*Justin* schreef op 24 oktober 2016 11:28:
Ik geloof er helemaal niets van dat als de speaker uitgaat en de call is afgelopen, tomtom aan analisten een ander verhaal gaat vertellen dan in de openbare call. Dan is je geloofwaardigheid zero, ook bij die analisten.
Er werd tijdens de call duidelijk uitgesproken dat er al flink marktaandeel is gewonnen en dat ze ook verwachten andere niet-Duitse autofabrikanten binnen te halen.
Als je kijkt naar de top 15 van autofabrikanten die ik postte en welke klanten TT al heeft, zoals een Fiat-Chrysler, Peugeot/Citroen en Renault. En je weet dat het consortium niet bedoeld wordt, dan blijft maar een beperkt aantal autofabrikanten over waar Goddijn op doelt, en ook de top 3 buiten VW. Dat zijn General Motors, Toyota, Ford.
Dat het order volume op 200+ stond doet daar niets aan af en is een indicatie van welke contracten op verlengen stonden. Ook zei Goddijn dat het jaar nog niet afgelopen is. Of HERE dan nu wel deals aan het scoren of verlengen is… Ik vraag het me af. Ze winnen in elk geval niks van TomTom, en Goddijn zei letterlijk: “ons marktaandeel is de afgelopen jaren verdrievoudigd” …. “en ons marktaandeel is dit jaar zeker niet lager dan vorig jaar”.
Het vertalen van orderboek naar omzet is vrij lastig te doen. Zo kan de periode van contracten net anders zijn. Contracten zijn 3 of 5 jaar. Uitgaande van die 200+ denk ik dat Volvo dan een driejarig contract is geweest (2019-2021) met optie tot verlengen. Bij een 5-jarig contract was je dan wel op 250+ gekomen. Is dus niet een op een te vertalen naar omzet.
Daarnaast liggen orders vaak lager dan de daadwerkelijke omzet. Volgens Taco Titulaer zijn autofabrikanten enerzijds te optimistisch over wanneer de levering start. Zie PSA deal: aangekondigd in 2012
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf... zou ingaan in 2015 (zie link) en de eerste gaan nu pas van de band, in de 3008.
Anderzijds wordt de omvang van de order juist conservatief geschat. De uiteindelijke rekeningen die TomTom stuurt zijn gebaseerd op de daadwerkelijke leveringen en niet op de vooraf conservatief geschatte volumes en take-rates.
Tijdens de call is nog verteld dat de take-rates (percentage klanten dat navigatie als optie aanvinkt) omhoog gaat. Een take-rate van 30% of 40% maakt een wereld van verschil in de uiteindelijke daadwerkelijke omzet. Bij Renault haalde TT zelfs 50% take-rates, wat het hoogste was in de industrie.