Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,650 2 mei 2024 15:49
  • +0,030 (+0,53%) Dagrange 5,600 - 5,750
  • 193.808 Gem. (3M) 327,6K

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 251 252 253 254 255 ... 340 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 oktober 2016 11:35
    quote:

    *Justin* schreef op 24 oktober 2016 11:28:

    Ik geloof er helemaal niets van dat als de speaker uitgaat en de call is afgelopen, tomtom aan analisten een ander verhaal gaat vertellen dan in de openbare call. Dan is je geloofwaardigheid zero, ook bij die analisten.
    Er werd tijdens de call duidelijk uitgesproken dat er al flink marktaandeel is gewonnen en dat ze ook verwachten andere niet-Duitse autofabrikanten binnen te halen.

    Als je kijkt naar de top 15 van autofabrikanten die ik postte en welke klanten TT al heeft, zoals een Fiat-Chrysler, Peugeot/Citroen en Renault. En je weet dat het consortium niet bedoeld wordt, dan blijft maar een beperkt aantal autofabrikanten over waar Goddijn op doelt, en ook de top 3 buiten VW. Dat zijn General Motors, Toyota, Ford.

    Dat het order volume op 200+ stond doet daar niets aan af en is een indicatie van welke contracten op verlengen stonden. Ook zei Goddijn dat het jaar nog niet afgelopen is. Of HERE dan nu wel deals aan het scoren of verlengen is… Ik vraag het me af. Ze winnen in elk geval niks van TomTom, en Goddijn zei letterlijk: “ons marktaandeel is de afgelopen jaren verdrievoudigd” …. “en ons marktaandeel is dit jaar zeker niet lager dan vorig jaar”.

    Het vertalen van orderboek naar omzet is vrij lastig te doen. Zo kan de periode van contracten net anders zijn. Contracten zijn 3 of 5 jaar. Uitgaande van die 200+ denk ik dat Volvo dan een driejarig contract is geweest (2019-2021) met optie tot verlengen. Bij een 5-jarig contract was je dan wel op 250+ gekomen. Is dus niet een op een te vertalen naar omzet.

    Daarnaast liggen orders vaak lager dan de daadwerkelijke omzet. Volgens Taco Titulaer zijn autofabrikanten enerzijds te optimistisch over wanneer de levering start. Zie PSA deal: aangekondigd in 2012 corporate.tomtom.com/releasedetail.cf... zou ingaan in 2015 (zie link) en de eerste gaan nu pas van de band, in de 3008.

    Anderzijds wordt de omvang van de order juist conservatief geschat. De uiteindelijke rekeningen die TomTom stuurt zijn gebaseerd op de daadwerkelijke leveringen en niet op de vooraf conservatief geschatte volumes en take-rates.

    Tijdens de call is nog verteld dat de take-rates (percentage klanten dat navigatie als optie aanvinkt) omhoog gaat. Een take-rate van 30% of 40% maakt een wereld van verschil in de uiteindelijke daadwerkelijke omzet. Bij Renault haalde TT zelfs 50% take-rates, wat het hoogste was in de industrie.

    Kijk jij wel eens naar de koers ipv van tikken op je schermpje met je positieve verhaaltjes?

    De markt gelooft er geen r*k van de shorters maken het met de grond gelijk.
    Met dank aan het door jou zo geliefd management

  2. [verwijderd] 24 oktober 2016 11:40
    @Paulus29: jouw insteek zou dus mega-positief moeten zijn. Mogelijk verlies geleden op je long-positie, niks meer aan te doen. Nu volledig short gaan (neem gewoon eventueel verlies op long) tot het niveau van 7 euro. Daarna met veel hefboomproducten terug ombuigen naar long en gelet op de exit van 10 euro maak je nog minimaal 100-200% (binnen 2 jaar max). Lekker binnen lopen, verlies van nu stelt daarbij niet veel voor. Alles met dank aan de manipulatoren.
  3. forum rang 5 limomilo 24 oktober 2016 11:43
    Ik zou graag zien dat Paulus29 nu een stopt met het constant herhalen van een dirty-exit. Vandaag tot op heden om 9.12, 9.26, 10.47, en 11.21 uur. Plus dan nog de aangehaalde quotes is bijna een pagina vol met hetzelfde. Dan heb ik het niet over verleden week en de weken ervoor dat we dit hebben moeten lezen. Genoeg is genoeg, we weten het nu wel en kappen ermee.
  4. [verwijderd] 24 oktober 2016 11:43
    quote:

