Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,485 14 jun 2024 17:35
  • -0,155 (-2,75%) Dagrange 5,445 - 5,670
  • 348.316 Gem. (3M) 298,4K

30 Oktober "DE" Dag Van De Positiviteit mbt. TomTom

350 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 18 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 oktober 2013 22:32
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2013 22:21:

    [...]
    Kom kom. Ik neem graag aan dat jouw Engels beter is, het mijne denk ik ook wel, maar ik ken genoeg Nederlandse ceo's en ministers die er slechter in zijn.

    En denk je nu echt dat de uitstraling van een ceo bij interviews bepalend is voor de koers op langere termijn? Ik geef direct toe dat HG geen flamboyante persoonlijkheid is, maar zijn strategie is belangrijker.
    En daar valt al genoeg over te zeggen, 'niet echt transparant' is het wel het minste.

    Eens met jouw opmerking.

    Goddijn woont al jaren in Londen dus het Engels zal het probleem niet zijn.

    Op tv was ie prima. Maar in die conference calls met analisten is ie minder. Er zit weinig energie in die calls. Ik denk dat Goddijn meer is van de strategie en de CFO (logischerwijs) meer van de cijfers. Aangezien de analisten vooral vragen stellen over de cijfers, voelt de CFO zich als een vis in het water en denkt Goddijn waarschijnlijk: wat doe ik hier.

    Laten we even serieus naar de vragen kijken: dan is er een analist die vraagt hoeveel effect de dollar precies op de omzet had. Uit het antwoord bleek ongeveer 2 miljoen minder omzet en 2 miljoen minder kosten. Dus dollar effect nul.

    Allemaal leuk dat soort vragen (wij doen hier ook aan cijferneuken), maar er zijn zegge en schrijven nul komma nul vragen gesteld over de strategie. Over de componenten aanpak in automotive en hoe dat aanslaat. Wat de toekomst is voor professionele zakelijke mapmakers in de wereld van location based services en location based advertising (naast licentieren aan automotive wat ze nu vooral doen). Of hoe de samenwerking is met de grote Tier1 partijen als Harman en Continental. Niets van dat soort vragen.

    Dus logisch dat Goddijn blij is als het telefoongesprek met deze spreadsheet managers weer voorbij is. Als je hebt gekeken naar "kijken in de ziel" met CEO interviews dan vond ook Wijers in zijn Akzo Nobel tijd volgens eigen zeggen "80% van de gesprekken met analisten vervelend". "De 20% die leuk is, is als de analisten ook meer willen weten over de strategie en niet alleen over een procent marge meer of minder".
  2. [verwijderd] 30 oktober 2013 22:35
    Nee niet genoemd en ook niemand die ernaar vroeg.

    Ik heb wel via-via gehoord dat TomTom er op mikt om in de verdere toekomst pas echt aan Apple te verdienen als hun locatiegebaseerde advertentieplatform live is. Apple is nu hoe lang klant? Een jaar? In ieder geval: dat platform is nog niet af en daardoor is Apple denk ik meer een relatie om in te investeren voor de langetermijn.
  3. bart1805 30 oktober 2013 22:40
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2013 22:32:

    Nog een (herhaalde) vraag aan mensen die de webcast van TT vanmiddag gehoord hebben. Zijn Apple en de 'Apple-deal' überhaupt genoemd? Zoja, hoe of in welk verband? (Ik heb alleen de tweede helft gehoord.)
    Bij voorbaat dank.

    Nee. Waaruit je af mag leiden dat het slechts hier op het forum nog een issue is en dat de analisten zich er bij hebben neergelegd dat het een beperkt bedrag is. En dat als het meer dan dat is, of snel meer gaat worden Goddijn dat bepaald niet laat merken.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 30 oktober 2013 22:42
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2013 22:32:

    [...]

    Allemaal leuk dat soort vragen (wij doen hier ook aan cijferneuken), maar er zijn zegge en schrijven nul komma nul vragen gesteld over de strategie. Over de componenten aanpak in automotive en hoe dat aanslaat. Wat de toekomst is voor professionele zakelijke mapmakers in de wereld van location based services en location based advertising (naast licentieren aan automotive wat ze nu vooral doen). Of hoe de samenwerking is met de grote Tier1 partijen als Harman en Continental. Niets van dat soort vragen.

