Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 324,5K

TomTom maandag 2 december 2013

87 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 2 december 2013 14:55
    quote:

    *Justin* schreef op 2 december 2013 14:01:

    [...]

    Die inkomsten blijven 10 jaar voor TT. Door in de leaseback voorwaarden onbeperkt gebruik en doorverkoop op te nemen
    (Net als Microsoft van Nokia Here krijgt). Dus ook de PSA baten e.d. behoren er toe.

    By The way: ik zie ook wel enige nadelen cq haken en ogen als je kaarten niet meer in bezit hebt. Maar de voordelen ook groot. In 2007 was wonderschoon van maps het meest strategisch. Nu zijn schaalgrootte en marktleiderschap in business solutions en traffic ook van strategisch belang met grote kansen.
    ik ben het met je eens, dat een financiele injectie van groot strategisch en financieel belang kan zijn voor tom2 door versneld belang te verwerven in bs en fitness.

    voor mij blijft echter gelden dar er een vals spel is en wordt gespeeld door google. Bij het niet kunnen verwerven van TA hebben zij mi besloten om de de troef te spelen indien je niet met ons wilt dan maken we je kapot door jullie asset gratis aan te bieden.

    Apple was de eerste die niet was gediend van het "ubergefuhl" bij google en introduceerde haar eigen maps. De gevolgen daarvan zijn meer dan duidelijk indien je de laatste analysten-rapporten als waar aanneemt.

    Vele malen belangrijker is wat Samsung werkelijk gaat doen. Android is afhankelijk vam Samsung. Indien zij succesvol hun eigen OS (TIZEN) in de markt zetten zal dat een tsunamie teweeg brengen bij Google.

    Ik ga er nog altijd vanuit dat je met een kwaliteitsproduct zeker als dat schaars is (en dat zijn de global-maps van tom2 met als enige mede aanbieders HERE en Google) een hoog rendement kunt behalen.

    Volgens mij is het spel tussen de grootmachten(Apple, Google, Samsung, Microsoft, Nokia, Blackberry etc) nog niet gespeeld.

    MIsschien moet ik het wat nadrukkelijker uiten door te stellen dat GOOGLE het aandeel is dat op de nominatie staat om dezelfde weg te bewandelen als vorige grootmachten als Nokia en Blackberry.

    Op het moment dat Google economisch gezien zijn zeer onderhoudsgvoelige en daardoor kostbare maps niet meer "gratis" aan kan bieden is het moment gekomen waarop Tom2 met TA en Nokia met HERE kunnen gaan oogsten.
  2. [verwijderd] 2 december 2013 15:33
    quote:

    martinmartin schreef op 2 december 2013 13:25:

    Deze verfrissende reactie van justin roept bij mij toch wel enige vraagtekens op.

    Verkoop tegen 1 miljard levert boekverlies op van 900 mio.
    Indien Apple eigenaar is van de kaarten waar gaan dan de licensing inkomsten van maps naar toe?
    Neemt apple ook alle mensen over die werken aan maps?
    De sale and leasebackconstructie van de kaarten levert een voordeel op van 100 mio aan onderhoudskostn + kosten staff verbonden aan maps en de inflow van 1 miljard geeft uiteraard ultieme kansen aan tom2 om de acquisities in het BS segment te intensiveren en daarnaast versneld zijn aanwezigheid in het fitness segment te benadrukken MAAR.

    HG heeft strategisch heel bewust gekozen voor de verwerving van TA tegen de door inmenging van garmin hoge prijs van 2.9 miljard in 2007-2008 daarnaast zijn er bewust 100 mio per jaar onderhoudskosten gemaakt om de kaarten op peil te houden dan wel te verbeteren.
    Totale investering nu dus 3.5 miljard.
    Bij een verkoop tegen 1 miljard wordt er een verlies geleden van 2.5 miljard.

    De assesment bij here geeft aan dat Nokia de waarde van HERE bepaalt op 3.5 miljard.

    Ik ga er nog steeds vanuit dat de waarde van de kaarten op enig moment vertaald zal worden in omzet en winst.

