Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,745 7 jun 2024 10:56
  • +0,030 (+0,52%) Dagrange 5,700 - 5,760
  • 13.800 Gem. (3M) 286,4K

TomTom December 2016

3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 118 119 120 121 122 ... 164 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. NewEnergy 21 december 2016 09:55
    quote:

    mjmj schreef op 21 december 2016 09:53:

    Is het eigenlijk mogelijk om aandelen te lenen en deze dan niet te verkopen? Dat zou ook een mooie move zijn: je verkleint de freefloat en neemt je de shorters de wind uit de zeilen. Lijkt me niet verstorend en een acceptabele handelsstrategie. Het kost je wel leenpremie maar als je long zit weegt dat wel op tegen de koerswinst.
    Wat is het verschil met kopen, behalve dat je ook nog de leenpremie moet betalen?
  2. [verwijderd] 21 december 2016 10:00
    quote:

    groeibriljant schreef op 21 december 2016 09:50:

    [...]
    Stel 30 forumleden doen mee met elk 10 ordertjes. Heb je 300 ordertjes op uur U. Keertje met elkaar testen hoe de shorterscomputertjes gek gemaakt kunnen worden lijkt me erg leuk. Gewoon samen 1 tijdstip kiezen. Lijkt me niets illegaals aan.
    Zou fantastisch zijn als je kapitaalkrachtige mensen zou kunnen vinden die aan zoiets zouden willen meewerken. Maar dan moet je elkaar echt door en door kunnen vertrouwen. Het risico op frontrunnen is in zo'n opzet natuurlijk levensgroot.
  3. [verwijderd] 21 december 2016 10:18
    quote:

    xynix schreef op 21 december 2016 10:00:

    [...]
    Zou fantastisch zijn als je kapitaalkrachtige mensen zou kunnen vinden die aan zoiets zouden willen meewerken. Maar dan moet je elkaar echt door en door kunnen vertrouwen. Het risico op frontrunnen is in zo'n opzet natuurlijk levensgroot.
    Het gaat vooral om het met heel veel ordertjes tegelijkertijd testen van de shorterscomputertjes. 30 deelnemers en ieder 10 ordertjes van 5-10 stuks (of meer indien kapitaalkrachtig). Zouden die shorterscomputertjes het dan ff niet meer weten en ook in de koopmodus gaan?
  4. forum rang 6 Dutchy Ron 21 december 2016 10:19
    TT steeg de laatste week van 2015 50ct (11.11 => 11.65), na 6 jan ging het heel snel bergafwaarts vanaf 11,88. De reden is nog steeds vaag volgens mij. Ook toen waren er vermoedelijk hoge CES verwachtingen.

    Zelf volg ik TT pas sinds augustus 2016, hoop zo'n afdaling naar 6 niet mee te maken. Al is die afdaling dan kleiner dan vorig jaar ;-)

    Toch zie ik 2017 nog als een soort overgangsjaar. TT moet het in de toekomst toch grotendeels hebben van de kaarten en software voor automotive. In 2018 gaat het op SDC gebied knallen en dan zijn meerdere samenwerkingen en deals bekend gemaakt, wellicht al voor een groot deel in 2017.

    Ben wel benieuwd wanneer TT weer een koers van 12 bereikt, of dat al in 2017 is. De updates van Tesla vinden binnenkort maandelijks plaats volgens mij. Dat kan een versnelling betekenen voor de SDC features, met name voor de Tesla's die vanaf 2017 worden verkocht (die met de nieuwe hardware).

    Of TT risico loopt vwb een disruptive ontwikkeling die de core business van TT bedreigt vind ik lastig in te schatten. Er wordt de komende jaren natuurlijk wel heel veel data via de nieuwe hard ware en crowd sourcing opgezogen. Met de juiste technologie en middelen is daar wellicht iets moois van te maken. Uiteindelijk is alle technologie en software tijdelijk.
  5. mjmj 21 december 2016 10:30
    quote:

    NewEnergy schreef op 21 december 2016 09:55:

    [...]

    Wat is het verschil met kopen, behalve dat je ook nog de leenpremie moet betalen?
    Shorters betalen alleen leenpremie.

