Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

TomTom juni 2018

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
boem!
3
quote:

ketchup of catch-up schreef op 1 jul 2018 om 09:48:



@ Martin, nog 5 jaar, ze hebben net 5 jaar gehad en als jij een range van of 3 of 120 euro noemt, dat is pas puur casino

verder realiseer je je bij een sector die een multiple van 20 al goed gewaardeerd ziet wat voor wpa en omzet je moet kunnen laten zien om met 235 mio uitstaande aandelen een koers van 120 euro per aandeel te rechtvaardigen ?

we mogen al in onze handen knijpen indien TT bij 2020 1 euro wpa kan laten zien en dan nog is het de vraag wat er dan overblijft onder de lijn na alle gratificaties en remuneratie voor eventuele verdeling waar de reguliere aandeelhouder ook iets van gaat terugzien voor zijn of haar gedane investering.

Neen, pie in the sky wat je hier verkondigt
HG kan het helemaal niet waarmaken, wat wel duidelijk is dat de enorme investeringen wel een toegevoegde waarde hebben gegeven voor de toko, maar aangezien dit niet terug te vinden is in de koers van het aandeel schieten we er geen donder mee op

en dat is de realiteit en daarom is een splitsen of verkoop dan ook de enige manier voor echte koersaanwas

de kosten voor R&D blijven ongoing in de sector en Apple is al bezig met een compleet andere manier van kaartbenadering, dat hebben ze zelf ook gezegd, dat ze mapping gaan re-inventen, of ze succesvol zullen zijn valt te bezien, maar betting against Apple zou ik toch maar uit mijn hoofd laten.

succes - verder
ik denk dat TT gewoon van de beurs gaat en dat gaat niet voor al die bedragen die hier circuleren

we zien wel


Je lijkt wel een opstandig kleutertje in je commentaar.

Bijgaand mijn kanttekeningen op het door jou verkondigde.
Alinea 1: Tom2 is al meer dan 5 jaar bezig met haar transitie; de komende jaren worden cruciaal. Gegeven de huidige geringe omzet afgezet tegen de grote R&D inspanningen heeft dit SAAS bedrijf inderdaad veel weg van een casino indien je de toekomstige cash-flows wil benaderen.

Alinea 2: een kw van 20 is helemaal niet van toepassing. Indien jij het gelijk aan je kant zou hebben zou de te rechtvaardigen huidige koers 2 a 3 euro bedragen. Vandaar dat ik twee scenario's met twee kw's benoem een negatieve met kw van 10 en een positieve met een kw van 40.

Alinea 3: Voor mij een volledig nieuwe invalshoek.
Ik ging er in mijn onschuld altijd vanuit dat de wpa de winst per aandeel laat zien na aftrek van alle kosten dus ook die van gratificaties en renumeraties.

Alinea 4: Jij blijft maar hameren op het door jou bedachte feit, dat er in de huidige koers niets terug te vinden is van de door HG gedane diepte-investeringen ik verwijs je gemakshalve naar de door jou aangehaalde kw-maatstaf.

Alinea 5: Dat HG geen echte groei kan laten zien is JOUW realiteit en op basis van dat uitgangspunt kan ik jouw voorkeur voor directe/indirecte verkoop van de assets ook verklaren. The founders and friends hebben daar andere gedachten over blijkend uit hun mantra: tom2 gaat zelfstandig de strijd aan voor SDC en location-base toepassingen en is behoudens exeptionele biedingen niet te koop.

Alinea 6: De kosten voor R&D waren hoog in het verleden en zullen zeker niet afnemen. Feit is wel dat Tom2 in het verleden heel goed in staat was deze kosten te dragen en meer dan die kosten blijkend uit de constant groeiende kas ondanks de inkoop van eigen aandelen en diverse acquisities.
Dat Apple de strijd aangaat met haar aartsrivaal Google moge duidelijk zijn en reeds voorzien bij de introductie van Apple-maps 4 jaar geleden.
Dat Apple met de gigantische hoeveelheid info die tot haar komt via I-phones, wegbeheerders, eigen vans en derden die info aanleveren mbt het wegennet, de files, de exacte locaties en zelfs de kleur en afmetingen van verkeersborden verplicht hen om het systeen volledig in handen te nemen vwb fiattering en mutering.
Zo lees ik de aankondiging van de nieuwe Apple maps maar zeker niet dat zij nu in eigen beheer opnieuw een data-base gaan aanmaken en onderhouden van alle in de wereld voorkomende verkeersborden.
Apple eist van zijn data-suppliers dat de info in een dusdanig Apple format wordt aangeleverd zodat zij dat op de Apple manier kunnen verwerken.
In de samenwerking met Tom2 vwb navigatie en aanmaak HD-maps zie ik derhalve geen grote gevaren. Zij krijgen nu voor een habbekrats die specifieke info en binnenkort waarschijnlijk wereldwijd (China); gaat Apple ook een samenwerkingsverband sluiten met een Chinese provider?
Het ontbreekt Apple simpelweg aan tijd en de daarvoor opgeleide mensen om dat binnen het gegeven tijdframe van zeg 4 jaar te realiseren terwijl zij de strijd aan willen gaan met Google die qua looks en verbijzondering op locatieniveau beduidend verder zijn en deze inhaalslag zal alle energie van Apple vergen.
Ik kom tot de conclusie dat Tom2 geenszins van plan is om Apple te beconcurreren, zij blijven gewoon partners tot het moment dat er een andere partij door Apple gevonden is die dit specifieke deelstukje van de kaart beter en goedkoper kan aanbieden.


