Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom Maart 2016

3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 maart 2016 10:18
    quote:

    Flixxx schreef op 6 maart 2016 20:50:

    [...]

    Bedankt.

    Welk cijfer geef je TomTom ?

    Wanneer besluiten Mario ?
    vanwege externe factoren thans een 5
    intern en wat de sector aangaat een 3

    de vraag is gaat het verruimen nog de gewenste inflow geven van slapend kapitaal richtig de economie/beurzen of niet

    er was een poll van de Tijd ( het Belgisch financieel dagblad) over wat spaarders zouden doen bij tolgeld heffing ( negatieve rentes) voor het parkeren van geld bij de Banken.
    en 4 op de 5 gaf aan die Gelden weg te halen of om te zetten.

    in Zweden is er reeds tolheffing op geparkeerde Gelden.
  2. [verwijderd] 7 maart 2016 10:28
    @happu chappu,

    Ik zie inderdaad zweden wel een negatieve rente op spaargeld betalen....toch soms n beetje naïve sukkelaars...
    Belgen daarentegen schat ik heel anders in! Ik heb t idee dat daar veel meer beleggers zijn.

    @seadrill,
    Ik heb geluk gehad met mn dollar-versie. ( vrijdag al eruit)
    Koers lijkt wat in te zakken.
    Maar goed, overschakelen op de dollarversie kan later ook nog, en zo kan je tot 22.00 aan de slag...

    Ik zit ff 50% cash
  3. harrysnel 7 maart 2016 10:33
    Na een weekendje bezinning over autoshow, koersverloop + omheinde posities en krachtenveld Here vs TT volgende conclusies getrokken.

    1 Srategisch/fundamenteel: het speelveld op lange termijn. Een grote coalitie rond Here maakt de komende jaren nog weinig uit voor de cijfers van TT omdat er jaren zitten tussen het binnenhalen van een order en de eerste omzet die in cijfers valt. Het orderboek automotive zal zich vertalen in de cijfers vanaf 2017 en dan gaat wpa naar een niveau dat meer dan passend is voor huidige koers. Voor de verre toekomst is een sterke Here coalitie bv op gebied van zelfrijdende auto ongunstig omdat daarmee ook de keuze voor maps bepaald zal worden. Maar: de autobouwers zijn vooral bevreesd voor de disrupters: Tesla, Google, Uber, Apple en wellicht nog een Chinese partij. Als men TT geen business meer gunt dan manoeuvreren zij zich weer in een positie als toen Nokia afscheid wilde nemen van Here. Een Google legde eerder al 1 miljard neer voor Waze. Als de autobouwers zich teveel vervreemden van TT dan heb je kans dat ze een nieuwe toetreder ineens een aantal jaren voorsprong gunnen (een inhaalslag laten maken) vwb maptechnologie, ervaring, personeel en patenten. Net als bij Nokia Here (daar vertrok VW naar TT, zowel met samenwerking HAD als maps VS) zou TT zichzelf in de etalage kunnen zetten als er business verdwijnt. Bovendien: Here en TT zullen verschillen vwb de sterke punten en ze naast elkaar kunnen gebruiken is ideaal. Daarnaast natuurlijk ook het feit dat er een moeilijk te besturen geheel ontstaat als er veel autobouwers aanschuiven bij het consortium middels een aandelenbelang. Autobouwers willen Here en TT zoveel mogelijk bij "tech" vandaan houden. Verdeel en heers.

    2 De omheinde posities/korte termijn: ik vind het jammer dat het mogelijk is dat de koers van TT ten prooi valt aan spelletjes. Zoals ik heb begrepen is een een koers van maximaal E8,30 - E8,35 "toegestaan" morgen. De aandelen van de partijen die zich hebben ingedekt voor hun long positie met behulp van puts E8,50 moeten worden binnengehaald. Staat de koers dicht bij E8,50 zullen zij wellicht kiezen om de putjes toch maar niet uit te oefenen. Als zij namelijk positie willen houden moeten zij later in de markt terugkopen en dan sta je al snel boven de E8,50 als je start vanaf bv E8,40. De shorters die de aandelen hopen binnen te krijgen middels uitgeoefende puts zullen er alles aan doen om de koers E8,30 of lager te krijgen.

