Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom december 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Overtake
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 24 dec 2018 om 13:50:



Nogmaals denk dat we allemaal wel weten wat de waarde van TT ongeveer is en daar kan je best sectorgenoten voor als benchmark nemen, maar dat is geen garantie dat wij het ook gaan krijgen en daar verschillen de meningen hier voornamelijk over

cash = cash en dat is dadelijk een 7 euro in het aandeel
de rest, Maps Plus zou waarschijnlijk zeker net zoveel waard moeten zijn, maar gaan wij dat ook krijgen ?


en het is om die reden dat 3 analisten/Banken: Kepler/RABO, BNP en toch ook wel ABN vraagtekens zetten bij wat er nu straks echt gaat gebeuren post Telematics met een berg cash in de tent.

reken nu eens even niet uit wat al die number-crunchers wel niet denken dat TT allemaal gaat verdienen, want die zitten er al 3 jaar naast
gewoon wat voor waarde geeft de markt nu straks aan de Maps Plus van TT als er voor 7 euro cash in het aandeel zit en ze hiervan de 1/2 gaan uitbetalen aan de aandeelhouders, dus die 3.5 - 4 euro waar MdD het over heeft

waar staat TT dan als beursgenoteerd bedrijf en wat gaat er dan gebeuren ?
dat is the mio $ question.


Zou die terugbetaling van dividend bedoeld zijn voor alle shortende partijen waarmee HG en JdM die bevriend zijn? ALs TT strkas na extra dividend op € 4 staat, kunnen ze het dan daarvoor terugkopen? Of hebben shorters last van dat dividend?
boem!
6
De markt reageert altijd op berichten.
Ook vandaag werden we weer getrakteerd door een reactie op de berichten van HERE en Tomtom.

De markt gaf een negatief signaal af richting Tomtom.
Momenteel resteert er nog een waarde van 1,7 miljard te verdelen in 1 euro kas(235 mio), 50 cent(115 mio) Consumer 3 euro TTT(700 mio) en 2,80 euro Maps(650 mio).

Met een daling van 3% vandaag blijkt eens te meer dat populistische uitspraken tegenwoordig meer gewicht in de schaal leggen dan de feiten.
Ik kan me vreselijk ergeren aan het feit, dat de uitspraak van Overbeek dat het gaat tussen Google en HERE en TT geen enkele rol speelt meer gewicht mee krijgt dan de uitspraken gedaan door HG waarin hij aangeeft dat Automotive stevig groeit maar dat de uiteindelijke uitkomst nog onzeker is.

Ik ben het met WIES eens dat Overbeek zich geen aperte leugens kan veroorloven bij zijn uitspraken maar wat zegt hij dan precies?
Tomtom speelt geen rol bij mapmaking voor SD(E)C het gaat tussen Google en HERE.
Er komt binnenkort een nieuwe participant binnen bij HERE niet zijnde een OEM.
Het zal moeilijk worden om de omzet van Automotive te laten groeien.
De omzet van Automotive bedraagt 835 mio in 2017 terwijl er ook melding wordt gemaakt van 70% van 1,1 miljard ofwel 770 mio.
De omzet van softwarelicenties en die van consumerupdates zullen sterker stijgen dan die van Automotive maar ook hier zal die stijging niet gemakkelijk zijn.

In de publieke opinie is het bericht van Overbeek opgepakt als de volledige teloorgang van Tomtom blijkend uit het koersverloop van Tomtom vandaag.

Indien je inzoomt op de uitspraken van Overbeek met in het achterhoofd dat hij zich geen pertinente leugens kan veroorloven blijven een aantal punten bij.
Ten eerste het verschil tussen 70% van de omzet bij Autofabrikanten ofwel 770 mio en de daarnaast aangehaalde 835 mio in Automotive.
Indien hij geen pertinente leugen verteld kan ik het verschil niet anders verklaren dan uit de omzet van automotive klanten die een update hebben aangeschaft op een door HERE geleverd dashbordproduct bij de OEMs.
Indien je daarnaast aanneemt dat gebruikers van Garmin eenzelfde bedrag hebben gespendeerd kom je voor Consumer bij Here uit op 130 mio( 2* 835-770).
Het omzetplaatje van HERE ziet er dan voor 2017 uit als volgt:
Consumer 130 mio, Licensing 200 mio en Automotive 770 mio totaal 1,1 miljard.

