Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,610 6 mei 2024 14:37
  • +0,005 (+0,09%) Dagrange 5,575 - 5,640
  • 81.397 Gem. (3M) 296,4K

Groeiaandeel TomTom (30 euro) met dividend

6.601 Posts
Pagina: «« 1 ... 320 321 322 323 324 ... 331 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 mei 2015 16:44
    quote:

    inspirator schreef op 7 mei 2015 13:44:

    Wat neemt wie over ?

    Apple TomTom

    Alibaba TomTom

    Facebook TomTom

    Volkswagen. BMW, Daimler Benz TomTom

    www.nu.nl/internet/4044641/duitse-aut...

    www.rtlnieuws.nl/economie/home/forse-...

    Eerst koers drukken, alvorens met overnamebod op TomTom te komen.

    Daar lijkt het wel op: alle TomTom aandelen worden ingenomen tegen 50% van dagwaarde.
  2. [verwijderd] 7 mei 2015 17:15
    quote:

    inspirator schreef op 7 mei 2015 13:44:

    Wat neemt wie over ?

    Apple TomTom

    Alibaba TomTom

    Facebook TomTom

    Volkswagen. BMW, Daimler Benz TomTom

    www.nu.nl/internet/4044641/duitse-aut...

    www.rtlnieuws.nl/economie/home/forse-...

    Aan de koers te zien, wordt TomTom per opbod verkocht.

    De vraag is wie zijn de bieders ?
  3. [verwijderd] 8 mei 2015 08:17
    Redactie ABM Financial News - 8 mei 2015, 07:27
    Taxidienst wil kaartentak in handen krijgen.
    Taxidienst Uber heeft interesse in de kaartentak HERE, die Nokia recent in de etalage zette. Dit schreef The New York Times donderdagavond.

    Volgens drie bronnen van de krant zou Uber 3 miljard dollar willen betalen voor HERE.

    Sinds Nokia aangaf HERE te willen verkopen, verscheen er in de media al een lange lijst van potentiële kopers, waaronder Facebook, verschillende Duitse autofabrikanten en private equity.

    Volgens analist Martijn den Drijver van SNS Securities is de kaartentak van TomTom van betere kwaliteit en kan deze breder worden ingezet dan HERE. Een succesvolle verkoop door Nokia zal volgens de analist dan ook de onderwaardering van TomTom zichtbaar maken. SNS Securities heeft een koopadvies op TomTom.

    Door: ABM Financial News.
    Info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20-262 29 78

    www.deaandeelhouder.nl/news/2015/5/8/...

    Kijkende naar waardering van Nokia, dan wordt TomTom met 15 euro per aandeel zwaar ondergewaardeerd.


  4. [verwijderd] 23 mei 2015 21:13
    Met dank aan Justin,

    Ik heb van Wiesje een report ontvangen van Morgan Stanley. Naast de analist die je altijd bij de conference calls hoort, Andrew Humphrey, hebben nog drie andere Morgan Stanley analisten er aan gewerkt. Met z'n vieren hebben ze een rapport van 27 pagina's over TomTom gemaakt met tabellen, aannames, berekeningen, etc.

    Ik ga er nog wel even over doen om daar een soort mooie summary van te maken die ik hier post. Maar wat ook een mooie samenvatting is, is dat nu, in de lente van 2015 een grote Amerikaanse zakenbank tot dezelfde conclusies komt als wij hier met elkaar op dit forum al enkele jaren delen en die ikzelf hier ook gepropageerd heb.

    Ze hebben drie cases uitgewerkt, een worst case, medium case en best case. Zowel qua toekomstverwachtingen als qua waarderingsmethode kun je een worst, medium en best case opstellen.

    TOEKOMSTVERWACHTINGEN

    Worst case toekomst
    Consumer omzet (PND) gaat gigantisch dalen en wordt gewaardeerd op 0. De hele op consumenten gerichte markt inclusief fitness dus nul euro waard. Telematics slechts een gematigde groei van 10-15% zonder acquisities. Geen groei in Licensing en automotive. Groeiende kosten om te investeren in maps. Waarde van de maps op slechts 400 miljoen. Kortom echt een kommer en kwel toekomst.

    Medium case toekomst
    Consumer omzet groeit doordat een lichte krimp in PND markt meer dan wordt gecompenseerd door omzet in fitness producten en action camera's. Telematics groeit. Licensing en Automotive groeien, wat wordt bewezen in het orderboek van TomTom, maar ook de toekomstverwachtingen die Nokia HERE en onderzoeksbureaus hebben van de connected car markt.

