Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,840 6 jun 2024 10:25
  • +0,165 (+2,91%) Dagrange 5,680 - 5,860
  • 124.034 Gem. (3M) 285K

TomTom April 2016

4.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 210 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 april 2016 16:30
    Milkshake, of elk andere alias welke bij jou hoort, hou op.

    Ik heb je laatst een zielige zuiger genoemd.
    Toen de koers iets omhoog ging, hield je even op.
    Nu begint het paranoia raaskallen weer.
    Het slaat werkelijk nergens op.

    Net als Faustian Pact waardeer ik de inhoudelijke posters, positief, kritisch of negatief, zeer.

    Groet,
    Kalleman
  2. [verwijderd] 6 april 2016 16:39
    quote:

    Faustian Pact schreef op 6 april 2016 15:50:

    Justin,

    Mijn complimenten dat je je - bijna geheel - houdt aan reageren op inhoud.
    Dat sektegeleuter komt voornamelijk af van voormalige volgelingen die zich verder niet verdiept hebben in het aandeel en nu een zondebok zoeken voor hun verlies.
    Voor die mensen : Kijk in de spiegel en je ziet de hoofdverantwoordelijke.

    spot on en geen woord te veel
  3. Dickit o 6 april 2016 16:53

    Door John Beijer op 6 apr 2016 om 12:30

    Afgelopen week was ik te gast bij Belegger.nl en traditiegetrouw presenteerde ik mijn drie toppers voor het komende kwartaal. Onder andere TomTom is één van mijn favorieten voor de komende periode. Het bedrijf heeft prachtige deals gesloten met Volkswagen, Peugeot, Fiat, etc. In de automotive sector liggen nog enorme groeikansen, is mijn visie.

    Ondanks het feit dat we de laatste weken niet heel veel nieuwe overnames meer voorbij zien komen, denk ik nog steeds dat TomTom toch een overnamekandidaat is. Op mijn shortlist met overnamekandidaten in Amsterdam, staan overigens ook Binck, Delta Lloyd, PostNL en KPN.

    www.belegger.nl/Column/173430/ING-hee...
  4. [verwijderd] 6 april 2016 17:00
    [quote alias=Perpster id=9279995 date=201604061624]
    [...]......

    "" Bottom line is denk ik de vraag, hoe hoog acht je de kans dat Here op gezond kapitalistische winstmaximaliserende basis gestoeld gaat worden, ipv in faciliterende functie? Zou dat niet leiden tot een heel ander business model van TT?

    Al een analist over gehoord?

    ""

    al wat je hiervoor schreef ben ik wel met je eens, het zal zeker een defensieve aankoop geweest zijn, waarschijnlijk een optelsom aan reden en ik zou er niet zo één uit willen halen, maar één ding weten we zeker , ze hebben er alles aan gedaan dat High Tech Here niet zou krijgen, zelfs Merkel heeft zich nog even ingezet om dit zeker te stellen.

    ( en dat kan maar om 1 reden zijn, TT was niet beschikbaar, die is al spoken for door een High Tech company ? A ? )

    goed , nu speculeer ik even , dus dan maar direct naar je bottom line vraag:

    ik denk dat geen enkele biz recht van overleven heeft als ze winsten niet als primaire doelstelling hebben, ik geloof niet in loss-leaders in je shop for a greater purpose, dat kan enkel als je een Google bent of en super market.

    Here is een business die op haar eigen merites zal moeten winst maken, dat dit tussentijds een groter doel kan dienen , dat is best mogelijk, maar uiteindelijk gaan ze onder aan de streep gewoon geld moeten verdienen, zo gaat dat idem voor TT, de kaarten gaan geld verdienen en anders moet het geld gaan opbrengen ( verkoop) TT heeft helemaal niet de financiële spierballen om zich te kunnen permitteren eindeloos R & D te spenderen aan iets wat geen winsten gaat opleveren, dan moeten ze er van af

    dus Neen, ik geloof daar niet in , gewoon winst maken met die kaarten zowel voor Here als TT .
  5. [verwijderd] 6 april 2016 17:08
    quote:

    JanK1 schreef op 6 april 2016 13:05:

    [...]

    [Modbreak IEX: Gelieve inhoudelijk te reageren, bericht is bij dezen verwijderd.]
    Laatje niet op de kast jagen JanK, jouw nuchtere en onafhankelijke kijk is veel belangrijker dan alle pseudo-inhoudelijke bjdragen die niet bij de koers passen.

    Natuurlijk kan het dat je navigatie interessant vindt en het tot hobby hebt verheven, maar op een beleggersforum stimuleer je elkaar doorgaans om geld te verdienen met beleggingen, of dat nou via long of short gaat maakt niet uit.

    Kilometers schrijven om een aandeel te bejubelen zonder interesse te tonen voor het koersverloop is ietwat zonderling. En zodra je zoiets openlijk aan de kaak stelt word je een 'beetje vals'.

    TomTom is hoogstwaarschijnlijk ondergewaardeerd, maar dat maakt de mensen met belangen in putopties, personeelsopties en/of geschreven calls niets uit, die worden slapend rijk door de goedgelovige stakkers die blijven geloven in hun sekte.

    De grootste voorbeelden zijn de Scientology Church en Baghwan.
  6. [verwijderd] 6 april 2016 17:09
    quote:

    Perpster schreef op 6 april 2016 16:24:

    [...]Volgens mij, overigens met alle respect, misken je de reden waarom Here gekocht is door het consortium. Die willen een wereldstandaard voor autonomeous driving, die zijn juist gericht op het demonatizen van mapping software. Die interesseert geen jota of navigatie wat oplevert, they are playing defense.

    En dat stond niet in de bid-books van Here. Wel going forward in die van TT. De navigatie wereld is veranderd met de aankoop van Here door het consortium.

    Het is een beetje alsof de Delhaize bier onder de kostprijs gaat verkopen, omdat ze er vanuit gaan dat ze dat terugverdienen met de meerverkoop van groenten omdat je die dan toch op dezelfde plek 'meekoopt'. Is dat gunstig voor de Colruyt? Dacht het niet.

    Ik deel je analyse dat TT de boot gemist heeft, en dat er een heel kort (denk niet tot einde van het jaar) window is om snel strategische partners een stake te geven om het eindspel met Here te blokkeren. Maar denk niet dat dat een topprijs gaat opleveren, en denk ook niet dat Goddijn daar zijn bedrijf voor wil opgeven.

    Ik denk TT zich zal concentreren als verwerker van data, niet als toeleverancier. Zaken zoals Telematics. En als een analist ook maar iets waard is, vraagt hij naar de split van R&D/investeringen, en zal imho het antwoord zijn dat dit vooral aan de verwerkende kant zit.

    Wat zijn die kaarten strategisch waard als de concurrent ze desnoods gratis aanbiedt, omdat ze een hoger dan een direct monetair doel dienen?

    Ik sluit niet uit dat Goddijn zich daar al bij neergelegd heeft, het is enkel andere input. Bottom line is denk ik de vraag, hoe hoog acht je de kans dat Here op gezond kapitalistische winstmaximaliserende basis gestoeld gaat worden, ipv in faciliterende functie? Zou dat niet leiden tot een heel ander business model van TT?

    Al een analist over gehoord?

    Ik vind dit een interessante post, waar ik het niet helemaal mee eens ben, maar wel een aantal dingen aanstipt.

    Als het gaat om een wereldstandaard voor autonoom rijden, dan gaat het mijns inziens vooral om het feit dat er eenzelfde taal gesproken moet worden. Niet dat alle boeken door eenzelfde schrijver geschreven moeten worden. En misschien hoeft het niet eens dezelfde taal te zijn, maar wel dat HERE en TomTom beiden het alfabet gebruiken, zodat je producten makkelijk kunt 'vertalen'.

    Wat de reden is van de aankoop is volgens jou 'een wereldstandaard neerzetten'. Ik geloof niet dat dat het doel was. Het was primair een defensieve move om te zorgen dat HERE niet in handen kwam van een tech bedrijf. Omdat dan het tech bedrijf ook inzicht krijgt in alle data van hun gebruikers. Ik postte daar vandaag over. Als Google of Apple of UBER HERE in handen krijgt, dan weten ze zelfs de tijdlijnen wanneer bepaalde auto's op de markt komen, want dat is onderdeel van de orders die HERE krijgt. Gevoelige info dus, zowel info van automobilist en van autobouwer.

    Er is dus niet een streven naar 1 aanbieder, wel naar 1 taal. Het liefst meerdere aanbieders om de innovatie hoog te houden en de kosten laag. Als dat niet zo zou zijn, dan was het consortium een jaar geleden begonnen met het niet meer gunnen van deals aan TomTom. Maar TomTom wordt voor alle offerte aanvragen uitgenodigd en wint ook deals.

