Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,610 10 mei 2024 12:05
  • +0,025 (+0,45%) Dagrange 5,590 - 5,625
  • 51.096 Gem. (3M) 275,7K

Maps in China

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. mjmj 5 oktober 2016 12:07
    In verschillende draadjes wordt gediscussieerd over maps in China en de vraag of TT daar nog bemoeienis mee heeft. Voor zover ik kan nagaan zijn er twee maps-aanbieders: Baidu en Autonavi. TT had een joint venture met Autonavi maar de status daarvan is onduidelijk en vragen daarover van o.a. Harrysnel worden door IR niet beantwoord.

    Ik open dit draadje om informatie te verzamelen over maps, traffic, assisted driving, .... SDC enz. in China. Wie levert daar de technologie voor de maps die daar wordt gebruikt? Speelt TT daar een rol in? Worden TT of Here licenties gebruikt? enzovoort.

    Ik vraag een ieder om informatie hierover in dit draadje te posten.

    Ik kopieer even de mail van Harrysnel aan IR die hij gepost heeft in het oktoberdraadje:

    ... "

    Geachte heer/mevrouw,

    Ik heb U gisteren reeds de vraag gesteld maar helaas nog geen antwoord mogen ontvangen. In oktober 2010 richt TomTom een JV op met Autonavi voor de Chinese markt.

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Nu lees ik in het jaarverslag 2015:

    "Although our Chinese activities will continue, Beijing Golden Tom is in process to be liquidated..."

    annualreport2015.tomtom.com/docs/TomT...

    Vorige week vrijdag las ik (oa via Telechips website) dat TomTom en Telechips mogelijkheid bestuderen om via samenwerking de Chinese markt te betreden.

    Analist Martijn den Drijver gaf op dit nieuws de volgende reactie:

    "NIBC stelde dat dit veelbelovend klinkt, maar tekende daarbij aan dat het TomTom niet is toegestaan om kaarten te verkopen in China. Dit kan het navigatiebedrijf alleen doen via zijn joint venture met Autonavi. Autonavi werd in 2014 gekocht door Alibaba, waarna een periode van onafgebroken stilte aanbrak. De marktvorser toonde zich derhalve "zeer voorzichtig"over de mogelijke uitkomst van de gesprekken tussen TomTom en Telechips."

    Mijn vraag: TomTom is toch niet langer gebonden aan Autonavi nu de JV geliquideerd is/zal worden? Er is toch de mogelijkheid om bijvoorbeeld met een partij als Baidu de Chinese markt te betreden als de JV is geliquideerd? Wat is de status van de Beijing Golden Tom JV?

    Alvast dank voor uw antwoord, met vriendelijke groet,

    ....

  2. Oeps..! 5 oktober 2016 16:34
    (ik weet niet van welke datum dit artikel is)

    Why You Can't Trust GPS in China

    To make a long story short, when used in China, Apple’s maps are subject to “a varying offset [of] 100-600m which makes annotations display incorrectly on the map.” In other words, everything there—roads, nightclubs, clothing stores—appears to be 100-600 meters away from its actual, terrestrial position. The effect of this is that, if you check the GPS coordinates of your friends, as blogger Jon Pasden writes, “you’ll likely see they’re standing in a river or some place 500 meters away even if they’re standing right next to you.”

    Zit Apple met maps wel in China??

    www.travelandleisure.com/articles/dig...
  3. Oeps..! 5 oktober 2016 16:45
    Artikel is van mei 2015.
    Er "hangt" ook een forum onder aan het artikel en daar hebben ze het ook over TomTom.

    Apple has gobbled up mapping market share on iOS (and the Mac) since introducing its own alternative to Google Maps back in 2012, despite lacking a variety of key features. Hints at how Apple Maps may soon improve are coming from a seemingly unlikely source: China.

    Apple Maps in China are better than Apple Maps in the U.S.

    Bizarrely enough, Apple's Maps in China are better than Apple Maps in Europe or the United States. Those improvements are likely to trickle back to the rest of us in enhancements due for iOS 9 and the next OS X (as well as in the navigation maps on Apple Watch).