    Het idee is dat je voor het betalen van de leenpremie beslag legt op een deel van de leenpool. Daarmee wordt in de behoefte van de leners voorzien (het krijgen van leenpremie) maar i.t.t. shorters dump je de aandelen niet op de markt maar jij laat ze als 'gereserveerd' in de leenpoel staan. Ze mogen niet meer aan andere partijen worden uitgeleend.
  6. [verwijderd] 21 december 2016 10:34
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 21 december 2016 10:19:

    TT steeg de laatste week van 2015 50ct (11.11 => 11.65), na 6 jan ging het heel snel bergafwaarts vanaf 11,88. De reden is nog steeds vaag volgens mij. Ook toen waren er vermoedelijk hoge CES verwachtingen.

    Zelf volg ik TT pas sinds augustus 2016, hoop zo'n afdaling naar 6 niet mee te maken. Al is die afdaling dan kleiner dan vorig jaar ;-)

    Toch zie ik 2017 nog als een soort overgangsjaar. TT moet het in de toekomst toch grotendeels hebben van de kaarten en software voor automotive. In 2018 gaat het op SDC gebied knallen en dan zijn meerdere samenwerkingen en deals bekend gemaakt, wellicht al voor een groot deel in 2017.

    Ben wel benieuwd wanneer TT weer een koers van 12 bereikt, of dat al in 2017 is. De updates van Tesla vinden binnenkort maandelijks plaats volgens mij. Dat kan een versnelling betekenen voor de SDC features, met name voor de Tesla's die vanaf 2017 worden verkocht (die met de nieuwe hardware).

    Of TT risico loopt vwb een disruptive ontwikkeling die de core business van TT bedreigt vind ik lastig in te schatten. Er wordt de komende jaren natuurlijk wel heel veel data via de nieuwe hard ware en crowd sourcing opgezogen. Met de juiste technologie en middelen is daar wellicht iets moois van te maken. Uiteindelijk is alle technologie en software tijdelijk.
    De kracht zal moeten komen uit HET beste realtime HD-platform. En dat kan zelfversterkend zijn en blijven. Op zich is dit een markt die schreeuwt om standaardisatie. Al is het maar om zo snel mogelijk door te bouwen aan alle follow-up die denkbaar is met allerlei "smart" verkeersprocessen.

    Het wordt heel spannend of het TomTom gegund zal worden (of door de enorme tijdsdruk gegund MOET worden) om nu ook eens eindelijk te gaan verdien n aan de visie die ze al hadden voor de TA-acquisitie.
  7. PGV 21 december 2016 10:38
    quote:

    Erik9400 schreef op 21 december 2016 10:26:

    Ja ja .. sbmo mag studie doen en josje in op rtlz om fonds te promoten.. wat een fantastisch bedrijf en wat een kansen ... volledig objectief

    Valt mee dat hij niet begint over verkoop kastjes tt. .. Waarom heeft tt niet zo'n mediavriendje
    Wie gaat er nog af op de tips van Josti Versteeg. Liep jaren geleden al te gillen hoe geweldig SBMO wel niet was. Nou hij heeft ook een keer gelijk gekregen.
  8. [verwijderd] 21 december 2016 10:41
    Het zou mooi zijn als in het restant van 2016 "voelbaar" wordt hoe klein de free float is. Ik weet niet hoe het jullie vergaat. Maar als ik het handelspatroon van de afgelopen weken bekijk is er nu gestage koopdruk (maar met name wegvallende verkoopdruk) te zien, die opeens zou kunnen gaan versnellen.

    "Stijgen omdat het stijgt".
  9. [verwijderd] 21 december 2016 10:46
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 21 december 2016 10:19:

    TT steeg de laatste week van 2015 50ct (11.11 => 11.65), na 6 jan ging het heel snel bergafwaarts vanaf 11,88. De reden is nog steeds vaag volgens mij. Ook toen waren er vermoedelijk hoge CES verwachtingen.