    Jouw verfrisseende kijk geeft een winst die hoger ligt dan de drie maal waar jij het over hebt want ook de mensen verbonden aan maps verdwijnen van de payrol. Daarnaast zal de armslag die er is om te focussen op BS en fitness de winst nog eens doen versnellen.

    Zelf wil ik echter ervaren waar tom2 onder de leiding van HG en MW zelfstandig terechtkomt met behoud van alle vier de poten.
    Ik schat den Taaie HG en MW heel hoog in vwb de toekomstmogelijkheden en dan is het kroonjuweel tw MAPS te kostbaar om snel de winst te pakken.

    Goddijn gaat de kaarten niet voor een prikkie van €1 miljard verkopen. Dat is een stompzinnig idee waar idioten van SNS en RABO ook al mee kwamen.
    Die kaarten en de aanverwante services (o.a. real-time traffic, mapshare, iq-routes) zijn goud waard en moeten inderdaad minstens rond de €3,5 miljard opleveren (de impairment assessment van Nokia is van september 2013).

    Geld om te groeien in Business Solutions en Fitness is er voldoende. En als er zich echt interessante kansen voordoen, dan kan TomTom als uiterst gezond en succesvol bedrijf eenvoudig aan extra middelen komen.

  3. forum rang 6 boem! 2 december 2013 15:33
    vergeet Garmin niet!.

    Inderdaad is iedere groeimarkt zeer interessant voor alle grote spelers.

    Opvallend daarbij is dat Tom2 hoewel succesvol gekoppeld aan NIKE besloten heeft zichzelf op eigen naam een kans te geven in deze groeimarkt.

    Of dit getuigt van overdreven opportunisme dan wel een specifiek geval is van kwaliteit vertaald zich altijd zal de toekomst uitwijzen.
  4. forum rang 6 boem! 2 december 2013 15:38
    quote:

    exit Q3 schreef op 2 december 2013 15:33:

    [...]

    Goddijn gaat de kaarten niet voor een prikkie van €1 miljard verkopen. Dat is een stompzinnig idee waar idioten van SNS en RABO ook al mee kwamen.
    Die kaarten en de aanverwante services (o.a. real-time traffic, mapshare, iq-routes) zijn goud waard en moeten inderdaad minstens rond de €3,5 miljard opleveren (de impairment assessment van Nokia is van september 2013).

    Geld om te groeien in Business Solutions en Fitness is er voldoende. En als er zich echt interessante kansen voordoen, dan kan TomTom als uiterst gezond en succesvol bedrijf eenvoudig aan extra middelen komen.


    Ben het met je eens.

    Voor een grote toekomst van tom2 hebben we geen verkoop van het kroonjuweel de kaarten of een ipo van BS nodig.

    Alle vier de bu's hebben in zichzelf alle kracht en macht om er iets moois van te maken voor aandeeelhouders.
  5. [verwijderd] 2 december 2013 15:40
    quote:

    exit Q3 schreef op 2 december 2013 15:33:

    [...]

    Goddijn gaat de kaarten niet voor een prikkie van €1 miljard verkopen. Dat is een stompzinnig idee waar idioten van SNS en RABO ook al mee kwamen.
    Die kaarten en de aanverwante services (o.a. real-time traffic, mapshare, iq-routes) zijn goud waard en moeten inderdaad minstens rond de €3,5 miljard opleveren (de impairment assessment van Nokia is van september 2013).

    Geld om te groeien in Business Solutions en Fitness is er voldoende. En als er zich echt interessante kansen voordoen, dan kan TomTom als uiterst gezond en succesvol bedrijf eenvoudig aan extra middelen komen.


    Ik bedoelde behoud van de eigen lagen, dus traffic, IQ routes. En verkoop base map aan Apple zodat zij daarin investeringen kan doen die voor TomTom te ver van de core liggen zoals indoor mapping, wat klanten van tomtom in de autobranche niet zo interessant vinden. TomTom is dan car-centric en Apple, Nokia en Google zijn mobile centric. Die twee gaan deels convergeren uiteraard, maar deels ook niet.