Bij TT zien we heel andere cijfers in 2017.
HERE heeft geen telematics-omzet en kan dus in de vergelijking worden weggelaten.
Dat geldt ook voor de hardware omzet bij Consumer ad 275 mio terwijl de automotive hardware omzet ad 45 mio onder Automotive gerangschikt kan worden en de C&S omzet ad 90 mio te vergelijken met de Consumenten omzet van HERE.

Vergelijking tussen HERE en TOMTOM op basis van 2017.
Totaal HERE 1,1 miljard Totaal Tomtom 465 mio ( 900 mio minus PND 275 minus TTT 160 mio).
Automotive HERE 770 mio Automotive Tomtom 235 mio (190 plus Autom HW 45).
Licensing HERE 200 mio Licensing Tomtom 140 mio.
Consumer HERE 130 mio Consumer Tomtom 90 mio.

Het verschil in Automotive is overduidelijk HERE heeft een 80% van de gezamenlijke omzet terwijl Tomtom het nog moet doen met 20%.
Daar staat tegenover dat Overbeek aangeeft dat de omzet van Automotive wel moet groeien maar dat dat niet zo makkelijk zal zijn terwijl HG aangeeft dat de omzet van Automotive bij Tomtom wel degelijk snel toeneemt.
NB Tomtom heeft de Automotive Hardware omzet op uitfaseren staan terwijl HERE daar nog het merendeel van haar omzet mee behaalt.

Overbeek geeft net als in vorige jaren aan dat de omzet bij Licensing en Consumer sterker zal stijgen dan bij Automotive.
Dat dit in vorige jaren niet is gelukt zegt niet veel over de kansen om dat in de komende jaren wel te realiseren. Feit is dat Google door haar tariefsverhogingen de deur naar omzetverhoging bij Licensing pontificaal heeft opengezet en daar zouden zowel HERE als Tomtom van moeten profiteren.
Vwb omzetstijging bij Consumer ben ik pessimistischer.
Zowel Tomtom als HERE heeft te maken met een uitfaserend product voor TT is dat de PND en voor HERE is dat de PND van Garmin en de oude meuk bij inbouw.
Indien een van de bedrijven nog serieus omzet weet te behalen uit Consumer dicht ik Tomtom een grotere kans toe vanwege hun veel betere traffic.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe toetreder in HERE zoals aangekondigt door Overbeek en nog meer naar de waarde die daarmee samenhangt.
Voor mij lijkt het er verdacht veel op dat BAD zo snel als mogelijk haar aandeel in HERE terug wil schroeven.

Here staat nu gewaardeerd tegen 3,5 miljard.
Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe intreder op dat nivo instapt.
Overbeek geeft aan dat Automotive nauwelijks zal groeien en heeft zijn hoop gevestigd op Licensing(Garmin) en Consumer als groeimotoren terwijl een groot gedeelte van Consumer afhankelijk is van uitfaserende markten( PNDs van Garmin en ingebouwde navigate bij OEMs).

Dan ziet het plaatje er bij Tomtom veel beter uit.
Automotive groeit de komende jaren fors.
Licensing kan zich net als HERE te goed doen aan datgene wat Google niet nodig lijkt te hebben, waarbij aanvullende licensingdeals bij verkoop van TTT en Consumer die omzet een extra boost kunnen geven.
Consumer C&S zal moeten bewijzen dat zij kunnen overleven.

Buiten deze vergelijking naar omzetten per BU speelt op de voorgrond mee dat Tomtom TTT wenst te verkopen tegen een beste prijs en op de achtergrond dat HERE 8000 werknemers heeft en Tomtom na verkoop TTT 4000.

HERE maakt ook in 2018 geen winst.
Zij trachten er alles aan te doen om de omzet op peil te houden en de verliezen niet te laten oplopen en dan zou dat bedrijf een waarde vertegenwoordigen van 3 a 3,5 miljard. Ik weiger dat te geloven.

