Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,580 6 mei 2024 17:35
  • -0,025 (-0,45%) Dagrange 5,560 - 5,640
  • 194.814 Gem. (3M) 286,4K

TT Road DNA

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. Pacman RTT 2 juni 2015 07:13
    Lijkt mij een mooi 'DNA' draadje

    Dit schrijven ze over TomTom Road DNA @ 3sNews
    Chinees -> Nederlands (by Google translate)

    Road DNA: Alleen TomTom 25Kb per kilometer data grootte autopiloot kaart
    Bron: 3sNews 2015-05-18 08:22:43

    (3sNews schrijver Zhang Kai) kan ook herinneren dat tijdens de CES2015 gehouden automatische piloot had een Audi A7 concept car met een 550 mijl (ongeveer 900 km) van San Francisco kwam naar de CES locatie in Las Vegas. Het is in staat om de verhuizing te voltooien, niet alleen vanwege de installatie van de laser scanner, 3D-camera's en andere sensoren, en een kaart-matching technologie door de TomTom uitvinding geweest speelde ook een belangrijke rol.

    Zoals we allemaal weten, GPS en andere wereldwijde satellietnavigatiesystemen (GNSS) zijn er enkele beperkingen, dus een paar jaar geleden, TomTom begon te onderzoeken hoe de locatie van de auto technologie lokaliseren. Nederlands bedrijf kwam uiteindelijk met oplossingen, maar ook hun patenten, de technologie intern bekend als "road DNA".

    Het basisprincipe van "road DNA (Road DNA)" op het voertuig en de weg aan beide zijden van de camera in real-time twee-dimensionale beelden van het gegevensbestand te installeren, met hoge snelheid, de nauwkeurigheid van deze technologie centimeter-niveau.

    Veel mensen kunnen zien dit principe beschreven later als zeer eenvoudig te zijn, maar in feite, je wilt bereiken, maar het is vrij ingewikkeld, moet een aantal problemen te overwinnen. De eerste is een afbeelding correlatie algoritme moet kunnen veranderingen in de weg aan beide zijden vast zoals bladeren van de bomen niet hetzelfde in verschillende seizoenen winter, bedekt met sneeuw, en dus zal tegenkomen Shucha Shang. Ten tweede is dat het lage processing power en lage latency nodig. De derde is wanneer de gevraagde opslag vereist schaalbaarheid.

    "Bij de ontwikkeling van sterk geautomatiseerde rijden in de auto, moet grote hoeveelheden data en verwerkingscapaciteit, zich vaak door andere programma als een probleem." TomTom toegelicht.

    TomTom ontwikkelde "road DNA" technologie om precieze positionering van de automatische piloot te bieden

    "Weg DNA" databank schema

    TomTom mogelijk om het beeld te comprimeren tot een minimum beperkt, met dien verstande dat er voldoende precisie kaart matching. Volgens TomTom verantwoordelijk voor Pieter Gillegot-Vergauwen, vice president product management geïntroduceerd in de "road DNA" databank, data omvang per kilometer van de weg is ongeveer 25Kb. Aldus gegevens inbedden voertuig daadwerkelijk kunnen is de kosten van het systeem, of kan de query-demand worden uitgevoerd via een draadloos netwerk.

    Met betrekking tot de betrouwbaarheid van de relevante technologie, TomTom legde uit dat in de afgelopen twee jaar, het bedrijf is het testen van haar imago correlatie algoritme, op dit moment, "de weg DNA" databank om real-time beelden en de realiteit van de auto camera tussen de scènes te verkrijgen Erkenning tarief is verhoogd tot 98%. Het is duidelijk dat deze technologie kan en GPS of andere GNSS, zoals GLONASS, werken samen.

    Echter, TomTom zei: "de manier waarop DNA" is nog steeds goed ontwikkelde proces, niet een commercieel product, maar momenteel is er geen definitieve release datum.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 juni 2015 09:48
    ALS je al een nieuwe draad begint, werk dan die Google-vertaling in godsnaam bij.
    "...haar imago correlatie algoritme..."
    Heb je zelf enig idee wat dat betekent?

    Mensen hebben hier meer te doen dan jouw makkelijke gedoe. Ik verzorg mijn posts, qua bronnen en qua leesbaarheid.
    Doe als ik, beste Pacman.
  3. [verwijderd] 2 juni 2015 09:59
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 2 juni 2015 09:48:

    ALS je al een nieuwe draad begint, werk dan die Google-vertaling in godsnaam bij.
    "...haar imago correlatie algoritme..."
    Heb je zelf enig idee wat dat betekent?

    Mensen hebben hier meer te doen dan jouw makkelijke gedoe. Ik verzorg mijn posts, qua bronnen en qua leesbaarheid.
    Doe als ik, beste Pacman.
    Sorry BDB, ben ik niet met je eens. Pacman is even heel veel werk aan het verzetten door Chinese bronnen door te akkeren. AB. Dat verdient eerder heel veel lof dan "knorrigheid". Jij snapt zelf best wel dat met "haar imago correlatie algoritme" wordt bedoeld de rekentechniek om op basis van (images van) de bekende objecten langs de weg gecombineerd met de "ruwe" GPS-positie de plaatsbepaling op de weg op een niveau van nauwkeurigheid in centimeters te tillen.

    Beetje flauw om iemand dan aan te vallen omdat hij andere zaken aan zijn kop heeft dan om dat precies uit te spellen. Wat overigens niets afdoet aan de waardering voor het hoge kwaliteitsniveau van de posts van JOUW hand.
  4. [verwijderd] 2 juni 2015 10:05
    (En een meer constructieve bijdrage aan dit draadje, gekopieerd uit ander draadje, maar wel gerelateerd aan road-DNA en de relevantie daarvan voor driverless rijden)

    Nog even n.a.v. die driverless tractor, op basis van GPS en Road-DNA. Stel je de voordelen eens voor:

    Veel kleinere landbouwvoertuigen omdat er geen bestuurder meer nodig is en dus de bewerkingstijd langer mag zijn en het voertuig geen voorzieningen voor handmatige besturing hoeft te hebben. Waarnodig kan er met een "roedel" voertuigen gewerkt worden om een oogst snel binnen te halen.

    In de VS bijvoorbeeld kan zo'n voertuigen roedel van Zuid naar Noord trekken tijdens het oogstseizoen. Eenmalig het perceel karteren en vervolgens jaar na jaar die perceelkaart hergebruiken. M.b.v. de perceeldatabase kan tevens het beplantingsschema worden beheerd.

    Door die verkleining kan het perceel intensiever worden bewerkt en vindt er minder "grondbeschadiging" plaats.

    Op termijn is het denkbaar om met volledige geautomatiseerde "cultivatie-scenario's" per perceel te gaan werken met bench-marking van concurrerende scenario's (zoals je nu ook al soms ziet met proefpercelen voor nieuwe gewasvarianten). Op die manier kun je zowel het gewas als de bewerkingsmethode proefondervindelijk optimaliseren.

    Hier zou weer een prachtige innovatieve samenwerkingsmogelijkheid liggen die zou inspelen op alle sterktes van Nederland. De 3 TU's in samenwerking met Wageningen, onze landbouwmechanicabedrijven, TomTom voor karteren (incl. road-DNA) en Big Data, VanDerLeegte / VanderLande voor de productie van de voertuigen? Zoiets? Heel veel voertuig-IoT spin-off (en dus ideaal voor de TUE)!

    ING zei gisteren niet voor niets dat iedere hoogopgeleide Nederlander zich moest instellen op een fundamentele carrièreswitch na zijn 40e. Laten we die dan wel met zijn allen zo positief mogelijk invullen! En niet op zijn Grieks in de zon gaan zitten kijken hoe de wereld aan het veranderen is.

    Ik weet niet of een Pieter Geelen nog ruimte heeft om zo'n initiatief te initiëren maar er is wel echt een "bewezen visionair met daadkracht" nodig om zoiets daadwerkelijk in gang te zetten. Misschien moet ik er eens over babbelen met Carlo van de Weijer op 15 juni.
  5. [verwijderd] 2 juni 2015 10:10
    [quote alias=Beperktedijkbewaking id=8528072 date=201506020948]
    ALS je al een nieuwe draad begint, werk dan die Google-vertaling in godsnaam bij.
    "...haar imago correlatie algoritme..."
    Heb je zelf enig idee wat dat betekent?

    Mensen hebben hier meer te doen dan jouw makkelijke gedoe. Ik verzorg mijn posts, qua bronnen en qua leesbaarheid.
    Doe als ik, beste Pacman.

    [/quote

    Ja iwap, weet dat lang niet iedereen zo perfectionistisch is als jij.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 2 juni 2015 12:07
    quote:

    RON737 schreef op 2 juni 2015 10:10:

    [quote alias=Beperktedijkbewaking id=8528072 date=201506020948]
    ALS je al een nieuwe draad begint, werk dan die Google-vertaling in godsnaam bij.
    "...haar imago correlatie algoritme..."
    Heb je zelf enig idee wat dat betekent?

    Mensen hebben hier meer te doen dan jouw makkelijke gedoe. Ik verzorg mijn posts, qua bronnen en qua leesbaarheid.
    Doe als ik, beste Pacman.
    [/quote

    Ja iwap, weet dat lang niet iedereen zo perfectionistisch is als jij.
    Net als R-P. Schaeffer. die kan aandacht hebben voor afwijkende landbouwvoertuigen of sneeuwschuivers die probe-beelden verstoren. Zie de post van xynix hierboven, en p. 53+54 in:
    www.cts.umn.edu/sites/default/files/f...

    Zonder perfectionisme geen maps en geen traffic. En zeker geen ADAS of HAD.

    Zonder perfectionisme van echte verantwoordelijken botsen jullie overal op elkaar. Ooit nagedacht over zelflerende tijds- en aanbodsafhankelijke verkeersregelingen bij een ingewikkeld kruispunt met naast auto's ook vele fiets- en voetgangersoversteken?

    Ik weet niet of perfectionisme mijn ultieme streven is. Ik weet wel dat ouwehoeren zonder vakkennis me behoorlijk irriteren.

    Edit: link lijkt niet meer te werken. Bijlage (te groot?) downloaden werkt ook niet.
    Tja, je zit er als perfectionist bovenop of niet...
  7. [verwijderd] 2 juni 2015 12:15
    quote:

    xynix schreef op 2 juni 2015 10:05:

    (En een meer constructieve bijdrage aan dit draadje, gekopieerd uit ander draadje, maar wel gerelateerd aan road-DNA en de relevantie daarvan voor driverless rijden)

    Nog even n.a.v. die driverless tractor, op basis van GPS en Road-DNA. Stel je de voordelen eens voor:

    Veel kleinere landbouwvoertuigen omdat er geen bestuurder meer nodig is en dus de bewerkingstijd langer mag zijn en het voertuig geen voorzieningen voor handmatige besturing hoeft te hebben. Waarnodig kan er met een "roedel" voertuigen gewerkt worden om een oogst snel binnen te halen.

    In de VS bijvoorbeeld kan zo'n voertuigen roedel van Zuid naar Noord trekken tijdens het oogstseizoen. Eenmalig het perceel karteren en vervolgens jaar na jaar die perceelkaart hergebruiken. M.b.v. de perceeldatabase kan tevens het beplantingsschema worden beheerd.

    Door die verkleining kan het perceel intensiever worden bewerkt en vindt er minder "grondbeschadiging" plaats.

    Op termijn is het denkbaar om met volledige geautomatiseerde "cultivatie-scenario's" per perceel te gaan werken met bench-marking van concurrerende scenario's (zoals je nu ook al soms ziet met proefpercelen voor nieuwe gewasvarianten). Op die manier kun je zowel het gewas als de bewerkingsmethode proefondervindelijk optimaliseren.

    Hier zou weer een prachtige innovatieve samenwerkingsmogelijkheid liggen die zou inspelen op alle sterktes van Nederland. De 3 TU's in samenwerking met Wageningen, onze landbouwmechanicabedrijven, TomTom voor karteren (incl. road-DNA) en Big Data, VanDerLeegte / VanderLande voor de productie van de voertuigen? Zoiets? Heel veel voertuig-IoT spin-off (en dus ideaal voor de TUE)!

    ING zei gisteren niet voor niets dat iedere hoogopgeleide Nederlander zich moest instellen op een fundamentele carrièreswitch na zijn 40e. Laten we die dan wel met zijn allen zo positief mogelijk invullen! En niet op zijn Grieks in de zon gaan zitten kijken hoe de wereld aan het veranderen is.

    Ik weet niet of een Pieter Geelen nog ruimte heeft om zo'n initiatief te initiëren maar er is wel echt een "bewezen visionair met daadkracht" nodig om zoiets daadwerkelijk in gang te zetten. Misschien moet ik er eens over babbelen met Carlo van de Weijer op 15 juni.
    AB Xynix voor de fantasie die je toelaat in je denken, maar geef toe dat het aandeel luchtfietserij nu wel heel erg aan het toenemen is in je hersenspinsels. Wat je nu schetst is hoogstens een spin-off van robotisering en sensing/sensoring/AI in het algemeen en heeft net zoveel met het onderwerp te maken als de stofzuiger robot die thuis de vloer schoonhoudt
  8. [verwijderd] 2 juni 2015 13:44
    quote:

    Hik schreef op 2 juni 2015 12:15:

    [...]
    AB Xynix voor de fantasie die je toelaat in je denken, maar geef toe dat het aandeel luchtfietserij nu wel heel erg aan het toenemen is in je hersenspinsels. Wat je nu schetst is hoogstens een spin-off van robotisering en sensing/sensoring/AI in het algemeen en heeft net zoveel met het onderwerp te maken als de stofzuiger robot die thuis de vloer schoonhoudt
    Mijn post was niet bedoeld om te suggereren dat dit iets zou zijn dat op DIT moment enige invloed zou kunnen hebben op de koers van TomTom.

    Maar het blijft een zeer interessante gedachte om een nieuwe winstgevende proeftuin voor nieuwe technologie op te zetten, waarbij driverless voertuigen zinvol worden ingezet in de veiligst denkbare omgeving: de akker. De te combineren technieken zouden kunnen zijn de unieke Wageningen kennis, IoT sensoren/actuatoren voor selfdriving, positioneringstechnieken tot op de centimeter (t.z.t. wellicht Galileo) en centrale logica/big data verwerking voor perceel beheer.

    Daar zouden een hoop nieuwe banen voor de BV Nederland / Europa in kunnen zitten.
  9. Pacman RTT 2 juni 2015 16:00
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 2 juni 2015 09:48:

    ALS je al een nieuwe draad begint, werk dan die Google-vertaling in godsnaam bij.
    "...haar imago correlatie algoritme..."
    Heb je zelf enig idee wat dat betekent?

    Mensen hebben hier meer te doen dan jouw makkelijke gedoe. Ik verzorg mijn posts, qua bronnen en qua leesbaarheid.
    Doe als ik, beste Pacman.

    Dank voor je AB Xynix.

    BDB
    Het leeswerk m.b.t. TomTom / Here / IEX reacties zijn amper bij te houden, en is een dagtaak aan het worden.
    Naast een voltijd werkbaan (van 40 a 50 uur p/w) spendeer ik graag tijd aan het speuren van nieuws m.b.t TomTom. Dat ik de info deel op IEX kan alleen maar toegejuicht worden en is in ieders belang lijkt mij.
    Dat de Google Translator slecht werk levert is bekend, maar wat eruit rolt is leesbaar. En daar gaat het om.

    Maar, no hard feelings BDB
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links