? Heb ik het gehad over een oplossing?

    Wat ik hoor is dat veel consumenten hun hypotheek lachend oversluiten... lage rente roepen ze, en wat is de benzine en diesel goedkoop. Daar hebben ze het over... maar hoe het met bv een Shell gaat? de meesten hebben geen idee.
  6. Twijfels 19 februari 2016 17:12
    De consument praat niet alleen na maar ijlt ook nog eens maanden na met zijn gevoelsindex. Daarbij heb je wel eens een gemiddelde consument gesproken voor dit soort onzinnige metingen? De vraagstellingen zijn dusdanig dat de uitslag voor meer dan 50% gestuurd wordt. En ja, om dat zo effectief te sturen heb je nu eenmaal hele domme consumenten nodig. En die hebben we zat in nl!

    Prettig weekend maar weer.
  7. anjj 19 februari 2016 17:35
    Misschien heeft de consument te lang gehoord dat het zo goed ging, maar liep zelf met zijn kop tegen de muur zeker die nu naar hun pensioen raken en dezen hebben er geen geloof meer in. Zij zullen dus minder uitgeven en meer oppotten om de tekorten die gaan komen op te vangen. Zo dom zijn ze niet, want het gaat met de grote groep ouderen niet veel beter worden. Europa zal dat alleen verergeren
  8. forum rang 6 !@#$!@! 19 februari 2016 18:10
    quote:

    Voc schreef op 19 februari 2016 16:12:

    Moeten ze maar minder hard in de media schreeuwen dat het slecht gaat.
    Gemiddelde consument heeft er geen verstand van, of gevoel bij, en papegaaien gewoon na wat erin de media wordt gezegd.
    Zo praten we elkaar echt in een depressie.
    Hier is onderzoek naar gedaan. Mensen laten zich nauwelijks beïnvloeden door verhalen in de media (ver weg). Mensen laten zich vooral beïnvloeden door hun directe omgeving, dus hun persoonlijk referentiekader.

    Als het met hun ene neef of nicht, hun vriend of die ene kennis slecht gaat omdat ie ontslagen is of geen promotie krijgt etc etc dan is dat de staat van de economie.
    Andersom geld natuurlijk ook, als ze een paar kennissen hebben die het goed gaat, gaat het goed met de hele economie.
  9. Voc 19 februari 2016 18:46
    quote:

    !@#$!@! schreef op 19 februari 2016 18:10:

    [...]

    Hier is onderzoek naar gedaan. Mensen laten zich nauwelijks beïnvloeden door verhalen in de media (ver weg). Mensen laten zich vooral beïnvloeden door hun directe omgeving, dus hun persoonlijk referentiekader.

    Als het met hun ene neef of nicht, hun vriend of die ene kennis slecht gaat omdat ie ontslagen is of geen promotie krijgt etc etc dan is dat de staat van de economie.
    Andersom geld natuurlijk ook, als ze een paar kennissen hebben die het goed gaat, gaat het goed met de hele economie.
    Klopt deels, maar dat zijn over het algemeen oude onderzoeken. Tijden veranderen. Media zijn sneller en wereldwijd nieuws is dominanter. Wie dacht er 15 tot 20 jaar geldend zo over China na? Nu hoor je consumenten om je heen ook roepen ja het gaat slecht in China... Wie is er geweest? Ze horen t uit de media.
    Het blijkt ook dat dit soort sentimenten met de beurs meehobbelen (Er achteraan dus).
    En zoals hierboven door iemand is geroepen... ze blijven ook langer negatief als het economisch of op de beurs alweer omhoog gaat.
    Dus ik kan je volgen maar de invloed bij extremere situaties en uitslagen is wel aan het veranderen.
  10. forum rang 6 !@#$!@! 19 februari 2016 19:31
    quote:

    Voc schreef op 19 februari 2016 18:46:

    [...]

