Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,580 13 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,480 - 5,590
  • 283.415 Gem. (3M) 274,6K

TomTom December 2016

3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 164 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 december 2016 18:19
    quote:

    xynix schreef op 6 december 2016 18:10:

    [...]
    Valt wel mee hoor, Hik. Ik blijf echt wel op mijn hoede. Maar effe een opwaartse spike is niet ondenkbaar als mogelijk onderdeel van een eindejaarsrally.

    Leuk he, dat Justin mensen aan uitspraken wil herinneren. Zou hij ook met enige regelmaat 17,50 voor het einde van het jaar blijven prevelen tussen het ontkennen van de realiteit door ;-) ?
    Nou,

    Afgelopen vrijdag sloeg je behoorlijk op tilt na het nieuws van de reorganisatie.
    Uiteraard is er na 2 groene dagen geen sprake meer van voorkennis en overige veronderstelde misstanden.
  2. [verwijderd] 6 december 2016 18:24
    quote:

    Hik schreef op 6 december 2016 17:59:

    [...]

    Leuk verzonnen @Justin, maar ik lees geen onderbouwing of verklaring van het grillige koersverloop tot bijna een halvering toe. Hier is het alleen van joepie. Het jaar is dat tot nu toe niet geweest.

    Zelfs Xynix wordt weer hyper, dan gaan er bij mij alweer lichtjes op oranje.

    Je leest inderdaad geen onderbouwing of verklaring van het grillige koersverloop.

    Overigens... Als ik de jaargrafiek zie dan zie ik dat tussen 7 december en 12 februari van de koers van 12,30 naar 7,13 is gegaan.

    Dus eigenlijk is het meer de vraag naar de verklaring wat er in januari en februari gebeurde.

    Voor een deel zag je al daling rond de CES en het gepoch van Mobileye. Ik heb daar al zoveel over gezegd en nog steeds zeg ik dat REM vaporware was. Ze willen nu in 2018 iets operationeel hebben maar kunnen alleen naar de markt via een mapmaker. Dat is een hele grote afzwakking vergeleken bij het showtje op de CES.

    Het andere wat TT de das om deed qua koers was dat de EPS verwachtingen niet uitkwamen doordat TT dit jaar meer kosten ging maken met name om alle wensen van nieuwe klanten in automotive in te vullen.

    Ik vind dat de markten overdreven (de kosten gaan voor de baten uit, er wordt o.a. aan coverage e.d. gewerkt om geld te verdienen aan deals die nog niet in de cijfers lopen) maar blijkbaar zaten beleggers heel kort op de bal, begrepen ze het niet of begrepen ze het heel goed en dachten ze: ik kom later wel een keer terug. Aangezien ook de besparingen op mapmaking (geautomatiseerd, samen met Nvidia) waren verschoven van 2016 naar 2017. Iets waar ik overigens wel kritisch over was (!)

    Wat ik hierboven schrijf maakt echter de post waar je op reageerde totaal niet "leuk verzonnen". Volgens mij staat de casus dat TomTom flink marktaandeel wint nog steeds overeind.

    Ik zie de CAGR van de drie businessunits met 15% als een vrijwel vlak Licensing, Telematics +10-15% en Automotive een 30-35% CAGR voor de komende jaren. Ik zet hem op 33%

    Dit betekent dat onderstaande:
    2016: 125 mln omzet
    2017: 166 mln omzet
    2018: 221 mln omzet
    2019: 294 mln omzet
    2020: 391 mln omzet

    Dit valt mij eigenlijk nog tegen, ik denk dat het hoger wordt bij een 50% marketshare. Maar op basis van bestaande contracten en tenders durft TT in elk geval gecombineerde 15% CAGR alvast aan. Ik weet niet of die tot of tot en met 2020 loopt, anders moet je de laatste rij er maar af halen.
  3. Juun 6 december 2016 18:24
    quote:

    xynix schreef op 6 december 2016 17:48:

