Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Unilever loopt blauwtje bij Duitse rechter

Unilever loopt blauwtje bij Duitse rechter

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Unilever heeft een geschil met het Duitse Beiersdorf over het gebruik van de kleur 'Nivea-blauw' verloren. Het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern kan daardoor nog niet gebruikmaken van de kleur, waarvan Nivea-eigenaar Beiersdorf meent deze als 'eigen' merkkleur te hebben vastgelegd.

Eerder had Unilever in de patentzaak wel gelijk gekregen, waarmee het gebruik van de betreffende kleur blauw werd vrijgegeven. De hoogste burgerrechter in Duitsland besliste echter in het voordeel van de Nivea-maker, zo werd donderdag bekend. Daardoor zal het octrooigerecht zich opnieuw moeten buigen over de vraag of de kleur al dan niet beschermd is.

De strijd om de kleur blauw drijft al langer een wig tussen de beide ondernemingen. Naast Nivea, maakt ook de Unilever-zeep Dove gebruik van de kleur. Volgens een woordvoerder van Beiersdorf behoort de specifieke kleur blauw al sinds 1925 toe aan Nivea en is het de basis voor alle producten van het merk. ,,Dat is ook de reden waarom we deze iconische kleur willen beschermen."

Een kleur kan pas aan een merk worden gekoppeld als 75 procent van de consumenten die kleur ook direct associëren met het betreffende merk, zo werd bij een eerdere uitspraak bepaald. Dat percentage zou moeten worden verlaagd naar 50 procent, menen de rechters die donderdag uitspraak deden.

Nivea-blauw

Unilever verwacht dat het octrooigerecht bij zijn eerdere beslissing zal blijven, waarmee het bedrijf ongestraft de kleur 'Nivea-blauw' kan gebruiken.,,We voelen ons gesterkt in onze beslissing om in beroep te gaan tegen de merkkleurregistratie", zo zei een woordvoerder van Unilever.

Volgens het bedrijf heeft de federale rechtbank bevestigd dat de registratie van de merkkleur niet correct gebeurde, omdat het een te breed spectrum van producten betreft. ,,Bovendien steunt de registratie op een onjuist onderzoek door Beiersdorf over het publieke bewustzijn van de kleur blauw als merkkleur", aldus de zegsman.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links