    Dus logisch dat Goddijn blij is als het telefoongesprek met deze spreadsheet managers weer voorbij is. Als je hebt gekeken naar "kijken in de ziel" met CEO interviews dan vond ook Wijers in zijn Akzo Nobel tijd volgens eigen zeggen "80% van de gesprekken met analisten vervelend". "De 20% die leuk is, is als de analisten ook meer willen weten over de strategie en niet alleen over een procent marge meer of minder".
    Ja, ik had ook nog wel een paar vragen die door niemand daar gesteld werden. Maar wellicht krijg je er dan geen antwoord op, en houdt dat mensen tegen. Ik heb een paar keer vragen gesteld aan 'investor relations' (niet bij TT), maar geen echt antwoord...
  5. Levy 31 oktober 2013 14:56
    quote:

    Levy schreef op 29 oktober 2013 23:54:

    Rond april / mei dit jaar noteerde TT iets boven de €3. Thans noteren we rond de €6. Een flinke stijging.
    Ik verwacht een koersdaling morgen, al gun ik alle believers het tegenovergestelde. Motivatie:
    De omzet zal in kw3 2013 (t.o.v. kw3 2012) flink DOWN zijn. De nettowinst zal ook flink DOWN zijn. Dit terwijl de koers de laatste tijd flink UP is gegaan. Als perceptie en werkelijkheid te veel uit elkaar gaan lopen, past de perceptie zich uiteindelijk aan de werkelijkheid aan.
    Jaja, weliswaar met een dag vertraging komt mijn verwachting toch nog uit. Op basis van de vooruitblik van analisten m.b.t. de Q3 cijfers en op basis van de trend in kwartaalcijfers van TT verwachtte ik dat de koers wel eens flink DOWN zou kunnen gaan. Het aandeel is immers de afgelopen maanden verdubbeld. De nettowinst is gehalveerd, de ebitda ging 30% omlaag en ook de inkomsten gingen 11% DOWN.
    TT is al lang niet alleen maar een navigatiekastjes-producent hoor je vaak. Die markt is ingestort. Maar het bedrijf maakt een transformatieproces door richting softwareproducent. Tegen die achtergrond waren de omzetcijfers bij licentie en BS alarmerend te noemen. Met een KW van 24 is TT, als krimpbedrijf, zwaar overgewaardeerd.
  6. [verwijderd] 31 oktober 2013 15:02
    Dat dacht AKO ook. De realiteit is echter een andere. Het aantal nieuwe megadeals is indrukwekkend:
    -Apple, Samsung, BlackBerry, Telenav, China-Autonavi, Sony etc.
    -Fiat-Chrysler, Mazda, Lexus, Renault, Peugeot-Citroen, Toyota, Mercedes, Ford etc.
    En die deals moeten grotendeels nog in de komende periodes in de cijfers gaan komen en groeien.
    Verder zijn de kaarten op de balans geen €300 miljoen waard maar €3000 miljoen (zie de recente impairment assessment van Nokia HERE).

    De Q3-cijfers zijn gewoon netjes zoals verwacht en de winst is zelfs beter dan verwacht.
    Vooral de stabilisatie van de PND-verkopen in Europa stemt tot vreugde. De nieuwe GO is goed ontvangen! Zodra het consumentenvertrouwen licht herstelt kan het dan hard omhoog. Zou zo maar vanaf Q4 kunnen starten. Daling van PND in de USA is opmerkelijk, maar daar moet de nieuwe GO nog worden geïntroduceerd blijkt nu. Het is me nog even onduidelijk of de nieuwe modellen daar in Q4 wel in de winkelschappen komen (was gisteren druk met andere activiteiten).
    De Sportswatches lagen in Q3 nog niet echt in de schappen. Die gaan pas vanaf Q4 bijdragen. Interessant om te zien wat de mogelijkheden zijn. Garmin is al langere tijd actief in deze markt en verhoogt nu de winstverwachting 2013 omdat dat segment juist extreem goed presteert. De TomTom Sportswatches zijn hipper. lichter, mooier en vooral ook eenvoudiger te bedienen.

    Business Solutions is mij een beetje onduidelijk. Coordina schijnt volgens de een voor 2 maanden te zijn geconsolideerd in Q3 en volgens de ander nog niet. Als het niet zo is, dan is die omzet ook verder prima.

    Licensing stelt teleur. Dat is echter nu nog een klein onderdeeltje maar wel een met een enorme potentie. De location based services op de smartphone staan nog in de babyschoentjes. Die markt moet nog beginnen maar gaat in de komende 5 jaar explosief groeien. TomTom is hierin uitstekend gepositioneerd via de megadeals met Apple, Blackberry, Samsung, China-Autonavi etc. Over 2 jaar kijken we terug en lachen we om de huidige omzet van dit onderdeel.

    Automotive laag is in Q3 logisch door de fabriekssluitingen. Daarnaast moet de automarkt nog echt op gang gaan komen. Veel nieuwe deals beginnen de komende periode bij te dragen en dat gaat in 2014 en 2015 hard groeien.
    De take rate groeit X het aantal modellen met TT-inside X het volume. Dat gaat dus 3X zo hard versnellen de komende jaren.

    Verder is het natuurlijk prettig dat de enorme schuldenberg niet meer bestaat en dat er eind dit jaar ruim €100 miljoen in kas zit. Dividend vanaf 2014 zit er aan te komen.
350 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 18 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Zwakke automarkt helpt TomTom niet

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links