    Bovendien is het niet 1 mrd, maar stiekum 2 (door de lease back) en fus zonder de realtime traffic en IQ routes.
  6. [verwijderd] 2 december 2013 15:42
    quote:

    martinmartin schreef op 2 december 2013 15:38:

    [...]

    Ben het met je eens.

    Voor een grote toekomst van tom2 hebben we geen verkoop van het kroonjuweel de kaarten of een ipo van BS nodig.

    Alle vier de bu's hebben in zichzelf alle kracht en macht om er iets moois van te maken voor aandeeelhouders.
    Zeker, ik zeg ook niet dat het nodig cq noodzakelijk is. Ook zelfstandig kan TomTom in die divisies groeien. Maar wel minder snel en ook bij traffic en business solution zie je een race tegen de klok. Bij bus sol gaat het erom wie het snelst de grootste is om de schaalvoordelen te behalen om de rest uit de markt te werken.
  7. [verwijderd] 2 december 2013 15:57
    quote:

    *Justin* schreef op 2 december 2013 15:40:

    [...]

    Ik bedoelde behoud van de eigen lagen, dus traffic, IQ routes. En verkoop base map aan Apple zodat zij daarin investeringen kan doen die voor TomTom te ver van de core liggen zoals indoor mapping, wat klanten van tomtom in de autobranche niet zo interessant vinden. TomTom is dan car-centric en Apple, Nokia en Google zijn mobile centric. Die twee gaan deels convergeren uiteraard, maar deels ook niet.
    Of eea veel zou veranderen...aan de beurswaarde van dit moment?
    Een wereldspeler als Tom2 kan volgens mij niet langer in Nederland genoteerd blijven en zal toch echt een notering moeten aanvragen in de US of GB en wel voor de hele toko.
    Daar gebeurt het en daar sta je als onderneming in de picture zodra jouw sector(en) gaat(n) groeien.
    Wie in de internationale en financiele wereld heeft er nog oog voor wat er gebeurt op de A'dam beurs en voor de bedrijven die daar genoteerd staan ?


  8. forum rang 6 boem! 2 december 2013 16:03
    ik snap wat je zegt. Tom2 was en is niet financieel in staat om overall maps op een niveau te krijgen zoals google dat heeft en waarbij apple zich nu tracht bij aan te sluiten.

    Dat laat onverlet, dat een van de belangrijkste opties in een map-toepassing is dat je ook daar komt waar jij of de adverteerder wilt dat je komt en daar is tom2 bij uitstek de winnende partij.

    Zij kunnen als geen ander jou of de potentiele klant daar op de snelst mogelijke manier brengen.

    De eigen lagen bewijzen zich iedere keer als best of class.
    Groot hulpmiddenl is hiebij geweest het hebben van de TA-kaarten.
    In hoeverre tom2 zich moet concentreren op car- danwel mobile-centric valt nog te bezien.

  9. [verwijderd] 2 december 2013 16:24
    quote:

    kingwoep schreef op 2 december 2013 16:20:

    TomTom introduceert MySports app voor sporthorloges
    numrush.nl/2013/12/02/tomtom-introduc...

    www.techradar.com/news/portable-devic...
    Weer een goede post Kingwoep!! thanks, maar wat een een slechte timing van TomTom zeg.. kon dit nu niet vooooor Thanksgiving??
  10. Balimoney 2 december 2013 16:36
    quote:

    benerweer schreef op 2 december 2013 15:57:

    [...]
    Of eea veel zou veranderen...aan de beurswaarde van dit moment?
    Een wereldspeler als Tom2 kan volgens mij niet langer in Nederland genoteerd blijven en zal toch echt een notering moeten aanvragen in de US of GB en wel voor de hele toko.
    Daar gebeurt het en daar sta je als onderneming in de picture zodra jouw sector(en) gaat(n) groeien.
    Wie in de internationale en financiele wereld heeft er nog oog voor wat er gebeurt op de A'dam beurs en voor de bedrijven die daar genoteerd staan ?