ketchup of catch-up
3
quote:

Epilote schreef op 1 jul 2018 om 12:17:


[...]


En voor welk bedrag dan wel gaat tt volgens jou van de beurs?


dat is koffiedik kijken en thans niet in te vullen, want het tijdstip waarop dat zou kunnen plaatsvinden is niet geweten
maar ik denk dat het via een private equity van de beurs gaat, en dat kan dan een vehikel zijn waar de Founders en JdM ongezien in meekunnen, dan kan Flevo ook weer instappen, want de aankondiging exit van Flevo heeft zeker bij investment Banking een alarmbel doen afgaan en dat was eigenlijk het sein waarna het aandeel begon terug te vallen

ook heel het gedoe om sports en het niet ter verantwoording roepen van de uitvoerende Managers voor die divisie doet vermoeden dat er een andere agenda speelt

wel merken het wel, maar als er een bieding komt en we staan in de 7 of 8, dan kan je vergeten dat het 20 gaat opleveren, dan mag je blij zijn met 50% premie

verder krijg ik de indruk dat het bestuur bij TT ongelofelijk blij is dat er weinig tot geen aandacht meer is van analisten, die allen moeten we niet vergeten voor Banken werken, het schrappen van TT uit de favorietenlijstjes, het verwijderen uit beleggingsmandjes en het niet meer volgen door oa een Morgan en BNP ( dat was al eerder) komt dan ook zeer goed uit

ook ABN en ING komen zeer summier met updates, enkel MdD laat zo af en toe nog wat horen bij een nieuwtje over TT
Barclays blijft TT too pricey vinden en die hebben volgers in the City, die zijn wel shit hot op de sector en hebben in navolging van Morgan ook een sector paper uitgebracht

dit alles is gewoon de perfecte roadmap voor HG en zijn mede founders.
hij heeft na het mooie 2017, perfect bij de jaarpresentatie de wind uit de zeilen weten te halen.

Accuboor
0
EBITDA wordt bepalend voor de waardering de komende 24 maanden. We komen van 141mln in 2017 en Q1 2018 was al 30% hoger (44mln). Zetten we dit door (obv Automotive orderboek), dan zitten we midden 2020 op 300mln+ en heb je een waardering van zeker 4,5mrd te pakken (18-19 euro per aandeel).
ketchup of catch-up
1

@ Martin

niet als de gratificatie bestaat uit aandelen inkopen voor bonusdoelen en niet voor vermindering van uitstaande aandelen of dividend, daarom schrijf ik ook wat er uiteindelijk onder de lijn echt gaat overblijven om ooit eens iets voor de reguliere aandeelhouders te kunnen doen

kw van 20, TT gaat nu aan multiple van ongeveer 35, dat is omdat de weging voor nu nog steeds gaat dat TT een groeiaandeel ( belofte) is, eens dat de sector gematured is en het spelersveld bekend en verdeeld dan verdwijnen de enorme premies voor start-ups zowel als de hoge multiples voor groei, dan gaat het keihard om performance

de hoge multiple en koersdoelen van nog steeds 10 tot 14 euro die TT nu nog krijgt is vanwege de assets, niet vanwege haar verdien prestaties

goed, we zien wel hoe succesvol je gaat zijn met je scale-up selling van nu al 3 jaar van wat was het ook weer beginnende aan 50 euro tot 500 of zo ?
Accuboor
0
Alphabet/Waymo gaat autonoom rijden technologie in ieder geval ook naar de EU brengen, nu op zoek naar een autoleverancier. www.autoweek.nl/nieuws/waymo-heeft-gr...