    Zelf volg ik TT pas sinds augustus 2016, hoop zo'n afdaling naar 6 niet mee te maken. Al is die afdaling dan kleiner dan vorig jaar ;-)

    Toch zie ik 2017 nog als een soort overgangsjaar. TT moet het in de toekomst toch grotendeels hebben van de kaarten en software voor automotive. In 2018 gaat het op SDC gebied knallen en dan zijn meerdere samenwerkingen en deals bekend gemaakt, wellicht al voor een groot deel in 2017.

    Ben wel benieuwd wanneer TT weer een koers van 12 bereikt, of dat al in 2017 is. De updates van Tesla vinden binnenkort maandelijks plaats volgens mij. Dat kan een versnelling betekenen voor de SDC features, met name voor de Tesla's die vanaf 2017 worden verkocht (die met de nieuwe hardware).

    Of TT risico loopt vwb een disruptive ontwikkeling die de core business van TT bedreigt vind ik lastig in te schatten. Er wordt de komende jaren natuurlijk wel heel veel data via de nieuwe hard ware en crowd sourcing opgezogen. Met de juiste technologie en middelen is daar wellicht iets moois van te maken. Uiteindelijk is alle technologie en software tijdelijk.
    Een map is en blijft een map. Ze worden steeds beter en steeds nauwkeuriger. Daar bovenop bouw je telkens nieuwe lagen. HD voor de extra veiligheid van de ADAS en HAD systemen. En de slimme positioneringslaag RoadDNA (patent van TomTom) die niet afhankelijk is van een fragiele netwerkconnectie maar in de auto zit opgeslagen. Ik vermoed dat TomTom verder ook nog wel met een 3D lidar-laag gaat komen a la rem. Gewoon als derde laag via 5G voor nog een extra stapje veiligheid.

    Ga maar eens aan Google vragen wat een map maken kost (minimaal 5 jaar werk en een investering van rond de 10 miljard). Apple en Microsoft is het iig niet gelukt (Apple gebruikt TomTom-inside).

    Crowd maps is een fabeltje. De sensoren van de productie-auto zijn simpelweg te beperkt en met alleen sensoren red je het niet. Het is niet voor niets dat HERE en TomTom zeer geavanceerde systemen hebben en vele duizenden specialisten om de kaarten op niveau te houden. Wel kun je in de toekomst met de crowd-sensoren een stuk van het onderhoud gaan doen. Real-time want de ADAS-HAD systemen moeten steeds veiliger worden.

    TomTom heeft dat real-time platform dat ook de sensordata uit de auto verwerkt de afgelopen jaren reeds ontwikkeld. Daarmee zijn de winsten met vele honderden miljoenen gedrukt (vrijwel alles direct in de kosten genomen).

    Met dat platform heeft TomTom een voorsprong van zo'n 3 jaar op HERE. Dat succes begin je te zien aan de nieuwe orders van o.a. Uber en Volvo.
    En er zitten er nog veel meer aan te komen.

    50% marktaandeel Automotive verwacht Goddijn in 2020 (interview met ProBeleggen). Zelf verwacht ik dat in 2021/2022 maar het zou in 2020 zo maar eens kunnen gezien de vele nieuwe klanten die al binnen zijn maar nog niet zijn gecommuniceerd (Nissan etc.).

    Bij zo'n marktaandeel gaat de omzet Automotive in 2020 dik boven de 1 miljard uitkomen. Gezien de hoge winstmarges op deze snelgroeiende SAAS-business gaat de koers van TomTom dan met gemak boven de 100 euro.
    De CEO van HERE verwacht zelfs te groeien naar 5-6 miljard omzet in 2025 (dat is dan ook met 50% marktaandeel).
  10. forum rang 6 Dutchy Ron 21 december 2016 10:47
    Idealiter zou iedere SDC uit moeten gaan van dezelfde HD-maps en dezelfde algoritmes, dat verhoogt de veiligheid. De standaarden vwb connectivity tussen auto's is minstens zo belangrijk. Dat vraagt om een consortium en duidelijk afspraken over standaarden. Dat staat nog grotendeels in de kinderschoenen, iedereen is nog (teveel) voor zichzelf bezig omdat niemand de boot wil niet missen. Er gaat meer water door de Rijn voordat level 5 een feit is en het niemand meer weet wat het woord 'stuur' betekent.
  11. Oeps..! 21 december 2016 10:47
    fd.nl/ondernemen/1180291/europese-tom...

