Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom Maart 2016

3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 117 118 119 120 121 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. harrysnel 18 maart 2016 12:57
    quote:

    xynix schreef op 18 maart 2016 11:33:

    Even een link voor de beeldvorming (Tesla ähnlich) t.a.v. wat we mogen verwachten van ADAS in de komende 2-3 jaar. Daar spelen kaarten geen rol in. Volledig sensor/camera gestuurd.

    www.automobil-produktion.de/technik-p...

    Voordat ik weer gezeik over me heen krijg: ik zit gewoon long omdat ik denk dat de huidige koers te laag is gegeven de MT-vooruitzichten. Maar mag ik wel AUB gewoon met mijn gezonde verstand blijven nadenken over wat er achter de ("connected"?) horizon ligt.

    Overigens voor de rest: "Halleluya, praise the Lord!"
    @xynix: Ik heb net een hele lap tekst getypt met inhoudelijke reactie waarin ik met linkjes onderbouw dat kaarten noodzakelijk zijn voor ADAS (Bosch/Tesla verwijzing) + mijn ideeën over het forum met daaraan een waardeoordeel.

    Te beginnen met het laatste. Zelf word ik niet vrolijk van het lezen "hoe ik erover denk" en wie ben ik om te oordelen. Heb ik dus allemaal weggehaald. Word moe van het lezen van mezelf en een ander zou braakneigingen kunnen krijgen.

    Daarna ook het inhoudelijke stuk verwijderd. Het komt erop neer dat ik geen zin heb om aan de keukentafel te gaan zitten. Gisteren was voor mij de druppel. Wens je succes met je TT belegging en wellicht schuif ik in de toekomst weer eens aan.

    Groet Harry.

    Edit: lees nu pas je bijdrage over gisteren. Jij hebt dus ook wel het gevoel dat het voor het forum een breekpunt was/is. Voor mij is het even goed zo en haak ik (tijdelijk) af.
  2. [verwijderd] 18 maart 2016 13:05
    quote:

    shakermaker schreef op 18 maart 2016 12:38:

    [...]
    Ja, wat je ziet is dat de sensoren/camera een object detecteren en dat een stuk software een stuursignaal geeft aan de mechanica waarna de auto dus stuurt.

    AI = algorimte / software?

    Dus de sensoren geven de data af aan de IoT Cloud, maar dan de volgende stap. Er wordt data verstuurd aan de navigatiesoftware en daarna moet de auto dus een slimme route gaan afleggen.

    Plus dat sensoren + camera's m.i. voldoen voor een beperkt deel van de positionering op de weg. Zal het niet een laag worden op de Maps-software die aangeeft waar de auto zich binnen een groter bereik bevindt?

    Dat is waar TT + BOSCH in beeld komt. Voor zover ik het begrijp.
    AI is niet iets wat onder mijn term "algoritme" valt. Want daarbij doel ik op het centrale mapmaking/-distributie proces.

    Je moet denk ik een helder onderscheid maken tussen "routing" en "positioning". Inderdaad zullen er op de kaarten HD-positioning layers komen. Waarschijnlijk meer en meer gebaseerd op goedkope statistische analyse van empirisch waargenomen "landmark-landscapes". Maar in "operationele beslissingssituaties" verwacht ik dat de sensor-/camera-informatie de belangrijkste input zal zijn. Die HD-layers zijn dan vooral van belang als een van de onderdelen voor het berekenen van de beste "beslissing".

    Bij alle regelkringen is er sprake van input (sensoren/camera's/GPS/OBD-data), verwerking (de AI-logica) en output (aansturen van de beschikbare actuatoren).
  3. [verwijderd] 18 maart 2016 13:12
    "input (sensoren/camera's/GPS/OBD-data), verwerking (de AI-logica) en output (aansturen van de beschikbare actuatoren)"

    het probleem is dat beleggers en techneuten elkaar hier tegenkomen, het een heeft niets te maken met het ander.
    Is er geen forum beschikbaar waar techneuten en Supernerds elkaar de productcodes kunnen voorlezen oid?

    Het gaat hier om de waarde van het bedrijf, de koers van het aandeel en niet om de codes van probes....
  4. [verwijderd] 18 maart 2016 13:13
    quote:

    harrysnel schreef op 18 maart 2016 12:57:

    Edit: lees nu pas je bijdrage over gisteren. Jij hebt dus ook wel het gevoel dat het voor het forum een breekpunt was/is. Voor mij is het even goed zo en haak ik (tijdelijk) af.
    Er komt wel weer een "pilsjes moment". Het zal bij jou niet anders zijn dan bij mij: ff lekker ruzie maken kan ook wel eens opluchten. Jij vindt mij geen zak, en ik vind jou geen zak. Sterker nog, normaal geniet ik enorm van jouw bijdragen. Maar jij ging gisteren, net als Justin, richting mij ook op een manier uit de bocht dat ik wel ff terug mocht meppen. En vergeet niet dat we collectief zitten te balen van (a) de koers en (b) hoe TomTom zich hieronder gedraagt.

    Don't forget: we're men!

    Bij deze alvast prettig weekend.
  5. [verwijderd] 18 maart 2016 13:16
    quote:

    xynix schreef op 18 maart 2016 12:52:

    Mijn humeur is weer wat beter dan gisteren. Ik hoop dat van Justin ook. Ik kon het gewoon even niet hebben om te worden weggezet als "gepositioneerde schrijver". Ik denk dat het echt onzin is om te zeggen dat er "niets is veranderd". Er is een heleboel verandert en daar moeten we over nadenken wat dat betekent. En daar is technologisch nadenken over de toekomst voor nodig.

    Ik waardeer Justin op heel veel punten (en dat weet hij! Ook als mens), maar zijn technologische gedachten moet hij toch vooral van "hear-say" hebben. Op dat vlak levert Hik een betere bijdrage en dus is het ronduit jammer als Justin tegenover Hik in confrontatiemodus gaat. Volgens mij volkomen ten onrechte. BDB is natuurlijk ook een technologisch anker van jewelste, met de kanttekening dat die kennis een steeds kleiner onderdeel van de puzzel gaat vormen. Maar op zijn minst een bijzonder helder klinkend "klankbord".

    Volgens mij zijn er op dit forum veel die-hards actief die elkaar ondertussen wel kennen en precies weten welke irritante en charmante trekjes iedereen heeft. Met grosso modo veel waardering voor iedereen die positief probeert bij te dragen. Waarbij we juist kunnen genieten van de vele invalshoeken omdat we NIET allemaal gelijk zijn. Ik geniet mij bijvoorbeeld ook kapot van de posts van Wies die in mijn ogen steeds beter en beter worden. En laat Hik maar lekker door "het gevestigde denken" heen prikken. Een soort Bart 2.0, maar dan wel veeeeeel leuker.

    Dus als ik een vrouw was zou ik nu zeggen: "Ik hou van jullie. Groupshug!"

    Maar als vent zeg ik: "Genoeg gezeik, tijd voor een pilsje!"

    Justin, doe niet flauw, shake hands en join the party!
    Nee, ik ben echt HELEMAAL klaar met jou.

    Je prijst me het graf in, zowel in deze post (ik moet het alleen hebben van hear-say) en ook in andere posts. En biedt me een biertje aan. Jouw bier smaakt mij naar pis.

    Ook net jouw opmerking:
    "HD-localisation op basis van RoadDNA is vermoedelijk dood voorbij het punt van mogelijke re-animatie"

    Dat kun je helemaal niet weten, want je praat over toekomstige use-cases en het is nog helemaal niet bekend welke fabrikant van wat gebruik gaat maken.

    Ik wens je echt heel veel geluk met je nieuwe vrienden, zoals de gewiekste Hik en zonnevlecht. Ik ben er echt klaar mee.

    En je bereidt ons nu ook alvast voor dat je misschien later wel flinker long gaat (waarschijnlijk als alles rond de hypotheek rond is) en dan mag het hele forum hier weer van jou horen dat TomTom absoluut ongenaakbaar is en dankzij haar patenten geen enkele tegenstand hoeft te duchten.

    Ik vermoed dat er meer mensen zijn die zowel door jou als door Hik heen kijken. Zo niet, ook prima. Maar ik ga hier dus echt niet meer aan participeren.

  6. [verwijderd] 18 maart 2016 13:29
    quote:

    xynix schreef op 18 maart 2016 13:05:

    [...]
    AI is niet iets wat onder mijn term "algoritme" valt. Want daarbij doel ik op het centrale mapmaking/-distributie proces.

    Je moet denk ik een helder onderscheid maken tussen "routing" en "positioning". Inderdaad zullen er op de kaarten HD-positioning layers komen. Waarschijnlijk meer en meer gebaseerd op goedkope statistische analyse van empirisch waargenomen "landmark-landscapes". Maar in "operationele beslissingssituaties" verwacht ik dat de sensor-/camera-informatie de belangrijkste input zal zijn. Die HD-layers zijn dan vooral van belang als een van de onderdelen voor het berekenen van de beste "beslissing".

    Bij alle regelkringen is er sprake van input (sensoren/camera's/GPS/OBD-data), verwerking (de AI-logica) en output (aansturen van de beschikbare actuatoren).
    Helder verwoord.

    TT zegt hetzelfde:

    By matching RoadDNA data with vehicle sensor data, a vehicle knows its lane-level location, even while traveling at high speeds or when changes occur to the roadside. The combination of TomTom’s HD Map and RoadDNA delivers accurate and powerful technology to provide information about a vehicle’s precise lane-level location when the vehicle is engaged in autonomous driving mode.

    Link via @IexJustin
    greentransitnews.com/2016/03/tomtom-r...

    Ik ga ook minder reageren hier, teveel onzindiarree vol schrijffouten waar mijn neefje van negen zich nog voor zou schamen.

    Meelezen blijf ik wel doen. Zonder de legendarische Justin en de @harrysnel is het voormalig mooiste forum van IEX beschadigd, voor mij niet hetzelfde.
  7. forum rang 6 boem! 18 maart 2016 13:29
    @HIK en @Xynix bedankt voor jullie kritische bijdragen, welke hebben geleid tot beargumenteerde tegenargumenten door gerespecteerde posters.

    @HIK en @Xynix absoluut NIET bedankt voor het gehanteerde taalgebruik om jullie argumenten kracht bij te zetten omdat dat ertoe heeft geleid dat tot op heden twee posters tw Justin en Harrysnel zich hier te goed voor voelen en (tijdelijk) vertrokken zijn van dit forum.

    Met nadruk wil ik hier aangeven dat het objectieve niveau van Justin en Harrysnel een aantal keren hoger ligt dan het eenrichtingverkeer dat je op mag maken als je HIK mag geloven terwijl ook Xynix wel een opmerkelijke draai heeft gemaakt in zijn "geloof" in tom2.

    Laten we hopen dat BDB, Wies, Gerard, Vici ea het ontbreken van de gedachten van Justin en Harry niet vertalen door ook maar op te houden met posten.

    Tegengeluid is meer dan goed maar indien dat door de toon die gebruikt is leidt tot het leegbloeden van de kwaliteit op dit forum dan hebben jullie voor de gemiddelde forumbezoeker het paard achter de wagen gespannen.

    Tweemaal NOT OKAY

  8. [verwijderd] 18 maart 2016 13:30
    quote:

    paulta schreef op 18 maart 2016 13:12:

    "input (sensoren/camera's/GPS/OBD-data), verwerking (de AI-logica) en output (aansturen van de beschikbare actuatoren)"

    het probleem is dat beleggers en techneuten elkaar hier tegenkomen, het een heeft niets te maken met het ander.
    Is er geen forum beschikbaar waar techneuten en Supernerds elkaar de productcodes kunnen voorlezen oid?

    Het gaat hier om de waarde van het bedrijf, de koers van het aandeel en niet om de codes van probes....
    TomTom is een technologisch bedrijf. Om -strategisch- zicht te hebben op het complexe speelveld van dit moment is het onontkoombaar om je in het technologische plaatje te verdiepen. Dat heeft wel degelijk invloed op de waarde van het bedrijf en de koers. Want hoe kun je anders "disruptie" herkennen? Hoe kun je anders inschatten hoe kansrijk de investeringsronde van dit jaar is, die de wpa-cijfers zo verpest?

    Zou jij in ASML willen beleggen zonder niet op zijn minst een idee te hebben van waar EUV nu precies over gaat?

    Het zou dom van je zijn om mij af te doen als een "irrelevante nerd", zodat jij beter kunt slapen als ik het heb over mogelijke zorgpunten/dreigingen.

    (Overigens zit ik long!)

    Tip: Google eens op Arduino of Raspberry Pi, koop een starterkit voor weinig geld en klooi eens lekker (@BDB: ga jij zeker heel leuk vinden, vooral als je merkt wat dat met je hersenen doet. Stimuleert enorm de creativiteit.). Vet leuk en opeens ga je veel meer snappen van de IoT-wereld die razendsnel op ons afkomt.

    Helemaal leuk als je dan ook verdiept in IFTTT-regelingen (IF-This-Than-That) die je voor steeds meer Internet-connected apparaten kunt gebruiken om sensor-waarnemingen om te zetten in een reactie.
  9. [verwijderd] 18 maart 2016 13:33
    FBI waarschuwt: nieuwe auto's zijn te hacken

    nos.nl/op3/artikel/2093529-fbi-waarsc...

    Zal wat zijn als Road DNA gehakt wordt en wegen laat zien die er niet zijn. Of aangeeft dat je harder dan 80 mag rijden waar 50 is toegestaan.

    Overigens de AEX heeft gisteren een "hammer" in de candlesticks gemaakt die resulteert in een "hanging man" en dat is een teken dat we in een daaltrend kunnen komen. Na drie doji's is dit geen goed teken. Dat u het maar weet.
  10. Kalleman 18 maart 2016 13:39
    @martimartin; treffend verwoord!! AB!

    Ik denk dat Justin, ondanks zijn visie en mening, het meest duidelijk maakt dat er juist nog zoveel onbekend is van van wie, wat en wanneer met elkaar zal gaan toepassen.
    Dat kenmerkt iemand, ook harrysnel, met veel kennis die voor ieder ander ruimte laat voor eigen interpretatie.
    Treiteraars; het is jullie gelukt
    Hik/Xynix; toon was niet in orde en is te ver gegaan.

    Groet,
  11. harrysnel 18 maart 2016 13:40
    quote:

    xynix schreef op 18 maart 2016 13:13:

    [...]
    Er komt wel weer een "pilsjes moment". Het zal bij jou niet anders zijn dan bij mij: ff lekker ruzie maken kan ook wel eens opluchten. Jij vindt mij geen zak, en ik vind jou geen zak. Sterker nog, normaal geniet ik enorm van jouw bijdragen. Maar jij ging gisteren, net als Justin, richting mij ook op een manier uit de bocht dat ik wel ff terug mocht meppen. En vergeet niet dat we collectief zitten te balen van (a) de koers en (b) hoe TomTom zich hieronder gedraagt.

    Don't forget: we're men!

    Bij deze alvast prettig weekend.
    Nee zo voel ik het juist niet. Gisteren is er fundamenteel iets veranderd. Zal het forum mijn precieze mening besparen maar Justin verwoordt het m.i. prima hierboven. Wellicht is het goed om jezelf een spiegel voor te houden en te denken aan de spookrijder die heel veel spookrijders meent te zien. Ik heb mezelf spiegel voorgehouden en laat het er verder bij. Ben niet trots op mijn neiging om mensen de les te lezen, vandaar. Succes.

    @justin: heel jammer voor het forum. Ben zelf nog alleen actief als lezer op Twitter maar we volgen elkaar al. Mocht dit forum hier stoppen hebben we daar contact.
  12. [verwijderd] 18 maart 2016 13:48
    quote:

    [Verwijderd schreef:

    id=9251700 date=201603181316]
    Nee, ik ben echt HELEMAAL klaar met jou.
    Justin, gaat het goed met jou? Privé? Oprechte vraag. Ik ken jou zo niet.

    Ik kijk anders tegen de situatie aan dan jij. Ik snap niet dat je dat kennelijk zo persoonlijk oppikt. Ik heb gewoon nog geen inhoudelijk antwoord van jou gezien op mijn recente inhoudelijke posts. Uit eigen koker. Ik vind dat jij technologisch niet op je sterkst bent. Maar wel heeeeeeeel sterk op vele andere punten. Zoals in het vinden van wat anderen over de technologische ontwikkelingen zeggen.

    Vici en Informer hebben ook heel veel bijgedragen aan dit forum, maar zijn voor mij ook niet de gesprekspartners bij uitstek om samen een beeld te vormen waar het qua technologie naar toe gaat.

    Wat mensen over andere mensen zeggen zegt meestal meer over hunzelf dan over die ander. Ik hoop niet dat ik mijn positieve beeld over jou moet bijstellen. Wie is hier nu "sluw"? Je blijft dat herhalen. Waar komt dat vandaan?

    Jouw post straalt uit dat jij denkt dat ik of Hik zouden veronderstellen dat wij de koers kunnen beïnvloeden. Vind je dat niet een gekke gedachte? Vooral als ik er dan bijschrijf dat ik long zit (en flink!).
  13. forum rang 6 boem! 18 maart 2016 13:52
    Xynix je zegt, dat je een man bent.

    Ik wacht op een reactie waaruit dat blijkt, want tot op heden zie ik niets anders uit je pen te voorschijn komen dan dat je jezelf verontschuldigd door te stellen dat het allemaal wel meevalt en dat jouw verkeerde acties met een pilsje wel goed te maken zijn.

    Uit de reacties van Justin en Harry blijkt het tegendeel.

    Handel daarnaar als een man en geef nu aan hoe je er werkelijk instaat.
  14. [verwijderd] 18 maart 2016 13:53
    13:38:38 7,853 500
    13:38:38 7,85 2.000
    13:38:38 7,85 1.448
    13:37:03 7,84 890
    13:37:01 7,838 230
    13:37:01 7,838 215
    13:37:01 7,838 215
    13:37:01 7,838 346
    13:37:01 7,838 81
    13:37:01 7,838 83
    13:36:45 7,838 544
    13:36:43 7,838 867
    13:36:39 7,832 500
    13:36:39 7,832 118
    13:36:39 7,832 480
    13:36:34 7,828 226
    13:36:34 7,828 315
    13:36:34 7,828 576
    13:36:34 7,828 50
    13:36:26 7,833 687
    13:36:26 7,833 240
    13:36:26 7,833 887
    13:36:26 7,833 300
    13:36:26 7,83 640
    13:36:26 7,83 125
    13:35:25 7,834 490
    13:35:25 7,834 420
    13:35:25 7,834 490
    13:35:25 7,834 413
    13:35:05 7,84 226
    13:35:05 7,84 440
    13:35:05 7,84 275
    13:35:05 7,84 440
    13:35:05 7,84 992
    13:35:05 7,85 50
    13:35:05 7,85 300
    13:35:05 7,85 200
    13:35:05 7,85 3.000
    13:35:05 7,85 675
    13:35:05 7,85 1.000
    13:35:05 7,85 649
    13:35:05 7,85 160
    13:35:05 7,85 171
    13:35:05 7,85 200
    13:35:05 7,85 345
    13:35:05 7,849 125
    13:35:05 7,849 125
    13:35:05 7,847 250
    13:35:05 7,845 5.000
    13:35:05 7,845 120
    13:35:05 7,844 322
    13:35:05 7,843 322
    13:35:05 7,843 244
    13:35:05 7,842 322
    13:35:05 7,842 254
    13:35:05 7,842 472
    13:35:05 7,841 322
    13:35:05 7,841 227
    13:35:05 7,84 322
    13:35:05 7,84 228
    13:35:05 7,84 95
    13:35:05 7,845 640

    Enorm lange lijsten met particulieren, huisvrouwen en werkstudenten die de gok wagen, uiteindelijk zal het leergeld zijn zoals wij allemaal betaald hebben in een ver verleden....
  15. Alpen 18 maart 2016 13:54
    Iets meer dan een week geleden was er op het "Bosch Connected World 2016" event een gezamelijke presentatie over "Cloud Based Assisted Driving" door TomTom en Bosch (Head of Connected Horizon).

    De begeleidende tekst in de bijbehorende gids op de Bosch site heeft het over:

    "Apart from vehicle sensors, another crucial component of automated driving is maps. Live map layers from the cloud based on car-sensor data are essential in supporting assisted driving. To make this work, we need combined expertise in vehicles and maps."

    www.bosch-si.com/media/bosch_software...

    ---

    Op datzelfde Bosch event verzorgde De Vries een RoadDNA presentatie (door shakermaker reeds gemeld op 9 maart):
    RoadDNA niet helemaal dood lijkt het wel...

  16. [verwijderd] 18 maart 2016 13:56

    @ moderator Henk

    Henk dit loopt uit de klauw, ik schreef gisteren al dat het forum leest als een boksring
    de goede posts zijn niet meer te vinden door een wir-war aan aantijgingen onderling en dan nog veel herhalingen.

    het is doodzonde dat t forum posters als Justin, Harry, Hik, Xynix door emotie , want zo lees ik het toch een beetje als ouwe lul moet verliezen, dan heb ik liever BDB met een muilpeer en daarna een borrel

    ik zou zeggen Henk sluit de site tot eind van de maand en dan beginnen we met schone lei opnieuw

    heeft iedereen een 2 week om af te koelen.

    dit is echt te gek voor woorden, we hebben hier een kennis en een een bron aan info die we zelf vernietigen

    hoe gestoord is dit ??

    Henk, echt man gooi t forum dicht tot eind vd maand en dan allemaal zonder axe to grind weer fris er tegen aan en dat mag best super kritisch zijn, maar moet niet persoonlijk worden.
3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 117 118 119 120 121 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links