    Ik ben dus wel eens met "they are playing defense". Maar hoe geef je invulling aan defense. Niet door TT kapot te maken, zodat HERE zoals ze al jaren doen alsnog op de lauweren kan rusten. Zij moeten aangejaagd worden om TomTom in te lopen en TomTom moet aangejaagd worden om haar voorsprong te behouden of (op andere terreinen) uit te bouwen. Het doel is natuurlijk dat alle niet-bedreigende bedrijven een faciliterende rol spelen richting de autofabrikanten. TomTom wordt ook gewaardeerd om een aantal strong points, zoals traffic en real-time maps.

    De split van R&D vind ik een interessante vraag. Maar als je vraag is of het meer op verwerking zit, dan is dat al een lastige vraag. Want veel R&D richt zich nu op Artificial Intelligence. Ik vond dat ook een moeilijk begrip, ook het begrip 'living maps', door Goddijn. Ik wist niet of ik living maps nou een heldere term vond.

    Maar in feite is dat wel wat het doel is. Dat de map een soort zichzelf onderhoudend (levend) organisme is dat zelf beslissingen neemt op basis van dingen die hem zijn aangeleerd. Die R&D is dus gericht op onderhoud en verwerking. Of beter gezegd: het wegsnijden van zoveel mogelijk van het onderhoud.

    Nu gaat 50% automatisch. Over een jaar of vijf moet dat richting de 100% zijn. Dan heb je dus geen echt onderhoud meer, behalve kwaliteitscontroles. Voor de rest is de kaart een grote stroom van data die heen en weer gaat en steeds de werkelijkheid probeert weer te geven. Die data kan zij ofwel geheel in een kant en klare map leveren. Of als half fabrikaat voor een andere map. Apple Maps wordt ook niet door TomTom gemaakt, maar er liggen wel data van TT onder die ook door een controle proces heen gegaan zijn. Dus in wezen is dat niets nieuws.

    De trend die achter de zelfrijdende auto ligt en die achter de living maps ligt is 1 en dezelfde. Namelijk dat de technologie (AI) steeds beter wordt in het herkennen van beelden. Dat helpt een auto zelfrijdend worden en helpt de map om zelflerend te zijn.

    Ik zou look wel wat meer over die R&D kosten willen zien. Maar vooral wat TT nu aan R&D uitgeeft aan die toekomst van autonoom rijden en wat ze uitgeven een de huidige business. Dan zal je denk ik zien dat de huidige business prima marges heeft en winstgevend is, maar dat dat voor een groot deel wordt ge-herinvesteerd.
  7. Vaak wel 6 april 2016 17:10
    quote:

    Hik schreef op 6 april 2016 15:23:

    [...]

    Ze máken hiermee maps én localisatie. Dus het is geen aanvulling, maar creatie. Zij gebruiken camera's, optisch dus, geen Lidar. (V)SLAM is ook de manier die Mobileye gebruikt. Ook hier weer lokale processing (je bent processormaker of niet he...), zodat er weinig cloud verkeer nodig is. Mobileye claimt 10 Kbytes per kilometer. Dat is echt belachelijk weinig.
  8. [verwijderd] 6 april 2016 17:19
    Waarom zou een paar maanden wachten een probleem zijn?

    Als ik Natte krant, JanKerd en xynix zo hoor dan moeten er vandaag kopers komen, anders telt het niet.

    Wat is de economische realiteit?

    De inflatie is laag, dus de rente is laag. Staatsobligaties renderen negatief, depositorente is 1% ofzo.

    Wanneer weet niemand, maar de waarde in TT komt tot uiting in de koers.

    John de Mol heeft op 10,50 gekocht. Ik heb wel even geduld, in de wetenschap dat als Apple morgen aan boord komt, de koers ook morgen explodeert.
  9. [verwijderd] 6 april 2016 17:23
    quote:

    Arie40 schreef op 6 april 2016 17:12:

    Beste Hik,

    Begrijp ik je goed dat je processormaker bent!?! En dat je Mobileye een veel kansrijker bedrijf vindt dan TT?!

    Ben benieuwd!
    Ik ben ook benieuwd, namelijk waar jij dat uit op denkt te maken.

    Ik zeg:
    • Ze máken hiermee maps én localisatie. Dus het is geen aanvulling, maar creatie. Zij gebruiken camera's, optisch dus, geen Lidar. (V)SLAM is ook de manier die Mobileye gebruikt. Ook hier weer lokale processing (je bent processormaker of niet he...), zodat er weinig cloud verkeer nodig is. Mobileye claimt 10 Kbytes per kilometer. Dat is echt belachelijk weinig.

    En dan bedoel ik: Nvidia is een processormaker. Zij willen dus graag een krachtige processor aan boord van iedere auto zien. En dan gaan ze natuurlijk ook hun toepassingen vertalen naar applicaties die veel lokale processorkracht nodig hebben. Kijk maar eens even op hun site (er staan enkele linkjes in de vorige posten). Mobileye is de maker van de EyeQ-generatie processoren en zijn op dit vlak vergelijkbaar met Nvidia.

    Verder vergelijk ik Tom2 niet met Mobileye. De enige overeenkomst is tot nu toe dat ze zich met de localisatie en mapping ten behoeve van de zelfrijdende auto bezig houden. Maar dat is zo onderhand gemeengoed aan het worden.
  10. [verwijderd] 6 april 2016 17:29
    Alle data op monetair en fiscaal gebied is positief.

    VS zijn monetair soeverein en kunnen fiscaal veel meer doen.

    Die geldstromen zijn groot en vloeien uiteindelijk terug in aandelen.
    Daarom doet de VS het beter dan EZ.

    Meest recente data is echt positief. 2016 kan grootste jaar ooit worden.
  11. [verwijderd] 6 april 2016 17:32
    quote:

    Riet van Milt schreef op 6 april 2016 17:08:

    [...]

    Laatje niet op de kast jagen JanK, jouw nuchtere en onafhankelijke kijk is veel belangrijker dan alle pseudo-inhoudelijke bjdragen die niet bij de koers passen.

    Ik ga helemaal stuk van t lachen ...jij moet op een podium gaan staan Trottoir.
  12. [verwijderd] 6 april 2016 17:37
    quote:

    Riet van Milt schreef op 6 april 2016 17:08:

    [...]

    Laatje niet op de kast jagen JanK, jouw nuchtere en onafhankelijke kijk is veel belangrijker dan alle pseudo-inhoudelijke bjdragen die niet bij de koers passen.

    Natuurlijk kan het dat je navigatie interessant vindt en het tot hobby hebt verheven, maar op een beleggersforum stimuleer je elkaar doorgaans om geld te verdienen met beleggingen, of dat nou via long of short gaat maakt niet uit.

    Kilometers schrijven om een aandeel te bejubelen zonder interesse te tonen voor het koersverloop is ietwat zonderling. En zodra je zoiets openlijk aan de kaak stelt word je een 'beetje vals'.

    TomTom is hoogstwaarschijnlijk ondergewaardeerd, maar dat maakt de mensen met belangen in putopties, personeelsopties en/of geschreven calls niets uit, die worden slapend rijk door de goedgelovige stakkers die blijven geloven in hun sekte.

    De grootste voorbeelden zijn de Scientology Church en Baghwan.
    Houd er aub rekening mee dat sommigen hier moeite hebben met begrijpend lezen :-)
  13. [verwijderd] 6 april 2016 17:40
    quote:

    shakermaker schreef op 6 april 2016 17:26:

    Die Peter Verhaar slaat een ongelooflijk pleefiguur zeg. Ik denk dat-ie short is gegaan en naar zijn positie twittert zoals gebruikelijk.

    Als we kijken naar zijn long positie in Binck waar hij voortdurend over twitterde dan weten we ook weer, dat het een goede contra-indicator is.
    www.tomtom.com/en_gb/traffic-news/

    Klik linksboven bij 'cities' eens op London en dan op 'incidents'

    BIG DATA in de praktijk. Op eigen cloud.
  14. [verwijderd] 6 april 2016 17:43
    quote:

    Cain Velasquez schreef op 6 april 2016 17:32:

    [...]

    Ik ga helemaal stuk van t lachen ...jij moet op een podium gaan staan Trottoir.
    Dat is wellicht te veel eer, maar evengoed bedankt.

    Het zwaartepunt van mijn belangrijke bijdrage had ik overigens in het tweede deel gelegd. JanK slaat de plank m.i. hlemaal raak wanneer hij sekte(leider)gedrag aan de kaak stelt.
    Het s een goede zaak dat xynix afscheid heeft genomen en hier niet meer post, maar het zou interessant zijn geweest van hem te lezen hoe hij zijn (voor ons veeeeeeeeel te ingewikkelde) once in a lifetime geschreven putopties heeft beleefd
4.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 210 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links