    Europese 'Tomtom' werkt straks tot op millimeters nauwkeurig

    In de rubriek Einstein duikt het FD in de wetenschap en techniek die achter een recent nieuwsbericht schuilgaat.

    We hebben de Amerikanen niet meer nodig om de weg te vinden. Europa heeft sinds vorige week zijn eigen satellietsysteem geactiveerd - Galileo - en dat moet onze navigatiesystemen preciezer en betrouwbaarder maken. Hoe werkt dat, en wat kunnen we nog meer doen met het miljardenkostende systeem?
    Wat kunnen we met ons nieuwe GPS-systeem?
    Hetzelfde als nu: navigeren met Google maps, een supermarkt zoeken, een parkeerplaats vinden. Maar dan een stuk zekerder. Allerlei applicaties in smartphones gebruiken nu nog de GPS-satellieten en dat is kwetsbaar. Amerikanen zouden de systemen uit kunnen zetten, zo is de vrees en Europeanen zijn te afhankelijk geworden van het systeem om dit te laten gebeuren. Een uitgevallen GPS kan zelfs betaalsystemen ontwrichten. In Slowakije is bijvoorbeeld tolheffing voor vrachtwagens gebaseerd op de GPS-satellieten.

    Wat gaan we er van merken?

    Dat het nauwkeuriger wordt. Zo moeten de Noord-Zweden dankzij de Europese satellieten beter hun weg kunnen vinden, maar ook in Nederland moet een Tomtom beter werken. Het GPS-systeem is al wat ouder, gemaakt voor de Amerikaanse defensie en bestaat uit minstens 24 satellieten. Het Europese Galileo gaat uit 30 satellieten bestaan, is moderner en daarmee nauwkeuriger. Al zeggen experts dat je de beste meting krijgt als je beide signalen naast elkaar gebruikt.
    Hoe weten die satelieten waar je staat?
    Eigenlijk heel simpel. Een satelliet stuurt een piepje dat met de lichtsnelheid van 300.000 kilometer per seconde naar de aarde reist. Als dus een satelliet precies om 1 uur een piepje verstuurt, en iemand ontvangt dat piepje een halve seconde later, dan weet hij dat hij 150.000 kilometer van die satelliet af staat. Als hij van een andere satelliet ook met een halve seconde vertraging een piepje krijgt, dan zijn er nog maar twee plekken op Aarde waar de ontvanger kan zijn. En als er dan nog een signaal van een derde satelliet volgt is er nog maar één plek mogelijk, namelijk het snijpunt van de drie cirkels rond die satellieten. Maar dit werkt alleen als de ontvanger ook de juiste tijd heeft, en om die te bepalen heeft de ontvanger een vierde satelliet nodig. De satellieten cirkelen zo om de aarde dat er voor iedereen altijd minstens vier boven de horizon staan. Hoe meer satellieten, des te beter de meting.
    Waarom is het Europees systeem beter?
    Onder andere omdat de satellieten de tijd strakker bijhouden. De klokken moeten éxact gelijk lopen en de Galileo-satellieten hebben daarvoor modernere atoomklokken aan boord. 'Het moet echt heel precies', zegt Pieter Visser, hoogleraar aan de TUDelft. 'Een milliseconde verkeerd meten betekent dat je 300 kilometer verder zit.' De klokken in het nieuwe systeem zijn zodanig dat speciale satellietontvangers na enkele uren meten zelfs tot op milimeters een locatie kunnen bepalen. Boeren kunnen daarmee bijvoorbeeld automatisch hun tractor een veld laten inzaaien; precisiefarming.