    Best case toekomst
    Idem als medium case, maar daarbij opgeteld een verwachting dat TomTom de vruchten gaat plukken van automatisch rijden, als een van de drie partijen wereldwijd (Google, Nokia, TomTom) die in staat zijn de maps daarvoor te ontwikkelen, waarbij ervan uitgegaan mag worden dat autofabrikanten Google zullen ervaren als een concurrent.

    METHODEN VAN WAARDEREN

    Worst case methode van waarderen
    Puur op de huidige omzet en winst per aandeel. Zoals je Jos V zag doen bij RTLZ, de verhouding tussen EPS in de outlook van 2015 versus de huidige koers

    Medium case methode
    Een mix van *gebaseerd op huidige omzet/winst *gebaseerd op toekomstverwachtingen in telematics, automotive, licensing, op basis van discounted cashflow * een sum of the parts / som der delen waardering. Waarbij TomTom's assets op eenzelfde manier gewaardeerd worden als wat straks een overnemende partij gaat betalen voor Nokia HERE.

    Best case methode
    Gebaseerd op de sum of the parts methode, omdat het ontwikkelen van de maps die nodig zijn voor de toekomst van zelfrijdende auto's alleen maar door Google, Nokia en TomTom gemaakt kunnen worden. Je hebt immers een basis nodig (basis maps) en technologie (mapping vans) en alle processen daaromheen. Vanaf de bodem opbouwen is een massieve taak. Hoge entree-barrieres. Dit geeft TomTom's assets een grote waarde, strategisch gezien en qua schaarste. Zeker omdat Google geen gewenste partner is voor veel partijen.

    WAARDERINGEN

    Worst case
    De worst case toekomstverwachting maal de worst case methode van waarderen leidt tot een koersdoel van iets onder de 4 euro. Uit mijn hoofd: 3,80 euro. Dan gaat het dus op alle vier de bedrijfsonderdelen mis en bereken je de waarde van tomtom alleen op basis van de omzet/winst en kijk je niet naar cashflow, groeimarkten en ook niet naar wat Nokia HERE gaat opbrengen. Dit is zeg maar de Jos Versteeg methode.

    Medium case
    De medium case toekomstverwachting maal de medium case methode van waarderen leidt tot een koersdoel van 12,20 dat Morgan Stanley nu heeft afgegeven. Ze gaan daarbij uit van alle reeds bekende markt trends en doen daarbij nog best voorzichtige aannames, zoals een 15% groei van Telematics divisie, die ze op 400 miljoen waarderen. Vervolgens berekenen ze TomTom op de verschillende genoemde manieren en nemen daar een gemiddelde van. Ze kijken dus zowel naar wat TomTom nu verdient, wat ze kunnen verdienen, zowel naar winst als naar cash, en zowel een model zonder rekening te houden met Nokia HERE en eentje met.

    Best case
    De bull case toekomstverwachting maal de bull case methode van waarderen leidt tot een koersdoel van 30 euro (29 euro en nog wat). In dat geval worden TomTom's assets gelijk gewaardeerd aan die van Nokia HERE (TomTom 44 miljoen kilometers wegen en Nokia 43 miljoen), wordt uitgegaan van een verkoop van Nokia HERE rond de nu rondzingende bedragen. En wordt Consumer gewaardeerd op 1,50 per aandeel en Telematics op 2,50 per aandeel exclusief de content waarde (map sales) in die divisies om dubbeltellingen te voorkomen.

    Wie 30 euro per aandeel TomTom zegt, zegt Inspirator.
  5. Pacman RTT 23 mei 2015 21:45
    Super !!

    Dank je Wies (voor al je input en visies etc.) en Justin en Inspirator.
    - Het rapport reflecteert aardig wat jullie hier verkondigen. We zitten dus al tijden op een goed spoor. !!

    1 ding is nogal een zeer breed begrip die men genomen heeft.
    Rondzingende bedragen...?? Die variëren van 3 tot 8 miljard dollar...

    29 Euro is uitgaande van 3 miljard ?

  6. Spoetnik 23 mei 2015 22:03
    Aan een ieder die zich geroepen voelt hier op te antwoorden:
    Ik lees zojuist nog eens de eerste berichten van dit draadje, inmiddels al enkele jaren oud.
    Hoewel ik enerzijds wel respect hebben voor Inspirator z'n koersdoel van 30, waar hij destijds waarschijnlijk voor gek werd versleten, en het inmiddels niet eens heel bizar meer klinkt, zeker gezien de ondersteuning van MS afgelopen week.
    Wel wil ik hier een kanttekening en tevens een vraagstelling bij plaatsen.
    De kanttekening is dat de verwachtingen in 2011 voor de jaren 2012-2014 toch veel rooskleuriger waren dan de werkelijke cijfers. Hoewel de 30 dus nog steeds mogelijk is, zal dit wellicht ook nog jaren gaan duren, en komt tijd, komt onzekerheid.
    Mijn vraagstelling is dan: In hoeverre hebben de tegenvallende actuals afgezet tegen de verwachtingen in de afgelopen jaren een impact op de huidige verwachtingen tav wpa? Oftewel: welke lessen hebben we afgelopen jaren geleerd die we kunnen gebruiken om de huidige outlook te kunnen wegen?
  7. Tommie 4 juni 2015 19:44
    quote:

    inspirator schreef op 23 mei 2015 21:13:

    Met dank aan Justin,

    Ik heb van Wiesje een report ontvangen van Morgan Stanley. Naast de analist die je altijd bij de conference calls hoort, Andrew Humphrey, hebben nog drie andere Morgan Stanley analisten er aan gewerkt. Met z'n vieren hebben ze een rapport van 27 pagina's over TomTom gemaakt met tabellen, aannames, berekeningen, etc.

    Ik ga er nog wel even over doen om daar een soort mooie summary van te maken die ik hier post. Maar wat ook een mooie samenvatting is, is dat nu, in de lente van 2015 een grote Amerikaanse zakenbank tot dezelfde conclusies komt als wij hier met elkaar op dit forum al enkele jaren delen en die ikzelf hier ook gepropageerd heb.

    Ze hebben drie cases uitgewerkt, een worst case, medium case en best case. Zowel qua toekomstverwachtingen als qua waarderingsmethode kun je een worst, medium en best case opstellen.

    TOEKOMSTVERWACHTINGEN

    Worst case toekomst
    Consumer omzet (PND) gaat gigantisch dalen en wordt gewaardeerd op 0. De hele op consumenten gerichte markt inclusief fitness dus nul euro waard. Telematics slechts een gematigde groei van 10-15% zonder acquisities. Geen groei in Licensing en automotive. Groeiende kosten om te investeren in maps. Waarde van de maps op slechts 400 miljoen. Kortom echt een kommer en kwel toekomst.

    Medium case toekomst
    Consumer omzet groeit doordat een lichte krimp in PND markt meer dan wordt gecompenseerd door omzet in fitness producten en action camera's. Telematics groeit. Licensing en Automotive groeien, wat wordt bewezen in het orderboek van TomTom, maar ook de toekomstverwachtingen die Nokia HERE en onderzoeksbureaus hebben van de connected car markt.

    Best case toekomst
    Idem als medium case, maar daarbij opgeteld een verwachting dat TomTom de vruchten gaat plukken van automatisch rijden, als een van de drie partijen wereldwijd (Google, Nokia, TomTom) die in staat zijn de maps daarvoor te ontwikkelen, waarbij ervan uitgegaan mag worden dat autofabrikanten Google zullen ervaren als een concurrent.

    METHODEN VAN WAARDEREN

    Worst case methode van waarderen
    Puur op de huidige omzet en winst per aandeel. Zoals je Jos V zag doen bij RTLZ, de verhouding tussen EPS in de outlook van 2015 versus de huidige koers

    Medium case methode
    Een mix van *gebaseerd op huidige omzet/winst *gebaseerd op toekomstverwachtingen in telematics, automotive, licensing, op basis van discounted cashflow * een sum of the parts / som der delen waardering. Waarbij TomTom's assets op eenzelfde manier gewaardeerd worden als wat straks een overnemende partij gaat betalen voor Nokia HERE.

    Best case methode
    Gebaseerd op de sum of the parts methode, omdat het ontwikkelen van de maps die nodig zijn voor de toekomst van zelfrijdende auto's alleen maar door Google, Nokia en TomTom gemaakt kunnen worden. Je hebt immers een basis nodig (basis maps) en technologie (mapping vans) en alle processen daaromheen. Vanaf de bodem opbouwen is een massieve taak. Hoge entree-barrieres. Dit geeft TomTom's assets een grote waarde, strategisch gezien en qua schaarste. Zeker omdat Google geen gewenste partner is voor veel partijen.

    WAARDERINGEN

    Worst case
    De worst case toekomstverwachting maal de worst case methode van waarderen leidt tot een koersdoel van iets onder de 4 euro. Uit mijn hoofd: 3,80 euro. Dan gaat het dus op alle vier de bedrijfsonderdelen mis en bereken je de waarde van tomtom alleen op basis van de omzet/winst en kijk je niet naar cashflow, groeimarkten en ook niet naar wat Nokia HERE gaat opbrengen. Dit is zeg maar de Jos Versteeg methode.

    Medium case
    De medium case toekomstverwachting maal de medium case methode van waarderen leidt tot een koersdoel van 12,20 dat Morgan Stanley nu heeft afgegeven. Ze gaan daarbij uit van alle reeds bekende markt trends en doen daarbij nog best voorzichtige aannames, zoals een 15% groei van Telematics divisie, die ze op 400 miljoen waarderen. Vervolgens berekenen ze TomTom op de verschillende genoemde manieren en nemen daar een gemiddelde van. Ze kijken dus zowel naar wat TomTom nu verdient, wat ze kunnen verdienen, zowel naar winst als naar cash, en zowel een model zonder rekening te houden met Nokia HERE en eentje met.

    Best case
    De bull case toekomstverwachting maal de bull case methode van waarderen leidt tot een koersdoel van 30 euro (29 euro en nog wat). In dat geval worden TomTom's assets gelijk gewaardeerd aan die van Nokia HERE (TomTom 44 miljoen kilometers wegen en Nokia 43 miljoen), wordt uitgegaan van een verkoop van Nokia HERE rond de nu rondzingende bedragen. En wordt Consumer gewaardeerd op 1,50 per aandeel en Telematics op 2,50 per aandeel exclusief de content waarde (map sales) in die divisies om dubbeltellingen te voorkomen.

    Wie 30 euro per aandeel TomTom zegt, zegt Inspirator.
    Nu beginnen de genoemde koersen van Inspirator voor meer mensen/instanties haalbaar en nu is hij verdwenen. Zou het koersdoel niet uitdagend genoeg meer zijn met de huidige koers?
  8. [verwijderd] 4 juni 2015 19:50
    quote:

    Tommie schreef op 4 juni 2015 19:44:

    [...]

    Nu beginnen de genoemde koersen van Inspirator voor meer mensen/instanties haalbaar en nu is hij verdwenen. Zou het koersdoel niet uitdagend genoeg meer zijn met de huidige koers?
    No worries Tommie, Inspirator is niet verdwenen. Hij heeft gezegd dat hij pas weer hier zal posten als TT de 30€ bereikt heeft. Maar hij is actief bij MDX Health. Hij ziet daar nog grotere koerswinsten van 5 naar 47€.

    www.iex.nl/Forum/Topic/1324652/2/koer...
  9. [verwijderd] 4 juni 2015 19:55
    quote:

    Tommie schreef op 4 juni 2015 19:44:

    [...]

    Nu beginnen de genoemde koersen van Inspirator voor meer mensen/instanties haalbaar en nu is hij verdwenen. Zou het koersdoel niet uitdagend genoeg meer zijn met de huidige koers?
    Hij frequenteert nu zo af en toe het mdxhealth forum waarbij hij met uiterst mooie koersdoelen strooit :-)
  10. [verwijderd] 15 juni 2015 09:45
    quote:

    inspirator schreef op 15 juni 2015 09:31:

    Waarde TomTom deze week openbaar gemaakt: 30 euro per aandeel TomTom.
    29,90 euro volgens Morgan Stanley bij een verkooprijs van Here van 3,6 miljard euro

    Maps TomTom hebben dan gelijke waarde aan Here en voor de rest van TomTom wordt 3 miljard gerekend aan assetwaarde (Consumer + Telematics). Door de technologische voorsprong van TomTom (Road DNA + real time Maps) zou je de Maps ook 1,6 X zoveel waarde mogen toekennen.
  11. [verwijderd] 15 juni 2015 11:58
    quote:

    groeibriljant schreef op 15 juni 2015 09:45:

    [...]

    29,90 euro volgens Morgan Stanley bij een verkooprijs van Here van 3,6 miljard euro

    Maps TomTom hebben dan gelijke waarde aan Here en voor de rest van TomTom wordt 3 miljard gerekend aan assetwaarde (Consumer + Telematics). Door de technologische voorsprong van TomTom (Road DNA + real time Maps) zou je de Maps ook 1,6 X zoveel waarde mogen toekennen.
    Precies

    Volkswagen zal bod doen van omstreeks 20 euro per aandeel TomTom.

    Grootaandeelhouders TomTom gaan voor 30 euro middels beschermingsconstructie.
6.601 Posts
Pagina: «« 1 ... 320 321 322 323 324 ... 331 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links