Daartegenover staat de waarde van tomtom die volgens de beurskoers nu 1,7 miljard bedraagt waarvan 235 mio cash die af te vinken is.
De overige waardebepalingen staan niet in vergelijking tot wat je als genormaliseerde waarde zou mogen verwachten op basis van opbrengst- cq verdienmodel.
Consumer waardebepaling op basis van koers ad 115 mio staat niet in verhouding tot de aangetoonde daarmee te behalen winsten.
TT waardebepaling op basis van koers ad 700 mio staat niet in verhouding tot de genormaliseerde verkoopwaarde van 1,1 a 1,3 miljard.
Automotive en Enterprise waardebepaling op basis van koers ad 650 miljoen terwijl er een nieuwe toetreder gereed zou staan om in HERE te stappen tegen ???.










Overtake
0
quote:

harrysnel schreef op 24 dec 2018 om 14:02:


[...]
Wij verschillen niet veel in verwachting over het scenario dat zich zal gaan ontvouwen. Waar wij tegenpolen in zijn: jij vindt dit acceptabel en inherent aan de beurs. Ik vind het, ondanks dat ik weet dat het dikwijls op deze manier loopt op beurs, volkomen onacceptabel. Dat staat los van de evt. winst die ik boek bij een exit. Ook al wordt het “grootste klapper ooit op beurs” dan nog zal ik me verzetten tegen een dergelijk scenario en zal ik in de toekomst het bedrijf blijven volgen en goed de stappen na een evt exit in de gaten houden om te kijken op welke manier we als aandeelhouder bij dergelijk scenario, als dit realiteit wordt, bedonderd zijn.

Jmho

Uitstekend weergegeven! Dat het aan de beurs vanwege de grote belangen en computergestuurde handel niet meer eerlijk toegaat is helaas duidelijk. Men komt er mee weg vooralsnog omdat toezichthouders het niet snappen en niet kunnen bijbenen of te lui zijn. Maar het is een goed initiatief om na evt exit te bezien wat er dan gebeurt. Als TT dan ergens ondergebracht wordt en zoontjes Goddijn plotseling ieder een onverklaarbaar percentage in het aandelenkapitaal van Microsoft hebben, natuurlijk middels Rinkelberg of andere constructie, dan zijn er velen te vinden, die daar graag pro deo nog een rechtszaakje of tig aan willen wijden.
Meryntje
1
quote:

life=live schreef op 24 dec 2018 om 16:43:


Hammer Time in VS


Met de complimenten van die zichzelf stable genius noemende malloot.

Groeten uit Schildwolde.
holenbeer
1
quote:

Accuboor schreef op 24 dec 2018 om 13:25:


Waarom de randfiguren hier niet gewoon verkopen bij zulke door hen geuite negatieve toekomstbeelden blijft een raadsel waar we wel nooit achter zullen komen ;-)

Om te kunnen verkopen moet je ze wel eerst gekocht hebben ...
Stephan010
0
quote:

life=live schreef op 24 dec 2018 om 16:43:


Hammer Time in VS



Is olie wat de AEX omlaag trekt. Zwaargewicht RDSA staat bijna -3%.
Sunshine Band
0
quote:

Meryntje schreef op 24 dec 2018 om 17:24:


[...]

Met de complimenten van die zichzelf stable genius noemende malloot.

Groeten uit Schildwolde.


The Grabber?
Was here
0
@martin
De nieuwe toetreders in Here nemen gewoon een belang op basis van 3,5miljard waarde!

Als het een lager bedrag is dan moet BAD een flinke afschrijving gaan doen.

De koersen van bmw, vw en daimler zijn al 50% gedaald. Die gaan echt geen extra afboeking doen.

Ik heb wel het gevoel dat BAD snel haar belang wil verlagen. Dat is wel bijzonder, want aan de andere kant investeren ze veel in software. Zou Here dan toch niet goed genoeg zijn voor BAD.

Wat hoofd betreft past Overbeek wel bij de Duitsers...
loesje62
1
quote:

life=live schreef op 24 dec 2018 om 13:41:


[Modbreak IEX: Gelieve te stoppen met het plaatsen van inhoudsloze berichten op het forum, bericht is verwijderd. Waarschuwing.]
. No;317..
boem!
0
@Was Here

Ik denk inderdaad dat HERE niet goed genoeg is voor BAD.
Blijkt ook uit de na de overname gesloten contracten met Tomtom.

Een afboeking door BAD op hun deelneming in HERE is ook uiterst ongewenst op dit moment.
HERE 3,5 miljard en Tomtom A/E 650 miljoen??????????????????