    En wanneer gaan toestellen over op Galileo?
    Alleen smartphones en apparaten met de juiste chip aan boord kunnen de signalen van Galileo ontvangen. Maar die zullen er volgens de Europese Unie in steeds meer apparaten komen. Het signaal wordt immers gratis voor iedereen beschikbaar, zodat het bedrijfsleven er handige toepassingen voor kan verzinnen. Zo moeten de satellieten, die miljarden hebben gekost, van waarde zijn voor iedereen. Al kan dat laatste kan wel even duren want nog niet alle satellieten cirkelen in hun baan. In 2020 moet alles echt naar wens werken.
  12. harrysnel 21 december 2016 10:48
    Over het intrekken van een order gesproken: als je op een dag met weinig handelsvolume bij TomTom een order klaarzet voor paar duizend stuks koop/verkoop dan blijkt dikwijls dat het hele orderboek nep is. Voordat order uitgevoerd kan worden valt groot deel van de bied/laat weg.

    Dit geldt zelfs bij incourante fondsen als bv Hunter Douglas merkte ik gisteren. Ik wilde op de bied verkopen en nam genoegen met een wat lagere koers omdat het moeilijk uitstappen is bij dat fonds. Ga je in de laat liggen worden er gelijk 2 lagen in boekje onder gelegd met lagere prijs; dat werkt sowieso niet. Eindelijk zag ik een bied van opgeteld ruim het aantal dat ik wilde verkopen (630 stuks), drukte order door en kreeg maar 63 aandeeltjes verkocht. Dat is exact 10% van het door mij gewenste aantal.....puur computerwerk.

    Alle handelsalgoritmes zijn afgesteld op vraag en aanbod. Als het acceptabel is dat een computer "zich bedenkt" in minder dan een milliseconde en zich aanpast aan verandering in bied en laat......dan mag een particulier dat ook. Kijk hoe de koers van TomTom al maanden gecontroleerd wordt. Hoe er getest wordt met indicatieve opening. Kijk naar het synchroon lopen met de index, het bewegen in lijn met vergelijkbare fondsen of met een valutabeweging. Daarbij is het eerder regel dan uitzondering geweest dat quotes in het boekje er bij oa TomTom niet staan om uitgevoerd te worden.

    Ik herinner me dat er jaren geleden een aantal handelaren uitgenodigd zijn door AFM voor gesprekje bij de koffie over "markt-ethisch handelen". Daar ging het vooral over veilingfondsen (11:30 en 16:30) waarbij een handelaar die van zijn stukjes af wilde en die in de laat legde tegelijkertijd dan een fors aantal in de bied plaatste. De bieding moest dan interesse in het aandeel suggereren en dan was de hoop dat het andere beleggers tot koop zou aanzetten. Bieding van de handelaar werd dan net voor de veilingprijs bepaald werd ingetrokken.

    Hier kan ik begrijpen dat dit niet netjes is maar het is zeker niet erger dan de computers van de grote partijen. Voor AFM is het wel lekker makkelijk om de kleine visjes te pakken.

    @allen: dank voor de positieve commentaren op mijn poging tot humor gisteren.

    @Xynix: over de CES. Mij lijkt dat, nu de contouren duidelijker worden van het speelveld, er een omslag zal plaatsvinden van "we houden alles stil" naar meer "wie krijgen we mee met onze plannen". Bovendien zullen partijen als NVIDIA/Microsoft itt Bosch/Apple/Consortium (ivm Here) wel streven naar publiciteit. Tenslotte is het ook nog zo dat de Kreij (die bij Vopak de bedrijfstransformatie vorm heeft gegeven) vanaf 1 januari 2017 officieel in dienst treedt bij TomTom. Als endgame mag starten dan hoort daar wellicht transparantie bij.....al blijft het wel TomTom:).
  13. [verwijderd] 21 december 2016 10:57
    quote:

    groeibriljant schreef op 21 december 2016 10:46:

    Crowd maps is een fabeltje. De sensoren van de productie-auto zijn simpelweg te beperkt en met alleen sensoren red je het niet. Het is niet voor niets dat HERE en TomTom zeer geavanceerde systemen hebben en vele duizenden specialisten om de kaarten op niveau te houden. Wel kun je in de toekomst met de crowd-sensoren een stuk van het onderhoud gaan doen. Real-time want de ADAS-HAD systemen moeten steeds veiliger worden.
    Sensoren + serverprogrammatuur voor "statistische" analyse is GEEN fabeltje. Dus crowd-sourced mapmaken komt er gegarandeerd aan. Alleen heeft TomTom hopelijk net die leuke voorsprong van zo'n 1,5-2,5 jaar opgebouwd waardoor ze in het voorfront kunnen opereren. Juist in de tijd dat het ijzer gesmeed wordt. Dat kan cruciaal blijken te zijn in 2017-2018. Als de sneeuwbaal eenmaal zichtbaar aan het rollen gaat kan het heel hard gaan.

    En wie weet wordt er dan straks wel veel meer verdiend aan allerlei profijtelijke spin-off van de door TomTom heen stromende big data dan aan de maps zelf. Maar dan is er inmiddels ook wel alle reden voor een van de grote jongens om niet langer te wachten en met een mind blowing bod te komen! En echte ENDGAME.

    De CES zou het beeld kunnen verduidelijken in het voordeel van TomTom. Maar ik zeg nadrukkelijk ZOU KUNNEN! TomTom lijkt zelf nog niet veel behoefte aan profilering te hebben. En tot die CES zijn er niet zo heel veel handelsdagen meer waarin een positie kan worden opgebouwd. Dat kan in ons voordeel gaan werken, zeker als mede daardoor de 8,60 definitief zou worden doorbroken.

    Als het gaat knallen, knalt het waarschijnlijk hard. Daar heeft Nico Bakker waarschijnlijk wel een punt met zijn complexe dubbele kopschouder. Hij ziet nog een terugtest. Als ik kijk naar de handel van gisteren en vandaag twijfel ik of die nog wel nodig is.
  14. [verwijderd] 21 december 2016 11:23
    quote:

    Oeps..! schreef op 21 december 2016 10:47:

    Onder andere omdat de satellieten de tijd strakker bijhouden. De klokken moeten éxact gelijk lopen en de Galileo-satellieten hebben daarvoor modernere atoomklokken aan boord. 'Het moet echt heel precies', zegt Pieter Visser, hoogleraar aan de TUDelft. 'Een milliseconde verkeerd meten betekent dat je 300 kilometer verder zit.' De klokken in het nieuwe systeem zijn zodanig dat speciale satellietontvangers na enkele uren meten zelfs tot op milimeters een locatie kunnen bepalen. Boeren kunnen daarmee bijvoorbeeld automatisch hun tractor een veld laten inzaaien; precisiefarming.
    Alleen jammer voor Galileo dat ze op dat punt net ge-disrupt zijn door HD-mapping. RoadDNA is voor dat type toepassingen ideaal.
  15. [verwijderd] 21 december 2016 11:23
    quote:

    xynix schreef op 21 december 2016 10:57:

    [...]
    Sensoren + serverprogrammatuur voor "statistische" analyse is GEEN fabeltje. Dus crowd-sourced mapmaken komt er gegarandeerd aan. Alleen heeft TomTom hopelijk net die leuke voorsprong van zo'n 1,5-2,5 jaar opgebouwd waardoor ze in het voorfront kunnen opereren. Juist in de tijd dat het ijzer gesmeed wordt. Dat kan cruciaal blijken te zijn in 2017-2018. Als de sneeuwbaal eenmaal zichtbaar aan het rollen gaat kan het heel hard gaan.

    En wie weet wordt er dan straks wel veel meer verdiend aan allerlei profijtelijke spin-off van de door TomTom heen stromende big data dan aan de maps zelf. Maar dan is er inmiddels ook wel alle reden voor een van de grote jongens om niet langer te wachten en met een mind blowing bod te komen! En echte ENDGAME.

    De CES zou het beeld kunnen verduidelijken in het voordeel van TomTom. Maar ik zeg nadrukkelijk ZOU KUNNEN! TomTom lijkt zelf nog niet veel behoefte aan profilering te hebben. En tot die CES zijn er niet zo heel veel handelsdagen meer waarin een positie kan worden opgebouwd. Dat kan in ons voordeel gaan werken, zeker als mede daardoor de 8,60 definitief zou worden doorbroken.