    Forum:

    We should also note that Apple just renewed their contract with TomTom. They provide most of the mapping data for Apple around the world.

    More accurately I think they probably made it available to Autonavi, TomTom's China partner and licensor to Apple instead of Apple directly tho that's not entirely certain. I can check further. In any case TomTom can't develop their own China mapping but can act as the intermediary for licensing to companies based outside of China. Audi for example just signed an agreement with TomTom/Autonavi for navigation maps there.

    forums.appleinsider.com/discussion/18...
  4. mjmj 6 oktober 2016 11:54
    In deze tread wordt ook tencent genoemd.
    www.reddit.com/r/China/comments/4j5ez...

    Dit commentaar van ca 4 maanden geleden is interessant:

    amap/autonavi are good for cars though they are popular because they have deals with smartphone companies which preinstall them probably more often than Baidu maps which are not that common really
    as for map data all these companies usually use third party service (from my old notes when i tested multiple sites Baidu =cennavi+navinfo, here maps - gs2012, bing-autonavi and other Chinese websites were pretty horrible compared to Baidu so i haven't look further), check very bottom map on computer who is actual provider of maps which are all updated so i don't think there is much difference
    i tried actually English version of Autonavi and their level of detail was complete crap compared to Baidu maps, so i keep using Baidu maps, their ruler is convenient and there is Uber integrated in case i would need it instead of didi in WeChat
    they have for sure up to date data for Beijing public transport
    Here maps from Nokia were great (detail and accurate) until they made deal with Chinese and left the market completely
  5. NoWorry 6 oktober 2016 12:18
    quote:

    mjmj schreef op 6 oktober 2016 12:00:

    In dit rapport staat een boel informatie. Kost 2200 dollar...

    www.researchandmarkets.com/research/x...

    Dit artikel geeft een inhoudsopgave... en TT wordt erin genoemd:

    www.prnewswire.com/news-releases/rese...
    2200 dollar ... Er valt dus toch geld te verdienen aan TomTom. ;-)

    Groet
  6. harrysnel 26 oktober 2016 10:08
    Antwoord gehad op deze mail die genoemd wordt in openingsbericht van dit draadje:

    "Geachte heer/mevrouw,

    Ik heb U gisteren reeds de vraag gesteld maar helaas nog geen antwoord mogen ontvangen. In oktober 2010 richt TomTom een JV op met Autonavi voor de Chinese markt.

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Nu lees ik in het jaarverslag 2015:

    "Although our Chinese activities will continue, Beijing Golden Tom is in process to be liquidated..."

    corporate.tomtom.com/common/download/...

    Vorige week vrijdag las ik (oa via Telechips website) dat TomTom en Telechips mogelijkheid bestuderen om via samenwerking de Chinese markt te betreden.

    Analist Martijn den Drijver gaf op dit nieuws de volgende reactie:

    "NIBC stelde dat dit veelbelovend klinkt, maar tekende daarbij aan dat het TomTom niet is toegestaan om kaarten te verkopen in China. Dit kan het navigatiebedrijf alleen doen via zijn joint venture met Autonavi. Autonavi werd in 2014 gekocht door Alibaba, waarna een periode van onafgebroken stilte aanbrak. De marktvorser toonde zich derhalve "zeer voorzichtig"over de mogelijke uitkomst van de gesprekken tussen TomTom en Telechips."

    Mijn vraag: TomTom is toch niet langer gebonden aan Autonavi nu de JV geliquideerd is/zal worden? Er is toch de mogelijkheid om bijvoorbeeld met een partij als Baidu de Chinese markt te betreden als de JV is geliquideerd? Wat is de status van de Beijing Golden Tom JV?

    Alvast dank voor uw antwoord, met vriendelijke groet..."


    Ik heb hierop volgende antwoord (met vertraging vanwege gesloten periode) gekregen:

    "Hartelijk dank voor uw email.