Here moet alle zeilen bijzetten om de omzet niet te laten zakken en het verlies niet te veel te laten oplopen terwijl Tomtom omzetprogressie boekt met de daarbij behorende winsttoename.

Je zou eerder een factor +5* verwachten in de onderliggende verhoudingen ipv -5* ipv 650 mio naar 17,5 miljard voor A&E maar dat is even ridicuul als de huidige koers.
Was here
1
Here heeft afgelopen jaren de volgende fabrikanten verloren:Psa, Opel, nissan, Subaru, Suzuki. Daar komt dan nog ford en/of GM bij. En dat zijn alleen de deals die "aangekondigd" zijn. Dan laten we Tesla buiten beschouwing. Je hebt dan al snel over ruim 10 miljoen voertuigen.

Overbeek sjoemelt wellicht met de cijfers. Dat mag in Deutschland. Waar wint Here dan marktaandeel?

quote:

martinmartin schreef op 24 dec 2018 om 18:29:


@Was Here

Ik denk inderdaad dat HERE niet goed genoeg is voor BAD.
Blijkt ook uit de na de overname gesloten contracten met Tomtom.

Een afboeking door BAD op hun deelneming in HERE is ook uiterst ongewenst op dit moment.
HERE 3,5 miljard en Tomtom A/E 650 miljoen??????????????????

Here moet alle zeilen bijzetten om de omzet niet te laten zakken en het verlies niet te veel te laten oplopen terwijl Tomtom omzetprogressie boekt met de daarbij behorende winsttoename.

Je zou eerder een factor +5* verwachten in de onderliggende verhoudingen ipv -5* ipv 650 mio naar 17,5 miljard voor A&E maar dat is even ridicuul als de huidige koers.
Benjamin G.
0
quote:

martinmartin schreef op 24 dec 2018 om 17:10:


De markt reageert altijd op berichten.
Ook vandaag werden we weer getrakteerd door een reactie op de berichten van HERE en Tomtom.

De markt gaf een negatief signaal af richting Tomtom.
Momenteel resteert er nog een waarde van 1,7 miljard te verdelen in 1 euro kas(235 mio), 50 cent(115 mio) Consumer 3 euro TTT(700 mio) en 2,80 euro Maps(650 mio).

Met een daling van 3% vandaag blijkt eens te meer dat populistische uitspraken tegenwoordig meer gewicht in de schaal leggen dan de feiten.
Ik kan me vreselijk ergeren aan het feit, dat de uitspraak van Overbeek dat het gaat tussen Google en HERE en TT geen enkele rol speelt meer gewicht mee krijgt dan de uitspraken gedaan door HG waarin hij aangeeft dat Automotive stevig groeit maar dat de uiteindelijke uitkomst nog onzeker is.

Ik ben het met WIES eens dat Overbeek zich geen aperte leugens kan veroorloven bij zijn uitspraken maar wat zegt hij dan precies?
Tomtom speelt geen rol bij mapmaking voor SD(E)C het gaat tussen Google en HERE.
Er komt binnenkort een nieuwe participant binnen bij HERE niet zijnde een OEM.
Het zal moeilijk worden om de omzet van Automotive te laten groeien.
De omzet van Automotive bedraagt 835 mio in 2017 terwijl er ook melding wordt gemaakt van 70% van 1,1 miljard ofwel 770 mio.
De omzet van softwarelicenties en die van consumerupdates zullen sterker stijgen dan die van Automotive maar ook hier zal die stijging niet gemakkelijk zijn.

In de publieke opinie is het bericht van Overbeek opgepakt als de volledige teloorgang van Tomtom blijkend uit het koersverloop van Tomtom vandaag.

Indien je inzoomt op de uitspraken van Overbeek met in het achterhoofd dat hij zich geen pertinente leugens kan veroorloven blijven een aantal punten bij.
Ten eerste het verschil tussen 70% van de omzet bij Autofabrikanten ofwel 770 mio en de daarnaast aangehaalde 835 mio in Automotive.
Indien hij geen pertinente leugen verteld kan ik het verschil niet anders verklaren dan uit de omzet van automotive klanten die een update hebben aangeschaft op een door HERE geleverd dashbordproduct bij de OEMs.
Indien je daarnaast aanneemt dat gebruikers van Garmin eenzelfde bedrag hebben gespendeerd kom je voor Consumer bij Here uit op 130 mio( 2* 835-770).
Het omzetplaatje van HERE ziet er dan voor 2017 uit als volgt:
Consumer 130 mio, Licensing 200 mio en Automotive 770 mio totaal 1,1 miljard.

