Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,715 6 jun 2024 17:36
  • +0,040 (+0,70%) Dagrange 5,680 - 5,860
  • 256.192 Gem. (3M) 286,4K

TOMTOM DECEMBER 2015

3.369 Posts
Pagina: «« 1 ... 85 86 87 88 89 ... 169 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 december 2015 11:58
    quote:

    mjmj schreef op 10 december 2015 10:58:

    [...]

    Niet altijd of misschien wel soms ja.
    Grappig is dat in het spel van shorters er ook wel eens iets mis gaat, voorbeeld van VW is bekend en een ander voorbeeld is - moet even opzoeken - ik dacht KBIO. Omdat er relatief weinig uitglijders bekend zijn van shorters denk ik dat ze expliciet of impliciet werken met niet-aanvalsverdragen.
    Dit bedoel je.

    www.elitetrader.com/et/index.php?thre...

    Hij heeft daarna een crowdfunding op poten gezet waar die 5k mee heeft opgehaald.

  2. harrysnel 10 december 2015 12:10
    quote:

    Edhv schreef op 10 december 2015 11:41:

    Hallo Harry, Bedankt voor je uitleg. Duidelijk. Maar hoe je het dan ook bekijkt. De koers wordt dan bepaald door deze partijen. En zal behalve bij extreme omstandigheden door hun worden bepaald. Dit is imo niet echt een natuurlijke gang van zaken. Het maakt dan niet echt uit hoe (aankomende) aandeelhouders het bedrijf waarderen op TA of perspectief gronden.
    Want immers is daar de short(bank) partij die de koers bepaald op basis van hun belangen.
    Mee eens. Maar dan gaat het over de korte termijn koersbewegingen. Een beweging die overigens ook beïnvloedt wordt door algehele beurssentiment: geo-politiek, geldstromen die bewegen obv valuta/rente, gedrag van institutionele beleggers etc.

    En daar zit dan ook de kans. Ik zie op lange termijn als bepalend voor de koers het presteren van het bedrijf TT. Dit itt de grotere bedrijven als Unilever en Shell waar het aandeel meer een beleggingsinstrument is. Gaat bij multinationals veelal om beleggers die bv in voeding willen en dan kiezen voor P&G, Nestlé of Unilever. Kopen van Shell kan ingegeven worden door switch van obligaties naar aandelen. Selectie criteria als dividend rendement, k/w verhouding tov sector zijn vervolgens leidend en dan volgt keuze voor Shell, BP of Total.. Presteren van het bedrijf zelf (toekomstvisie) is dan iets minder relevant dan bij de keuze voor een bedrijf als TT.

    Ik zie het als volgt. Er is een soort rode draad die de koers van TT "leidt". Maar door macrofactoren (en bij TT zeker ook shorters) volgt de koers de draad niet. Die fluctuaties kunnen er op korte termijn voor zorgen dat het aandeel m.i. tijdelijk goedkoop of juist wat te duur is. Dat schept dan kansen om rond een vaste positie te handelen. Voor mijzelf is het uiteindelijk beter geweest dat TT niet in 1 streep vanaf E3 naar dit niveau is gegaan.

    Op korte termijn verpesten shorters idd de koers. Maar ze moeten ooit terugkopen en als ik op termijn een hogere koers zie voor TT obv het presteren van het bedrijf zelf....dan probeer ik het als kans te zien:).

    @wies: probeer zeker niet op de man te spelen. Stond ook ;) na opmerking aan Xynix. Juist fijn dat een opmerking als "economie is geen wetenschap" tot nadenken triggert. Maakt niet uit wie die opmerking maakt:).

  3. [verwijderd] 10 december 2015 12:18
    quote:

    Wervel Wind schreef op 10 december 2015 11:16:

    [...]
    een hond blaft niet zo lekker als goudhaan
    Het goudhaantje (Regulus regulus) is een van de kleinste vogels van Europa. Het goudhaantje dankt zijn naam aan een zwart omzoomd geel kruintje. De bovendelen van het goudhaantje zijn olijfgroen en de onderdelen vuilwit. Met het zeer fijne priemsnaveltje eet het goudhaantje kleine insecten en kleine spinnetjes. Het goudhaantje is in West-Europa een standvogel.
  4. [verwijderd] 10 december 2015 12:21
    quote:

    katta ego schreef op 10 december 2015 12:18:

    [...]

    Het goudhaantje (Regulus regulus) is een van de kleinste vogels van Europa. Het goudhaantje dankt zijn naam aan een zwart omzoomd geel kruintje. De bovendelen van het goudhaantje zijn olijfgroen en de onderdelen vuilwit. Met het zeer fijne priemsnaveltje eet het goudhaantje kleine insecten en kleine spinnetjes. Het goudhaantje is in West-Europa een standvogel.
    hahaha, het is wel een heel priemig snaveltje dan.

    Ik zal jullie nu weer met rust laten ;-)
  5. [verwijderd] 10 december 2015 12:22
    quote:

    katta ego schreef op 10 december 2015 12:18:

    [...]

    Het goudhaantje (Regulus regulus) is een van de kleinste vogels van Europa. Het goudhaantje dankt zijn naam aan een zwart omzoomd geel kruintje. De bovendelen van het goudhaantje zijn olijfgroen en de onderdelen vuilwit. Met het zeer fijne priemsnaveltje eet het goudhaantje kleine insecten en kleine spinnetjes. Het goudhaantje is in West-Europa een standvogel.
    Vind het vuurgoudhaantje net wat mooier
  6. Kuiken 10 december 2015 12:27
    bron Volkskrant:

    Volkswagen onderwerpt auto's aan onafhankelijke test

    Volkswagen gaat de uitstoot van zijn dieselauto's onafhankelijk laten testen. Zo wil het autoconcern het vertrouwen van de consument terugwinnen na het dieselschandaal. Dit meldt Volkswagen donderdag op een persconferentie in Wolfsburg.

    Door: Bard van de Weijer 10 december 2015, 11:19
    Reconstructie

    Volkswagen maakte excuses voor het dieselschandaal. Het autoconcern wilde de grootste worden in de VS en dacht ongestraft de strenge emissienormen te kunnen omzeilen. Lees hier de reconstructie.

    De Duitse autobouwer zegt bovendien dat het oplossingen heeft voor Europese dieselmotoren om de uitstootnormen wel te gaan halen. Die oplossingen zijn goedgekeurd door de Duitse RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer.

    Volgens Volkswagen zijn er enkel softwareaanpassingen nodig, behalve bij de 1.6 diesel. Daar zal aan de motor gesleuteld moeten worden, om de Europese normen te halen.

    Met deze oplossingen kunnen de Amerikaanse normen echter niet worden gehaald. Daar zoekt Volkswagen nog naar een andere oplossing.

    Dieselschandaal
    Volkswagen kwam in opspraak door een grootschalig dieselschandaal. De Duitse autobouwer installeerde software in zijn auto's om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden tijdelijk terug te brengen, als een auto aan de gekunstelde emissietest in een garage wordt onderworpen. De auto haalt daardoor de norm, maar eenmaal op de openbare weg wordt het programma uitgeschakeld en is de uitstoot tot 700 procent hoger dan de norm. Technici van VW hebben de code vermoedelijk gebruikt omdat de TDI-motor zonder de zogenoemde sjoemelsoftware krachtiger is en minder kans loopt op mankementen.

    In de Verenigde Staten betreft de fraude een kleine half miljoen auto's, in Europa rijden mogelijk vele miljoenen sjoemeldiesels rond.
  7. Juun 10 december 2015 13:06
    quote:

    Dokus_ schreef op 10 december 2015 12:51:

    2288 call opties op 14,00
    2318 call opties op 16,00
    expiratie 18-12-2015

    kan dit de koers nog omhoog sturen?

    Dat lijken me geen aantallen en ook geen prijzen die er toe doen. De schrijver heeft de premie binnen en de koper heeft er niets aan gehad. Die 2 series kun je nu al wel afschrijven.
  8. [verwijderd] 10 december 2015 13:08
    quote:

    Dokus_ schreef op 10 december 2015 12:51:

    2288 call opties op 14,00
    2318 call opties op 16,00
    expiratie 18-12-2015

    kan dit de koers nog omhoog sturen?

    Als de shorters het merendeel van die opties in hun bezit hebben wél, die hebben de macht daarvoor. Toch vrees ik dat ze voornamelijk van particulieren zijn zoals ik met mijn 20 contracten dec 14 waar ik achteraf gezien nog best veel voor heb betaald toen we in april eindelijk door de 10 gingen en the sky the limit leek.

    Wat wel hoopgevend is dat het vaak gebeurt dat mijn waardeloos afgelopen opties de maandag daarna opeens wél winstgevend zouden zijn geweest
  9. harrysnel 10 december 2015 13:10
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 10 december 2015 11:56:

    [...]
    En nu graag boter bij de vis:

    - Hoe denk je over de rentepolitiek van de ECB?

    - Wat vind je van de HRA? Ook zuivere economie?

    Ben van mening dat de ECB alle grote problemen voor zich uit heeft geschoven. Dat het bestrijden van symptomen de onderliggende problemen alleen maar hebben vergroot. Enige manier om de onhoudbare schuld van bv Griekenland hanteerbaar te maken is, naast het deels kwijtschelden, de inflatie aanwakkeren. Als de prijzen stijgen zal de schuld relatief minder zwaar drukken. Volgens mij is dat een streven van de huidige ECB politiek.

    Stel dat deze redenering enigszins correct is, wat zijn dan de gevolgen voor aandelenmarkt? De alltime high koers van bv een Unilever past hierbij. Als je een aandeel in bezit hebt van een bedrijf met voldoende pricing power dan is dat een soort van hedge voor inflatie. Unilever kan immers de evt prijsstijging doorberekenen dankzij sterke marktpositie. De toekomstige winsten en uit te keren dividenden volgen de prijsindex. Dus als de ECB idd de inflatie met succes gaat aanwakkeren dan heb je liever aandelen Unilever dan geld op de bank. Shell zou ook beleggers kunnen trekken maar doet dat (nog?) niet vanwege lage olieprijs.

    HRA weet ik veel te weinig vanaf. Meer politiek dan economie wellicht.
  10. Dokus 10 december 2015 13:25
    quote:

    Juun schreef op 10 december 2015 13:06:

    [...]
    Dat lijken me geen aantallen en ook geen prijzen die er toe doen. De schrijver heeft de premie binnen en de koper heeft er niets aan gehad. Die 2 series kun je nu al wel afschrijven.
    het is dus geen optie dat de eigenaren van deze opties de koers proberen op te schroeven zodat hun opties nog wat waard worden?

    waar moet ik dan naar kijken om te zien of de optie expiratie iets met de koers kan gaan doen?
    heb er de ballen verstand van hoe dat werkt met die opties
  11. harrysnel 10 december 2015 13:31
    quote:

    mjmj schreef op 10 december 2015 11:58:

    Goed verhaal Harry, hoewel ik wel enkele aanmerkingen heb:
    - de beurs is een complex systeem: er is dan niet 1 generieke verklaring hoe dingen werken. Retrospectief opgestelde verklaringen zijn afhankelijk van de situatie die zich heeft voorgedaan
    - simpele rechtlijnige causale verklaringsmodellen schieten in complexe systeem tekort omdat feedback niet wordt meegenomen. Circulaire causaliteitsmodellen voorzien daar wel in. Ik denk - niet getoetst - dat shorters meeliften op die circulariteit en daarmee overshoots creëren en zo enorme winsten kunnen genereren.
    Punt 1: volledig mee eens. Het marktcommentaar van een beurskenner aan het eind van een "ECB dag" zal altijd de ECB uitspraak gebruiken als reden voor de beweging. Of de beurs omhoog of omlaag is gegaan maakt niet uit:).

    Punt 2: ik vermoed dat een partij als World Quant op die manier opereert. Veel wiskunde, econometrie etc. en dan zoeken naar een aspect van de prijsvorming waar winst valt te behalen.

    Overigens is die CEO van KBIO zo gek als een deur. Hij had vroeger een eigen hedgefund en ging daarbij juist short in bepaalde biotechbedrijven. Daarbij spande hij zaak aan bij FDA om bedrijf kapot te maken, zocht de publiciteit om zijn "slachtoffers" in diskrediet te brengen, had meerdere Twitter accounts waar hij met zichzelf in discussie ging, plaatste als CEO een tweet dat het "een hele mooie dag zou worden", loopt rond in doktersjas met stethoscoop maar heeft geen medische opleiding en noemt zich autodidact, zou medewerkers via mail bedreigd hebben, had akkefietje met eigen board vanwege handelen in aandelen van het eigen bedrijf, nam bedrijf over om prijs van medicijn met 5000% te verhogen........en die man zegt nu "ik leen mijn aandelen niet uit aan shorters":).
  12. Dokus 10 december 2015 13:37
    quote:

    Leeuw 007 schreef op 10 december 2015 13:29:

    TomTom is in het verleden ook een keer opgeveerd naar de koers waar het pas gleden op stond.
    Vlak daarna ging de koers weer hard terug.
    Dit scenario kan nu natuurlijk ook weer gebeuren.
    nee

    -1 jou pas geleden was 6 jaar terug
    -2 dat was toen een smerig spel van GS(zeg ik even uit mijn hoofd) die een overname gerucht in het leven had geroepen.
  13. chris123 10 december 2015 13:59
    DDS ist Europa-Distributor für TomTom-Daten gispoint.de/news-einzelans… #TomTom

    Distributor für TomTom-Daten
    Ab sofort ist das Karlsruher Unternehmen DDS Digital Data Services der Europa-Distributor für die Straßendaten TomTom MultiNe. Damit ist es Anwendern möglich, diese weltweiten, umfangreichen und genauen Kartendaten aus einer Hand zu erwerben – inklusive eines professionellen Supports.

    Seit mehr als 20 Jahren bietet TomTom mit seinen „Global Maps“ eine sehr umfassende digitale Kartendatenbank und vertreibt diese Straßendaten über lokale Distributoren in verschiedenen Ländern. Ab sofort agiert die DDS Digital Data Services GmbH aus Karlsruhe als zentraler Ansprechpartner und übernimmt die Koordination weiterer Vertriebsstellen in Europa. Man freue sich sehr, dass TomTom ihnen sein Vertrauen geschenkt und DDS als Europa-Distributor ausgewählt hätte, erklärt Ernest McCutcheon, Geschäftsführer von DDS. So sei es nun möglich, für internationale Unternehmen Daten mehrerer europäischer Länder aus einer Hand zur Verfügung zu stellen.
    Gleichzeitig bietet man seinen Kunden über das Mutterunternehmen PTV Group einen komfortablen Support in den einzelnen Ländern an. Auch TomTom bewertet die neue Partnerschaft positiv – Darren Cottage, VP Sales and Marketing, TomTom Geospatial and Traffic, sagt, das man begeistert sei, dass DDS nun als TomTom-Distributor helfe, die Geodaten für den europäischen Kontinent zu vertreiben.
    TomToms Flagship-Datenprodukt „MultiNet” enthält nicht nur umfangreiche, aktuelle und genaue Kartendaten, sondern auch zusätzliche Informationen wie Abbiegeverbote, Straßenbeschilderungen, Kreuzungen, die Positionierung von Mittellinien für befahrbare Straßen sowie Straßen in Städten. Mehr als 50.000 globale Datenquellen sorgen für ständige Aktualisierungen. TomTom MultiNet eignet sich deshalb auch für anspruchsvolle High-End-Anwendungen, wie beispielsweise bei Notfalldiensten, aber auch bei der Routenplanung oder dem Flottenmanagement.
    Weitere Informationen unter www.ddsgeo.de
3.369 Posts
Pagina: «« 1 ... 85 86 87 88 89 ... 169 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links