    Klopt deels, maar dat zijn over het algemeen oude onderzoeken. Tijden veranderen. Media zijn sneller en wereldwijd nieuws is dominanter. Wie dacht er 15 tot 20 jaar geldend zo over China na? Nu hoor je consumenten om je heen ook roepen ja het gaat slecht in China... Wie is er geweest? Ze horen t uit de media.
    Het blijkt ook dat dit soort sentimenten met de beurs meehobbelen (Er achteraan dus).
    Jij gaat ervan uit dat gedrag verklaart wordt door sentiment. Het is aannemelijker dat sentiment bepaald wordt door het gedrag.
    Daarnaast wat mensen zeggen wil niet zeggen dat dat ook hun gedrag beïnvloed.
    Zoals gezegd hun persoonlijk referentiekader is bepalend, niet wat ze lezen over China en hun mening daarover.
    Dat de media nu sneller is, doet niks af aan die onderzoeken. Dat mensen 70 jaar geleden alles pas 1 dag later in de krant lazen maakt niks uit aan het hele verhaal.
    Men praat altijd over dingen waar men niet is geweest of niks vanaf weet. Als je leest dat de huurmarkt in Groningen slecht is, dan neem je dat waarschijnlijk maar gewoon aan, je komt er toch nooit. (net zoals je nooit in China komt, of London waar de vastgoedsector overhit zou zijn etc)

    Maar het gedrag van de gemiddelde consument wordt bepaald door hun eigen directe ervaringen van hun omgeving. (zelfs als ze zelf anders zeggen haha)
  11. forum rang 7 Kaviaar 19 februari 2016 20:35
    Ik vind die reclame die bovenaan het aandeel siert, ook wel leuk gekozen elke keer:

    zo van, stort de beurs in elkaar? (Ken Fischer) en zo heb je nog zo'n leuke opbeurende titel van Ken Fischer.

    Met dikke letters boven een aandeel. Je moet er maar opkomen om op deze manier je geld te verdienen...

    En niet te vergeten, vaak alleen onder handelstijd!
  12. Voc 19 februari 2016 20:48
    !@#$!@! dank voor je aanvullingen. Weer: Je hebt zeker voor een groot deel gelijk.
    Maar je hebt het over gedrag... en dat is nou juist net niet wat ze hier meten. Ze meten een opinie, een gevoel van mensen.
    Maar ok wat mij betreft einde discussie. Wat ik vind is dat veel berichtgeving met een enorm vergrootglas werkt.
    Journalistiek is tegenwoordig zien te scoren... Ik weet het uit ervaring.
    ook onderzoek of een 'meting' is zeer subjectief.
    En dat heeft wel degelijk (misschien beperkte) invloed.
  13. [verwijderd] 19 februari 2016 21:04
    Volgens mij schrijft de pers gewoon objectief, we zijn toch immers geen Rusland (of toch wel?). De consument merkt er niets van omdat het een toekomst beeld is. Maar financiën moet je ook op lange termijn in orde brengen en dan kan het toch best zijn dat er minder vertrouwen is.
    Als de toekomst er niet rooskleurig uitziet pas je natuurlijk op je centen. Dat is wat consumentenvertrouwen betekent. En de pers is niet erg rooskleurig over de toekomst en volgens mij is dat terecht.
  14. forum rang 4 holenbeer 19 februari 2016 21:29
    quote:

    Dom-dom schreef op 19 februari 2016 21:04:

    Volgens mij schrijft de pers gewoon objectief, we zijn toch immers geen Rusland (of toch wel?). De consument merkt er niets van omdat het een toekomst beeld is. Maar financiën moet je ook op lange termijn in orde brengen en dan kan het toch best zijn dat er minder vertrouwen is.
    Als de toekomst er niet rooskleurig uitziet pas je natuurlijk op je centen. Dat is wat consumentenvertrouwen betekent. En de pers is niet erg rooskleurig over de toekomst en volgens mij is dat terecht.
    Als de pers objectief zou schrijven, schreven ze allemaal hetzelfde. Moet je eens een Telegraaf naast een Volskrant leggen ...
  15. Voc 19 februari 2016 21:48
    Toch nog even:
    Ik heb bij 3 kranten gewerkt, weet hoe het werkt... Een journalist wil opvallen, scoren en aandacht. Hoe doe je dat? Door iets sterk of overdreven neer te zetten, ietwat uitvergroot. Kijk naar de koppen die hier vaak boven een artikel verschijnen (van bv het ANP) en hoeveel reacties ze daar op krijgen.
    Dan heb je ook nog journalisten die echt geen moraal hebben (gelukkig de minderheid) en dingen verdraaien, halve waarheden of echte leugens. En die zitten niet alleen bij de Telegraaf. (maar ook bij bv FD). Ik heb ook met tv-journalisten gewerkt. Of reportage makers. Sterker ik heb zelf ook dingen gemaakt.
    Ik weet hoe het werkt. In een reportage over armoe zoek je de allerzieligste kinderen in het ergste krot. Jammer maar helaas vaak waar.
24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links