    Opus135 schreef op 24 oktober 2016 11:40:

    @Paulus29: jouw insteek zou dus mega-positief moeten zijn. Mogelijk verlies geleden op je long-positie, niks meer aan te doen. Nu volledig short gaan (neem gewoon eventueel verlies op long) tot het niveau van 7 euro. Daarna met veel hefboomproducten terug ombuigen naar long en gelet op de exit van 10 euro maak je nog minimaal 100-200% (binnen 2 jaar max). Lekker binnen lopen, verlies van nu stelt daarbij niet veel voor. Alles met dank aan de manipulatoren.
    TomTom en het pijnlijk falende management van TomTom hebben mijn irritatiegrens ondertussen ruimschoots overschreden.

    Het is tijd om afstand te doen/nemen van dit niet presterende fonds. Het is daar een janboel. Een niet serieus te nemen speeltuin voor hobbyende founders die hun schaapjes al reeds op het droge hebben.

  5. [verwijderd] 24 oktober 2016 11:47
    quote:

    Gira schreef op 24 oktober 2016 11:34:

    [...]

    Wies, ik heb de hele CC terug gelezen, en van wat jij nu zegt, staat niets in het verslag van de CC. Wat er na CC wordt besproken, kan toch niet anders zijn....dat zou toch ongeloofwaardig worden. ...beetje vreemd wies.....je lijkt te zijn besmet met iets....sterkte ermee...
    kom op Gira, ik ben niet besmet
    ik quote

    maar BAAL verschrikkelijk van TT's performance voor koersontwikkeling dit jaar en dat was NIET nodig

    ik heb een goed jaar, dankzij mijn andere aandelen, maar TT is een drag op de porto

    ik hoor dingen en dan denk ik klopt dit of niet, het maakt sense, maar het Bestuur moved niet, maar weet uit ervaring dat verandering altijd komt als een klap bij heldere hemel en bijna altijd op de weg naar beneden

    maar ik baal verschrikkelijk van dit aandeel en ook nu wel van TomTom, die eeuwige wissel op de toekomst, dat geloof ik nu verder wel.
  6. Boertje 24 oktober 2016 11:48
    TomTom wordt een Software - uit - de - muur bedrijf. Al eerder gemeld. Vergelijk het lokaal met Wolters Kluwer. Leverde "vroeger" alleen aanvullingen hard-copy en leefden van de o.a. juridische abonnementen. Nu een vol IT- bedrijf met alle data op beschikbaar on-line, tegen betaling hebben ze 4 jaar over gedaan. En zie die koers eens:
    www.iex.nl/Aandeel-Koers/11795/Wolter...
    van net boven 10 eu naar bijna 40 eu
  7. KeesTom 24 oktober 2016 11:49
    quote:

    potpourri schreef op 24 oktober 2016 11:47:

    [...]

    kom op Gira, ik ben niet besmet
    ik quote

    maar BAAL verschrikkelijk van TT's performance voor koersontwikkeling dit jaar en dat was NIET nodig

    ik heb een goed jaar, dankzij mijn andere aandelen, maar TT is een drag op de porto

    ik hoor dingen en dan denk ik klopt dit of niet, het maakt sense, maar het Bestuur moved niet, maar weet uit ervaring dat verandering altijd komt als een klap bij heldere hemel en bijna altijd op de weg naar beneden

    maar ik baal verschrikkelijk van dit aandeel en ook nu wel van TomTom, die eeuwige wissel op de toekomst, dat geloof ik nu verder wel.

    Weet ik wies, was een grapje was de :) vergeten....maar het is toch enigszins vreemd, dat de toon op de CC beter en anders was, dan dat de analisten nu schetsen zeg maar. ....weten die nu ook meer??
  8. [verwijderd] 24 oktober 2016 11:51
    Ben in afwachting van datum en tijd gesprek TomTom mailcontact geweest.
    Doe Justin en Eva nu een oproep allebei met 2 of 3 korte scherpe duidelijke vragen te komen die ik mede kan stellen, dus echt korte en duidelijke vragen graag.
    Jullie zullen begrijpen dat ik kijkende naar de koers een zeer sceptisch slecht gevoel heb en denk: hoe is dit mogelijk
  9. [verwijderd] 24 oktober 2016 11:52
    quote:

    Gira schreef op 24 oktober 2016 11:49:

    [...]