Bij TT zien we heel andere cijfers in 2017.
HERE heeft geen telematics-omzet en kan dus in de vergelijking worden weggelaten.
Dat geldt ook voor de hardware omzet bij Consumer ad 275 mio terwijl de automotive hardware omzet ad 45 mio onder Automotive gerangschikt kan worden en de C&S omzet ad 90 mio te vergelijken met de Consumenten omzet van HERE.

Vergelijking tussen HERE en TOMTOM op basis van 2017.
Totaal HERE 1,1 miljard Totaal Tomtom 465 mio ( 900 mio minus PND 275 minus TTT 160 mio).
Automotive HERE 770 mio Automotive Tomtom 235 mio (190 plus Autom HW 45).
Licensing HERE 200 mio Licensing Tomtom 140 mio.
Consumer HERE 130 mio Consumer Tomtom 90 mio.

Het verschil in Automotive is overduidelijk HERE heeft een 80% van de gezamenlijke omzet terwijl Tomtom het nog moet doen met 20%.
Daar staat tegenover dat Overbeek aangeeft dat de omzet van Automotive wel moet groeien maar dat dat niet zo makkelijk zal zijn terwijl HG aangeeft dat de omzet van Automotive bij Tomtom wel degelijk snel toeneemt.
NB Tomtom heeft de Automotive Hardware omzet op uitfaseren staan terwijl HERE daar nog het merendeel van haar omzet mee behaalt.

Overbeek geeft net als in vorige jaren aan dat de omzet bij Licensing en Consumer sterker zal stijgen dan bij Automotive.
Dat dit in vorige jaren niet is gelukt zegt niet veel over de kansen om dat in de komende jaren wel te realiseren. Feit is dat Google door haar tariefsverhogingen de deur naar omzetverhoging bij Licensing pontificaal heeft opengezet en daar zouden zowel HERE als Tomtom van moeten profiteren.
Vwb omzetstijging bij Consumer ben ik pessimistischer.
Zowel Tomtom als HERE heeft te maken met een uitfaserend product voor TT is dat de PND en voor HERE is dat de PND van Garmin en de oude meuk bij inbouw.
Indien een van de bedrijven nog serieus omzet weet te behalen uit Consumer dicht ik Tomtom een grotere kans toe vanwege hun veel betere traffic.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe toetreder in HERE zoals aangekondigt door Overbeek en nog meer naar de waarde die daarmee samenhangt.
Voor mij lijkt het er verdacht veel op dat BAD zo snel als mogelijk haar aandeel in HERE terug wil schroeven.

[...]





@MartinMartin dank voor het schilderen van een breder kleurenpallet. Om die kleur die jij schetst nog wat extra 'scherpte' mee te geven.

Here verwacht te concurreren met Google. We hebben al geconstateerd dat Google om de gebruikersinterface van de auto gaat. De wake up call van Goddijn ging onder andere over die gebruiksvriendelijkheid. Iets wat TomTom wellicht beter had kunnen en willen doen maar geen ruimte voor heeft gekregen. Als ik de woorden uit een interview met Goddijn goed interpreteer.

Het lijkt mij logisch dat Here voor haar automotive klanten met name de gebruikersinterface gaat verbeteren. Dan klopt het statement van Overbeek dat Google en Here overblijven in die markt.

Vanuit dat perspectief is de positieve grondhouding van Overbeek naar TomTom ook niet zo raar. De kaartenlaag voor autonoom rijden wordt immers niet geleverd door Google. En zoals jij bovenstaand schetst ook niet door Here. Kortom Here en TomTom worden in dat scenario complementair aan elkaar.

Blijft over dat naar mijn inziens Automotive wel belang heeft bij een goede gebruikersinterface in de auto, dat wordt onder druk van concurrenten een belangrijke USP, maar geen belang heeft bij autonoom rijden. De huidige verkoop, bezit van een A merk Duitse auto met dito status, komt in mobility as a service onder druk. Autobezit in congeste gebieden neemt af en verandert naar MAAS, argument van kwaliteit en status vervallen daarmee.