    Als het gaat knallen, knalt het waarschijnlijk hard. Daar heeft Nico Bakker waarschijnlijk wel een punt met zijn complexe dubbele kopschouder. Hij ziet nog een terugtest. Als ik kijk naar de handel van gisteren en vandaag twijfel ik of die nog wel nodig is.
    Die software en crowd is er nu ook al. Wordt vooral gebruikt voor het verbeteren en onderhouden van de maps (TomTom krijgt naast de connected-cars ook data van de Apple iPhones). En dat proces wordt steeds beter en sneller.

    Voor het maken heb je echter hoogwaardige sensoren en specialistische expertise nodig (+ veel handjes voor het dommere werk). En een real-time platform.
    Die crowdsensoren worden in de toekomst steeds interessanter voor het onderhoud maar zomaar even hoogwaardige kaarten maken gaat je niet lukken. Met de veiligheid van ADAS en HAD-systemen experimenteer je niet (alhoewel Tesla? gaan die nu wel kiezen voor de noodzakelijke en beschikbare veiligheid?); die veiligheidssystemen worden gevoed door betrouwbare en gecertificeerde kaarten en positioneringslagen.

    Verder met je eens. Het kan erg leuk worden de komende weken!
  16. [verwijderd] 21 december 2016 11:47
    BMW gaat een tandje hoger.

    tweakers.net/nieuws/119277/bmw-laat-i...

    Als HERE niet kan deliveren en de Amerikaanse/Chinese concurrentie dreigt te gaan voorkruipen is het m.i. ondenkbaar dat ze NIET alsnog TomTom HDmaps + RoadDNA gaan overwegen. Ze zullen echt hun toekomst niet op het spel zetten omdat ze zonodig meenden spelletjes te kunnen spelen met HERE. Voor traffic hebben ze eerder al hun conclusies getrokken.
  17. Juun 21 december 2016 12:51
    December staat bij Belegger.nl traditiegetrouw bol van de Kooplijsten van verschillende beursexperts in Nederland. Vandaag maakt Cees Smit, algemeen directeur van Today’s Groep, zijn tips voor 2017 bekend.
    Smit tipt drie Nederlandse fondsen, maar voor de liefhebber heeft hij als bonus ook drie Amerikaanse bedrijven uitgezocht. 
    ADVERTISING

    inRead invented by Teads

    TomTom
    “In technisch opzicht ligt TomTom er mooi bij. Ik denk dat op de lange termijn de trend van zelfrijdende auto’s een positief effect gaat hebben op een bedrijf als TomTom. Daarnaast zitten ze in sporthorloges en actiecamera’s. Dat is mijns inziens een mooie mix om succesvol te zijn de komende tijd. Daarnaast kunnen ze door de sterke dollar gunstig exporteren naar de VS.”
    Boskalis
    “De twee aandelen die ik nu noem zijn eigenlijk een beetje de losers van het jaar geweest. Boskalis staat dit jaar als één van de weinige fondsen op het Damrak in de min. Er heeft veel gespeeld het afgelopen jaar. Omdat de bouwsector nu accelereert, verwacht ik dat Boskalis daar volgend jaar van kan profiteren.”
    Heineken
    “Ook Heineken heeft het slecht gedaan dit jaar, maar het fonds kan op de Amerikaanse markt prima concurreren door de krachtige dollar. Hier is het valutavoordeel van aanzienlijk belang. En door de overwinning van Trump hebben de Amerikanen ook een hoop verdriet weg te drinken.”
    Favoriete Amerikaanse aandelen
    Smit tipte FitBit, Nike en GoPro als zijn favoriete Amerikaanse aandelen. “Zowel FitBit als Nike zijn fors teruggevallen afgelopen jaar, maar zijn wel interessant voor de lange termijn. GoPro bezit op de markt voor actiecamera’s een belangrijk concurrentievoordeel en de koers bevindt zich nu op een niveau waarop het aandeel weer interessant begint te worden.”
    - See more at: www.beursduivel.be/Column/259727/Koop...
    www.beursduivel.be/Column/259727/Koop...
3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 118 119 120 121 122 ... 164 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links