HG het vuur wordt heet. Telematics verkopen en maak maar een mooie deal met Baidu voor de maps!
Epilote
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 1 jul 2018 om 13:42:


[...]

dat is koffiedik kijken en thans niet in te vullen, want het tijdstip waarop dat zou kunnen plaatsvinden is niet geweten
maar ik denk dat het via een private equity van de beurs gaat, en dat kan dan een vehikel zijn waar de Founders en JdM ongezien in meekunnen, dan kan Flevo ook weer instappen, want de aankondiging exit van Flevo heeft zeker bij investment Banking een alarmbel doen afgaan en dat was eigenlijk het sein waarna het aandeel begon terug te vallen

ook heel het gedoe om sports en het niet ter verantwoording roepen van de uitvoerende Managers voor die divisie doet vermoeden dat er een andere agenda speelt

wel merken het wel, maar als er een bieding komt en we staan in de 7 of 8, dan kan je vergeten dat het 20 gaat opleveren, dan mag je blij zijn met 50% premie

verder krijg ik de indruk dat het bestuur bij TT ongelofelijk blij is dat er weinig tot geen aandacht meer is van analisten, die allen moeten we niet vergeten voor Banken werken, het schrappen van TT uit de favorietenlijstjes, het verwijderen uit beleggingsmandjes en het niet meer volgen door oa een Morgan en BNP ( dat was al eerder) komt dan ook zeer goed uit

ook ABN en ING komen zeer summier met updates, enkel MdD laat zo af en toe nog wat horen bij een nieuwtje over TT
Barclays blijft TT too pricey vinden en die hebben volgers in the City, die zijn wel shit hot op de sector en hebben in navolging van Morgan ook een sector paper uitgebracht

dit alles is gewoon de perfecte roadmap voor HG en zijn mede founders.
hij heeft na het mooie 2017, perfect bij de jaarpresentatie de wind uit de zeilen weten te halen.




Dan zit je op een exitkoers van 10 - 11 euro wat ik al jaren heb aangeven en toen voor gek werd verklaard (en als TT basher werd uitgemaakt door zo wat iedereen op het forum) en er koersdoelen van 15 - x00 euro hiero werden voorspeld.
Epilote
1
Maandag verwacht ik dat we onder de 7 euro gaan duiken en wat de slotkoers gaat worden ? Geen idee.h
TomTom 25
0
Wordt zonder bericht vanuit tt een moeilijk dagje vrees ik maandag, al hoop ik voor de zittenblijvers dat het gaat meevallen.
Accuboor
0
Technologie autonoom rijden is dusdanig duur dat eerste business case niet de consument is maar de taxibranche www.investors.com/news/gm-waymo-ford-...

Gevolg hiervan zal dus wel zijn dat er uiteindelijk minder auto’s verkocht gaan worden.
JvH
0
quote:

Epilote schreef op 1 jul 2018 om 14:21:


Maandag verwacht ik dat we onder de 7 euro gaan duiken en wat de slotkoers gaat worden ? Geen idee.h


Na het Reuters bericht dat TomTom gewoon ook in de nieuwe Maps van Apple zit( omdat Apple absoluut niet zonder TomTom kan), herstelde de koers meteen. Dus ik verwacht een redelijk vlakke koers, misschien zelfs een hersteldagje.
Accuboor
0
Eindspel wordt mij de snel duidelijk nu. Diegene die goedwerkende autonoom rijdende technologie heeft kan de sector naar zijn hand zetten. Alphabet/Waymo is binnenkort zover. Baidu Apollo ook. HERE nog niet geheel. Daarom zou ik HG aanraden om een rondje verkenning te laten maken of er een deal mogelijk is met Apple of Baidu of Here of Autofabrikant die zelf leidend wil blijven..
TomTom 25
0
quote:

JvH schreef op 1 jul 2018 om 15:03:


[...]

Na het Reuters bericht dat TomTom gewoon ook in de nieuwe Maps van Apple zit( omdat Apple absoluut niet zonder TomTom kan), herstelde de koers meteen. Dus ik verwacht een redelijk vlakke koers, misschien zelfs een hersteldagje.


Hoe kom je daar bij? Bericht van reuters was uren later dan 17.35, dus dat kan niet....
JvH
0
quote:

Tomtom5 schreef op 1 jul 2018 om 15:10:


[...]

Hoe kom je daar bij? Bericht van reuters was uren later dan 17.35, dus dat kan niet....


17.34 uur bericht van Reuters, dus vandaar dat de koers in de eindveiling herstelde.
JvH
0
quote:

*Natte krant* schreef op 1 jul 2018 om 15:21:


De vraag voor deze maand is:

Wat is nou je boodschap?



Dat het allemaal wel zal meevallen morgen, dit in tegenstelling tot wat velen denken hier.
Voetballen
2
[Modbreak IEX]: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
gulden59
1
[Modbreak IEX]: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
TomTom 25
0
quote:

JvH schreef op 1 jul 2018 om 15:16:


[...]

17.34 uur bericht van Reuters, dus vandaar dat de koers in de eindveiling herstelde.


Apple rebuilds mapping app, but will still tap TomTom
Published 5:25 PM ET Fri, 29 June 2018
Reuters
1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

TomTom Meer »

Koers 10,040   Verschil +0,24 (+2,41%)
Laag 9,757   Volume 1.028.914
Hoog 10,120   Gem. Volume 880.462
19-jul-19 17:36
label premium

TomTom: Outlook omhoog, advies omlaag

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium