Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 324,5K

Nokia HERE te koop

4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 ... 250 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 mei 2015 13:00
    Hierbij doe ik jullie een opsomming van feiten en informatie zoals ik deze van mijn bron heb mogen ontvangen.

    Het rommelt al sinds het vijandige bod van Microsoft al bij Nokia/HERE. Er is naar schatting een bod van 3B dollar op activiteit gedaan. Deze is resoluut door board van tafel geveegd. Er moest een strategieche herziening worden gedaan omdat er een keuze tussen de commerciele en automotive maps moest worden gemaakt. Binnen de board en het management van Here is er grote onenigheid bestaan en zijn er diverse topbestuurders weggegaan omdat de achterstand al 2 - 3 jaar is. Er moest in september 1B - 1.5B dollar in een nieuw platform worden geinvesteerd om concurrentie voor en bij te blijven in de ontwikkeling. Het geschreven investerings -en strategisch plan heeft het niet gehaald.
    Er is in december vorig jaar toenadering gezocht met de Duitse autobouwers mede omdat er enige onrust was ontstaan. Bij dit informele gesprek heeft Here een participatie aangeboden aan de autobouwers en een minderheidsbelang Nokia. Bedragen zijn niet genoemd maar schatting 2B dollar en een x% belang Nokia. De board van Nokia heeft duidelijk aangeven dat Here in de nieuwe groep geen plaats heeft. Daarop is besloten om Here publiekelijk in de etalage te zetten... inzet de hoogste prijs. De strategische waarde voor Automotive word gewaardeerd tussen de 3 en 3.6B dollar en de Commerciele map word geschat tussen de 5 en 8B dollar.

    Het enige wat op dit moment telt is dat Nokia de Best Price wil voor Here. Mede om de grootaandeelhouders mee erin te kunnen laten stemmen. Nokia had nooit verwacht dat er zoveel intresse gekweekt is dat ze rustig afwachten wat er gaat gebeuren. Consortia zijn heftig naar zoek naar steun van allerlei partijen. De vreemdste combinaties worden gevormd om deze asset (maps) te waarborgen.

    Volgens zakenbankiers is het ook logisch wat hier gebeurd, location based en automotive (Automated driving) zijn de toekomst en worden key voor de ecosystemen die er aankomen. Samsung, Facebook en Microsoft zijn wel betrokken maar hebben nog niets gedaan. Men verwacht dat het een mede politiek spel gaat worden tussen automotive -en de location based sector en tussen de verschillende grootmachten Duitsland, China en Amerika. Wat men verwacht is een mega consortium Uber/Facebook/Microsoft en dat Samsung zich aansluit bij het Chinese consortium. Baidu kan hierbij ook een van beide partijen kiezen.

    Het enige waar Nokia op wacht is een mega bod die aan de aandeelhouders gepresenteerd kan worden, dat is enige wat telt...
  2. [verwijderd] 24 mei 2015 13:09
    quote:

    oudgediende schreef op 24 mei 2015 13:00:

    Hierbij doe ik jullie een opsomming van feiten en informatie zoals ik deze van mijn bron heb mogen ontvangen.

    Het rommelt al sinds het vijandige bod van Microsoft al bij Nokia/HERE. Er is naar schatting een bod van 3B dollar op activiteit gedaan. Deze is resoluut door board van tafel geveegd. Er moest een strategieche herziening worden gedaan omdat er een keuze tussen de commerciele en automotive maps moest worden gemaakt. Binnen de board en het management van Here is er grote onenigheid bestaan en zijn er diverse topbestuurders weggegaan omdat de achterstand al 2 - 3 jaar is. Er moest in september 1B - 1.5B dollar in een nieuw platform worden geinvesteerd om concurrentie voor en bij te blijven in de ontwikkeling. Het geschreven investerings -en strategisch plan heeft het niet gehaald.
    Er is in december vorig jaar toenadering gezocht met de Duitse autobouwers mede omdat er enige onrust was ontstaan. Bij dit informele gesprek heeft Here een participatie aangeboden aan de autobouwers en een minderheidsbelang Nokia. Bedragen zijn niet genoemd maar schatting 2B dollar en een x% belang Nokia. De board van Nokia heeft duidelijk aangeven dat Here in de nieuwe groep geen plaats heeft. Daarop is besloten om Here publiekelijk in de etalage te zetten... inzet de hoogste prijs. De strategische waarde voor Automotive word gewaardeerd tussen de 3 en 3.6B dollar en de Commerciele map word geschat tussen de 5 en 8B dollar.

    Het enige wat op dit moment telt is dat Nokia de Best Price wil voor Here. Mede om de grootaandeelhouders mee erin te kunnen laten stemmen. Nokia had nooit verwacht dat er zoveel intresse gekweekt is dat ze rustig afwachten wat er gaat gebeuren. Consortia zijn heftig naar zoek naar steun van allerlei partijen. De vreemdste combinaties worden gevormd om deze asset (maps) te waarborgen.

    Volgens zakenbankiers is het ook logisch wat hier gebeurd, location based en automotive (Automated driving) zijn de toekomst en worden key voor de ecosystemen die er aankomen. Samsung, Facebook en Microsoft zijn wel betrokken maar hebben nog niets gedaan. Men verwacht dat het een mede politiek spel gaat worden tussen automotive -en de location based sector en tussen de verschillende grootmachten Duitsland, China en Amerika. Wat men verwacht is een mega consortium Uber/Facebook/Microsoft en dat Samsung zich aansluit bij het Chinese consortium. Baidu kan hierbij ook een van beide partijen kiezen.

    Het enige waar Nokia op wacht is een mega bod die aan de aandeelhouders gepresenteerd kan worden, dat is enige wat telt...
    Bron Justin?

    Dirk (Duimzuigen)
  3. [verwijderd] 24 mei 2015 13:16
    Die dreigementen van de Duitse autofabrikanten dat ze met hun business overstappen naar tomtom (want daar komt het op neer) als Nokia de Here divisie verkoopt aan Facebook, Uber of wie dan ook. Schrikt dat dan kopers af, doordat die denken dat ze dan een minder goed te monitizen dienst kopen. Of maakt het de andere bieders juist extra alert op de strategische waarde, door de angst die fabrikanten tonen. Ik denk zelf het laatste; dat het oa Uber heeft getriggerd. Niet voor niets zowel een nieuwe fundraise gedaan EN nieuwe bankleningen in een week tijd.
  4. [verwijderd] 24 mei 2015 13:25
    quote:

    *Justin* schreef op 24 mei 2015 13:16:

    Die dreigementen van de Duitse autofabrikanten dat ze met hun business overstappen naar tomtom (want daar komt het op neer) als Nokia de Here divisie verkoopt aan Facebook, Uber of wie dan ook. Schrikt dat dan kopers af, doordat die denken dat ze dan een minder goed te monitizen dienst kopen. Of maakt het de andere bieders juist extra alert op de strategische waarde, door de angst die fabrikanten tonen. Ik denk zelf het laatste; dat het oa Uber heeft getriggerd. Niet voor niets zowel een nieuwe fundraise gedaan EN nieuwe bankleningen in een week tijd.
    @justin: volgens mijn bron, zakenbankier bij Morgan zijn maps van enorm strategisch belang. Het gevaar voor monopolie is er gewoon.
  5. seren 24 mei 2015 14:00
    quote:

    xynix schreef op 24 mei 2015 13:51:

    @oudgediende: zeer interessante informatie. AB!
    ja, iedereen zeker even lezen, AB.
    Op het Imtech of Nokia was ook info dat er een aantal grootaandeelhouders twijfelen. Dit past in de puzzel, ze zullen met grof LBS geld over de streep getrokken worden.
  6. [verwijderd] 24 mei 2015 14:11
    In sept.2013 biedt Microsoft $7,2 miljard voor de telefoondivisie van Nokia plus een plukje patenten.
    Vlak daarvoor, in aug.2013 koopt Nokia Siemens uit wat daarvoor Nokia Siemens Networks was, voor $2,2 miljard
    Dit jaar in april bereikte Nokia overeenstemming om Alcatel over te nemen voor € 15,6 miljard middels een aandelenruil. Een fusie dus, hoewel ongelijkwaardig, want de naam Alcatel-Lucent verdwijnt.
    Nokia Corp. is dus overstag, doet alleen nog in netwerken, en wil Ericsson en Huawei naar de kroon steken. Hoewel er (eerst nog door Nokia ontkende) berichten zijn dat er in 2016 een Nokia Androïd telefoon en/of tablet op de (Chinese) markt wordt gebracht.
    Voor dit alles is een flinke zak geld nodig.
    In dit geheel is geen plaats meer voor Here, dus gaat dit weg naar de hoogste bieder.
    Ik las hierboven ergens dat hiermee de kip met de gouden eieren wordt geslacht, niets is minder waar, want op dit moment kan er nog een goede prijs worden gevangen voor een non-core business.
    Overigens naar analogie van een bedrijf als Philips, dat haar "gouden eieren" zoals Navteq en ASML verkocht (lees: naar de beurs bracht) voor een fractie van de waarde van nu (Here = Navteq).
  7. forum rang 6 Chiddix 24 mei 2015 14:19
    quote:

    oudgediende schreef op 24 mei 2015 13:00:

    Er moest in september 1B - 1.5B dollar in een nieuw platform worden geinvesteerd om concurrentie voor en bij te blijven in de ontwikkeling. Het geschreven investerings -en strategisch plan heeft het niet gehaald.
    Er is in december vorig jaar toenadering gezocht met de Duitse autobouwers mede omdat er enige onrust was ontstaan. Bij dit informele gesprek heeft Here een participatie aangeboden aan de autobouwers en een minderheidsbelang Nokia.
    Nokia zit dan met een verouderd systeem waarin veel geinvesteerd moet worden. Men loopt hopeloos achter en de kaartendivisie kan zich niet meer meten met de concurrentie(TT/Google). Het is een kwestie van tijd , dat alle Duitse autobouwers zich melden bij TT en alle andere autoproducenten/consumenten , die nu nog in hun maag zitten met Nokiakaarten , die kwalitatief minder zijn dan TT en de data missen voor de self driving car.
  8. [verwijderd] 24 mei 2015 14:37
    quote:

    Dirk R. Wijnen schreef op 24 mei 2015 13:09:

    [...]

    Bron Justin?

    Dirk (Duimzuigen)
    Ik kan het verhaal van oudgediende niet beoordelen. Maar klinkt niet onlogisch.

    Dat er een stromingenstrijd was binnen here tussen automotive en lbs is bekend, dus geloofwaardig. Tot het moment dat nokia nog mobieltjes maakte was lbs een logisch aandachtsgebied. Daarna is Halbherr er wel mee door gegaan. Zijn vertrek had te maken met 'verschil van inzicht' (conflict) en dat had inderdaad met die stromingen te maken.

    The strategy disagreement might have been around the direct to consumer strategy, a move started with the launch of the new HERE brand in November 2012. Almost two years later it is clear that this consumer strategy has been a failure for the organization, consuming a lot of cash, time and resources. www.gpsbusinessnews.com/After-Halbher...

    Interessant wat oudgediende zegt, dat de maps meer zouden opleveren in de lbs hoek dan in de automotive hoek.
  9. [verwijderd] 24 mei 2015 14:55
    Af en toe kan ik het niet nalaten om toch weer (tussen mijn drukke praktijkje door) even op dit buitengewoon interessante forum te reageren.

    1. Volgens de insiders zou de 'wereldpolitiek' vanwege de zgn. 'machtskennis in de Mappenwereld' zich inmiddels ook met de verkoop van Here (gaan) bemoeien?
    Lijkt wel een koude oorlog tussen Oost en West, maar dan op 'tech' gebied?
    Ik zie straks de Chinese President nog om de hoek komen ....

    2. Waarom negeren de Amerikaanse media bewust, om uberhaupt niet eens de naam TomTom te noemen, althans doen voorkomen dat TomTom een 3e rangs spelertje is in dit Powerplay met Here? Je hoort alleen dat er 2 monopolisten zijn, namelijk Google en Here, maar bijna nergens een 'provinciale' 4e divisie speler genaamd TomTom?

    3. Als TomTom werkelijk zo goed is (kwalitatief en innovatief) volgens de deskundigen op dit forum, dan vraag ik mij toch af waarom dit 'pareltje' nog niet op het netvlies van de US-Media terecht is gekomen?

    4. De huidige Marktwaardering van Tom Tom in zijn geheel = nagenoeg gelijk aan de Boekwaarde van Here bij Nokia, tenminste als je uitgaat van de minimale vraagprijs van 2 miljard van Here. Als punt 3 juist zou zijn, dan zou je als potentiële koper/investeerder van de Mappen toch ook even langs de buren gaan (Tom Tom) informeren voor een offerte?

    5. Saillant blijft de vraag Waarom Men niet voor Tom Tom gaat, je koopt een bedrijf met meer Know How en hebben een technische voorsprong op het 'technologisch verouderde' Here.

    6. De CEO en c.s. van Tom Tom hebben in het verleden heel veel leergeld betaald met de aankoop van Tele Atlas en alsgevolg hiervan was TT bijna over de kop gegaan, waardoor met Man en Macht eerst de financiële huishouding in orde moest komen, maar kennelijk is in die jaren ook Stiekum keihard ook aan de technologische ontwikkeling gewerkt waar we thans in zitten. Hierdoor was de WPA logischerwijs jarenlang het zwarte schaapje geworden, en met nagenoeg Break-even zou de huidige K/W van 50 (Jos V.) uitzonderlijk hoog zijn.

    7. Ik vraag mij af, als Tom Tom zoete wraak wil nemen op zijn 'concurrenten' dan lijkt mij logischer als Tom Tom de nog aanwezige kennis van Here, in de vorm van goede personeel weg te kapen, dan blijft er vervolgens een soort 'lege' huls achter voor de potentiële koper van Here.

    8. Met de Kennis van het Here Personeel wordt Tom Tom dan de enige Monopolist wat Map/kaarten betreft?

    Ciao!
  10. dipity 24 mei 2015 15:01
    Oudgediende: AB. En: Time is on our side. Want alles wat nu in de markt is (en niet Here kan / wil kopen), meldt zich nu bij TomTom. Want deze partijen willen een stabiele partner, niet Here dat tegen de forse wind in alle kanten op geslingerd kan worden (zelfs tegen de klippen). Mij kan het dus niet lang genoeg duren die verkoop van Here: alle contracten win je, je R&D / technologische voorsprong groeit en toptalent wil bij jou zitten.
  11. dipity 24 mei 2015 15:09
    @Johan@61.
    Punt 2 en 3: het hernieuwde uitgebreide contract met Apple en het rapport van grote US zakenbank MorganStanley zorgt dat dit nu snel al het veranderen is.
    Punt 4 en 5: TomTom staat niet te koop. Zinloos een offerte te vragen.
    Punt 6: gezaaid in zware tijden, oogsten als de zon schijnt :))
    Punt 7: Interessant om te kijken of er later deze personele transacties volgen. Voor deze periode denk ik dat TomTom de beschaving en marktintelligentie (merkwaarde betrouwbaarheid is nu key) heeft om juist niet te vissen bij Here.
  12. [verwijderd] 24 mei 2015 15:30
    4. De huidige Marktwaardering van Tom Tom in zijn geheel = nagenoeg gelijk aan de Boekwaarde van Here bij Nokia, tenminste als je uitgaat van de minimale vraagprijs van 2 miljard van Here. Als punt 3 juist zou zijn, dan zou je als potentiële koper/investeerder van de Mappen toch ook even langs de buren gaan (Tom Tom) informeren voor een offerte?

    En juist deze potentiële kopers/investeerders kennen allemaal wél Tom Tom als Mappen etc. Toko.

    Inderdaad Dipity, Tom Tom is vooralsnog NIET in de etalage, maar stel dat ze dat wel zouden doen, wat zou er dan gebeuren denk je?

    Ik zie de grote Chocoletters al: Not only 'Here' But also Tom Tom for Sale?

    En als de smiechtige heren/krachten/ana(a)listen toch al bezig zijn met het kunstmatig opdrijven van de koopprijs van 'Here' met het bewust verspreiden van geruchten bij de bekende Media, waarom doen zij dan niet een gerucht dat een of ander Consortium bezig zijn met een voorbereidingsbod op ..... Tom Tom van 4 miljard euro? Uiteraard wetende dat Tom Tom toch NIET te koop is onder de 30 euro van inspirator/roeibrillant?

    Ciao!

  13. dipity 24 mei 2015 16:04
    @Johan@61 Ik heb geen idee wat dan het effect is. Lijkt mij voor verwarring zorgen en kan mij niet voorstellen dat dit voor maximale prijs zorgt. Beter scenario: eerst komende vier jaren hard groeien met de wind in de rug, eventueel niet core business afstoten (bijv. consumer: dank voor fungeren als cashcow, nu is de transitie geslaagd) en dan bij bewezen blijvend succes glorieus afscheid van de oprichters.
  14. [verwijderd] 24 mei 2015 16:10
    quote:

    dipity schreef op 24 mei 2015 16:04:

    @Johan@61 Ik heb geen idee wat dan het effect is. Lijkt mij voor verwarring zorgen en kan mij niet voorstellen dat dit voor maximale prijs zorgt. Beter scenario: eerst komende vier jaren hard groeien met de wind in de rug, eventueel niet core business afstoten (bijv. consumer: dank voor fungeren als cashcow, nu is de transitie geslaagd) en dan bij bewezen blijvend succes glorieus afscheid van de oprichters.
    Nadat tomtom teleatlas kocht voor 3 miljard ging navteq (nu: here) naar nokia voor een nog veel groter bedrag. De premie voor 'last man standing'. Dus laat eerst nokia here maar verkopen, dan is tomtom de last man standing.
4.995 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 ... 250 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links