Wellicht dat Here in dat opzicht de ruimte moet krijgen om zich volop te ontwikkelen naar een bedrijf dat services aanbiedt op vervoer. In dat opzicht een spinn-out wordt van het BAD consortium. Met bovenstaande alinea en deze alinea kan de stelling worden ingenomen dat BAD volledig autonoom rijden niet als haar core-business ziet. Wellicht ook voor de consumententak niet zal transformeren naar een service gerichte organisatie.

Goede kerstdagen en goede kerst allen!
Sunshine Band
0
quote:

Was here schreef op 24 dec 2018 om 18:48:


Here heeft afgelopen jaren de volgende fabrikanten verloren:Psa, Opel, nissan, Subaru, Suzuki. Daar komt dan nog ford en/of GM bij. En dat zijn alleen de deals die "aangekondigd" zijn. Dan laten we Tesla buiten beschouwing. Je hebt dan al snel over ruim 10 miljoen voertuigen.

Overbeek sjoemelt wellicht met de cijfers. Dat mag in Deutschland. Waar wint Here dan marktaandeel?

[...]

En HERE levert toch ook aan Volvo tot begin 2019? Zijn ze ook kwijt.....

En HERE was de eerste die een contract sloot met Microsoft; wat is er van die deal over?
Openbaringen
4
We hebben nu het verschil gezien tussen een Ehm ehm, we weten niet hoe de toekomst gaat lopen, moeilijk, bla bla bla amateuristische Ceo (TomTom) die geen waarde voor zijn aandeelhouders wilt hebben en de Bravoure van een Here Ceo Nederland die toekomstkracht en vooral betrouwbaarheid uitstraalt.

Er was hier 1 iemand die in het weekend voorspelde na aanleiding van die 2 nietszeggende interviews in de kranten dat de koers zou gaan dalen vandaag, maar de profs (professionele reageerders) onder ons verguisden hem zoals gewoonlijk en verdedigden Harold tot op het bot.

De interviews waren niet nietszeggend, stond zelfs heel veel info in, maar jaa, je moet natuurlijk wel tussen de regels door kunnen lezen, het is een moetje, Harold had er geen zin in, bla bla en nog eenns bla bla bla.

Dan blijkt er vandaag een Ceo die wel een interview kan geven. Die wel mensen in zijn bedrijf kan laten geloven. Die wel al meld dat er al een nieuwe investeerder klaar staat binnen afzienbare tijd, die niet in de automotieve sector zit. Daar wordt hij ook binnenkort op afgerekend als dat niet waar blijkt te zijn.

De wortel die de TomTom aandeelhouder is voorgehouden. Een contract met een hele grote autofabrikant uit Amerika, zit weer in de grond weg te rotten zoals gewoon lijk. Pinokkio zou de leerling van Harold kunnen zijn. Pinokkio zou nog een hoop van Harold kunnen leren.


win some...
2
quote:

martinmartin schreef op 24 dec 2018 om 17:10:


De markt reageert altijd op berichten.
Ook vandaag werden we weer getrakteerd door een reactie op de berichten van HERE en Tomtom.

De markt gaf een negatief signaal af richting Tomtom.
Momenteel resteert er nog een waarde van 1,7 miljard te verdelen in 1 euro kas(235 mio), 50 cent(115 mio) Consumer 3 euro TTT(700 mio) en 2,80 euro Maps(650 mio).

Met een daling van 3% vandaag blijkt eens te meer dat populistische uitspraken tegenwoordig meer gewicht in de schaal leggen dan de feiten.
Ik kan me vreselijk ergeren aan het feit, dat de uitspraak van Overbeek dat het gaat tussen Google en HERE en TT geen enkele rol speelt meer gewicht mee krijgt dan de uitspraken gedaan door HG waarin hij aangeeft dat Automotive stevig groeit maar dat de uiteindelijke uitkomst nog onzeker is.