    3 Waarde oordeel: Ik vind het eigenlijk nogal "dom" dat particulieren zich laten verleiden tot dergelijke constructies. Natuurlijk moet je "meedoen als de rest het ook doet" maar daardoor wordt het wel de moeite waard qua aantal voor de shorters om te drukken. Dus je werkt zelf ook in de hand dat een longpostie naar beneden wordt gedrukt en dat je de aandelen kwijt raakt voor een lagere koers dan toen je de deal aanging. 1 mln stuks binnen hengelen door de koers met een half miljoen stuks desnoods naar beneden te rammen mocht dat nodig zijn....het loont. Banken zouden hier m.i. ook een kwalijke rol kunnen spelen. De constructie die Wies optuigt als particulier kan een bank natuurlijk ook regelen met de shortpartijen. Dus de aangehouden aandelen TT voor particulieren in de portefeuilles worden dan afgedekt met longpostie in puts met uitoefenprijzen onder de koers. Daarbij treden shorters op als tegenpartij. Wat wij op de beurs zien is nog niet eens het topje van de ijsberg. Daarnaast kent het bankwereldje elkaar. Dus stel, ik noem maar wat, dat RABO nav Genève het advies naar buy met koersdoel E10 zou willen doen. Dan wachten ze morgen even af om E8,30 mogelijk te maken en komen dan woensdag met dit advies als koers los mag.

    4 Rol (?) van TomTom: ik denk dat ze wel invloed op dit geheel kunnen hebben door te voorkomen dat dit soort spelletjes gespeeld gaan worden. Sluit een overname nooit volledig uit, doe enthousiast op de CC, wees duidelijker over cijfers etc. Dat maakt het voor "spelletjesspelers" lastiger omdat er dan iedere dag nieuws kan komen waar ze rekening mee moeten houden over afsplitsing/bod/JV etc. Bovendien maakt het de kans groter dat een strategische partij instapt als je optimistischer naar buiten treedt.

    5 Zelf geleerd: het totaal onbegrijpelijke koersverloop van TT van de afgelopen tijd denk ik nu wel te snappen. De intrede van JP Morgan, de adviezen van Barclays. de computer gestuurde handel, het wegzakken na de cijfers/het teruggeven van de koerswinst Genève ......het puzzeltje past beter in elkaar.

    6 En nu: na afwikkeling van positie morgen (ik ga er overigens steeds vanuit dat het scenario dat Wies schetst correct is omdat ik het vind passen bij koersverloop) zullen de belangen van de shorters meer omhoog gericht zijn. Het aangaan van een nieuwe short (of uitbreiding resterende positie) is m.i, pas weer aantrekkelijk na een herstel van de koers. Welk niveau dat is zal afhangen van de algehele beursbeweging en of er koopkracht is wanneer de verkoopsdruk stopt. Ook denk ik dat als Barclays nog gaat draaien ze dat na morgen doen. Net als Exane wellicht als ze het opnieuw gaan volgen, of Rabo/SNS met een verhoging...ik noem maar wat. Dus het spelletje naar beneden lijkt mij grotendeels gespeeld en de kansen liggen weer omhoog. Morgen koop ik wellicht wat extra aandelen TT bij voor herstelritje.
  4. [verwijderd] 7 maart 2016 10:44
    quote:

    harrysnel schreef op 7 maart 2016 10:33:

    Na een weekendje bezinning over autoshow, koersverloop + omheinde posities en krachtenveld Here vs TT volgende conclusies getrokken.

    1 Srategisch/fundamenteel: het speelveld op lange termijn. Een grote coalitie rond Here maakt de komende jaren nog weinig uit voor de cijfers van TT omdat er jaren zitten tussen het binnenhalen van een order en de eerste omzet die in cijfers valt. Het orderboek automotive zal zich vertalen in de cijfers vanaf 2017 en dan gaat wpa naar een niveau dat meer dan passend is voor huidige koers. Voor de verre toekomst is een sterke Here coalitie bv op gebied van zelfrijdende auto ongunstig omdat daarmee ook de keuze voor maps bepaald zal worden. Maar: de autobouwers zijn vooral bevreesd voor de disrupters: Tesla, Google, Uber, Apple en wellicht nog een Chinese partij. Als men TT geen business meer gunt dan manoeuvreren zij zich weer in een positie als toen Nokia afscheid wilde nemen van Here. Een Google legde eerder al 1 miljard neer voor Waze. Als de autobouwers zich teveel vervreemden van TT dan heb je kans dat ze een nieuwe toetreder ineens een aantal jaren voorsprong gunnen (een inhaalslag laten maken) vwb maptechnologie, ervaring, personeel en patenten. Net als bij Nokia Here (daar vertrok VW naar TT, zowel met samenwerking HAD als maps VS) zou TT zichzelf in de etalage kunnen zetten als er business verdwijnt. Bovendien: Here en TT zullen verschillen vwb de sterke punten en ze naast elkaar kunnen gebruiken is ideaal. Daarnaast natuurlijk ook het feit dat er een moeilijk te besturen geheel ontstaat als er veel autobouwers aanschuiven bij het consortium middels een aandelenbelang. Autobouwers willen Here en TT zoveel mogelijk bij "tech" vandaan houden. Verdeel en heers.

    2 De omheinde posities/korte termijn: ik vind het jammer dat het mogelijk is dat de koers van TT ten prooi valt aan spelletjes. Zoals ik heb begrepen is een een koers van maximaal E8,30 - E8,35 "toegestaan" morgen. De aandelen van de partijen die zich hebben ingedekt voor hun long positie met behulp van puts E8,50 moeten worden binnengehaald. Staat de koers dicht bij E8,50 zullen zij wellicht kiezen om de putjes toch maar niet uit te oefenen. Als zij namelijk positie willen houden moeten zij later in de markt terugkopen en dan sta je al snel boven de E8,50 als je start vanaf bv E8,40. De shorters die de aandelen hopen binnen te krijgen middels uitgeoefende puts zullen er alles aan doen om de koers E8,30 of lager te krijgen.

    3 Waarde oordeel: Ik vind het eigenlijk nogal "dom" dat particulieren zich laten verleiden tot dergelijke constructies. Natuurlijk moet je "meedoen als de rest het ook doet" maar daardoor wordt het wel de moeite waard qua aantal voor de shorters om te drukken. Dus je werkt zelf ook in de hand dat een longpostie naar beneden wordt gedrukt en dat je de aandelen kwijt raakt voor een lagere koers dan toen je de deal aanging. 1 mln stuks binnen hengelen door de koers met een half miljoen stuks desnoods naar beneden te rammen mocht dat nodig zijn....het loont. Banken zouden hier m.i. ook een kwalijke rol kunnen spelen. De constructie die Wies optuigt als particulier kan een bank natuurlijk ook regelen met de shortpartijen. Dus de aangehouden aandelen TT voor particulieren in de portefeuilles worden dan afgedekt met longpostie in puts met uitoefenprijzen onder de koers. Daarbij treden shorters op als tegenpartij. Wat wij op de beurs zien is nog niet eens het topje van de ijsberg. Daarnaast kent het bankwereldje elkaar. Dus stel, ik noem maar wat, dat RABO nav Genève het advies naar buy met koersdoel E10 zou willen doen. Dan wachten ze morgen even af om E8,30 mogelijk te maken en komen dan woensdag met dit advies als koers los mag.

    4 Rol (?) van TomTom: ik denk dat ze wel invloed op dit geheel kunnen hebben door te voorkomen dat dit soort spelletjes gespeeld gaan worden. Sluit een overname nooit volledig uit, doe enthousiast op de CC, wees duidelijker over cijfers etc. Dat maakt het voor "spelletjesspelers" lastiger omdat er dan iedere dag nieuws kan komen waar ze rekening mee moeten houden over afsplitsing/bod/JV etc. Bovendien maakt het de kans groter dat een strategische partij instapt als je optimistischer naar buiten treedt.

    5 Zelf geleerd: het totaal onbegrijpelijke koersverloop van TT van de afgelopen tijd denk ik nu wel te snappen. De intrede van JP Morgan, de adviezen van Barclays. de computer gestuurde handel, het wegzakken na de cijfers/het teruggeven van de koerswinst Genève ......het puzzeltje past beter in elkaar.

    6 En nu: na afwikkeling van positie morgen (ik ga er overigens steeds vanuit dat het scenario dat Wies schetst correct is omdat ik het vind passen bij koersverloop) zullen de belangen van de shorters meer omhoog gericht zijn. Het aangaan van een nieuwe short (of uitbreiding resterende positie) is m.i, pas weer aantrekkelijk na een herstel van de koers. Welk niveau dat is zal afhangen van de algehele beursbeweging en of er koopkracht is wanneer de verkoopsdruk stopt. Ook denk ik dat als Barclays nog gaat draaien ze dat na morgen doen. Net als Exane wellicht als ze het opnieuw gaan volgen, of Rabo/SNS met een verhoging...ik noem maar wat. Dus het spelletje naar beneden lijkt mij grotendeels gespeeld en de kansen liggen weer omhoog. Morgen koop ik wellicht wat aandelen TT voor herstelritje.
    Grotendeelsmee eens, al zal het ook belangrijk zijn, wat het sentiment zal zijn de komende tijd....dat zal mede de richting bepalen....
  5. [verwijderd] 7 maart 2016 10:59

    Harry, je kan nooit in een ander zijn boek kijken, dus zekerheid bestaat gewoonweg niet, je moet afgaan hoe een koers zich ontwikkelt en probeer daar dan toch wat voordeel uit te halen
    informatie is ongelofelijk belangrijk, wellicht minder voor wat zich binnen het bedrijf zelf afspeelt, die policy staat als een huis, maar des te meer hoe een koersverloop gaat en de belangen zijn nu eenmaal groot.

    ook ik zit hier met een positie en ook is het voor mij nu gunstiger dat we eerst wat druk zien, want ik kan nog iets nemen, daarna wil ik dat het ook over is

    maar ik blijf zeggen de allergrootste blufpoker is gespeeld door de FED en ECB, die maken of breken markten.
  6. [verwijderd] 7 maart 2016 11:10
    quote:

    schupp01 schreef op 7 maart 2016 11:06:

    Seadrill bij opening verkocht op de Noorse Beurs koers N.kr.49,00 per aandeel. Prachtig toch zo'n enorm winst van bijna 100% in een paar beursdagen.
    Het geluk is met de dommen, zal ik maar zeggen. En af en toe naar Wies luisteren. Bedankt.

    Gr.
    Peter
    Peter pas op

    als je mij was gevolgd in Vale en PBR was je lange tijd geen happy chappy.

    ik zeg op een correctie is Gazprom 2e h van het jaar een overweging als je het Politieke risico aandurft , anders echt helemaal van afblijven is een high risk share.
  7. harrysnel 7 maart 2016 11:41
    quote:

    Happy Chappy schreef op 7 maart 2016 10:59:

    Harry, je kan nooit in een ander zijn boek kijken, dus zekerheid bestaat gewoonweg niet, je moet afgaan hoe een koers zich ontwikkelt en probeer daar dan toch wat voordeel uit te halen
    informatie is ongelofelijk belangrijk, wellicht minder voor wat zich binnen het bedrijf zelf afspeelt, die policy staat als een huis, maar des te meer hoe een koersverloop gaat en de belangen zijn nu eenmaal groot.

    ook ik zit hier met een positie en ook is het voor mij nu gunstiger dat we eerst wat druk zien, want ik kan nog iets nemen, daarna wil ik dat het ook over is

    maar ik blijf zeggen de allergrootste blufpoker is gespeeld door de FED en ECB, die maken of breken markten.
    Ja precies. Het is belangrijk hoe een aandeel op een koers is gekomen; hoe het koersverloop zich ontwikkelt. E8,28 zegt op zich niets. Hoe komt de koers op E8,28 afgezet tegen algehele beurs, fundamentele ontwikkelingen van het bedrijf, macro politiek etc? Daar gaat het m.i. om. Daarom ben ik het met je eens dat we dit "gepiel" ook op een niveautje hoger hadden kunnen zien. Inspirerende CC, paar hintjes op komende deals en we stonden wellicht rond de E10 om dezelfde bewegingen te zien.