    Justin, heb je mij hoor praten over positieve triggers? Ik houd alleen even rekening met het herstellen vanuit een oversold situatie. Rond koersen van 7,80-8,00 ga ik weer net als eerder wat veiligheid inbouwen op precies de zelfde manier als jij eerder zo dom vond. Maar houd daarbij deze keer wel een open oog voor mogelijke ontwikkelingen rond de CES. Dat kan 2 kanten op. Grootste kans is dat ik tegen die tijd de waarschijnlijk oplopende premies zal proberen te benutten.
    Laten we elkaar nu niet dom lopen noemen, maar elkaar vooruit helpen in ieders eigen strategie. Zo heb ik veel calls jun18 €4,- en €5,- en dat noemde ..... een non-event of zoiets.

    Feitelijk ben je achteraf heb meest gelukkig met je eigen keuze i.p.v. met de keuze van een ander die je opgevolgd hebt, bij gebrek aan beter.

    Laten we elkaar vooral ondersteunen en niet afvallen. We staan toch al zo alleen met ieder minder dan 1%, tegenover de fouders met samen meer dan 43%.
  4. [verwijderd] 6 december 2016 18:27
    quote:

    xynix schreef op 6 december 2016 18:18:

    [...]
    GB: HG had me anders stevig bij de ballen met die omzetwaarschuwing. Ik had in de planning om de week voor Q3 af te bouwen. Want dubbel schrijven is alleen leuk als het niet te hard een van de twee kanten op gaat. Het enige was dat de premies de ellende wat dempten. Maar ik had liever gehandeld volgens mijn stelregel "met een kleinere hefboom omlaag dan omhoog".

    In december-januari is de CES HET thema. Heeft TomTom wat te melden, maar misschien nog wel belangrijker: met welk verhaal komen de conculega's? Groot verschil met vorig jaar: NVidia is nu meer partner dan bedreiging (Exclusief? Kweenie?).
    Mobileye (kom er maar in GB) zou nog voor een verstoring van de feestvreugde kunnen zorgen door een samenwerking met HERE en niet met TomTom aan te kondigen in relatie tot de demo die ze met Delphi gaan verzorgen. Ze zoeken nog wel een mapmaker en gaan samenwerking met een 'grote' autofabrikant aankondigen.
  5. [verwijderd] 6 december 2016 18:30
    quote:

    groeibriljant schreef op 6 december 2016 17:22:

    [...]

    -bekendmaking deal met Tesla of Nissan voor einde jaar (bij Tesla gaan we in een paar weken/maandjes zelfs richting de 15 euro) ;

    Tesla gaat naar 150$
    Tesla kan zelfs omvallen

    als iemand het neemt dan gaat dat wellicht via de curator

    financieel staat Tesla er ongelofelijk slecht voor, daar verdampen ze sneller het geld dan dat Musk het geleend krijgt, hij heeft zijn neven gered bij Solar, maar zijn eigen kuil graaft steeds dieper, is echt angstaanjagend

    hij is nu eerder een soort cult figuur aan het worden dan een Manager, dit kan echt serieus slecht aflopen met Tesla
  6. [verwijderd] 6 december 2016 18:37
    quote:

    Straddleman schreef op 6 december 2016 18:19:

    [...]

    Nou,

    Afgelopen vrijdag sloeg je behoorlijk op tilt na het nieuws van de reorganisatie.
    Uiteraard is er na 2 groene dagen geen sprake meer van voorkennis en overige veronderstelde misstanden.

    Van de tilt van Xynix is niks meer te merken, geeft een jab terug van een eenmalig door mij genoemd en door Rietje continu herhaald koersdoel.

    Reorganisaties worden in de regel goed ontvangen.

    Met man en macht werd hier gedaan alsof een reorganisatie ofwel een slechte zaak was: Oh, dan gaat het met sport vast ook heel slecht (na een 100% groei in Q3). Oh, dat wordt vast een enorme reorganisatielast genomen (de vorige ECHTE reorganisatie in 2011 ging om bijna 500 man en alle R&D en kostte een last van 14 miljoen, deze reorganisatie kost 60 banen dus reorganisatielast een fractie daarvan).