Ik ben het met WIES eens dat Overbeek zich geen aperte leugens kan veroorloven bij zijn uitspraken maar wat zegt hij dan precies?
Tomtom speelt geen rol bij mapmaking voor SD(E)C het gaat tussen Google en HERE.
Er komt binnenkort een nieuwe participant binnen bij HERE niet zijnde een OEM.
Het zal moeilijk worden om de omzet van Automotive te laten groeien.
De omzet van Automotive bedraagt 835 mio in 2017 terwijl er ook melding wordt gemaakt van 70% van 1,1 miljard ofwel 770 mio.
De omzet van softwarelicenties en die van consumerupdates zullen sterker stijgen dan die van Automotive maar ook hier zal die stijging niet gemakkelijk zijn.

In de publieke opinie is het bericht van Overbeek opgepakt als de volledige teloorgang van Tomtom blijkend uit het koersverloop van Tomtom vandaag.

Indien je inzoomt op de uitspraken van Overbeek met in het achterhoofd dat hij zich geen pertinente leugens kan veroorloven blijven een aantal punten bij.
Ten eerste het verschil tussen 70% van de omzet bij Autofabrikanten ofwel 770 mio en de daarnaast aangehaalde 835 mio in Automotive.
Indien hij geen pertinente leugen verteld kan ik het verschil niet anders verklaren dan uit de omzet van automotive klanten die een update hebben aangeschaft op een door HERE geleverd dashbordproduct bij de OEMs.
Indien je daarnaast aanneemt dat gebruikers van Garmin eenzelfde bedrag hebben gespendeerd kom je voor Consumer bij Here uit op 130 mio( 2* 835-770).
Het omzetplaatje van HERE ziet er dan voor 2017 uit als volgt:
Consumer 130 mio, Licensing 200 mio en Automotive 770 mio totaal 1,1 miljard.

Bij TT zien we heel andere cijfers in 2017.
HERE heeft geen telematics-omzet en kan dus in de vergelijking worden weggelaten.
Dat geldt ook voor de hardware omzet bij Consumer ad 275 mio terwijl de automotive hardware omzet ad 45 mio onder Automotive gerangschikt kan worden en de C&S omzet ad 90 mio te vergelijken met de Consumenten omzet van HERE.

Vergelijking tussen HERE en TOMTOM op basis van 2017.
Totaal HERE 1,1 miljard Totaal Tomtom 465 mio ( 900 mio minus PND 275 minus TTT 160 mio).
Automotive HERE 770 mio Automotive Tomtom 235 mio (190 plus Autom HW 45).
Licensing HERE 200 mio Licensing Tomtom 140 mio.
Consumer HERE 130 mio Consumer Tomtom 90 mio.

Het verschil in Automotive is overduidelijk HERE heeft een 80% van de gezamenlijke omzet terwijl Tomtom het nog moet doen met 20%.
Daar staat tegenover dat Overbeek aangeeft dat de omzet van Automotive wel moet groeien maar dat dat niet zo makkelijk zal zijn terwijl HG aangeeft dat de omzet van Automotive bij Tomtom wel degelijk snel toeneemt.
NB Tomtom heeft de Automotive Hardware omzet op uitfaseren staan terwijl HERE daar nog het merendeel van haar omzet mee behaalt.

Overbeek geeft net als in vorige jaren aan dat de omzet bij Licensing en Consumer sterker zal stijgen dan bij Automotive.
Dat dit in vorige jaren niet is gelukt zegt niet veel over de kansen om dat in de komende jaren wel te realiseren. Feit is dat Google door haar tariefsverhogingen de deur naar omzetverhoging bij Licensing pontificaal heeft opengezet en daar zouden zowel HERE als Tomtom van moeten profiteren.
Vwb omzetstijging bij Consumer ben ik pessimistischer.
Zowel Tomtom als HERE heeft te maken met een uitfaserend product voor TT is dat de PND en voor HERE is dat de PND van Garmin en de oude meuk bij inbouw.
Indien een van de bedrijven nog serieus omzet weet te behalen uit Consumer dicht ik Tomtom een grotere kans toe vanwege hun veel betere traffic.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe toetreder in HERE zoals aangekondigt door Overbeek en nog meer naar de waarde die daarmee samenhangt.
Voor mij lijkt het er verdacht veel op dat BAD zo snel als mogelijk haar aandeel in HERE terug wil schroeven.

Here staat nu gewaardeerd tegen 3,5 miljard.
Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe intreder op dat nivo instapt.
Overbeek geeft aan dat Automotive nauwelijks zal groeien en heeft zijn hoop gevestigd op Licensing(Garmin) en Consumer als groeimotoren terwijl een groot gedeelte van Consumer afhankelijk is van uitfaserende markten( PNDs van Garmin en ingebouwde navigate bij OEMs).