    Even wat cijfertjes omtrent het presteren van de verschillende indexen,

    sinds begin 1995:

    Dow +400%
    DAX +450%
    AEX +100%
  11. [verwijderd] 2 december 2013 17:25
    quote:

    Balimoney schreef op 2 december 2013 16:36:

    [...]

    Even wat cijfertjes omtrent het presteren van de verschillende indexen,

    sinds begin 1995:

    Dow +400%
    DAX +450%
    AEX +100%
    Juist...en een zeer goede reactie Uwerzijds.
    Om het even eenvoudig te houden....gemiddelde over 20 jaar!
    Dow + 20 %/jaar
    Dax + 22,5 %/jaar
    AEX + 5 %/jaar.(met als voetnoot dat Nederland nog steeds bij de top vijf hoort met investeringen binnen de US)

    Vandaar mijn boodschap aan alle zeer gewaardeerde kenners en moderators zoals Justin,PDB en anderen, ga investeren in de US of Duitsland en stop met dromen van een rijke toekomst terwijl je investeert in de AEX..laat staan in een Midcap-fonds.

  12. [verwijderd] 2 december 2013 19:18
    Bloemanjer en/of Tulpman zie of hoor je hier niet meer maar op dit moment geef ik hem toch wel een klein beetje gelijk.
    TomTom maak weinig waar van de beloften uit het intervieuw helaas maar zo zullen er meerdere over denken nu bijna 3 kwartjes eraf vanaf de 6,25 euro.
    Ook ik heb Bloemanjer aardig afgebrand mede door zijn vele herhalingen maar tot nu toe heeft hij gelijk.
    Alleen maar loze beloften van Haroldje.
  13. [verwijderd] 2 december 2013 19:25
    quote:

    vejomo schreef op 2 december 2013 19:18:

    Bloemanjer en/of Tulpman zie of hoor je hier niet meer maar op dit moment geef ik hem toch wel een klein beetje gelijk.
    TomTom maak weinig waar van de beloften uit het intervieuw helaas maar zo zullen er meerdere over denken nu bijna 3 kwartjes eraf vanaf de 6,25 euro.

    Ook ik heb Bloemanjer aardig afgebrand mede door zijn vele herhalingen maar tot nu toe heeft hij gelijk.
    Alleen maar loze beloften van Haroldje.
    Hij had met TT blijkt nu ( achteraf) wel gelijk maar daarvoor schreeuwde
    hij het aandeel naar onrealistische hoge koersen. Toen het tegen ging vallen begon het schelden op TT en HG

    Op meerdere fora ging dat onrealistische voorspellen op dezelfde wijze

    Het valt denk ik velen van ons zwaar tegen en nu blijkt elke keer weer dat , ondanks positief nieuws, de koers helemaal niets doet

    TT is een weinig geliefd en kennelijk gewantrouwd fonds en ik weet echt niet wat voor nieuws de koers wel op gang kan brengen

    HG is een prima CEO voor het bedrijf maar hij zou via de ge-eigende kanalen wel wat leven in de brouwerij mogen brengen.
  14. [verwijderd] 2 december 2013 21:06
    quote:

    kingwoep schreef op 2 december 2013 20:47:

    Nike gaat zonder TomTom verder en wordt een concurrent:
    www.petersgadgets.co.uk/most-popular/...

    TomTom en Nike doen samen de Sportswatch en gezien het succes denk ik dat dat voorlopig nog wel even zo blijft. Daarnaast gaat Nike volgens die link voor de smartwatch. Dan komen ze meer in de richting van Samsung en in de toekomst ook Apple.

    Uiteraard kunnen smartwatches en sportswatches als soort ook met elkaar concurreren, maar er is ook een markt puur voor sport horloges en daar zijn tomtom en tomtom+nike een voorbeeld van. Toen TomTom bekendmaakte met een eigen horlogelijn te komen, hebben ze laten weten dat ze daarmee niet Nike de rug toe keren. Zal dan andersom ook niet zo zijn, lijkt me.
87 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links