    Of dat het niks voorstelde: het bespaart amper geld, want de meeste mensen worden herplaatst. (wat dan eigenlijk weer een argument is dat het dus helemaal niet slecht gaat).

    Bovendien gaat het natuurlijk niet alleen gaat om 60 mensen, maar dat de activiteiten van worden geschrapt, als gevolg waarvan 200 mensen ander werk moeten gaan doen en 140 daarvan een plek intern hebben gevonden.

    Helaas wil TT niet zeggen welke activiteiten geschrapt worden. Komt misschien nog wel een update over, zal zeker naar gevraagd worden. In elk geval is Corinne geen heilig huisje meer.

  7. [verwijderd] 6 december 2016 18:39
    quote:

    potpourri schreef op 6 december 2016 18:01:

    [...]

    neen, dan zijn ze te laat
    als ze het doen moeten ze het nu doen , eerder weken dan maanden
    de druk gaat niet weg, men wil aktie zien van HG, ze gaan consumer laten gaan en dan staan we aan 10 euro

    goed zeg dit al maanden , dat TT een stappenplan gaat doen, ze hoopten dit allemaal in hun eigen tijd te kunnen gaan doen, maar die gunt de markt ze niet meer

    men is ze zat, HG heeft gewoon de hele behandeling vanaf Q2 naar Q3 - presentatiedag - reorganisatie compleet verkeerd ingeschat, he fucked up en hij weet het, daarom doet hij al vanaf Barcelona aan damage control met een sort of charme offensief , maar ze hebben hem bij de ballen en laten hem niet los.

    plastisch uitgedrukt, maar zo is het

    zo werkt het met fat cats en een cocky attitude, er zitten ook mega handelaren/speculanten in dit aandeel die laten een aandeel in één van de meest gevraagde sectoren waar de onderliggende waarde 2 x getest is geweest door een branchegenoot geen oor aannaaien en terecht.
    Je teksten zijn zo overtuigend, zo wervend, dat het bijna misdadig is om er n i e t in te zitten, of zelfs onmiddelijk bij te nemen.
    Ik blijf er in zitten. Hoop dat je gelijk hebt en dat Goddijn dus eindelijk de urgentie aan z'n ballen voelt
  8. [verwijderd] 6 december 2016 18:47
    quote:

    mjmj schreef op 6 december 2016 18:41:

    Gaan de reorganisatielasten van P/L 2016 of P/L 2017?

    En Justin, heb je dat al ingecalculeerd in de cijfers?
    Het gaat denk ik van de P&L 2016.

    Ik heb er verder niks mee gedaan. Aangezien 60 banen misschien om een paar miljoen euro gaat, is dat 1 a 2 cent EPS. Ik neem aan dat dat al in de outlook zit. Bovendien spaar je ook weer wat loonkosten uit. Ik denk dat eenmalige reorganisatielast (als die er al is) bovendien niet in de adjusted EPS zit.

    Ik vind het echter niet zo relevant meer om naar 2016 te kijken. Het jaar hield niet over qua winstgevendheid, maar wel weer een jaar met een aantal goede ontwikkelingen.
  9. [verwijderd] 6 december 2016 19:05

    @ JP, je weet het is een high-risk share en dat is nog steeds zo, denk wel dat dit gaat veranderen want de swing factor zit hem in consumer en niet in de 3 groei-divisies, dus laat je die eerste gaan, is het ineens geen high riks meer maar een groeiaandeel, dan krijgt het vanzelf een andere weging bij investeerders

    verder is het gewoon een feit
    neem nu TESLA versus TT
    Tesla zit in een hoek waar je juist nu kunt verwachten dat de concurrentie Tesla pijn gaat doen
    TT zit in een hoek waar de concurrent ( HERE) klappen krijgt en TT juist de beneficiary is, we zien het enkel nog niet voor omzet en winsten, want dit is pending, maar de deals zijn wel done en ze zijn tender winning, daarbij komt de een van 80% af en TT van 20%, dus 50/50 op 3 jaar is zeer mogelijk en zelfs te verwachten.

    moet je eens even kijken naar Goldman en Morgan ( ik heb Morgan in de porto genomen dit jaar ) zijn 100% op, maar niet enkel dat, Goldman gaat zelfs terug naar de highs en dat nadat ze bij de krediet crisis nog bijna kapot gingen, dat is knap, dat is een company recht trekken, en dat is geen gevraagde sector geweest hé financials, dat is een herstel sector is iets anders en dan toch aan de high, Morgan moet daar nog wat werk voor doen omdat te evenaren, maar die gaan dat komend jaar proberen te doen terug naar 65/70$

    TT is een pijnaandeel, maar de potentie is groot, kan volgend jaar ook gewoon dubbelen, maar moet wel iets veranderen, gaat mi ook gebeuren.
  10. Juun 6 december 2016 19:22
    quote:

    potpourri schreef op 6 december 2016 18:30:

    [...]

    Tesla gaat naar 150$
    Tesla kan zelfs omvallen

    als iemand het neemt dan gaat dat wellicht via de curator

    financieel staat Tesla er ongelofelijk slecht voor, daar verdampen ze sneller het geld dan dat Musk het geleend krijgt, hij heeft zijn neven gered bij Solar, maar zijn eigen kuil graaft steeds dieper, is echt angstaanjagend

    hij is nu eerder een soort cult figuur aan het worden dan een Manager, dit kan echt serieus slecht aflopen met Tesla
    Tegen die tijd is er wel een rijke Chinees die raad weet met zo'n hapklaar USA cult brokje. Tesla verdwijnt niet zomaar, dat merk gaat door, maar wellicht onder een ander financieel dak. Geld verbranden houdt een keer op, of het nu in het klein is (Spyker, met 7 miljoen omzet op de top en 34 afgeleverde auto's) of groter zoals Tesla (en Saab). Feitelijk zou je de stekker er al uit moeten trekken als reguliere financiering niet meer te krijgen is.

    Ter verduidelijking:
    Aandelen worden m.n. door mannen gekocht. Mannen zijn gek op auto's en blijven dus geld in (bijvoorbeeld) Tesla steken. Maar feitelijk zou je in het ondernemersplan "auto" door "tampon" moeten vervangen. Kijken of er dan nog steeds geld door mannen/beleggers wordt bijgepompt in een verliesgevende onderneming. Snap je...
  11. [verwijderd] 6 december 2016 19:28
    ik zie het als je koopt een huis voor wat voor bedrag ook [aandelen] je sluit ook een brandverzekering af. dus of de koers nu zakt of stijgt is dan niet relevant je dekt je in. toch en zegt ik ga rendement maken op me aandelen en ben ingedekt met me puts toch dus zie alleen maar waarde stijging op termijn
  12. Jan Peter Balkenellende 6 december 2016 19:29
    quote:

    Juun schreef op 6 december 2016 19:22:

    [...]
    Tegen die tijd is er wel een rijke Chinees die raad weet met zo'n hapklaar USA cult brokje. Tesla verdwijnt niet zomaar, dat merk gaat door, maar wellicht onder een ander financieel dak. Geld verbranden houdt een keer op, of het nu in het klein is (Spyker, met 7 miljoen omzet op de top en 34 afgeleverde auto's) of groter zoals Tesla (en Saab). Feitelijk zou je de stekker er al uit moeten trekken als reguliere financiering niet meer te krijgen is.

    Ter verduidelijking:
    Aandelen worden m.n. door mannen gekocht. Mannen zijn gek op auto's en blijven dus geld in (bijvoorbeeld) Tesla steken. Maar feitelijk zou je in het ondernemersplan "auto" door "tampon" moeten vervangen. Kijken of er dan nog steeds geld door mannen/beleggers wordt bijgepompt in een verliesgevende onderneming. Snap je...
    Leuk en aardig, maar tamponnen bevatten nog geen technologie..
3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 164 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links