    Weet ik, was een grapje was de :) vergeten....maar het is toch enigszins vreemd, dat de toon op de CC beter en anders was, dan dat de analisten nu schetsen zeg maar. ....weten die nu ook meer??
    Neen, zo moet je het ook niet lezen
    denk niet dat er een mistig verhaal is
    maar het is gewoon een feit Q3 verdiende geen schoonheidsprijs, daar kunnen we niet omheen - ze zijn met een "waarschuwing" gekomen, dat hakt erin, dat kan je niet zomaar afdoen alsof het niet gegeven is !

    de koersdoelen staan nog steeds , want iedereen verwacht toch een beter Q4
  10. [verwijderd] 24 oktober 2016 11:55
    quote:

    potpourri schreef op 24 oktober 2016 11:52:

    [...]

    Neen, zo moet je het ook niet lezen
    denk niet dat er een mistig verhaal is
    maar het is gewoon een feit Q3 verdiende geen schoonheidsprijs, daar kunnen we niet omheen - ze zijn met een "waarschuwing" gekomen, dat hakt erin, dat kan je niet zomaar afdoen alsof het niet gegeven is !

    de koersdoelen staan nog steeds , want iedereen verwacht toch een beter Q4
    Tegen die tijd staat de koers op 6
  11. apieslapie 24 oktober 2016 11:56
    quote:

    omaneus schreef op 24 oktober 2016 11:06:

    ik verwacht dat de koers naar een euro of 3 zal gaan. Gezien de cijfers en de toekomst verwachting van TomTom. Ze moeten met een betere product op de markt komen anders wordt het net zoals een nokia of een blackbarry.
    Blackbarry? haha
    Hoe kom je erbij dat tomtom naar 3 euro gaat? zit je short ventje?
  12. trend follower 24 oktober 2016 11:57
    quote:

    potpourri schreef op 24 oktober 2016 10:50:

    [...]

    hey Tatje

    laat Justin dit dan maar ontkrachten, hij indiceert nu dat ik ineens na mijn bezoek aan London het Barclays pad heb gekozen om het aandeel TT bearish te benaderen

    complete flauwekul, want mijn Positie in TT heeft de zwaarste weging in mijn porto

    verder denkt hij waarschijnlijk dat deze comment hierboven van Barclays komt , ook dat is niet juist, het komt oa van de analist die Justin zelf goed genoeg kent en het zou mij verbazen als hij dit niet gelezen heeft

    dat hij hier verder niet op ingaat is dan ook vreemd
    Justin weet heel veel van TT, meer dan ieder ander, maar dat geeft hem niet altijd gelijk.

    dus nogmaals Tatje, de mensen applaudisseren hier voor het gene wat ze willen horen, ik zeg je doet er goed aan naar andere meningen te luisteren en ik doe dat dan ook, dat wil niet zeggen dat ik van positie wijzig, het wil wel zeggen dat ik dan soms mijn benadering naar het aandeel moet aanpassen.

    dit was a poor quarter for TT
    Q4 must be better

    dat is de onderliggende toon en daar gaan we dan ook vanuit.

    even voor de goede orde, niemand schrijft TT de grond in, ook niet de 2 bear analisten Barclays en Haitong, die hebben enkel de mening dat het verdienmodel bij TT geen koers rechtvaardigt voor notering aan 8 plus, zij denken meer aan 6 euro give or take.
    Ik probeer ook zo neutraal mogelijk te kijken naar de investering die ik in TT heb.

    Het orderboek alleen zegt niet zoveel. Ik heb dit vrijdag ook gezegd en zeg het nu weer. TT moet natuurlijk wel de kans hebben om orders te winnen. Volgens HG was de marktomvang gebaseerd op cijfers tot en met Q3 niet zo groot als vorig jaar, waardoor het aantal RFP`s in 2016 lager was dan in 2015.

    Vorig jaar, tijdens de de Q4 CC communiceerde HG juist dat TT marketaandeel won t.o.v. de concurrentie. Als je dit meeneemt in combinatie met het huidige orderboek en wetende dat de marktomvang kleiner is dan vorig jaar, welke conclusie(s) trek jij dan?

    In het minst positieve scenario zal TT zijn marktaandeel niet verder hebben uitgebreidt, maar zal zeker geen terrein hebben verloren t.o.v. concurrenten. Persoonlijk op basis van bovenstaande feiten denk ik dat als TT vorig jaar met een orderboek van 250 in Q3 2015 en 200 in Q3 2016 verder marktaandeel hebben gewonnnen.

    Ik ben heel benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt.
6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 251 252 253 254 255 ... 340 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links