    Want het is niet de huidige k/w verhouding die E8,28 "logisch" maakt. Dan zou de koers ook E6 kunnen staan; dit is sowieso niet de onderbouwing voor de koers.

    Ieder aandeel heeft een verhaal. En je moet naast fundamenteel lange termijn ontwikkelingen ook de belangen op korte termijn meenemen om tot een theorie over koersverloop te komen. Ik volg de koers van TT al zolang dat ik denk dat ik daar gevoel voor heb ontwikkeld. Probeer me voor te stellen wat er onderliggend aan de hand is en ik dacht aan een mogelijke exit obv koersverloop. Ik denk gezien te hebben dat de koers bewust lager wordt gezet en zag voor mij onbegrijpelijke bewegingen. Dat moet ik proberen te snappen want het gaat uiteindelijk niet om wat ik denk dat de koers "moet" staan maar om het inschatten wat andere beleggers gaan doen als het scenario uitkomt dat ik voor het bedrijf TT zie. Dankzij jouw ideeën over wat er mogelijk nog meer zou kunnen spelen, de omheinde posities, heb ik weer een extra stukje van de puzzel erbij. Misschien past het stukje niet. Er is nooit garantie:).

    Edit: en de koers van vandaag? Als de beurs nu +1% stond dan denk ik dat TT op hetzelfde niveau gestaan zou hebben. Alleen was dan het volume in mijn optiek hoger geweest omdat er dan meer koopkracht afgestopt moet worden als "de E8,30 theorie" klopt:).
  8. [verwijderd] 7 maart 2016 11:42
    quote:

    Vuurgoudhaantjes schreef op 7 maart 2016 11:25:

    [...]

    Is het niet verstandig om short op Tomtom te gaan ipv Mittal?
    wat denk je nou zelf ?

    als er short speculanten of fondsen proberen te dekken via constructies, denk jij dit is het moment een short op te zetten ?

    nu moet je juist proberen wat te kopen ( als je daar tenminste de appetijt voor hebt en als je t aandurft )

    je kan godsamme een speld horen vallen , moet je eens naar t volume kijken, dat is 3 x niks, je kan t nu ook gewoon met 100.000 aandelen 15 cent hoger zetten , hoor !

    er zit gewoon voor nu een soort van afwachtende angst op t aandeel, het kan ook zomaar wegrennen, in elkaar ploffen acht ik enkel als de algehele Beurs onderuit kachelt.
  9. [verwijderd] 7 maart 2016 11:54
    quote:

    Happy Chappy schreef op 7 maart 2016 11:42:

    [...]

    wat denk je nou zelf ?

    als er short speculanten of fondsen proberen te dekken via constructies, denk jij dit is het moment een short op te zetten ?

    nu moet je juist proberen wat te kopen ( als je daar tenminste de appetijt voor hebt en als je t aandurft )

    je kan godsamme een speld horen vallen , moet je eens naar t volume kijken, dat is 3 x niks, je kan t nu ook gewoon met 100.000 aandelen 15 cent hoger zetten , hoor !

    er zit gewoon voor nu een soort van afwachtende angst op t aandeel, het kan ook zomaar wegrennen, in elkaar ploffen acht ik enkel als de algehele Beurs onderuit kachelt.
    De algehele malaise, is volgens mij ook de enige reden, dat tomtom weer naar de 7 kan gaan, anders denk ik weinig kans meer.....ik wacht even draghi af, er is nl denk ik een redelijk hoge verwachting, gezien de stijging de laatste 2 weken....en gaat onze draak dit waarmaken....We gaan het zien...succes!
  10. [verwijderd] 7 maart 2016 11:57
    quote:

    Happy Chappy schreef op 7 maart 2016 11:42:

    [...]

    wat denk je nou zelf ?

    als er short speculanten of fondsen proberen te dekken via constructies, denk jij dit is het moment een short op te zetten ?

    nu moet je juist proberen wat te kopen ( als je daar tenminste de appetijt voor hebt en als je t aandurft )

    je kan godsamme een speld horen vallen , moet je eens naar t volume kijken, dat is 3 x niks, je kan t nu ook gewoon met 100.000 aandelen 15 cent hoger zetten , hoor !

    er zit gewoon voor nu een soort van afwachtende angst op t aandeel, het kan ook zomaar wegrennen, in elkaar ploffen acht ik enkel als de algehele Beurs onderuit kachelt.
    Jij zegt dit alleen maar, omdat jij wellicht vol in TomTom zit. Mocht de koers van TomTom hoger staan dan zie ik jou nog wel afbouwen.

    Ik heb het geduld en wacht geduldig af tot dat de beurs onderuit gaat.
    Daar wil ik best een jaartje of iets langer voor wachten.
  11. [verwijderd] 7 maart 2016 12:01
    quote:

    Wervel Wind schreef op 7 maart 2016 11:50:

    [...]
    haha, dat u op die plofhaan reageert.
    Wat mij siert is dat ik nooit scheld tegen andere personen. Maar dat er personen zijn die mijn visie storen. Ik denk dat TomTom serieus lager kan. Maar hier mag je alleen maar positief over TomTom praten. Mensen hebben angst in TomTom (althans er zit angst in het aandeel) volgens Wiesje. Ik heb tienduizenden Euro's in TomTom verloren de afgelopen weken. Voor mij wordt TomTom koopwaardig als deze lager staat. Gewoon een mening dat mag ik toch wel zeggen.
  12. [verwijderd] 7 maart 2016 12:04
    quote:

    Vuurgoudhaantjes schreef op 7 maart 2016 12:01:

    [...]

    Wat mij siert is dat ik nooit scheld tegen andere personen. Maar dat er personen zijn die mijn visie storen. Ik denk dat TomTom serieus lager kan. Maar hier mag je alleen maar positief over TomTom praten. Mensen hebben angst in TomTom (althans er zit angst in het aandeel) volgens Wiesje. Ik heb tienduizenden Euro's in TomTom verloren de afgelopen weken. Voor mij wordt TomTom koopwaardig als deze lager staat. Gewoon een mening dat mag ik toch wel zeggen.
    Hoe is dat nu mogelijk VGH? Waarom kan de koers serieus lager?
    Waar komt je angst vandaan? Ik zag een reactie van je op het Brexit artikel.
    Je ziet het zwaar in?
  13. [verwijderd] 7 maart 2016 12:04
    quote:

    Vuurgoudhaantjes schreef op 7 maart 2016 11:57:

    [...]

    Jij zegt dit alleen maar, omdat jij wellicht vol in TomTom zit. Mocht de koers van TomTom hoger staan dan zie ik jou nog wel afbouwen.

    Ik heb het geduld en wacht geduldig af tot dat de beurs onderuit gaat.
    Daar wil ik best een jaartje of iets langer voor wachten.
    Dan is het misschien verstandig om te stoppen.....het kan ook nog wel veel langer duren.....
  14. [verwijderd] 7 maart 2016 12:05
    quote:

    Vuurgoudhaantjes schreef op 7 maart 2016 12:01:

    [...]

    Wat mij siert is dat ik nooit scheld tegen andere personen. Maar dat er personen zijn die mijn visie storen. Ik denk dat TomTom serieus lager kan. Maar hier mag je alleen maar positief over TomTom praten. Mensen hebben angst in TomTom (althans er zit angst in het aandeel) volgens Wiesje. Ik heb tienduizenden Euro's in TomTom verloren de afgelopen weken. Voor mij wordt TomTom koopwaardig als deze lager staat. Gewoon een mening dat mag ik toch wel zeggen.
    Dat mag ! Wat alleen de meeste stoort, is dat u deze mening dagelijks 500.000 keer herhaalt
3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links