Dan ziet het plaatje er bij Tomtom veel beter uit.
Automotive groeit de komende jaren fors.
Licensing kan zich net als HERE te goed doen aan datgene wat Google niet nodig lijkt te hebben, waarbij aanvullende licensingdeals bij verkoop van TTT en Consumer die omzet een extra boost kunnen geven.
Consumer C&S zal moeten bewijzen dat zij kunnen overleven.

Buiten deze vergelijking naar omzetten per BU speelt op de voorgrond mee dat Tomtom TTT wenst te verkopen tegen een beste prijs en op de achtergrond dat HERE 8000 werknemers heeft en Tomtom na verkoop TTT 4000.

HERE maakt ook in 2018 geen winst.
Zij trachten er alles aan te doen om de omzet op peil te houden en de verliezen niet te laten oplopen en dan zou dat bedrijf een waarde vertegenwoordigen van 3 a 3,5 miljard. Ik weiger dat te geloven.

Daartegenover staat de waarde van tomtom die volgens de beurskoers nu 1,7 miljard bedraagt waarvan 235 mio cash die af te vinken is.
De overige waardebepalingen staan niet in vergelijking tot wat je als genormaliseerde waarde zou mogen verwachten op basis van opbrengst- cq verdienmodel.
Consumer waardebepaling op basis van koers ad 115 mio staat niet in verhouding tot de aangetoonde daarmee te behalen winsten.
TT waardebepaling op basis van koers ad 700 mio staat niet in verhouding tot de genormaliseerde verkoopwaarde van 1,1 a 1,3 miljard.
Automotive en Enterprise waardebepaling op basis van koers ad 650 miljoen terwijl er een nieuwe toetreder gereed zou staan om in HERE te stappen tegen ???.


AB MartinMartin,

Hierbij nog wat nadere cijfers mbt Here:

Omzet: (2017)1086; (2016) 1156; (2015) 1159
Automotive: (2017) 835; (2016) 826
Consumer: (2017) 141; (2016) 211
Enterprise: (2017) 110; (2016) 119

2017 was in ieder geval geen topjaar voor Here, afwachten wat 2018 laat zien
Was here
0
AB!

Ik schrik wel van de cijfers van Here. Alleen in automotive een kleine omzetgroei. Als je dan de hogere takerates in overweging neemt dan presteert automotive ook zwak. Dan hebben ze ook nog een voorkeursbehandeling bij BAD.

Dan geloof ik HG meer dan Overbeek als HG vertelt dat tt marktaandeel wint. Ook enterprise ziet erbij tt veel beter uit, zeker als het Azure platform tractie krijgt.

Here is niet aangesloten bij Apollo. Daarnaast schrik ik van het aantal personeelsleden bij Here. Voor de laaste 40% extra omzet(na verkoop ttt) 100% meer personeelsleden.

Als tt en ford en gm nog afpakt van Here dan is de omzet van tt(na verkoop ttt) hoger dan de omzet van Here.

Ik ben benieuwd...
quote:

win some... schreef op 24 dec 2018 om 21:33:


[...]

AB MartinMartin,

Hierbij nog wat nadere cijfers mbt Here:

Omzet: (2017)1086; (2016) 1156; (2015) 1159
Automotive: (2017) 835; (2016) 826
Consumer: (2017) 141; (2016) 211
Enterprise: (2017) 110; (2016) 119

2017 was in ieder geval geen topjaar voor Here, afwachten wat 2018 laat zien
Hoop....
0
Tomtom overnane kandidaat nr 1 aan de amsterdamse beurs. Galapagos nr 2. Maar wanneer...wat was 8.50 weer aantrekkelijk t.o.v nu. Masr goed de eerste week januari zal alles wel omhoog spuiten. Van tomtom tot Asml.
get_shorty?
0
de lage koers heeft ook een positieve kant,de peildatum voor de belasting,van mij mag de koers t/m 1 jan zo blijven
gr frank
5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,108   Verschil -0,55 (-5,18%)
Laag 10,108   Volume 1.218.621
Hoog 10,776   Gem. Volume 1.043.887
23-okt-19 17:36
label premium

TomTom: Reality check

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium