Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,570 7 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,530 - 5,630
  • 239.559 Gem. (3M) 285,6K

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 298 299 300 301 302 ... 340 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Oeps..! 27 oktober 2016 11:58
    quote:

    potpourri schreef op 27 oktober 2016 11:00:

    Q4 gaat een verbetering laten zien voor Q3 ( ze cleanen gewoon)

    Hoi Wies,

    Bedoel je met cleanen de omschrijving van @harrysnel in zijn (latere) post:
    "Het is toch volkomen van de pot gerukt dat:

    TomTom het bedrijf bijelkaar wil houden en denkt meer waarde te kunnen creeeren in een zelfstandig scenario in vergelijking met opsplitsing en dan vervolgens geen meerwaarde toekent aan deze assets op de balans die de waardecreatie mogelijk moeten maken? Integendeel: TomTom blijft maar afschrijven en "de duidelijke onderwaardering die analisten ook zien" komt nergens terug op de balans.

    Dus: je verkoopt geen assets want de waarde haal je er zelf uit. Vervolgens schrijf je ieder jaar wel af op deze waardevolle bezittingen wat de WPA drukt. Je zegt daarna op AVA dat beleggers genoeg hebben aan outlook omzet en WPA voor het lopende jaar en ziet af van meerjarenprognose."

    Als je het anders bedoeld als harry heeft omschreven, hoe bedoel je dat dan.

    Als de koers zo laag is haal je die overwaarde er dan wel voldoende uit?
  2. Grey01 27 oktober 2016 11:59
    quote:

    harrysnel schreef op 27 oktober 2016 11:17:

    Het is toch volkomen onlogisch om maar te blijven afschrijven op assets en goodwill van de kaartenbak en de door TomTom overgenomen Telematics bedrijven als je ziet dat:

    - Here verkocht wordt voor E3 miljard en Nokia daar E1 miljard boekhoudkundige winst op maakt.
    - Autonavi met alleen kaarten van China voor $1,4 miljard naar Alibaba gaat.
    - concurrent van TT Telematics Fleetmatics gekocht wordt voor >E2 miljard.
    - je marktaandeel wint t.o.v. Here (E3 miljard waard) en dat aandeel ziet groeien naar 50%.
    - er een groeiend orderboek is in Automotive (schokkerig weliswaar maar duidelijke trend) en groeiend klantenbestand in Telematics.
    - de takerates omhoog gaan in automotive vanwege ADAS/HAD.

    Het is toch volkomen van de pot gerukt dat:

    TomTom het bedrijf bijelkaar wil houden en denkt meer waarde te kunnen creeeren in een zelfstandig scenario in vergelijking met opsplitsing en dan vervolgens geen meerwaarde toekent aan deze assets op de balans die de waardecreatie mogelijk moeten maken? Integendeel: TomTom blijft maar afschrijven en "de duidelijke onderwaardering die analisten ook zien" komt nergens terug op de balans.

    Dus: je verkoopt geen assets want de waarde haal je er zelf uit. Vervolgens schrijf je ieder jaar wel af op deze waardevolle bezittingen wat de WPA drukt. Je zegt daarna op AVA dat beleggers genoeg hebben aan outlook omzet en WPA voor het lopende jaar en ziet af van meerjarenprognose.

    ??????

    Als de assets van TomTom waardevol zijn in een zelfstandig scenario moet je ze ook als zodanig waarderen op de balans. Ook moet je in meerjarenprognose duidelijk maken hoe deze waarde ontsloten zal worden.

    Als je werkt naar een endgame moet je ook duidelijk maken via balans dat je goud in handen hebt. Doe je dat niet dan misleid je bewust beleggers door de assets als veel minder waardevol voor te stellen en met de afschrijvingen de wpa te drukken.

    IR/management van TomTom gedraagt zich met haar boekhoudkundige keuzes, manier van communiceren en het achterhouden van relevante informatie om zogenaamd strategische redenen als een huiseigenaar met een fantastische woning, op de meest gewilde lokatie en met potentiële kopers die in de rij staan om het huis te mogen bezichtigen ......maar nog van 1 probleem af moet. Er wonen nog wat studenten in het huis. Om deze bewoners er eerst uit te krijgen wordt gas en licht afgesloten, van buitenaf wordt de aansluiting op de riolering onmogelijk gemaakt en er worden voormalig hedge fund managers uit Londen ingehuurd om stenen door de ruit te gooien. Endgame is: de gewenste nieuwe bewoners in het huis krijgen en alles is geoorloofd.

    Mooi geformuleerd HarrySnel! AB! En vergeet niet dat de Belastingdienst dit goedkeurt. Dat bedrijven belastingen vooruitschuiven weten we wel. Niet zo fijn dat ze dit over de hoofden van de kleine aandeelhouders doen. Maarja uiteindelijk kan je dit niet voortdurend blijven doen. Die winsten gaan er een keer uitkomen.

    Eigenlijk worden we hier gepakt door onze nalatige overheid.

    Als dan ooit de grote angst van dit forum werkelijkheid zou gaan worden, de 'smerige delisting', dan zou het niet verkeerd zijn als de B'dienst eens een kijkje zou gaan nemen.
  3. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:01
    quote:

    harrysnel schreef op 27 oktober 2016 11:17:

    Het is toch volkomen onlogisch om maar te blijven afschrijven op assets en goodwill van de kaartenbak en de door TomTom overgenomen Telematics bedrijven als je ziet dat:

    - Here verkocht wordt voor E3 miljard en Nokia daar E1 miljard boekhoudkundige winst op maakt.
    - Autonavi met alleen kaarten van China voor $1,4 miljard naar Alibaba gaat.
    - concurrent van TT Telematics Fleetmatics gekocht wordt voor >E2 miljard.
    - je marktaandeel wint t.o.v. Here (E3 miljard waard) en dat aandeel ziet groeien naar 50%.
    - er een groeiend orderboek is in Automotive (schokkerig weliswaar maar duidelijke trend) en groeiend klantenbestand in Telematics.
    - de takerates omhoog gaan in automotive vanwege ADAS/HAD.

    Het is toch volkomen van de pot gerukt dat:

    TomTom het bedrijf bijelkaar wil houden en denkt meer waarde te kunnen creeeren in een zelfstandig scenario in vergelijking met opsplitsing en dan vervolgens geen meerwaarde toekent aan deze assets op de balans die de waardecreatie mogelijk moeten maken? Integendeel: TomTom blijft maar afschrijven en "de duidelijke onderwaardering die analisten ook zien" komt nergens terug op de balans.

    Dus: je verkoopt geen assets want de waarde haal je er zelf uit. Vervolgens schrijf je ieder jaar wel af op deze waardevolle bezittingen wat de WPA drukt. Je zegt daarna op AVA dat beleggers genoeg hebben aan outlook omzet en WPA voor het lopende jaar en ziet af van meerjarenprognose.

    ??????

    Als de assets van TomTom waardevol zijn in een zelfstandig scenario moet je ze ook als zodanig waarderen op de balans. Ook moet je in meerjarenprognose duidelijk maken hoe deze waarde ontsloten zal worden.

    Als je werkt naar een endgame moet je ook duidelijk maken via balans dat je goud in handen hebt. Doe je dat niet dan misleid je bewust beleggers door de assets als veel minder waardevol voor te stellen en met de afschrijvingen de wpa te drukken.

    IR/management van TomTom gedraagt zich met haar boekhoudkundige keuzes, manier van communiceren en het achterhouden van relevante informatie om zogenaamd strategische redenen als een huiseigenaar met een fantastische woning, op de meest gewilde lokatie en met potentiële kopers die in de rij staan om het huis te mogen bezichtigen ......maar nog van 1 probleem af moet. Er wonen nog wat studenten in het huis. Om deze bewoners er eerst uit te krijgen wordt gas en licht afgesloten, van buitenaf wordt de aansluiting op de riolering onmogelijk gemaakt en er worden voormalig hedge fund managers uit Londen ingehuurd om stenen door de ruit te gooien. Endgame is: de gewenste nieuwe bewoners in het huis krijgen en alles is geoorloofd.

    Neem aan dat deze brief / post ook bij AFM ligt ! ?

    En bij de belastingdienst..... zij zullen eerder actie ondernemen......zij ruiken geld
  4. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:04
    Hoi Vici,

    Hij bood zijn verontschuldiging aan voor het weghalen van de VW deal.
    Er werd door Harry (niet te verwarren met Harrysnel) gevraagd over de Volvo deal, die werd geforceerd bekend gemaakt nadat dit forumlid zo subtiel vroeg of het waar was van de Zweedse Balletjes!

    In mijn belevenis en herinnering is dit het verhaal.

    Tini
  5. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:14
    quote:

    Oeps..! schreef op 27 oktober 2016 11:58:

    [...]

    Hoi Wies,

    Bedoel je met cleanen de omschrijving van @harrysnel in zijn (latere) post:
    "Het is toch volkomen van de pot gerukt dat:

    TomTom het bedrijf bijelkaar wil houden en denkt meer waarde te kunnen creeeren in een zelfstandig scenario in vergelijking met opsplitsing en dan vervolgens geen meerwaarde toekent aan deze assets op de balans die de waardecreatie mogelijk moeten maken? Integendeel: TomTom blijft maar afschrijven en "de duidelijke onderwaardering die analisten ook zien" komt nergens terug op de balans.

    Dus: je verkoopt geen assets want de waarde haal je er zelf uit. Vervolgens schrijf je ieder jaar wel af op deze waardevolle bezittingen wat de WPA drukt. Je zegt daarna op AVA dat beleggers genoeg hebben aan outlook omzet en WPA voor het lopende jaar en ziet af van meerjarenprognose."

    Als je het anders bedoeld als harry heeft omschreven, hoe bedoel je dat dan.

    Als de koers zo laag is haal je die overwaarde er dan wel voldoende uit?

    denk dat de Toko panklaar gemaakt gaat worden voor kapitalisatie en dat is een stappenplan, ze kunnen het op 2 manieren doen, een groei naar een uitverkoop of een exit, deze laatste zal geen hoofdprijs opleveren, de eerste wel.

    voor de rest weet ik het ook niet, maar voor cijfers zelf zal TT tot 2020 een behoudend verhaal blijven, wel beterend, maar dan blijft het toch een moeizame weg, het is duidelijk dat de huidige mix niet gewaardeerd is door investeerders, behalve hen die on the know zijn.

    wij, ( de free-float) zijn de kwetsbaren en dat merk je, deze doelgroep is ook geviseerd door shortspelers, niet de Founders of JdM die pers je niet uit het aandeel

    maak me geen zorgen, want zo doorgaan is geen optie, dus wacht af die 12 euro gaan we m.i. wel zien in 2017, dan zal ik van de omstandigheden die we dan weten laten afhangen of ik reduceer of uitstap, maar ga dan wel eerst terug in exposure.
  6. indice 27 oktober 2016 12:18
    quote:

    Riet van Milt schreef op 27 oktober 2016 11:22:

    [...]

    Waarom nou toch zo zuur? Goddijn is ook maar een mens en we weren allemaal dat de verborgen assetwaarde gigantisch is, lees de postings van groeibriljant c.s. er maar op na.

    Als je 0,35 koersverlies in 5 dagen niet aankan is beleggen niets voor je, Uit de rol die je nu hier op het forum speelt klinkt een hoop verongelijktheid en bitterheid, jammer deze omslag.
    U bedoelt een koersverlies van ca. 5,30 in een paar maanden ?? Toch .............????
    Het is gewoon bagger !!!!
  7. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:22
    quote:

    potpourri schreef op 27 oktober 2016 12:14:

    [...]

    denk dat de Toko panklaar gemaakt gaat worden voor kapitalisatie en dat is een stappenplan, ze kunnen het op 2 manieren doen, een groei naar een uitverkoop of een exit, deze laatste zal geen hoofdprijs opleveren, de eerste wel.

    voor de rest weet ik het ook niet, maar voor cijfers zelf zal TT tot 2020 een behoudend verhaal blijven, wel beterend, maar dan blijft het toch een moeizame weg, het is duidelijk dat de huidige mix niet gewaardeerd is door investeerders, behalve hen die on the know zijn.

    wij, ( de free-float) zijn de kwetsbaren en dat merk je deze doelgroep is ook geviseerd door shortspelers, niet de Founders of JdM die pers je niet uit het aandeel

    maak me geen zorgen, want zo doorgaan is geen optie, dus wacht af die 12 euro gaan we m.i. wel zien in 2017, dan zal ik van de omstandigheden die we dan weten laten afhangen of ik reduceer of uitstap, maar ga dan wel eerst terug in exposure.
    Met een bod van 12.50 p/a gaan ze het niet redden gezien de rekenexcercitie van TTI.
  8. VanillaSky 27 oktober 2016 12:28
    quote:

    potpourri schreef op 27 oktober 2016 12:14:

    [...]

    denk dat de Toko panklaar gemaakt gaat worden voor kapitalisatie en dat is een stappenplan, ze kunnen het op 2 manieren doen, een groei naar een uitverkoop of een exit, deze laatste zal geen hoofdprijs opleveren, de eerste wel.

    voor de rest weet ik het ook niet, maar voor cijfers zelf zal TT tot 2020 een behoudend verhaal blijven, wel beterend, maar dan blijft het toch een moeizame weg, het is duidelijk dat de huidige mix niet gewaardeerd is door investeerders, behalve hen die on the know zijn.

    wij, ( de free-float) zijn de kwetsbaren en dat merk je, deze doelgroep is ook geviseerd door shortspelers, niet de Founders of JdM die pers je niet uit het aandeel

    maak me geen zorgen, want zo doorgaan is geen optie, dus wacht af die 12 euro gaan we m.i. wel zien in 2017, dan zal ik van de omstandigheden die we dan weten laten afhangen of ik reduceer of uitstap, maar ga dan wel eerst terug in exposure.
    Helemaal eens, het blijft de komende paar jaar (zeker 2) nog een zeer behouden verhaal met Adjusted WPAs van 0.25-0.35. Als consumer stabiel blijft en TT winnende blijft in Automotive/Telematics dan zit er richting de 2020 wel twee kwartjes wpa in wellicht. Garanties zijn er niet, dus ik opteer voor de kapitalisatie in 2017 met een 12 euro.

  9. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:28
    quote:

    Chiddix schreef op 27 oktober 2016 12:26:

    De koers van TT beweegt zich al maanden in een bepaalde bandbreedte(7,50-8,50). Dus verkopen op 8,50 was het motto en terugkopen rond de 7,50. In de praktijk zitten de meesten als een kip op hun eieren te broeden.
    Totdat je te laat bent zal je net zien jarenlang in het aandeel en dan de boot missen no way.
  10. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:30
    Het concept voor mijn antwoord is klaar, heeft iemand nog aanvullingen voordat ik de mail eruit doe?

    Geachte IR,

    Dank voor uw gedeeltelijke antwoord.

    Dhr. Goddijn heeft dus Nissan en Subaru verwisseld, kan ik hieruit echter tóch opmaken, zoals ik op Twitter lees, dat er wel degelijk een deal met Nissan op komst is, zoals de verspreking over Volvo achteraf ook een 'slip of the tongue' bleek, of betekent dit een stellige ontkenning van een aanstaande deal met Nissan?

    Mijn vraag over waarom ik als mede-eigenaar van TomTom geen informatie krijg over de financiële vooruitzichten en financiële details van nieuwe deals beantwoordt u niet. Toch zou ik daar graag de reden van weten.
    TomTom is voor 17,50 naar de beurs gegaan en noteert nu 7,55€. Mijn reden om in TomTom te beleggen was het tegenovergestelde van deze koersontwikkeling die het gevolg is van een bedrijfsmatige wanprestatie waaraan tot dusverre nooit consequenties zijn verbonden.
    TomTom heeft nooit dividend uitgekeerd, de koers staat 10€ onder de prijs die ik bij de beursgang heb betaald (-57%) en het aandeel is verwaterd door een emissie en de steeds terugkerende uitoefening van personeelsopties door de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze droevige performance.

    Dus nogmaals mijn vraag: waarom wordt mij als mede-eigenaar de informatie onthouden over de toekomstverwachtingen van dit bedrijf dat op dit moment eerder tekenen van een zinkend schip vertoont dan tekenen van een bloeiende onderneming? Een geruststelling dat de toekomstverwachtingen uiterst rooskleurig zijn zonder in details te treden is wat mij betreft genoeg om het aandeel niet met verlies van de hand te doen.

    Met vriendelijke groet,

    W.J.B. van Milt
  11. Advocaat van de Duivel 27 oktober 2016 12:49
    quote:

    Purespeculation# schreef op 27 oktober 2016 12:01:

    [...]

    Neem aan dat deze brief / post ook bij AFM ligt ! ?

    En bij de belastingdienst..... zij zullen eerder actie ondernemen......zij ruiken geld
    De belastingdienst zal niet in actie komen. Dit soort bedrijven valt onder zogenaamd horizontaal toezicht dus alle facetten van belang voor de heffing zijn tevoren afgesproken met de belastingdienst.
    De wijze van handelen heeft dus de zegen van de fiscus!

  12. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:54
    quote:

    Riet van Milt schreef op 27 oktober 2016 12:30:

    Het concept voor mijn antwoord is klaar, heeft iemand nog aanvullingen voordat ik de mail eruit doe?

    Geachte IR,

    Dank voor uw gedeeltelijke antwoord.

    Dhr. Goddijn heeft dus Nissan en Subaru verwisseld, kan ik hieruit echter tóch opmaken, zoals ik op Twitter lees, dat er wel degelijk een deal met Nissan op komst is, zoals de verspreking over Volvo achteraf ook een 'slip of the tongue' bleek, of betekent dit een stellige ontkenning van een aanstaande deal met Nissan?

    Mijn vraag over waarom ik als mede-eigenaar van TomTom geen informatie krijg over de financiële vooruitzichten en financiële details van nieuwe deals beantwoordt u niet. Toch zou ik daar graag de reden van weten.
    TomTom is voor 17,50 naar de beurs gegaan en noteert nu 7,55€. Mijn reden om in TomTom te beleggen was het tegenovergestelde van deze koersontwikkeling die het gevolg is van een bedrijfsmatige wanprestatie waaraan tot dusverre nooit consequenties zijn verbonden.
    TomTom heeft nooit dividend uitgekeerd, de koers staat 10€ onder de prijs die ik bij de beursgang heb betaald (-57%) en het aandeel is verwaterd door een emissie en de steeds terugkerende uitoefening van personeelsopties door de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze droevige performance.

    Dus nogmaals mijn vraag: waarom wordt mij als mede-eigenaar de informatie onthouden over de toekomstverwachtingen van dit bedrijf dat op dit moment eerder tekenen van een zinkend schip vertoont dan tekenen van een bloeiende onderneming? Een geruststelling dat de toekomstverwachtingen uiterst rooskleurig zijn zonder in details te treden is wat mij betreft genoeg om het aandeel niet met verlies van de hand te doen.

    Met vriendelijke groet,

    W.J.B. van Milt
    Nog even het € bij de 17.50
6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 298 299 300 301 302 ... 340 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links