    Beijing Golden Tom is in liquidatie; wij zullen onze Chinese activiteiten blijven voortzetten.

    Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben."
  7. mjmj 26 oktober 2016 10:21
    He HarryS dat antwoord heeft tenminste enige substance zullen we maar zeggen.

    "in liquidatie" ... sinds 2015 kennelijk. Wat een lijdensweg moet dat zijn om zolang in liquidatie te zijn.

    Ben erg benieuwd wat ze bedoelen met "onze Chinese activiteiten"... zou dat impliceren dat ze dezelfde activiteiten blijven voortzetten? Of kan het ook betekenen dat ze "nieuwe Chinese activiteiten" gaan opzetten?
  8. [verwijderd] 26 oktober 2016 11:19
    quote:

    mjmj schreef op 26 oktober 2016 10:21:

    He HarryS dat antwoord heeft tenminste enige substance zullen we maar zeggen.

    "in liquidatie" ... sinds 2015 kennelijk. Wat een lijdensweg moet dat zijn om zolang in liquidatie te zijn.

    Ben erg benieuwd wat ze bedoelen met "onze Chinese activiteiten"... zou dat impliceren dat ze dezelfde activiteiten blijven voortzetten? Of kan het ook betekenen dat ze "nieuwe Chinese activiteiten" gaan opzetten?
    Vermoedelijk een nieuwe Chinese partner .......hopelijk Johny Long
  9. harrysnel 26 oktober 2016 11:41
    quote:

    mjmj schreef op 26 oktober 2016 10:21:

    He HarryS dat antwoord heeft tenminste enige substance zullen we maar zeggen.

    "in liquidatie" ... sinds 2015 kennelijk. Wat een lijdensweg moet dat zijn om zolang in liquidatie te zijn.

    Ben erg benieuwd wat ze bedoelen met "onze Chinese activiteiten"... zou dat impliceren dat ze dezelfde activiteiten blijven voortzetten? Of kan het ook betekenen dat ze "nieuwe Chinese activiteiten" gaan opzetten?
    De conclusie die ik wel denk te kunnen trekken is dat Den Drijver, die nogal wat haken en ogen ziet aan de samenwerking met Telechips vanwege de samenwerking Autonavi (nu Alibaba) - TomTom, compleet mis zit met zijn opmerking dat "het sinds de overname van Autonavi door Alibaba in 2014 stil is" (jaarverslag 2015 dus niet goed gelezen) en dat "TomTom afhankelijk is van Autonavi om de Chinese markt te betreden" (TomTom blijft actief in China ook na het opheffen JV).
  10. [verwijderd] 26 oktober 2016 12:21
    quote:

    harrysnel schreef op 26 oktober 2016 11:41:

    [...]

    De conclusie die ik wel denk te kunnen trekken is dat Den Drijver, die nogal wat haken en ogen ziet aan de samenwerking met Telechips vanwege de samenwerking Autonavi (nu Alibaba) - TomTom, compleet mis zit met zijn opmerking dat "het sinds de overname van Autonavi door Alibaba in 2014 stil is" (jaarverslag 2015 dus niet goed gelezen) en dat "TomTom afhankelijk is van Autonavi om de Chinese markt te betreden" (TomTom blijft actief in China ook na het opheffen JV).
    Zo is dat. En geen spoortje van een rectificatie.

    Niet van Martijn den Drijver en ook niet van CEO Goddijn of zijn IR.

    Niets. Helemaal niks.

    Schandalig!

  11. relpinda 26 oktober 2016 15:50
    quote:

    harrysnel schreef op 26 oktober 2016 10:08:

    ..(met vertraging vanwege gesloten periode)??
    @ Harry??

    Oei oei die TT, laat steken vallen mbt communicatie richting aandeelhouders!

    En ik weet helaas uit eigen ervaring dat de AFM op al deze draadjes mee leest en zo nodig de forum leden aangetekende brieven stuurt met vragen! waar ze het antwoord allang op weten/hebben onderzocht.

    LZA :)
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links